Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2010, 17:43   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Default OSL-DEL direkte?

Jeg hørte kun ett løst rykte om at Finnair vurderer å starte OSL-DEL.
Tenkte mer på NAX, men inderen jeg snakket med mente bestemt at AY har hatt samtaler om denne ruten i det siste.
Er det grunnlag for en slik rute?

Kilde?
Han er på vei til Dehli nå.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 17:50   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: OSL-DEL direkte?

Antall reisende mellom Oslo/Norge-DEL har jeg ikke tall på, men at AY skal åpne base på OSL og begynne å fly OSL-DEL i tillegg til HEL-DEL er vel lite sannsynlig...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 17:54   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Antall reisende mellom Oslo/Norge-DEL har jeg ikke tall på,
Sikkert en HEL DEL

Nei, jeg har ikke helt troen på dette, når de kan route paxen via HEL.

Det er jo et marked OSL-BKK også: Hvorfor startet de ikke der? Hva med HEL-OSL-JFK?

Nei, jeg skjønner ikke helt hvorfor de plutselig skulle starte en langdistanserute utenfor sin egen hub.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 17:59   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Jeg tviler sterkt på at Finnair kliner til med India fra Osl.

Derimot kan jeg si såpass at India er en av de største asiatiske destinasjonene fra Osl og burde være særdeles attraktivt for selskap som Emirates og Qatar.
Old 29-03-2010, 18:08   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er ikke nok indere i Norge til å støtte en slik rute. Jeg tror heller ikke at lutfartsavtalen mellom India og Norge tillater dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 18:38   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ikke nok indere i Norge til å støtte en slik rute. Jeg tror heller ikke at lutfartsavtalen mellom India og Norge tillater dette.
Nå er det neppe den indiske befolkningen i Norge som eventuelt vil stå for markeds grunnlaget i Norge. Det er svært mye forretningstrafikk fra Norge til India. jeg tror de fleste hadde blitt overrasket om de var klar over omfanget av reiser mellom Norge og india. Når det gjelder Dehli har du nok rett isolert sett, men Dehli er den største destinasjonen fra Norge. Ser man trafikken mellom Norge og India (avgående pax), er det definnitivt grunnlag for en direkterute med tilpasset frekvens, selv om jeg neppe tror at vi vi se det!

Som jeg skrev tidligere er nok dette markedet av større interesse for de arabiske selskapene som med tiden kommer til Osl.
Old 30-03-2010, 00:05   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hvis det blir OSL-DEL så blir det høyst sannsynligvis med et indisk flyselskap, og da mest sannsynlig med Air India. Andre selskaper er SAS, men de vil nok starte CPH-DEL og ARN-DEL før evt OSL. Norwegian er jo en annen kandidat, men jeg tror de ønsker å satse på andre destinasjoner i første omgang. De arabiske selskapene kommer ikke til å fly non-stop OSL-DEL. Det blir via deres hub'er i så tilfelle.
Old 30-03-2010, 00:30   #8
kimmam
ScanFlyer Blue

Thumbs up Re: OSL-DEL direkte?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Sikkert en HEL DEL
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 16:17   #9
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

men sko ikke Norwegian starter ruter til Helsinki, der passasjerne transitere videre med Finnair til Delhi eller andre asiatiske byer ?
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 16:38   #10
Lillingen
ScanFlyer Blue

Jeg fløy OSL-SVO-DEL for ca en uke siden og jeg talte vel ca 30 som kom med Osloflyet og skulle videre til Delhi. Det er mulig at det er fordi det er påske, men hvis det er det samme antallet nordmenn på de andre rutene fra Nord-Europa til Delhi, virker det jo som om det er et grunnlag
Lillingen is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 16:55   #11
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Ser man trafikken mellom Norge og India (avgående pax), er det definnitivt grunnlag for en direkterute med tilpasset frekvens, selv om jeg neppe tror at vi vi se det!
Hur många passagerare rör det sig om? Men tanke på hur svårt det var för SAS att driva CPH-DEL verkar det ju tveksamt om det ens finns tillräckligt stor efterfrågan i Sverige, Norge, Danmark tillsammans för att bära en linje.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 17:18   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Hur många passagerare rör det sig om? Men tanke på hur svårt det var för SAS att driva CPH-DEL verkar det ju tveksamt om det ens finns tillräckligt stor efterfrågan i Sverige, Norge, Danmark tillsammans för att bära en linje.
Tallene kan jeg desverre ikke gi deg av naturlige årsaker, men markedes grunnlaget fra Skandinavia til India er stort! India isolert sett er en av de største asiatiske destinasjonene fra Osl.

Derimot er det som jeg skrev ovenfor, en stor spredning i trafikken inn i India, slik at dette markedet nok har størst potensiale gjennom de arabiske selskapene som opererer via Gulfen.

At SAS ikke fikk feste fra CPH, hadde jeg ikke akkurat tatt som en føring for om markedsgrunnlaget er til stede eller ikke
Old 30-03-2010, 19:03   #13
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Tallene kan jeg desverre ikke gi deg av naturlige årsaker, men markedes grunnlaget fra Skandinavia til India er stort! India isolert sett er en av de største asiatiske destinasjonene fra Osl.

Derimot er det som jeg skrev ovenfor, en stor spredning i trafikken inn i India, slik at dette markedet nok har størst potensiale gjennom de arabiske selskapene som opererer via Gulfen.

At SAS ikke fikk feste fra CPH, hadde jeg ikke akkurat tatt som en føring for om markedsgrunnlaget er til stede eller ikke
Den med CPH kunne da være interessant at få en uddybning på Martin.....
janusk is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 19:37   #14
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Det er blot snak mod bedrevidende...

At CPH-DEL er mislykkedes skyldes mange andre faktorer end selve markedet og det kan ikke på nogen måde benyttes til at vurdere markedspotentialet. Det er uden tvivl muligheder i det indiske marked fra Skandinavien, men det kræver det rette oplæg og den rette operatør. Jeg er ganske sikker op at CPH og ARN inden for en relativ overskuelig fremtid vil få direkte ruter til Indien - OSL derimod er jeg mindre sikker på, men man skal jo aldrig sige aldrig...

PP is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 19:44   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Mulig det fremkommer litt anderledes for dansker, men jeg skal prøve på nytt.

At mangelen på suksess for SAS sin rute IKKE er førende for det generelle markedsgrunnlaget eller mangelen på sådan, fra Skandinavia/Kastrup til India.
Med det mener jeg at forutsetningene ligger tilrette for andre selskap på strekningen!

Last edited by MartinL; 30-03-2010 at 19:46.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 19:46   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Det er blot snak mod bedrevidende...
Det er en påstand jeg gjerne skulle sett at du utdypte, spesielt med tanke på den orginale trådens innhold!
Old 30-03-2010, 19:53   #17
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Det er en påstand jeg gjerne skulle sett at du utdypte, spesielt med tanke på den orginale trådens innhold!
Blev uddybet i den post jeg skrev det i - men når jeg ser dit svar ovenstående tror jeg egentlig at vi mener det samme (måske med lidt forskelligt perspektiv), så mon ikke der er tale om lidt sproglig forvikling

PP is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 20:15   #18
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Av 25 bestillte Airbus A330/340/350 har AY fått levert 10 stk. (i følge Airbus). Det betyr at de får levert 15 stk. til. Jeg kan neppe tro at det finnes økonomisk grunnlag får å ha en kapasitet på 25 stk Airbus widebody med dagens trafikkgrunnlag med base i HEL. Markedet i Finland er alt for liten for en slik satsning (i motsettning til prognosene de dagene AY bestemte seg for å bestille 25 stk Airbus widebody). Videresalg av flyene er heller ikke en attraktiv løsning med dagens overkapasitet. Jeg vill ikke bli overrasket om AY ser på andre økonomiske muligheter en kun HEL som base for disse flyene. OSL vill være et selvfølgelig alternativ for å finne trafikkgrunnlegget. Nordmenn er rike, reiser veldig mye (Norgessatsning av bl. KLM og LH) og det er veldig mye C-class trafikk mellom Norge og Asia. Med den sterke posisjonen DY har i Norge (hvor AY er aksjonær i) tror jeg at SK kan vente seg en stor konkurrent med samarbeidet mellom DY og AY. DY mater AY's interkontinentale flåte i OSL både fra innenriks Norge og europeiske byer (f.eks CPH). Dette er kun min spekulasjon.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 20:23   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nå kommer ikke AY til å ha 25 langdistansemaskiner i flåten på en gang. Endel av A350 kommer til å brukes til erstatte deler av 340/330 flåten og ikke til vekst
Old 30-03-2010, 20:54   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Finnair har bestilt 11 A350. 330/340 er en mellomløsning og disse skal ikke forbli i flåten når A350 er levert.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules