Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2010, 09:14   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

SAS SAS vurderer nye flykjøp

Bra de har noen langtidsplaner.

På langdistanserutene flyr SAS idag Airbus A330 og 340, som begge er relativt nye flytyper og som SAS har fått levert siden 2001. Likevel vurderer SAS-ledelsen om de skal oppgradere til Airbus A350, som ennå er til utvikling hos Airbus.
Alternativt vurderer SAS også å gå for Boeings nye prestisjefly 787 Dreamliner.

http://e24.no/boers-og-finans/article3580471.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 09:25   #2
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Default Re: SAS vurderer nye flykjøp

Bra de har planer!

Men håper de selger både A330 og A340 flyene, før de faser inn en ny flytype.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 10:47   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

En slik planlagt oppgradering burde jo love godt for fortsatt satsing på IC.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 10:48   #4
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

God nyhet! Sikker på at 787 vil se pen ut i Sas farger

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 10:54   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Det første som må skje er vel å sikre at SAS IC idet hele tatt overlever.

Men, alle planer om fortsatt satsning på IC er etter mitt syn positive signaler fra SAS-ledelsen. Vi får se...
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:05   #6
Jostein
ScanFlyer Blue

Jostein's Avatar

Litt deilig for oss som jobber i SAS at det kommer noe positivt ut for en gangs skyld
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:15   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Foreslår i tillegg til nevnte A350 og 787, MD11, 772, 773-ER, 747-8 og selvfølgelig A340-500 og -600. Blir en fin og variert flypark for SAS IC!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:17   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Der, ja. Lenge siden sist det har stått voen vitser om nye fly til SAS IC. Nå mangler det bare noen ord om planer om oppstart av IC fra OSL også, så er vi i gang igjen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:23   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ikke spesielt interessant artikkel. Så lenge SAS er i live er det en del av jobben til selskapet å vurdere flyflåten og nye fly. Det gjøres kontinuerlig i alle selskaper - og at det er 787 eller A350 som eventuelt kan erstatte dagens flåte, overrasker heller ingen.
Old 25-03-2010, 11:35   #10
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Nå husker jeg ikke helt strukturen her, men jeg mener å ha lest at SAS har leaset long-haul flåten sin.

Hvor lang tid er det igjen de kontraktene?

For dersom de begynner å utløpe, bør jo flyselskapet se seg om etter nye, og kanskje mer passendes fly.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:41   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Nye, mer passende fly, er ikke lett å få tak i på kort varsel. De to flytypene som er nevnt her, er i hvert fall ikke tilgjengelig før tidligst om 3-4 år. For A350 tar det vel enda lengre tid.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 11:43   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Uanset hvor aktuelt det er nu, så er det da dejligt at høre positive toner fra SAS - der involverer IC i fremtiden
Old 25-03-2010, 11:54   #13
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Uanset hvor aktuelt det er nu, så er det da dejligt at høre positive toner fra SAS - der involverer IC i fremtiden
Jeg kan snakke varmt om kommende helgs lotto-gevinst. Jeg stiller med like høy toverdighet i den saken som SAS i dette utspillet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 13:48   #14
O_K_
ScanFlyer Silver

787 er sikkert et bra fly for SAS for det er vel litt mindre enn dagens fly? Hva SAS skal med en 350 er totalt ubegripelig for meg. Et av de store problemene for SAS er at de har litt for store fly, slik at de sliter med å fylle dem, og derfor ikke kan tillby daglige avganger.

Skal du slege til de som betaler store penger må du fly ofte nok, skal du kunne fly ofte nok må du ha fly tillpasset markedet.
Old 25-03-2010, 13:53   #15
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Jeg vil tro at udskiftningen at MD80 flåden er vigtigere...
Her er de vigtigste kandidater A319 og EMB 195
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 14:09   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Allerede overskriften avslørte en uninteressant artikkel. Som vanlig er overskriften laget for å generere klikk (om lag som gårsdagens "Vær forberedt på 9 prosents rente" i flere nettaviser, inkludert denne og DN.no)

Det oppsiktsvekkende ville jo være overskriften: "SAS vurderer ikke nye flykjøp".
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 14:14   #17
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Der, ja. Lenge siden sist det har stått voen vitser om nye fly til SAS IC. Nå mangler det bare noen ord om planer om oppstart av IC fra OSL også, så er vi i gang igjen.
At det blir slått vitser om SAS' flåte er vel ganske selvforskyldt med det mangfoldet som vises fra SAS, og da tenker jeg ikke spesielt på IC-delen. For øyeblikket får jeg ikke lastet SAS sin egen side for fleet, men dersom Wikipedia er korrekt har de totalt 13 ulike flytyper fra 5 forskjellige produsenter dersom man regner med de ulike 737-modellene.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 14:16   #18
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg kan snakke varmt om kommende helgs lotto-gevinst. Jeg stiller med like høy toverdighet i den saken som SAS i dette utspillet.

-A
Useriøst sagt.

Som nevnt over er det SAS sin plikt å fortløpende vurdere flyflåten så lenge selskapet er i drift.
Dette gjelder flyflåten såvel som alle andre ting vedr drift i dag og fremover.

Kan ikke forstå hvorfor du skal være så negativ til dette ved å påberope deg en like høy troverdighet som ved å anta at du tar en lotto-gevinst.

Må jeg få minne om at da tråden kom at Kjos var ute i media og drømte om Dreamliner, var det ikke noe negativt fra deg i det hele tatt foruten at Norwegian skulle være først ute på Dreamliner:

Sitat: "Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde"

Kan du forklare hva som er mere sansynlig at DY starter med IC med Dreamliner enn at SAS vurderer å benytte den i fremtiden?
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 14:27   #19
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Useriøst sagt.

Som nevnt over er det SAS sin plikt å fortløpende vurdere flyflåten så lenge selskapet er i drift.
Dette gjelder flyflåten såvel som alle andre ting vedr drift i dag og fremover.

Kan ikke forstå hvorfor du skal være så negativ til dette ved å påberope deg en like høy troverdighet som ved å anta at du tar en lotto-gevinst.

Må jeg få minne om at da tråden kom at Kjos var ute i media og drømte om Dreamliner, var det ikke noe negativt fra deg i det hele tatt foruten at Norwegian skulle være først ute på Dreamliner:

Sitat: "Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde"

Kan du forklare hva som er mere sansynlig at DY starter med IC med Dreamliner enn at SAS vurderer å benytte den i fremtiden?

SPOT ON Skyhigh!!!!
Og til ph-ndr, det ville klæde dig med en mere seriøs tilgang til emnet, alternativt kan du jo holde dig til DY tråden og diskutere de mange nye fly de skal have til deres IC flåde.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2010, 14:31   #20
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
SPOT ON Skyhigh!!!!
Og til ph-ndr, det ville klæde dig med en mere seriøs tilgang til emnet, alternativt kan du jo holde dig til DY tråden og diskutere de mange nye fly de skal have til deres IC flåde.
Jeg holder meg like seriøst til SAS-IC som selskapet har vist seg å være med så mye vingling og mangel på satsning og falske starter. Og når det gjelder DY-IC så er ikke det en diskusjon jeg er spesielt opptatt av.

Det må være lov å være kritisk kunde av SAS, og innse at de ikke er selskap som har vist mye vilje til å satse og rydde. Hvis du bare vil ha kunder som smiler hele tiden så er du i feil bransje.

Siden jul har jeg allerede passer 20 t/r-turer med butikken sin, så da har jeg vel saktens lov å mene det jeg vil om den.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules