![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
|
![]()
Keflavik skal være stengt og Iceair's fly er omdirigert ... Orlando-maskinen er gått til BOS - JFK-kjerra er gått til Goose Bay, mens Seattle-maskinen fortsatt ikke har sendt diversion ..
http://flightaware.com/live/flight/ICE688 http://flightaware.com/live/flight/ICE784 http://flightaware.com/live/flight/ICE680 Notam: http://www.flugstodir.is/?PageID=4&NewsID=1638 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
|
![]()
Da har SEA-maskinen lagt om kursen ... sannsynligvis retning BOS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Der står vel bare i Notam at IFR trafik skal holde sig på en vis afstand. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]()
I Norsk Flygelederforenings blad "Flygelederen" #4 2009 er det en større artikkel om hvor dramatisk et vulkanutbrudd på Island kan bli for europeisk luftfart:
http://www.natca.no/_files/gallery/7...ett_4_09_2.pdf "Den islandske vulkanen Katla er moden for et nytt utbrudd. Utbruddet kan skape enorme problemer for europeisk flytrafikk. Alt avhenger av hvilken retning og styrke vinden har når vulkanutbruddet skjer. Flytrafikken mellom Nord-Europa og det amerikanske kontinent kan bli sterkt påvirket i ukevis. Sist Katla eksploderte under isbréen Mýrdalsjökull, sprøytet vulkanen ut aske og lava fra jordens indre i 24 dager før den stanset. Det var i 1918. Siden 1600-tallet har det aldri gått så lenge mellom to utbrudd som nå." |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Og i følge Wikipedia skal det mellom 3 og 5 Mars 2010 ha vært registrert 3000 jordskjelv like ved vulkanen. Er ikke slikt ganske sikre tidlige tegn på at et utbrudd var nært?
Hvilke konsekvenser får utbruddet i natt for luftfarten?
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Kan dette gi et midlertidig problem for ETOPS operasjoner, ved at de får for lang strekning til alternative flyplasser når KEF ikke er et alternativ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Sidst ny er at nu skulle KEF være lukket...det er dog ikke 100 pct bekræftet..
Har det kun var en gæst der er på vej til Island.. Og vi kan da at trafikken fra Island til OSL/ARN og CPH er forsinket Hilsen Ole Last edited by sk931; 21-03-2010 at 09:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Vädret ser inte lovande ut:
BIKF 210800Z 08013KT 9999 VCSH FEW030 SCT070 BKN080 02/M03 Q0998= och NOTAM för BIRD FIR E) VOLCANIC ERUPTION IN VOLCANO EYJAFJOLL 1702-02 6337.5N 01936.4W. CONTAMINATED AREA: HEIGHT OF PLUME UNKNOWN AT THIS TIME BUT IS CURRENTLY BELOW F150. FCST VA CLD PLUS 12HR: 21/1800Z SFC/F200 6355N01908W - 6529N02208W - 6544N02502W - 6553N03514W - 6552N03514W - 6447N03653W - 6318N03853W - 6316N02914W - 6356N01917W - 6355N01908W. FCST VA CLT PLUS 18HR: 22/0000Z SFC/F200 6347N01858W - 6539N02403W - 6659N03227W - 6556N03813W - 6310N04119W - 5849N04209W - 6243N03152W - 6347N01858W. NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING THE CONTAMINATED AREA. F) SFC G) UNL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
http://www.vb.is/frett/1/59172/kefla...jafjallajokli- Stemmer at jordskjelvsvermer ofte varsler kommende vulkanutbrudd, de er ikke utvetydige, men må tas alvorlig. Hva er det største problemet med slike utbrudd - navigasjon eller faren for aske i motorene? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Der er igen åbent for flyvninger til Keflavik
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Utbruddet er ganske lite og i ferd med å minke om jeg forstår disse riktig (jeg kan ikke islandsk, bare later som):
http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent...osid_er_litid/ http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent...roi_ad_minnka/ På den annen side, det så på bildene ut som et spalteutbrudd og de varer gjerne en stund. Det er jo lov å håpe. Har en islandsk venninne som også er geolog som bekreftet at det er lite, nå tror jeg hun satte seg i bilen for å kjøre og se på. Vulkanutbrudd er for geologer det samme som en 757 med winglets for en flyspotter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
FI307 beräknas lämna ARN cirka 3.5 timmar sent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Sånn ser det ut fra luften:
http://www.youtube.com/watch?v=xw5QS3At1sM
http://www.youtube.com/watch?v=w89a2...video_response
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Vil 757-operasjonene over atlanterhavet få noen kosekvenser av dette utbruddet?
Tenker da selvfølgelig på range og mulige fuelstopp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Vulkanudbrud er trods alt, selvom de er vildt fascinerende, sjældne på vore breddegrader....og et på Island vil heller ikke volde problemer. Planlægningen kan så gå via SFJ eller GLA/PIK Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
|
![]()
Nja - litt problemer vil det gi, ettersom man maa konsentrere trafikken paa faerre tracks. Dete kan gi kapasitetsproblemer og slotforsinkelser pga spacing. For non ETOPS trafikk vil det gi ytterligere problemer ettersom det reduserer deres valg av routing ganske saa betraktlig ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]()
Isbamse: Hvor stort er dette, altså hvor mange meter bredt eller langt? På de filmsnuttene du la ut ser det jo nesten ut som noen har tent på en hekk. Det er vanskelig å bedømme størrelsen på "bålet".
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fare for vulkanutbrudd på Island | SE_DDL | Flyforum | 127 | 17-03-2024 18:57 |
Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010 | Twin Otter | Flyforum | 949 | 28-04-2011 20:10 |
Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l. | Concorde | Flyforum | 61 | 16-05-2010 22:53 |
Vulkanutbrudd på Island - til/fra flyplassen og annen alternativ transport | ENGM 911 | Reiseforum | 32 | 22-04-2010 20:28 |