![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Dette er jo bare en typisk SAS-landing tenkte jeg...
Nei for å være litt alvorlig så viser videoen en MD80 testflight, eller rettere sagt en landing som under normale omstendigheter vel ikke er helt etter læreboka. Men jeg ble mektig imponert over å se hvor mye hjulene tåler...rett og slett utrolig. For ordens skyld: ingen ombord ble skadet, men dette må jo være på grensen til det uforsvarlige...man kan jo tydelig se at det var like før hele flyet brøt sammen. Video |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
|
![]()
Ja, dette var som aa se American lande i Seattle ....
![]() Her er hele historien, klippet fra et annet forum: Quote:
'' to IASG (International Airline Support Group) r10.91,rr12.91 to be broken up for spares,sSherman TX 10.93 derelict, broken up 94 painted as N980DC '' 913 fikk ogsaa en trist endeligt ... ''w/o 19.6.80 Yuma, AZ dam 0(X) at landing, then had a crane falling on it 30.06.80 making it a write-off, HB-INB Swissair NTU'' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
|
![]()
Flyet brøt jo sammen...ikke bare nesten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]()
Så vel ikke så bra ut da SE-DAT landet altfor hardt i Trondheim heller..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Har hørt om et SAS fly som landet så hardt i TRD at en av motorene løsnet og bare hang etter ledninger. Iflg ryktene jeg har hørt så tok de av igjen og tok en runde til før de landet!?! finnes det noen bilder av det?
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]() Quote:
Men dersom det ikke var meningen å lande så hardt så burde jo pilotene skjønt at det bar rett vest, med en rate of descent som kan sammenlignes med en kampestein i fritt fall. De var jo ikke engang klar over skadene på flyet ettersom de startet takeoff igjen da planen var en t&g. Synes jeg hører meldingen: Abort Takeoff! You lost your entire tail!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]() Quote:
Stemmer det. Pilot-feil.. Piloten hadde glemt og armere spoilerne. Da han oppdaget dette dro han i håndtaket og mistet selvfølgelig alt løftet og deiset i bakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Motorene til DAT hang litt med hodet, får å si det slik, men de ble nå i alle fall med på go-arounden. Det sies at flygerne ble kritthvite i ansiktet da forstod hvor ille det stod til etter at flyet hadde gjort sin siste landing. Fins masse bilder, samt en video fra flyttingen TRD-FBU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
SE-DAT på Værnes (fritt fra hukommelsen, tar gjerne korreksjon):
Piloten hadde fløyet veldig lenge på Caravelle, deretter en stund på DC-10. Ble sjekket kaptein på DC-9 (ny flytype) med relativt kort tid på typen som styrmann før bytte av sete. Fikk circling approach på Værnes (sannsynligvis ikke vært på mange år), og kom for høyt på short final. Spoilers var nok armed, for det gjøres i god tid (og glemmes sjelden - hørt om checklist, Canopy?). De armeres ved å trekke håndtaket rett opp der det låses. Fra armert stilling går spoilers fullt ut når hjulene treffer bakken. Når spoilers brukes som speedbrake i luften, trekkes ikke håndtaket opp, men derimot bakover. Etter armering kan de ikke brukes som speedbrakes. På Caravellen var det speedbrakes men ikke spoilers. Som kunne brukes med små utslag også i lav høyde. Under den uvante circling approach falt piloten tilbake på sine Caravelle-vaner og trakk håndtaket litt bakover for å unngå overshoot. Den armerte spoiler spratt helt ut og resultatet vet alle "noe" om. Etter "nedslaget" var det visstnok for lite banelengde igjen til å bremse ned (og/eller at de var i lufta igjen?), derfor valgte de å gå rundt. Når selv testpiloter ikke legger merke til enda verre skader, så var det vel ikke lettere for disse å bedømme det på split-second med kort distanse til steinrøys og vannkant. Ehh, spitfire: Tror du ikke det ville blitt mye lyd og lysblink fra panelet dersom motoren hadde "hengt fra noen ledninger"? Ikke at ledninger ville holdt en jetmotor oppe... Rart å høre hvordan fakta forvrenges med tiden. Blir nysgjerrig på havarirapporten, spesielt mht værforhold. Anyone? ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19870223-0
DC-9 "Gissur Viking" was approaching Trondheim runway 27 with the co-pilot at the controls. Descending through 2500 feet the ATC controller asked the crew to contact SAS Station in Trondheim over company frequency. The captain was working through the checklist but contacted SAS, contrary to company regulations (it's not allowed use company frequency while on final approach). The captain then forgot to arm the spoilers because he had not completed the checklist. He co-pilot noticed that the spoilers had not been armed and, while descending through 100 feet, called "Spoilers". The pilot instinctively extended the spoilers and, realizing his mistake, immediately retracted them. The aircraft entered a high sink rate and touched down heavily. A go-around was executed and after landing severe structural damage was found to the undercarriage, engines (30deg resp. 15deg tilted down), and tail cone (the APU was pushed half way up the tail). http://forum.airpics.com/read.php?TID=7525#48486 http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=02231987®=SE-DAT&airline=Scandinavian+Airlines+(SAS) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Takk, takk.
Er man i tvil om noe, så er forumene utrolig tidsbesparende. Alltid noen som vet. Godt å vite at man har "normalt" dårlig hukommelse. Mitt poeng var at han falt tilbake på Caravelle-metoden: Altså at hver gang det håndtaket ble brukt, var det i retning bakover og ikke opp. (I en stressa situasjon osv.) Selv erfarne DC-9 piloter likte seg meget dårlig på circling approach. Kjenner igjen forløpet når jeg leser det, så konverteringen fra 1987 DOS på min bærbare HDD (hodet) var ikke helt god. Lurer litt på hvorfor ATC ba dem kalle opp company - når man får slik beskjed på final vil vel de fleste tolke det som at noe haster? Hvis beskjeden var å kalle opp etter landing var det uansett unødvendig å gi den på sånt tidspunkt. Ellers er det tragikomisk hvor lett man dømmer andre uten å ha anelse om hvordan det er å befinne seg i samme situasjon eller vite hva man selv ville gjort. Ingen er vel slurvete med vilje, dertil er konsekvensene for store. Feil bruk av spoiler var godt nok den utløsende faktor, men det var etpar andre faktorer som ledet opp til at den ble gærnt utført. Som den første videoen ovenfor viser, er det vanskelig å bedømme strukturell skade etter harde landinger bare ved hjelp av buksebaken... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Flygerne ble sterkt kritisert for å gå rundt igjen, og i teorien hadde de muligheter til å gjennomføre landingen. Men det er klart at de som satt der gjorde så godt de kunne ut fra deres opplevelse av situasjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Da kaptein "Syltelabb" dro spoilerhåndtaket bakover og flyet mistet løft,så er egentlig flyet "un-stabilized" etter SAS kriterier,og vi er blitt terpet så mye på dette at en "go-around" blir utført nærmest automatisk.Det var derfor de gikk rundt.Rent instinktivt,med andre ord.
Flyet i videoen ble som nevnt reparert (les: bygd opp igjen) og tilbudt Swissair som HB-INA.Men SR hadde visse betenkeligheter av forståelige grunner.Senere ble flyet brukt tiul bl.a. Unducted Fan prosjektet i McD/D regi.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyplasser som gir flere destinasjoner? | robertaas | Reiseforum | 42 | 05-08-2018 15:30 |
Tatt et bilde som gir status i miljøet???? | inger | NSFF-forum | 0 | 29-12-2014 09:53 |
Bonusprogram som gir FQTV-kort? | LN-CMN | Reiseforum | 6 | 06-12-2013 15:22 |
Air Pacific: Ny aktør som gir opp 787 og går for A330 istedet | Someone | Flyforum | 0 | 25-10-2011 13:38 |
Air New Zealand skal selge kort som gir rabatt | CK | Flyforum | 0 | 25-06-2010 09:08 |