Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2010, 21:07   #1
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Default Novair OSL-SSH-OSL, nå også med retur rapporten

Var en tur i SSH nå i februar/mars. Fløy med Novair fra OSL til SSH så tenkte å skrive en tripreport fra turen som det skulle vise seg å bli noget forsinket.

Rutenr: NVR517
Flytype: Airbus A321
Reg. SE-RDN
Dato: 24.02.10
Oppsatt rutetid: 09.50

Beklager, men det ble ikke så mange bilder.

Hadde fløyet fra SVG-OSL dagen før og bodde på Radisson Blu. Gikk fra hotellet bort til terminalen i -20grader og kledd for varme. Det var en kald tur så er glad veien bort ikke er så lang. Var oppe på insjekk klokken 8 og sjekket inn på automat, men fikk hjelp av en SGS floorwalker(som om jeg ikke skulle greid det selv ) På skjermen poppet det opp at ny tid var 10.00 som jo ikke er noe å snakke om. Ingen kø i bag-drop å var kjapt igjennom security. Noe jeg syns er veldig rart er at klokken pep her, noe den ikke gjør på Sola.

Det viste seg at at ny tid 10.00 vise seg å være new info 10.00. Noe jeg vet ikke er et bra tegn. Tenkte straks på hendelsen med Thomas Cook og Thai.
Mens vi var inne i tax-free så ble det oppropt om utdeling av matkort i SAS sitt servicesenter for de som skulle med Novair til Sharm El Sheik.

Var ikke spesielt sultne så vi satte oss ned ved en gate der SAS retro stod på nabo gaten og Menzies gjorde klar for en Swiss ankomst.

Stod nå ny info 10.30 på skjermene.

Klokken 10.10: Ny info fra SGS om at det var en tekniske problemer på flyet og at det var en dør som måtte fikses og ny info klokken 10.30.

Klokken 10.32: Ingen beskjed fra STS, men ny avklaring kl. 13.00.

Etter noen timer gikk vi for å spise på Kon Tiki og etter en stund kom det en mann fra Apollo om at ny avgang ville bli klokken 14.00. Så kom det info på høytalerene at ny tid ville være 14.00. SGS og Apollo var tydligvis ikke enige om gate. Jeg syns så langt at det har vært bra info selv om det jo er ergelig med forsinkelse. La merke til all snøen som var på OSL. Tydligvis ikke bare på vestlandet det har komt mye snø.

Ble etterhvert lei av alt maset som gikk i hele utlandsterminalen om registrering av pass på Thai. Gjøres ikke dette på innsjekk?

Klokken 13.25 tikket det inn på skjermen med new info 14.15. Noe som ikke er et bra tegn igjen. Har de ikke klart å fikse problemet?

Klokken 13.50 sa SGS at det hadde oppstått nytt problem med flyet. Denne gang var det en boks som sier i fra hvis flyet er for nære bakken(ground proximity switch?) Denne delen måtte skiftes. Vi hadde gått inn i non-shengen området før vi hørte dette. Satte oss ned ved vinduet med utsikt mot taxebanen mot STS. Tydligvis travelt nede hos STS, CO hadde også teknisk delay denne onsdagen.

Klokken 14.15 såg vi på skjermene og det stod nå new info 15.15.

Klokken 14.20 info fra SGS om at Airbus maskinen fortsatt ikke var fikset.

Klokken 14.35 fikk pax som ville ut av non-schengen tilbud om dette. Burde kanskje komt tidligere? Bra ordnet og mange benyttet seg av tilbudet. Problemet er at det er ny sikkerhetskontroll og de som ikke hadde forseglet tax free varene ville miste disse.

Klokken 15.25 kikket på skjermen og new info 15.45, men ingen info på høytalerene. Hadde SGS blitt lei?.

Klokken 15.45 info fra SGS om flyet kanskje kom på gate 17.00, men at vi da kanskje kom til å bli mere forsinket pga. slot.

Fikk nye matkort og mulighet for å forlate non-schengen området igjen. Flyter jo ikke over av mat og drikke der inne. Problemet var vi ikke hadde forseglet tax free varene. Lite serviceinnstillt mann fra Apollo i gaten, mens mange pax hadde begynt å bli sinte. Mange klagde på dårlig info, jeg syns den var god. 2 av 4 i vårt reisefølge gikk ut og gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Her pep klokken ikke.

Klokken 16.45 ble det infor om at flyet skulle komme til gate i 17-tiden med ny avgangstid 17.45.

Klokken 17.10 kom flyet tauene fra STS og mange pax trakk en lettelses sukk. Vi var glade vi skulle være der i 2 uker.

Catering og bag ble lastet på og boarding startet 17.35. med bakerste rader først. Boarding var ferdig 18.00 og det var 211voksne og barn + 4 infants ombord.

Denne 6år gamle A321 skulle unnagjør den 3992km lange flyturen på 5timer og 10min. Morsom kaptein med navn Hansen når han forklarte årsaken til forsinkelsen. Bra forklaringen og flyet hadde blitt skadet på bakken i København. Men vet ikke om det var gate eller cateringbil som hadde kjørt i flyet.

Ventet nå bare på at en teknikker fra STS skulle bli ferdig med papirmølla.
Pushback: 18:12
Take off: 18:21 på 19L

Satt på sete 2F noe som er fremderste rad på høyresiden i denne Airbusmaskinen. Noe som gjorde at knyttenevetest ble bestått med glans. Problemet på de første raden er bordet. Helt håpløse er de skjeive og ustødige.
Alle 44barna ombord fikk utlevert gratis headset pga. den store forsinkelsen. Noe jeg syns alle ombord burde fått. Disse kosstet 40kr for de vanlige dødelig. Vi som satt på Novair Extra får disse gratis. Sennheiser headset med grei bass, men elendig diskant. Egne var forbudt pga. disse kunne ødelegge systemet pga. en annen motstand.Les mer om Novair Extra her.

Filmene som skulle vises var Up, Bryllupsreisen og Duplicity 1 trur jeg. Såg ikke på noen av de. Alle skulle få 1 gratis drikke pga. forsinkelsen.
Siden vi satt på Novair Extra kunne vi velge 3drikker gratis. Den som er meget dårlig er at du måtte ta alle på en gang.

Servering startet 19.06 og jeg valgte 1cola, 1øl (som desverre var Ringnes) og 1 smirnoff med appelsinjuice. Damen ville ikke ha noe så av hun fikk jeg en jäger også.

Maten ble servert 20.00. Kunne velge mellom gulasj eller urtebiff i paprikasaus. Jeg valgte det siste. God mat og god service. Desverre var det paprika i begge deler noe damen ikke tåler. Hun fikk derfor ekstra brød og smør.

Snakkesyk kaptein med god info om alt, deriblant flyrute og OL staffetten for herrer i langrenn. Ble en ny runde med bartrallen kl.20.25. Pilotene fikk en acarsmelding fra OPS til Novair om at Sverige tok gull og Norge tok sølv.

Novair har et godt utvalg av tax free til meget bra priser.

Siden alle barna oppførte seg pent på OSL fikk de tilbud om et besøk i cockpiten. Er jeg defintert som barn?

Da vi nærmet oss Egyptisk luftrom fikk vi vite at vi skulle lande på rwy 04 på SSH. Mye info fra Hansen underveis noe jeg syns var meget bra! Var mye turbulens over Egypt.

Ble etterhvert mye mas om spesialtilbud og salg av skrapelodd.

Ble så utfylling av innreiseskjema og en liten "reklame" film på slutten med råd og vink til ferien.

Landet på 04R klokken 00.30L og parkert 00.34. Inn i første buss og ingen kø for å få visum og ingen kø i passkontroll. Observerte mange stuere og bagasjen kom raskt på båndet ble så møtt av apollo guide for henvisning til buss.

Terminalen i SSH var meget flott og nesten helt ny. Noen bilder fra den følger under.

Konklusjon: God info av SGS ved forsinkelsen og utdeling av 2matkort. Non-schengen delen på OSL er en drittplass, men det er jeg vel ikke alene om å syns. Novair hadde svært hyggelig crew med god info og service. Apollo sine folk på OSL kunne vært litt mer serviceinnstillt. Men vil ikke nøle med å velge Apollo og Novair igjen.

Nå har skrivekrampen tatt meg og tastaturet er varmt så retur rapporten kommer en annen dag.
Old 15-03-2010, 01:17   #2
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Re: Novair OSL-SSH-OSL

Fin rapport! Gøy med positiv omtale av chartertur. Selv hadde jeg en utrolig god opplevelse med Novair A320 til Hellas på slutten av 90-tallet. Alt stemte, service, kaptein, mat, film og beinplass og comfort.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 08:06   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Flott rapport! En chartertur kan absolutt være hyggelig, spesielt når det prates litt ekstra fra cokckpit. På en Novair-tur til Agadir tok en svenske helt av, og begynte å legge ut om apekattene ved Gibraltar!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 09:03   #4
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Fin rapport dette! Morsom å lese og fine bilder!
Old 15-03-2010, 10:08   #5
Glenn
ScanFlyer Molded

Flott rapport!

En snakkesyk kaptein er alltid hyggelig! Det setter jeg pris på.

Ser fram til retur-rapporten din, Vede.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 19:16   #6
LN-VGT
ScanFlyer Blue

LN-VGT's Avatar

Hadde selv en tur med Novair til Kypros i 2008 da var det SE-RDO som tok oss nedover. Var selv også meget fornøyd med service mat og film. Dessuten hadde vi også to pratesyke svensker i cockpit, det er er gøy når de forteller litt under turen. Så ja om det blir charter senere blir det nok Novair.

En ting til, på vei hjem igjen var det en eller annen pax som hadde en fæl drøm, for plutselig hylte det bak i maskinen. Skal si det ble fart på flyvertinnene.
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 19:10   #7
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Flott rapport du serverer til oss Vede
Håper du tar deg tid til å skrive returen snarest -
artig beskrivelse med hvordan charterturene foregår !
Old 16-03-2010, 19:21   #8
OSL-MRU
ScanFlyer Silver

OSL-MRU's Avatar

Flott rapport! En hyggelig kaptein kan hjelpe på humøret!
Old 16-03-2010, 23:21   #9
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Takk for kommentarer.

Blir en meget travel uke dette her så tviler på at det blir tid denne uken.
Old 16-03-2010, 23:43   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for utmerket rapport!

Artig å høre om slike charterturer, de har sin egen dynamikk. Og det ar absolutt hyggelig med snakkesalige kapteiner som opplyser om det ene og det andre. Har vært lenge siden jeg har opplevd en slik nå... TAP-kapteinen min fra i går var for eksempel stum som en østers.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2010, 01:04   #11
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Har selv opplevd lignende med NVR på en flyvning til LPA, men da med noe litt mer uheldig utfall.
8timer forsinkelse pga at nødsklien var ødelagt og ny måtte bli kjørt i bil fra CPH, og i det den ankom OSL hadde de ikke riktige skruer, men fant heldigvis noen de kunne bruke fra SK-lageret. Matkuponger ble utdelt i flere omganger som flere av passasjerene benyttet på å kjøpe alkohol. Flere spratt også på tax-free varene og ble rimelig beruset, en ble faktisk så sint at han ved gaten slo til et par av datamaskinene, men fikk være med flighten likevel.
Ombord ble det også tilgang på mer gratis drikkevarer så flere og flere ble beruset og i det vi ankom LPA var flere slitne og med høy alkoholprosent så det ble bråk ombord og 5-6stk ble lagt i jern av guardia civil, men dette er jo i mange tilfeller "standard" på flighter til Kanariøyene. Har jo gjentatte ganger hørt om fly som måtte ned i London å sette av passasjerer som ble for fulle.

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 23:57   #12
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Etter travle dager i det siste er det endelig duket for retur rapporten.

Rutenr: NVR518
Flytype: Airbus A321
Reg. SE-RDN
Dato: 10.03.10
Oppsatt rutetid: 17.15

Med en ferie som svarte til de grader til forventningene var det desverre duket for hjemreise. "Why do all good things comes to an end?" som Nelly Furtado synger.

Ankom flyplassen i god tid før avgang. Før man kom inn i innsjekkshallen måtte man igjennom en latterlig dårlig sikkerhetskontroll. De som satt ved røntgenmaskinene hadde øynene helt andre plasser enn på skjermen.

Vel igjennom denne fant vi skrankene for Novair til OSL. Køen var lang, men de åpnet en ekstra skranke så vi "snek" oss langt frem. Vi fikk utdelt utreiseskjema som vi fyllte ut før vi gikk gjennom passkontrollen. Egypt var intressert i å få oss ut av landet så etter å ha passert denne var det en ny sikkerhetskontroll. Denne var litt mer skikkelig, selv om de ikke brydde seg om flasker. Ikke særligt lange køer på noen av stedene.

Den nye terminalen på SSH er flott selv om den kanskje kunne vært større. 4 utganger der du går ut en dør og rett i en buss. Det er desverre svært mye russiske selskap på SSH. Bla. opptil 2-3 747 og 1 767 fra Transaero daglig. Vi spiste på Burger King før vi gikk ned og så på fly. En IL-96 stod fjernpakert bla.

Flyet landet litt sent, men det varte å rakk før boarding startet. Ingen info om delay på skjermen. Ingen opprop for vår flight men det var mange opprop på russisk.

Men denne gang som alltid kom boarding i gang og vi kom oss ombord i første buss. Vi var raske ombord og ble møtt av mange tax free poser. Latterlig med så mange poser når det i noen poser var 2-3 ting oppi. Sløsing kaller jeg det. Da var det bare å finne plass til alt så det kan lønne seg å være tidlig ombord. Det ble utdelt VG og pute + teppe. Knyttenevetesten ble bestått selv om jeg denne gang satt på 3F. 1 ledig sete ombord.

Pushback: 17.39
Take off: 17:45
Flytid: 5t 20min
Distanse: 3394

Etter 30min ut i flyturen ble det info om været og flyturen og den svenske kapteinen sa at det var flott flyvær. Dårlig at det var ingen info om grunnen til forsinkelsen. Men jeg vil tro RA= Sen ankomst av fly + GL= Vi fikk info om at vi måtte vente på stuerene skulle bli ferdige. Spørrs om de hadde klart å snu et DY fly på 20min.

Istid 3 ble vist. Den har jeg sett før, men valgte å følge med for å få tiden til å gå. Til min store irritasjon var det kun lyd i den ene høytaleren på mitt headset. Drikken fikk vi servert 18.25 og jeg valgte denne gang 2 cola og 1 smirnoff med appelsing juice.

Kabin crewet var hyggelig og i kveld ledet av en mannlig svensk kabinsjef. De tok en runde og samlet boss 19.08. Etter dette startet matserveringen 19.19 Vi kunne denne gang velge mellom biff med poteter og grønnsaker eller BBQ kylling med poteter og grønnsaker. Jeg valgte biff som smakte meget godt. Maten ble servert med et helt greit rundstykke.

For de som ville ha det ble te og kaffe servert 19.38. 19.42 ble det en ny runde med drikketrallen. Etter all denne drikkingen måtte jeg en tur på toalettet som var rent og pent!

Kapteinen kom på høytaleren med info om flyet, tekniske spesifikasjoner og samarbeidet de har med SAS om grønne landinger. Take off weight var 89,2t noe som er 4t under max. Landing weight var 72,6t. Det vil si de brukte 17t fuel på denne flighten.

20.35 begynte de med mas om salg av lodd og tax free varer. De skrøytet også av prisgarantien dems. Er denne lovlig? Husker da jeg jobbet i Lefdal at vi måtte fjerne vår 150% prisgaranti og slagordet "alltid billigst" for dette visstnok var ulovlig. Siden kvinnedagen var på mandagen ble vi mannfolk oppfordret om å kjøpe gave. Uaktuelt!

Et kabinlys langs veggen på rad 2 høyre side var dødt så noen i STS fremmedhandling fikk vel en lysepære jobb denne kvelden.

Var faktisk en del turbulens underveis selv om det var opplyst om godt flyvær fra de der fremme.

Klokken 20.35 var det enda en runde med drikketrallen.

Siden vi skulle videre til SVG fra OSL samme kveld fikk vi bæreposer av crewet for å samle tax free varene. Vi begynte etterhvert å se av vi kom til å få dårlig tid på OSL så vi kontaktet kabinsjefen om hva vi kunne gjøre med tanke på innsjekk osv. på SAS flyet til SVG. Vi fikk beksjed om å kontakte SGS i anskomsthallen.

Landing på OSLs rullebane 19R klokken 22.08 og parkert 22.12.

Ventet lenge på bagasjen på OSL, men vi fikk beksjed av SGS at vi kunne være 5min for sent på innsjekk uten problem hvis ikke skulle de sende bagasjen neste dag. Vi rakk innsjekk og bagasjen kom med. Flyet til Sola ble forsinket pga. flybytte og bussing til et fly parkert på utland.

Konklusjon: Egypt og Sharm El Sheik er et meget bra reisemål og kan anbefales. Novair leverte varene også denne gang selv om forsinkelsen skapte ekstra stress på OSL. Flaut å lese i VG om at Norge forfaller og flyplassen i Egypt og veiene der er MYE finere enn i et av verdens rikeste land.

Last edited by Vede; 02-04-2010 at 11:08.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2010, 13:36   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Flaut å lese i VG om at Norge forfaller og flyplassen i Egypt og veiene der er MYE finere enn i et av verdens rikeste land.
hehe ... Hvilket politisk parti har du lært retorikk hos? Uansett, takk for fin rapport med bilder og gode beskrivelser, charter er tydeligvis fortsatt charter!
Old 29-03-2010, 14:32   #14
OY-VKH
Newcomer

Det där lät härligt! Det gör ont bara man tänker på den värmen här uppe i den ''underbara'' kylan....

''Det vil si de brukte 17t fuel på denne flighten.''

Tack för den tekniska specifikationen! =)

5H 20 min...Longhaul med A321!!

BTW Förvånar mig att dem inte tog med mer fuel ner dit. Vi brukar tanka
20-24t ner till GCLP med A321an.

EDIT: Insåg nu vad ''bruke'' betydde....Får ta det lite lugnare med min norska översättning nästa gång....
SE-RDN är en fin kärra...Flög RDP senast förra veckan

Last edited by OY-VKH; 29-03-2010 at 21:09.
OY-VKH is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2010, 10:58   #15
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Default Re: Novair OSL-SSH-OSL, nå også med retur rapporten

Charter er fortsatt charter ja.
Reply

Posting Rules