Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2005, 19:23   #1
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,394
Default Utrolig syn

Har aldri sett dette "live" så dette duger for meg.
Utrolig syn å se en C17 Rygge slikt som denne gjør, Nyt denne videoen som kan finnes her:

http://www.flightlevel350.com/public_viewer.php?cat=74&pic=3327

KILDE: www.flightlevel350.com

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 19:30   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: Utrolig syn

Har sett dette "live" med baade DC-9-80 (American) og 727-200 (Eastern og American), det var noksaa vanlig at AA rygget ut fra Gate med ved hjelp av "Trust Reversers" i Dallas....tror ikke de praktiseres lengre...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 19:32   #3
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Utrolig syn

Rimelig heftig ja! Har sett en B727 (Eastern) rygge ut fra stand ved egen hjelp i Orlando en gang. Å rygge ut fra passasjerbroen ved egen motorkraft er vel heller uvanlig vel??
Ellers så rygget jo Twin Ottere fra WF både titt og ofte her på KB i gamle dager da..., men det blir jo en helt annen divisjon..:
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 19:43   #4
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: Utrolig syn

Har sett SAS DC9-21 rygge under flyshow på Værnes for noen år siden. Stilig var det...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 20:05   #5
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Utrolig syn

Fin video. Mektig å se på med et så stort fly.

Tror NW gjør dette enda med DC9 ut fra gate....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 20:08   #6
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Utrolig syn

Jeg mener ganske bestemt at dette var vanlig i USA før. Under en rundtur med mye spotting på midten av -80 tallet så jeg dette mange ganger med DC-9 og 727´ere (opplevde det også selv med EA 727. Mener bestemt at jeg så det med 737 også, men er ikke helt sikker der!

Synes å huske å ha lest et sted at det ble slutt på dette p.g.a. støymessige hensyn og slitasje på motorer og revers-system.


VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 21:01   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Utrolig syn

Tror det ligger bilder på A.net av Air Tran som bruker "powerback" på sine B717 maskiner.

Ellers mener jeg det ble slutt på powerback for B737 etter at Air Florida sin maskin styrtet rett etter take-off ved Washington National flyplass, etter en powerback som sugde snø og is inn i motorene, og reduserte motorkraften betraktelig.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 01:25   #8
Jan H
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
Default Re: Utrolig syn

Har sett DASH-8 og Dornier 228 reversere ut av stand, og Hercules...men ingen Jets....
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it!
Jan H is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 04:16   #9
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Utrolig syn

Har sett C17 rygge live flere ganger. En gang på flyshow i Canada, andre gang her på Evenes. Den fikk en liten sleng på seg på en veldig glatt taxebane. Da senket dem lasteluka bak, plasserte "utkikkspost her" og rygget tilbake noen meter, før den kunne fortsette.

De fleste fly kan vel rygge om dem bare vil. Har til og med sett maurslukeren D228 rygge. Merkelig syn
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 09:58   #10
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Utrolig syn

D228 er ALLTID et merkelig syn.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 10:25   #11
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Utrolig syn

Og jeg har sett DC-8-63 rygge. Nei, ikke i SEA med bil, men en SAS -63 i Damaskus. For å klare en krapp sving ut av en trang parkering, måtte vi rygge 8-10 meter. Sært syn.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 14:48   #12
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Utrolig syn

Har sett C-160 og F60 med powerback på BGO.. bråkete, men langt i fra så bråkete som An-24/26en (hva er forskjellen på disse egentlig?) som stod like ved. Den powerbacket ikke.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 14:51   #13
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Utrolig syn

Jeg har sett MD80 rygge ut fra "stand".Det var i Florida,Daytona Beach.Jeg mener å huske at det var maskinene fra American Airlines som gjorde det slik,mens Delta sine fly som stod på nabostanden,alltid brukte pushback traktor.Ellers har jeg sett Do-228(A/S Norving),Beech 200,DHC-6 Twin Otter,Dash-7 og C-130 Hercules rygge for egen maskin.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:37   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Utrolig syn

Har vært med på dette selv..

Skulle fly fra Bodø til Gardermoen, med SAS, MD-80. Etter pushback, klarte "pushbackbilen2 å gå tom for bensin, så flyet måtte rygge unna selv..
Kapteinen forklarte etterpå hva som hadde skjedd, og det var en fullt lovlig prosedyre..

Var i desember 2003...
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:53   #15
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Utrolig syn

Quote:
Originally posted by Scandinavian
BGO.. bråkete, men langt i fra så bråkete som An-24/26en (hva er forskjellen på disse egentlig?) som stod like ved. Den powerbacket ikke.
Forskjellen er at AN-26 er en fraktutgave av AN-24,så den har nesten ikke vinduer,pluss at den har lasterampe bak..noe ala C-130 Hercules f.eks...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 17:42   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: Utrolig syn

Quote:
Originally posted by Olebno
Og jeg har sett DC-8-63 rygge. Nei, ikke i SEA med bil, men en SAS -63 i Damaskus. For å klare en krapp sving ut av en trang parkering, måtte vi rygge 8-10 meter. Sært syn.
I Seattle er dette vanlig prosedyre ut i fra Stand 1523 1st Ave W - RR001 Cleared for Departure....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 18:27   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Utrolig syn

Ja, her i Seattle rygger baade DC-8-62 (LN-MOW) og DC-8-63 ....

Rygging av MD80 er ikke uvanlig paa mindre flyplasser ... husker ogsaa et par episoder paa FBU hvor det har vaert saa glatt at ikke pushback'en klarte aa flytte flyet .. da var det bare aa fyre opp og rygge ut ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 23:41   #18
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
Default Re: Utrolig syn

Jeg var faktisk ikke klar over at "vanlige" fly kunne rygge.... Har aldri sett det selv. Men hvis dette er mulig, hvorfor praktiseres det ikke mer? Vil besparelsen av å ikke ha pushbacktraktorer + personell bli spist opp av økt drivstoff forbruk?
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 23:58   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: Utrolig syn

Dette praktiseres sjelden pga av stoey, drivstoff forbruk samt slitasje....men det er morro aa oppleve baade fra utsiden og paa innsiden...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 00:04   #20
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Utrolig syn

Det er mange gode grunner til å ikke bakke hvis man ikke "må":

- Støy
- Mindre kontroll, krever mer av flygerne
- Krever uansett manpower i form av "wing-walkers"
- Blast gjør det utrivelig på plattformen og blåser potensiell FOD omkring
- Lite kompatibelt med strødde tarmacs... Det er ikke morsomt å bli sandblåst!
- Sløsing med fuel
- etc.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mitt syn på en IL-62 putzmeister Bilder & foto 22 09-06-2011 21:41
Et flott syn SQ 777 Flyforum 6 27-06-2010 23:09
Mitt syn på Flydagen Halvorsn Bilder & foto 12 01-06-2010 22:31
Uvandt syn :O enva Bilder & foto 6 08-05-2009 14:35
Utrolig vakkert syn EB Flyforum 9 07-08-2006 12:07


All times are GMT +2. The time now is 10:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.