![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,394
|
![]()
Har aldri sett dette "live" så dette duger for meg.
![]() Utrolig syn å se en C17 Rygge slikt som denne gjør, Nyt denne videoen som kan finnes her: http://www.flightlevel350.com/public_viewer.php?cat=74&pic=3327 KILDE: www.flightlevel350.com Airbus 330. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
|
![]()
Har sett dette "live" med baade DC-9-80 (American) og 727-200 (Eastern og American), det var noksaa vanlig at AA rygget ut fra Gate med ved hjelp av "Trust Reversers" i Dallas....tror ikke de praktiseres lengre...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Rimelig heftig ja! Har sett en B727 (Eastern) rygge ut fra stand ved egen hjelp i Orlando en gang. Å rygge ut fra passasjerbroen ved egen motorkraft er vel heller uvanlig vel??
Ellers så rygget jo Twin Ottere fra WF både titt og ofte her på KB i gamle dager da..., men det blir jo en helt annen divisjon.. ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Har sett SAS DC9-21 rygge under flyshow på Værnes for noen år siden. Stilig var det...
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Fin video. Mektig å se på med et så stort fly.
![]() Tror NW gjør dette enda med DC9 ut fra gate.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Jeg mener ganske bestemt at dette var vanlig i USA før. Under en rundtur med mye spotting på midten av -80 tallet så jeg dette mange ganger med DC-9 og 727´ere (opplevde det også selv med EA 727. Mener bestemt at jeg så det med 737 også, men er ikke helt sikker der!
Synes å huske å ha lest et sted at det ble slutt på dette p.g.a. støymessige hensyn og slitasje på motorer og revers-system. VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Tror det ligger bilder på A.net av Air Tran som bruker "powerback" på sine B717 maskiner.
Ellers mener jeg det ble slutt på powerback for B737 etter at Air Florida sin maskin styrtet rett etter take-off ved Washington National flyplass, etter en powerback som sugde snø og is inn i motorene, og reduserte motorkraften betraktelig.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
|
![]()
Har sett DASH-8 og Dornier 228 reversere ut av stand, og Hercules...men ingen Jets....
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Har sett C17 rygge live flere ganger. En gang på flyshow i Canada, andre gang her på Evenes. Den fikk en liten sleng på seg på en veldig glatt taxebane. Da senket dem lasteluka bak, plasserte "utkikkspost her" og rygget tilbake noen meter, før den kunne fortsette.
De fleste fly kan vel rygge om dem bare vil. Har til og med sett maurslukeren D228 rygge. Merkelig syn |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
D228 er ALLTID et merkelig syn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Og jeg har sett DC-8-63 rygge. Nei, ikke i SEA med bil, men en SAS -63 i Damaskus. For å klare en krapp sving ut av en trang parkering, måtte vi rygge 8-10 meter. Sært syn.
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Har sett C-160 og F60 med powerback på BGO.. bråkete, men langt i fra så bråkete som An-24/26en (hva er forskjellen på disse egentlig?) som stod like ved. Den powerbacket ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Jeg har sett MD80 rygge ut fra "stand".Det var i Florida,Daytona Beach.Jeg mener å huske at det var maskinene fra American Airlines som gjorde det slik,mens Delta sine fly som stod på nabostanden,alltid brukte pushback traktor.Ellers har jeg sett Do-228(A/S Norving),Beech 200,DHC-6 Twin Otter,Dash-7 og C-130 Hercules rygge for egen maskin.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Har vært med på dette selv..
Skulle fly fra Bodø til Gardermoen, med SAS, MD-80. Etter pushback, klarte "pushbackbilen2 å gå tom for bensin, så flyet måtte rygge unna selv.. Kapteinen forklarte etterpå hva som hadde skjedd, og det var en fullt lovlig prosedyre.. Var i desember 2003... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
|
![]()
Ja, her i Seattle rygger baade DC-8-62 (LN-MOW) og DC-8-63 ....
![]() Rygging av MD80 er ikke uvanlig paa mindre flyplasser ... husker ogsaa et par episoder paa FBU hvor det har vaert saa glatt at ikke pushback'en klarte aa flytte flyet .. da var det bare aa fyre opp og rygge ut .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]()
Jeg var faktisk ikke klar over at "vanlige" fly kunne rygge.... Har aldri sett det selv. Men hvis dette er mulig, hvorfor praktiseres det ikke mer? Vil besparelsen av å ikke ha pushbacktraktorer + personell bli spist opp av økt drivstoff forbruk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
|
![]()
Dette praktiseres sjelden pga av stoey, drivstoff forbruk samt slitasje....men det er morro aa oppleve baade fra utsiden og paa innsiden...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Det er mange gode grunner til å ikke bakke hvis man ikke "må":
- Støy - Mindre kontroll, krever mer av flygerne - Krever uansett manpower i form av "wing-walkers" - Blast gjør det utrivelig på plattformen og blåser potensiell FOD omkring - Lite kompatibelt med strødde tarmacs... Det er ikke morsomt å bli sandblåst! - Sløsing med fuel - etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mitt syn på en IL-62 | putzmeister | Bilder & foto | 22 | 09-06-2011 21:41 |
Et flott syn | SQ 777 | Flyforum | 6 | 27-06-2010 23:09 |
Mitt syn på Flydagen | Halvorsn | Bilder & foto | 12 | 01-06-2010 22:31 |
Uvandt syn :O | enva | Bilder & foto | 6 | 08-05-2009 14:35 |
Utrolig vakkert syn | EB | Flyforum | 9 | 07-08-2006 12:07 |