Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2010, 11:47   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Romania-Ukraina

Da har jeg begynt å hygge meg med planleggingen av årets "hovedferie". Har vurdert mange reisemål, men ender igjen opp med Øst-Europa.

Årsaken er todelt: Jeg synes det er spennenede, litt eksotisk og litt utfordrende. Hyggelige folk er det der også. I tillegg har jeg i løpet av et år 20etter hvert dager ekstra fri i tillegg til ordinær ferie, som jeg i størst mulig grad ønsker å bruke til reising utenfor Norge. Med kanskje nærmere 40-50 overnattinger betalt av egen lomme er pris ganske viktig, speiselt når jeg i hovedsak reiser alene.

Hvis det er noen som har tips om Romania og Ukraina (Odessa i hvert fall), så ønskes gjerne dette.

Jeg har planlagt turen omtent slik foreløpig: Varna (Bulgaria) - Romania - Ukraina (og så hjem derfra eller fra Istanbul). Den går sannsynligvis over knappe tre uker, tirsdag-søndag, ser det ut til.

Varna - her planlegger jeg et opphold på ca 1 uke. Det er ren avslapping her. (Det er gledelig, men ikke overraskende, at Lonley Planet i sin siste Øst-Europa-utgave, har framhevet nettopp Varna i det lille kartet fremst i boka, valgt ut som 1 av 15 byer det er verdt å få med seg i Øst-Europa)

Så blir det Varna-Romania, en eller annen plass. Tror det går busser mot Constanta, Ruse-Bucuresti har jeg reist før. I Romania er jeg helt åpen foreløpig, men Bucuresti har jeg alt besøkt, så har fått med meg nok der, trur eg. Transport Romania-Ukraina er tungvint pga Transdniester. Transilvania må jeg innom, så da tenker jeg å fly fra Timisoara til Odessa, der dette selskapet opererer:

http://www.carpatair.com/

Har sjekket litt flypriser og det ser ut til at jeg kommer greit ut med litt i overkant av 3.000 hvis bestiller billetten Oslo-Varna og Odessa/Istanbul-Oslo i ett. Det blir da Austrian på utreise.

Fergen som går Odessa-Istanbul ser dessverre ikke så innbydende ut. Synd, for jeg kunne godt tenkt meg å legge inn en båtreise på Svatehavet. Ellers er det vel en mulighet å dra til Krim og hjem derfra. Evt å reise helt til Kiev.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 12:04   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: Romania-Ukraina

Kika lite i gamla trip reports:

Du hittar bland annat denna: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=Odessa
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 20:07   #3
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Du kan også vurdere en tur til Iasi i Romania, det er også en fin liten by. Vi flyr dit fra Wien, og jeg mener Carpatair flyr dit fra Timisoara og. Har iallefall sett både de og Tarom der et par ganger med henholdvis Saab og ATR.

Om du tar deg en tur til Romania kan jeg anbefale reaturanten Casa cu Flori som er av de finere i byen, men likvel med meget rimelige priser.

Last edited by CFM; 10-03-2010 at 20:11.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2010, 19:45   #4
Doll
ScanFlyer Blue

Doll's Avatar

Jeg var i Odessa på en weekendtur i september i fjor, og kan anbefale byen på det varmeste. veldig koselig by og rene pene strender. Men det kan sikkert være greit å unngå de billigste Hotellene. Jeg bodde på et hotell som heter Zirka, som man bla kan booke på Norwegian.no og det må være det værste hotellet jeg har opplevd.
Skal du til Krim, er en tur på Aj-petri et must, Da får du deg en gondolbane tur du sent vil glemme til 1200 meter over havet. Det ligger ca en halvtimes tur fra Yalta. Jeg vil også anbefale deg å ta en tur til Kiev dersom du har tid til det.
Doll is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2010, 13:41   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for tips så langt! Har mer eller mindre droppet Istanbul-planene. Det ser ut til at det er mye å se også i Romania. Ser også ut til at det blir august i stedet for slutten av juni/begynnelsen av juli. Ser at Norwegian har atskillig billigere billetter til Varna i slutten av juli/august enn i midten av juni. Fra Kiev er det også meget rimelig å komme seg hjem. Noen som har hotelltips i Odessa / Kiev? Bør ikke være så mye over 600-700 kr natta. Har dog som prinsipp å begynne med billig og enkel overnatting, for så å ha det litt mer komfortabelt mot slutten av ferien.

Etter litt sjekking rundt på jobben kom jeg til at avreise torsdag 29. juli kan være greit. 700 kr skulle DY ha, inkludert alle gebyer og bagasje. Reiselengde og retur er ennå uviss...

Last edited by AirbusTrond; 15-03-2010 at 19:26.
Old 15-03-2010, 14:05   #6
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

Selv bodde jeg på Tourist hotel i Kiev første gang jeg var der. Ett helt greit hotell (forutsatt at du ikke forventer "vestlig" standard). Jeg valgte ett delux rom for å få AC (Kiev kan være VARMT i August), men standardrommene var ikke så mye dårligere. Frokosten var spiselig (nå er jeg riktignok ikke er kjent for å være så vanskelig i matveien ), og noen av de ansatte snakker engelsk. Beliggenheten er også grei, med en metrostasjon rett ved. Hotellet ligger også i gang-/sjangle-avstand fra Hydropark dersom du blir værende der til etter at metroen har sluttet å gå for natten
Old 15-03-2010, 15:27   #7
Doll
ScanFlyer Blue

Doll's Avatar

http://www.uahotel.kiev.ua/eng/about/

Her er link til et rimelig hotel/hostel i kiev som flere bekjendte av meg har benyttet i kiev. Helt ok standard og spiselig frokost. Veldig bra beliggenhet rolig strøk i sentrum.

Last edited by Doll; 15-03-2010 at 15:30.
Old 15-03-2010, 19:49   #8
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Ukraina er et veldig spennende land og reise rundt i. Var selv på reise i 2006 og besøkte da Kiev og Krimhalvøya med flere dagers opphold i spennende Yalta
Vi besøkte også den spennende byen Sevastopol på Krim der den russiske svartehavsflåten har sitt tilhold. I Balaklava mellom Yalta og Sevastopol besøkte vi en tidligere russisk atomubåtbase, utrolig spennende.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balakla...submarine_base

Vi leide en lokalguide på Yalta med bil og sjåfør. Anbefales:

http://blacksea-crimea.com/Language/...terguide1.html

Vi brukte disse til og hjelpe oss med hotell i Yalta samt tog Kiev-Simferopol, veldig hyggelige:

http://travel-2-ukraine.com/

På Yalta bodde vi på flotte Hotel Bristol, veldig hyggelig:

http://www.blacksea-crimea.com/New/B...telYalta1.html

Vi fløy AirBaltic Simferopol-Riga på tur hjem. Wizz flyr nå også innenlands i Ukraina, deriblant Simferopol-Kiev.

Krim er et must i Ukraina

Jeg vender tilbake i 2011, da med utgangspunkt i Lviv.

Last edited by MD11; 15-03-2010 at 19:52.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 00:54   #9
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Jeg vender tilbake i 2011, da med utgangspunkt i Lviv.
Fly ned? Isåfall hvilket selskap? Er jo en artig terminal i L'Viv
Old 16-03-2010, 12:40   #10
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Fly ned? Isåfall hvilket selskap? Er jo en artig terminal i L'Viv
Flyr Norwegian til Krakow for deretter og ta toget over grensen til Ukraina Jeg elsker togreiser i CIS landene.
Old 16-03-2010, 12:51   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Traff noen nordmenn om bord i Balkan Express (fra Sofia til Beograd) som kunne fortelle at det var mange smuglere på den ruten. I LP stod det noe om at dette var en "vanlig næringsvei" i dette området, som man burde respektere, og ikke la seg skremme av. :-) Balkan Express sine toalettforhold og ingen servering (ikke en gang drikke) på 8-9 timer fikk ikke opp entusiasmen for lange togturer i dette området, for min del i hvert fall...

Takk for tips, folkes! Blir artig å planlegge framover. Ser forresten at DY har skrudd opp prisen litt nå. Lite er bestemt, men jeg skal i alle fall ha en uke i Varna. Om noen ikke er overbevist, her er siste teksten fra Lonley Planet:

"• Bulgaria’s third city and maritime capital, Varna is by far the most interesting and cosmopolitan town on the Black Sea coast, and a definite highlight of the region. A strange yet harmonious combination of port city, naval base and seaside resort, it’s an appealing place to while away a few days, packed with history yet thoroughly modern, with an enormous park to amble round and a lengthy beach to lounge on. One of the most dynamic and fast-growing Bulgarian cities, it has experienced a property boom in recent years and there’s a definite air of affluent swagger about the place. In the city centre you’ll find Bulgaria’s largest Roman baths complex and its best archaeological museum, as well as a lively cultural and restaurant scene – while every other shop-front now seems to be an estate agent touting holiday homes to British visitors."

Last edited by AirbusTrond; 16-03-2010 at 13:02.
Old 16-03-2010, 16:49   #12
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Flyr Norwegian til Krakow for deretter og ta toget over grensen til Ukraina Jeg elsker togreiser i CIS landene.
Synd, du kunne fløyet med Norwegian til Wien og videre med oss til L'Viv, men det koster jo flesk da
Old 16-03-2010, 20:27   #13
Doll
ScanFlyer Blue

Doll's Avatar

OBB 39 Re: Romania-Ukraina

Quote:
Du kan også ta toget til Przemysle, og gå over grensen til Ukraina, derfra er det en times tur i buss eller taxi til Lviv. Det går mye raskere da toget står i ro i flere timer ved grensen. Er også en artig reiseopplevelse dersom man ikke har for mye bagasje å drasse på. Ellers flyr LOT til Lviv fra WAW for en billig penge.
Old 16-03-2010, 21:28   #14
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Jeg har reist med smuglertoget mellom Przemysl og Lviv sommeren 2005. Toget ble visstnok senere innstilt fordi vognene rett og slett ble ødelagt. Nå kjører det etter sigende igjen, og det smugles som før, selv om reiseforholdene er litt vanskeligere. Polen er nå Schengen. Sommeren 2005 var det ennå visumtvang til Ukraina.

Møtet mitt med dette toget var den gang var en litt skakende opplevelse. Siden har jeg blitt en mer erfaren reisende i det tidligere Sovjetunionen og vet at togene der er annerledes, men at de reisende er hyggelige og gjestfrie.

For de som vi lese litt er her et utdrag av reisedagboken. Jeg og to venner er underveis fra Lublin til Lviv, og vi er kommet til grensebyen Przemysl. Datoen er 5. juli 2005.

Jeg tenker at den som vil slappe godt av på et fredfylt og eksotisk sted en ukes tid, med fordel kan legge oppholdet til Przemysl. Her er det et vakkert, koselig lite sentrum, bade kan man i elven San, og så ligger sikkert alt vel til rette for vandringer i de store omkringliggende skogene, der man om ikke annet kan oppsøke og kikke på alle de gamle festningsverkene fra det østerriksk-ungarske doppeltmonarkiets dager. Frem til 1918 var Przemysl festningsby av første rang.

Den saliggjørende freden i Przemysl skulle imidlertid bli heller kortvarig, og i løpet av de neste timene skulle vi oppleve saker og ting som fikk oss til å bli tause og fortenkte menn. Toget til Lviv hadde rutemessig avgang klokken 18.16, og nesten en time i forkant brøt vi opp og gikk nedover til stasjonen. Den elektroniske tavlen fortalte at toget vårt gikk fra perrong 4, men på Przemysl glowna var det i utgangspunktet bare tre perronger. I perrongtunnelen var det imidlertid et skilt som viste vei til perrong 4, og det var et stykke å gå. Da vi kom opp på nordsiden av stasjonen så vi plutselig høye gjerder ut mot sporene og veien ledet hen mot en ekspedisjonsbygning. Det viste seg å være bygningen for polsk utreise- og tollkontroll. Utenfor den holdt vi på å miste munn og mæle. Der var det et sant oppbud og reisende og livlige scener fra folkelivet. Alle lot til å være engasjert i samme sak: Å lempe bagasje og varer. Her var bager fylt til bristepunktet og vel så det, svære sekker som lot til å inneholde mel eller kornvarer (eller sement (?)) og sekketraller fullempet av brett med hermetikkbokser, og jeg vet ikke hva. Hadde vi ikke visst bedre, kunne vi trodd at noen var i ferd med å flytte et grossistlager for dagligvarehandelen.

Relativt uanfektet av all sjauingen kom vi oss gjennom den polske utreisekontrollen. Han som tastet inn mitt pass rotet riktignok litt, for han visste åpenbart ikke hva landskoden for Norge var, og han måtte spørre de andre. Kanskje er nordmenn på denne grenseovergangen ikke akkurat hverdagskost. Ute ved perrongen stod det ukrainske toget. Det har en annen sporvidde enn ellers i Europa med 1524 mm mellom skinnene og ikke 1435 mm som er standard europeisk og amerikansk normalspor. Det viste seg at denne delen av stasjonen i Przemysl hadde den brede sporvidden. En konduktør kikket på billettene våre og sa vi kunne sette oss i vognen vi stod ved eller i vogner lenger foran. Vi gikk inn i første og beste vogn, skjønt inn mange av dørene ble det lesset store varepartiet. Inne i første og beste vogn var det en del menn som skulte på oss så det holdt, og vi hadde følelsen av å ha kommet i vognen til Ali Baba og de 40 røverne. Vi gikk ut igjen og prøvde en vogn litt lenger fremme. Der satt det i utgangspunktet bare noen fredsæle koner. Luften der inne var uutholdelig varm, og vognens innredning var heller ikke det store. Det så ut til å være en kombinert sitte- og liggevogn. Sitte gjorde man på skaitrukne benker. Ryggstø var det ikke, og den som ville hvile ryggen sin, fikk ta til takke med harde og loddrette respatexveggen.

Vi tok en tur ut på perrongen. Mens vi stod der ved den åpne vogndøren, kom en fetter av Ali Baba til syne i åpningen og kikket på oss, hvorpå han lukket døren og låste den. Skyndsomt trakk vi bort til den åpne døren i andre enden av vognen, men han kom ikke dit og lukket den også. Der stod derimot konduktøren. Hun henvendte seg til oss på russisk og lurte på hvor vi skulle og hvilken nasjonalitet vi hadde; var vi kanskje tyskere? Jeg sa vi var nordmenn og at vi skulle til Lviv. Hun smilte og nikket. Så var det i det minste et vennlig menneske her blant alle varestablerne, Alibaba’ene og skulerne.

Inne i vognen igjen satte oss motløse på våre benker i den fryktelige heten og kunne ikke annet enn å avvente vår skjebne. Så stille og rolig var det nå ikke i vår vogn heller, skulle det vise seg. De i utgangspunktet godmodige og stillfarne konene hadde med seg noen riktig besværlige slektninger. Først og fremst var det noen yngre menn som ustanselig løp frem og tilbake mellom vognene og de utvekslet mange megetsigende blikk seg i mellom og hemmelige tegn med fingrer og hender. Vi forstod snart at det var smugling på gang. Han ene åpnet en luke i taket og drog ut en lang remse med sigarettpakker. Noen senere så jeg han andre ta av seg genseren sin, og hele overkroppen var emballert med sigarettpakker, teipet fast. Tidvis drev disse mennene og slepte sekker frem og tilbake i vognen. Med på laget var også en lettere psykisk utviklingshemmet mann, en tomsing, for å si det litt stygt. Han hadde en masse på hjertet som han foredro med en klagende og sutrende stemme. Slektingene hans hysjet da på han, men det hjalp lite.

Verst var det likevel med Krystyna Hun kom bare innom av og til, men gjorde galehuset komplett når hun først var der. Det var en forholdsvis høy, slank og lyseblond ung kvinne, men hun var så sint at hun holdt på å sprekke. Hun formelig skjelte ut disse godmodige bondekonene og la ingen demper på seg, selv om de tre utenlandske herrene satt like ved. Hun snakket ukrainsk, så det var ikke så godt å forstå hvorfor hun var så rasende. Men milde himmel for et kjeftament hun hadde, og hun var innom flere ganger. Heldigvis tok ikke bondekonene til motmæle, lyttet bare til skrikingen hennes med stoisk ro.

Omsider gikk toget fra Przemysl og det ble litt luftsirkulasjon i vognen. Konduktøren kom med noen innreiseskjema vi skulle fylle ut slik at vi i det minste ble avledet en liten stund. Hun kikket også pro forma på billettene våre, men vi måtte fortelle henne hvor vi skulle, for hun greide ikke å lese dem. Hun skyldte på at hun ikke hadde briller for hånden. Toget kjørte svært sakte de vel 20 kilometerne ut av Polen, men omsider kom vi til grensen og første stasjon på ukrainsk side, Mostika 2. Nå startet kontrollene. Først kom tollerne, og de eneste i vognen de stoppet opp med var oss tre. Jeg måtte peke ut bagen min på hyllen over benkene og så vidt løfte på lokket til den benken jeg satt på. Smuglerne derimot, som de med fordel burde ha plukket fra hverandre, de slapp glatt gjennom.

Etter tollerne kom passkontrollen. Det var en yngre dame som var meget stram i uniformen sin. Hun hadde med seg en bærbar pc og satte seg ned med oss. Hun var streng og formell og behandlet oss nærmest som krigsfanger under genèvekonvensjonen. Spesielt var det lille skjemaet vi hadde fylt ut viktig. Så lenge vi oppholdt oss på den ukrainske stats territorium måtte vi bære det på oss, og det var å levere tilbake når vi forlot Ukraina.

Etter en stund dukket det sannelig opp en humørløs kar til. Han representerte tilsynelatende trygdemyndighetene, og ville først vite hvor lenge vi hadde tenkt å oppholde oss i Ukraina. Da han hadde fått klarhet i det, forlangte han bevis for at vi var reiseforsikret. Men en ting skal han ha: Han smilte da han var ferdig med oss.

Da dette kontrollhelvete var over, ble liksom stemningen i hele vognen noe lettere, og nå var det åpenbart også tillatt å gå ut på perrongen. Jeg gjorde det. Der ute stod passasjerer og konduktører i hyggelig samtale og det ble spøkt og ledd. Andre reisende var innom på stasjonen og kom ut igjen med mat og ølflasker. Det var tidlig kveld og skumringen var så smått satt inn. Klokken 21.02 gikk toget, og da hadde vi stått på grensestasjonen i 50 minutt. Selv senket vi også skuldrene, og jeg delte ut en boks øl til hver som jeg hadde hatt med meg fra Przemysl. De unge geskjeftige alibaba’ene la seg ned på benkene sine for så sove, bondekonene fant frem nistemat og gav seg til å spise, tomsingen satt og surret med sitt, men han var nå blitt et sympatisk innslag. Og sannelig kom ikke også Krystyna inn og satte seg ned med konene og var lavmælt. Jeg mener hun sa ”мне очень жаль”, og det betyr i så fall at hun var svært lei seg; tid for ransakelse og selvkritikk med andre ord. Fra Mostiska 2 kjørte toget ganske fort, og tidvis slang og danset de tunge vognene slik over skinnegangen at vi formelig måtte holde oss fast. Luften ble betraktelig bedre i vognene, men å sitte på disse skaibenkene var likevel ensbetydende med at man ble ganske klam i buksebaken.

Etter en time og tyve minutters reise kjørte nattog 76 inn på Lviv hovedjernbanestasjon og vi gikk av. På perrongen var det kø foran vognene av påstigende passasjerer. Toget skulle nemlig videre til Chernivtsi, en by lenger sydøst, knappe 50 kilometer fra grensene til Romania og Moldova, hvor det etter ruten skulle ankomme klokken åtte minutter på fire i morgen tidlig.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2010, 15:01   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takker, DC! Litt utfordringer der, og da er det jo veldig greit å være flere.

Har nå brukt et par timer på å sjekke ting, og det ser foreløpig slik ut, i hovedtrekk:

1. Avreise OSLO med DY til Varna torsdag 29. august, ca 700 kr for billetten.
2. Lengre opphold på mitt faste Varna-hotell, Odessos, sentralt med havutsikt. Ca 300 NOK per døgn.
3. Etter en uke beveger jeg meg langs Svartehavet til Constanta, to-tre overnattinger her.
4. Inn i indre Romania. Brasov, Sighisora og Timisoara besøkes, totalt 5-6 dager. Tog mellom byene.
5. Carpatair fra Timisoara til Odessa (SAAB). Opphold i Odessa, 4-5 overnattinger.
7. Transport Odessa-Kiev, enten tog 10 timer eller fly, knappe 1.000 NOK.
8. Retur fra Kiev søndag 22. august, enten AirBaltic via Riga eller SAS via CPH.
Old 19-08-2010, 19:33   #16
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV

hvis du fortsatt behøver info om Ukraina er det bare at kontakte meg, jeg har min kjæreste i Ukraina og er derfor en del i dette landet, og kan hjelpe deg med de fleste spørsmål du måtte ha.

Hilsen Torben Iversen
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2010, 19:58   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for det ! Pga turbulens på jobben (avdelingen ble nesten halvert) og litt av hensyn til helsa (to sykehusinnleggelser på et halvt år), så ble det til at jeg kuttet ut Ukraina denne gangen (også!). Det beklager jeg. Dog hadde jeg fine 18 dager i Bulgaria og Romania. Men nå er jeg litt ferdig med disse landene!

Men nå kommer jo det direktefly fra Oslo til Kiev til våren, og da skal jeg garantert en tur dit !
Old 19-08-2010, 20:14   #18
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV

ja men vær oppmerksom på at air ukraine ikke samarbeider med så mange andre flyselskaper, så hvis du skal fly videre fra kiev, må du sjekke det først, jeg har ett dating firma sammen med min kjæreste i Ukraina så vi vet en del om vem som ikke flyver og hvem som gjør, vi sender en del menn på dating ferier runt om i Ukraina, så behøver du hjelp, mener ikke med dating men med hoteller,leilighet og hvad det enn måtte være er det bare at sende meg en mail.

Hilsen Torben Iversen
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 21:27   #19
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Har selv lekt litt med tanken på å gjøre "Svartehavet rundt" eller noe i den turen.

Er vel ikke så relevant for deg nå lenger, men når det gjelder transport Constanta-Odessa ser det ut til at det går en hurtigbåt. På denne måten slipper man også å måtte reise gjennom Moldova/Trensdniestr.

http://www.navlomar.com/Constanta-Odessa/

Last edited by LCH; 22-08-2010 at 21:30.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 23:48   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Jo takk, men visstnok ble denne innstilt i fjor pga dårlig økonomi. Vet ikke om den gikk i år, men sjekket heller ikke veldig grundig. Generelt er det dessverre mye manglende nettinformasjon i disse landene.

Og noe så enkelt som å fredag finne ut om det kommende søndag gikk buss Varna-Constanta var ikke helt greit. Tenkte jeg kunne sjekke på Turistinformen i Varna først. En realtivt ung kar sjekket, men beklaget at bussen ikke gikk onsdager og søndager. "Bad luck", sa han. Javel - en litt eldre kar som også jobbet der sa noe sånt som at "They also need to have one day off"... (!! - har de ikke "turnus" i Bulgaria??) Merkelig svar og de kunne overhodet ikke hjelpe. Spurte hva en taxi ville koste: ca 100 euro.

Så gikk jeg forbi taxiholdeplassen og etter litt parlamentering (de måtte finn ut distansen), så viste det seg at de kunne kjøre meg dit opp for ca 70 euro!

Men Hotel Odessos litt eldre damer visste råd. Og det stod sågar en plakat i resepsjonen: Det går buss hver dag fra Varna til Constanta, inkludert søndager. Dette var et rumensk selskap... Jeg kom vel av gårde. Bussjåføren var en tykk, liten gråhåret, krøllete og noe tannløs mann i 50-åra, hvis sjåførantrekk bestod av shorts og sandaler, ingenting annet. En tivoliansatt skulle underveis både kjøpe grønnsaker og forhøre seg om prisen på lam fra en sauebonde - så det er fortsatt nokså eksotisk der borte. :-D
Reply

Posting Rules