Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2005, 18:42   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Er det meg som er taapelig?

Jeg vet ikke om jeg skal le eller graate. Fikk foelgende email fra en journalist i Stavanger Aftenblad da jeg proevde aa opplyse ham om noen av sakens fakta ...

Quote:
Du trenger ikke oppføre deg tåpelig. Vi er kjent med basen i San Antonio, men eiene bak det hele er det interessante. Dessuten- Landingstillatelsen og spørsmålet om den slags kommer fra UD og
Luftfartstilsynet. Hva du i Seattle mener er uinteressaant. Flyet er defin ert som statlig inntil noe annet er kommet offentlig fra amerikanske myndigheter.
I tilllegg. Det er ingen som har lurt mnn her. Flyet er et amerikansk fangefly Det er høys uvanlig i Norge. Derfor er dette en sak for offentligheten. Det har intet å gjøre med lureri.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2005, 19:03   #2
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Default Re: Er det meg som er taapelig?

MOW, vi må bare innse at jordens befolkning består av både opplyste og ikke-opplyste individer.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2005, 19:37   #3
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Det får man si - har ferievikarene begynt allerede? Når det er sagt så kan det jo tenkes at noen kunne blitt litt provosert hvis de hadde fått en mail skrevet i samme tone som enkelte av innleggene på forumet her?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2005, 19:39   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jetran International er eiet og også drevet av den rike texas familien Jaffe. De har blant annet vært interessenter i utviklingen av business jeten Swearingen S-30 (etter at gulfstream trakk seg ut). De også driver et stort Marriott resort (Horsehoe Bay).

De stilte opp som investorer når Stuart Peebles startet opp sin egen leasingvirksomhet av fly etter at han har gjort det for US Airways (tidl sjef for US Air Leasing). Jetran International ble startet opp og man kjøpte fly som US ikke trengte.

At disse flyene er statlige er som å si at BU's fly som staten rekvirerte i anledning av tsunami-katastrofen er statsfly og skal behandles som slike i all framtid.

Old 03-06-2005, 20:30   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Du har tydligvis tråkket på noen som endelig har skjønt at saken nok ikke var så viktig som han kunne ha ønsket... BRA MOW!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2005, 22:09   #6
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Jeg vet ikke om jeg skal le eller graate. Fikk foelgende email fra en journalist i Stavanger Aftenblad da jeg proevde aa opplyse ham om noen av sakens fakta ...

Quote:
Du trenger ikke oppføre deg tåpelig. Vi er kjent med basen i San Antonio, men eiene bak det hele er det interessante. Dessuten- Landingstillatelsen og spørsmålet om den slags kommer fra UD og
Luftfartstilsynet. Hva du i Seattle mener er uinteressaant. Flyet er defin ert som statlig inntil noe annet er kommet offentlig fra amerikanske myndigheter.
I tilllegg. Det er ingen som har lurt mnn her. Flyet er et amerikansk fangefly Det er høys uvanlig i Norge. Derfor er dette en sak for offentligheten. Det har intet å gjøre med lureri.
Hehe MOW, en gang tulling .. alltid tulling . Du må da ikke komme her og komme her.. Det er jo en Journalist med tydelig stor J som har laget saken, og da må du da skjønne at du ikke må komme med detaljer som kan skape tvil om hans scoop!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2005, 00:57   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Husk at dersom du kan trekke en sensasjonsnyhet i tvil, er du fullstendig uinteressant for dem. Det ødelegger jo hele opplegget må du forstå.

Vel, men Stavanger Aftenblad har jo alltid vært en noe arrogant avis.

Men hva var bakgrunnen for svaret. Det hadde jo i sakens sammenheng vært interessant å vite hva du hadde skrevet til dem i din email. Men den ligger kanskje ute på en annen tråd. Så da får jeg lete videre!

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2005, 01:18   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nei, jeg har ikke tenkt til aa legge ut dialogen. Jeg har hatt mer kontakt med ham i en litt bedre tone, men vi har grunnleggende forskjellige definisjoner av noe av sakens kjerne ... Vel - vi venter vel fortsatt paa uttallelser fra UD og den amerikanske ambassaden ...

Men interessant har det vaert ... mye snusk i leasingbransjen og Almeda/Jetran er en konstellasjon som nok har mer spennende paa lager.

Radar Station KGRV3
Old 06-06-2005, 08:14   #9
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg sendte en mail til journalisten i Nettavisen i sakens anledning, og fikk hyggelige svar tilbake. Så vi skal vel ikke dra alle journalister over en kam heldigvis. For å si det sånn, Nettavisen beholdt en leser!

Sånn som vedkomne fra Stavanger Aftenblad oppførte seg burde nesten fått konsekvenser. Det er tross alt kunder, eventuelt potensielle kunder, man snakker med. Og det er enkelte ting man ikke tillater seg i omgang med kunder. Dessuten virker han jo lite opptatt av sannheten med tanke på språket - men det er jo et prestisjenederlag å måtte innse at story'en var bom...
Old 06-06-2005, 11:00   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Burde ikke Stavanger Aftenblad følge opp denne virkelige viktige saken?
Old 06-06-2005, 11:53   #11
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Det er vel bedre å stilltie saken når det viser seg at de har driti på draget :
THS is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2005, 12:03   #12
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Nei, jeg har ikke tenkt til aa legge ut dialogen.
Med tanke på den relativt krasse tonen i svaret fra journalisten i Stavanger Aftenblad, er det jo svært interessant å høre hva du har sagt? Ellers kan dette lett bli oppfattet som en ubalansert fremstilling. Jeg går ut fra at du legger ut svaret fra journalisten utelukkende for å skape mer klarhet, ikke for å henge ut noen?

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2005, 15:39   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Den mailen som ga det svaret, saa slik ut:

Quote:
LOL .. dette begynner aa bli virkelig morsomt!
Det er korrekt at det er et fangefly. Det brukes som saadan av US Marshals Service.
Mer her:
http://www.usmarshals.gov/jpats/index.html

Eier er:
Registered Owner

Name ALAMEDA CORP TRUSTEE
Street
12400 HIGHWAY 281 N STE 150
City
SAN ANTONIO State TEXAS Zip Code 78216
County
BEXAR
Country
UNITED STATES

Mao. det er privat eid - ikke statlig. US Marshals leier fly fra disse. Det gjoer det ikke statlig.
Saavidt jeg vet var det filet en vanlig flightplan - mer kreves ikke for en teknisk mellomlanding Er ikke sikker, men jeg tror ikke engang militaerfly trenger mer saa lenge de er fra et NATO-land.

Det eneste treffet jeg faar paa Alameda paa NYT er til en helseartikkel .... jeg tror jeg har lest
samme artikkel som deg - Alameda er ikke nevnt. Tar gjerne linken hvis du har en annen. Alameda holder dessuten til i San Antonio (Texas). Skyggefirmaene til CIA er normalt registrert i DC, Virginia eller Vermont.

Jeg innroemmer med glede nederlag hvis jeg tar feil, men her tror jeg det er noen som har lurt deg
laaaaaangt ut paa viddene.
Den mailen ble skrevet foer jeg fant ut at det faktisk ER en link mellom Alameda og CIA. og som en reaksjon paa historien om 'manglende landingstillatelse'.
Radar Station KGRV3
Old 06-06-2005, 16:05   #14
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Det var bra at du la ut noe av brevvekslingen mellom dere!
Jeg kan på en måte forstå at journalisten reagerer, særlig når han blir irettesatt av en som bruker uttrykk som "såvidt jeg vet ..." og "jeg tror ...". Selv ikke journalister av verste løssalgs-sort anser tro og synsing som holdbart grunnlag for en sak, og dermed heller ikke som kilde for en rettelse/oppfølging.
Men reaksjonen hans var nok i krasseste laget, ja!

Old 06-06-2005, 19:07   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Gleder meg til Aftenbladet kommer med en faktaoppsummering...
Old 07-06-2005, 08:25   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er blitt stille derfra gitt .... han er opptatt med Rumsfeld ..... det var jo hyggelig aa oppgi hvor han bor !!!

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article201289.ece
Radar Station KGRV3
Old 07-06-2005, 09:09   #17
KLMNordic
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er blitt stille derfra gitt .... han er opptatt med Rumsfeld ..... det var jo hyggelig aa oppgi hvor han bor !!!

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article201289.ece

Ja for det er det jo ingen som hadde funnet ut, siden hele hotell omraadet var avsperret...hehe:hoho
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2005, 09:32   #18
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

FlyHigh: Jeg er ikke enig i at man engang kan forstå reaksjonen. Journalisten har i dette tilfellet samtale med det som pr. definisjon er en kunde. En slik reaksjon overfor en kunde er totalt uakseptabelt (overfor alle andre voksne mennesker også forøvrig ). Her kunne vedkomne enkelt ha satt seg litt mer inn i saken når MOW kommer med nye og korrigerende opplysninger.

Sånn som jeg ser det, vedkomne jeg mailet med i Nettavisen taklet det hele meget profesjonelt og hyggelig, Stavanger Aftenblads reporter bommet så stygt på skiva som det er mulig å gjøre...
Old 07-06-2005, 09:53   #19
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Hvis du leser hva jeg skriver, så mener jeg altså at journalisten reagerer noe for krasst. Men samtidig forstår jeg ham til en viss grad: Om han har jobbet lenge og grundig med en sak, og en leser tar kontakt og "tror" eller "antar" at journalisten tar feil, så er det ikke sikkert at det er velvilje som er den mest utpregede sinnsstemningen. Da bør i alle fall "kunden" ha mer i bagasjen enn tro og antakelser.

Old 07-06-2005, 10:04   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Det jeg var uenig i var formuleringen "at du på en måte kunne forstå reaksjonen", ikke det andre. Og vi er som sagt enig i at formuleringen var krass, kanskje litt uenige om hvor for mye krass vi synes den var.

Selv om man ikke alltid begynner med litt mer velvilje utifra personen man snakker med, bør man ta seg tid til å undersøke litt. Med det svaret MOW fikk, gav han helt klart et inntrykk av at her var det adskillig viktigere å lage en oppkonstruert sensasjon enn å opplyse (som journalister selv hevder de gjør - men det er en helt annen diskusjon...: ).

Posting Rules