![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Du verden, denne var da uventet. Mon tro om det er for liten luksus i forhold til prisen?
Quote:
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det kan jo være rutene de fløy som ikke hadde all verden med 1class PAX demand i utgangspunktet...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Egentlig ikke. Qantas annonserte i mai 2009 at de ville kutte 1st class på flere langdistanseflyvninger. Fra juli 2009 til oktober 2009 kunne man ikke reise førsteklasse på hverken Sydney-Buenos Aires, Sydney-San Francisco eller Melbourne-Hong Kong-London. Selv om første klasse er innført igjen på enkelte av strekningene, har vel Qantas opplevd det minkende behovet og innsett at første klasse ikke lengre er like etterspurt, heller ikke på en A380...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Son
Posts: 68
|
![]()
8 stk 380 skal fortsatt ha first class. dvs de blir ikke plukket ut, men de neste leveringene vil skje uten. de har vel mottatt 8stk nå så vidt jeg vet...
grunnen er enkel, liten etterspørsel og forholdsvis lite diff mellom first og business. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
|
![]()
Nå husker jeg ikke i farten hvor mange First seter QF har på sin 380, men dersom de kan få 100 eco seter inn der i stedet for er det vel et enkelt regnestykke i forhold til hva som er lønnsomt for selskapet. Spesielt om F bare er lett fyllt opp, ev mange gratispax.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Så, hva slags folk reiser First class versus Biz?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,714
|
![]()
F.eks i Shell reiser de 200 øverste lederene globalt i First på longhaul (når de ikke bruker biz jet), mens resten av de 100.000 ansatte må benytte business på longhaul reiser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,918
|
![]()
Noen som har det i stillingen sin, som beskrevet ovenfor.
Noen har såpass stødig med penger at det virker unødvendig å ikke reise i first. Som jeg har erfart reiser ofte "gamle penger" i first mens "nye penger" reiser biz og lager leven der. Noen, som for eksempel meg, vil noen ganger skjemme seg litt bort med noe som er flott. Noen har kurér avtaler og reiser First på kjempekort varsel som... ja - kurér. Noen klarer ikke slå seg til ro med biz når de vet det finnes en klasse til. Noen har mange bonus poeng. First kan være noe helt annet enn business, og jeg har selv en gang hatt pysjamas party i First på Thai sammen med noen relativt velhavende og uformelle medpassasjerer. Crewet satte bare igjen Dom Perignon flaskene og lot oss være i fred.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 11-04-2010 at 21:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]() Quote:
Jeg tviler på at de som reiser i First reiser for å demonstrere at de har penger. De reiser First fordi de har råd, og ønsker så høy komfort og service som mulig. Jeg tror du finner flere show-offs blant de som reiser business. First-passasjerene er jo så godt som usynlige for de øvrige passasjerene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Ojda, klarte visst å provosere noen med den kommentaren min.
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Nå er det vel ikke opp til noen å bedømme hva andre har behov for eller ikke.
Med den logikken kunne jo alle har reist monkeyclass, man kommer seg jo fra A til B på den måten også. Setene i 1. er langt bedre og sikrer en bedre natts søvn enn selv de helt flate business-setene. Selv ville jeg nok ikke betalt 70.000 over dammen for å reise 1. klasse, men det er meg. Hva andre mener de har behov og er villige til å betale legger jeg med ikke opp i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
Nå ser mange bare på setekomforten og maten her, det ligger ofte noe mer i konseptet enn bare det. Husker ikke hvem som har hvilke tilbud men mulighet for jobbing/private møter ombord da man ofte har mulighet for å sitte på begge sider av bordet. Bedre tilbud i loungene ifht. private områder for jobb/møte, tilbringertjeneste til/fra flyplass, gunstige prisavtaler og ikke minst privatliv. For en del kjendiser så er det vel en "betingelse" å reise i First for å slippe å bli fotografert og nedrent av medpax og utskremte "Se og Hør"-journalister.
Siste delen er vel at det er en del kulturelle forskjeller ute å går. Noen steder er det vel naturlig at toppledelsen flyr på en høyere klasse enn resten av bedriften, slik man tidligere kunne se med separate kantiner for ledelse og arbeidere her hjemme i "gamle dager". There is more to it than just the seat ![]() (Nei, jeg har ikke fløyet first, men det skal nok testes en gang ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,063
|
![]()
Etter å ha prøvd BA, TK og LH i first de siste månedene må jeg innrømme at jeg gjeren kunne vendt meg til den reiseformen. Dersom du bor i Fra, Lon, MUC, Paris, NYC så er det mye mulig at det er nok passasjerer som har valget mellom Privat Jet eller First, og det kan jo være at det er noen rikinger som ofrer seg for klimasaken ved å fly First i stedet for privatflyet sitt.
Imidlertid er det ikke sikkert at det er nok slike passasjerer til Australia for Qantas og 100 eco seter som sikkert sørger for 4000 kr ekstra pr sete i harde tider også virker fornuftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Nå er ikke jeg spesielt rik, men flyr First relativt mange ganger i løpet av ett år. Jeg har en intercont i F så langt og har 3 til booket.
Å komme seg til F er relativt enkelt: Kjøp en business billett som er oppgraderbar til F og voila, du er i F. Flere selskaper har vouchere og man kan også bruke poeng for å oppgradere. I tillegg kan man jo gjøre som flere på forumet her å bruke poeng opptjent eller kjøpt for å komme seg til F. F er service mer enn noe annet og i tillegg er det selvsagt stas å være en av veldig få ombord i ett fly. Hos UA er det stor forskjell på setene i C og F, men servicen er bare marginalt bedre. Hos LH er setene i F utdatert, men flate mens servicen er milevis bedre i F enn i C. Hos SQ er setene nærmest identiske i C og F, servicen er tingen der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qantas Airbus A380 - status | kristian | Flyforum | 28 | 02-10-2019 04:16 |
Qantas A380-800 | skipper09 | Bilder & foto | 0 | 01-10-2013 13:30 |
Qantas A380 i Manila | wilhelm | Småprat | 3 | 05-08-2012 10:27 |
Qantas i "krise" etter A380-forsinkelse | Blubird | Flyforum | 0 | 21-06-2006 14:16 |