Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2010, 16:52   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Du verden, denne var da uventet. Mon tro om det er for liten luksus i forhold til prisen?

Quote:
Det australske flyselskapet dropper hyperluksus i nye Airbus A380, og setter heller inn 100 ekstra seter, skriver Sunday Morning Herald
Qantas plukker ut 1-klassesetene...
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 16:55   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Det kan jo være rutene de fløy som ikke hadde all verden med 1class PAX demand i utgangspunktet...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 17:05   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Du verden, denne var da uventet.
Egentlig ikke. Qantas annonserte i mai 2009 at de ville kutte 1st class på flere langdistanseflyvninger. Fra juli 2009 til oktober 2009 kunne man ikke reise førsteklasse på hverken Sydney-Buenos Aires, Sydney-San Francisco eller Melbourne-Hong Kong-London. Selv om første klasse er innført igjen på enkelte av strekningene, har vel Qantas opplevd det minkende behovet og innsett at første klasse ikke lengre er like etterspurt, heller ikke på en A380...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 17:53   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 01:05   #5
Christer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Son
Posts: 68
Qantas Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

8 stk 380 skal fortsatt ha first class. dvs de blir ikke plukket ut, men de neste leveringene vil skje uten. de har vel mottatt 8stk nå så vidt jeg vet...

grunnen er enkel, liten etterspørsel og forholdsvis lite diff mellom first og business.
Christer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 09:56   #6
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
...eller har mange bonuspoeng
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 12:30   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Nå husker jeg ikke i farten hvor mange First seter QF har på sin 380, men dersom de kan få 100 eco seter inn der i stedet for er det vel et enkelt regnestykke i forhold til hva som er lønnsomt for selskapet. Spesielt om F bare er lett fyllt opp, ev mange gratispax.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is online now   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 12:32   #8
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
Det er vel få som ville kjøpe en førsteklassebillett med det formål å kun "demonstrere" at de har penger. De som har penger trenger ikke å demonstrere dette - det som regel de som ikke når helt opp som prøver å demonstrere, men det er en annen diskusjon. Poenget er vel at det finnes et marked for First Class på mange ruter, mens det på andre ruter kun er behov for Business Class. Dette er markedsstyrt produkt, og Qantas har rettet seg etter dette når det viser seg at det holder med Business Class på visse ruter. First Class er absolutt ikke et billig produkt å levere!
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 18:21   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Så, hva slags folk reiser First class versus Biz?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 21:51   #10
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,714
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

F.eks i Shell reiser de 200 øverste lederene globalt i First på longhaul (når de ikke bruker biz jet), mens resten av de 100.000 ansatte må benytte business på longhaul reiser.
view is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 21:57   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,918
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Så, hva slags folk reiser First class versus Biz?
Noen som har det i stillingen sin, som beskrevet ovenfor.

Noen har såpass stødig med penger at det virker unødvendig å ikke reise i first. Som jeg har erfart reiser ofte "gamle penger" i first mens "nye penger" reiser biz og lager leven der.

Noen, som for eksempel meg, vil noen ganger skjemme seg litt bort med noe som er flott.

Noen har kurér avtaler og reiser First på kjempekort varsel som... ja - kurér.

Noen klarer ikke slå seg til ro med biz når de vet det finnes en klasse til.

Noen har mange bonus poeng.

First kan være noe helt annet enn business, og jeg har selv en gang hatt pysjamas party i First på Thai sammen med noen relativt velhavende og uformelle medpassasjerer. Crewet satte bare igjen Dom Perignon flaskene og lot oss være i fred.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 11-04-2010 at 21:59.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 22:28   #12
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
F men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
Kvaliteten på business og First kan på ingen måte sammenlignes. First er flere hakk over.
Jeg tviler på at de som reiser i First reiser for å demonstrere at de har penger. De reiser First fordi de har råd, og ønsker så høy komfort og service som mulig.
Jeg tror du finner flere show-offs blant de som reiser business.
First-passasjerene er jo så godt som usynlige for de øvrige passasjerene.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 07:41   #13
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Ojda, klarte visst å provosere noen med den kommentaren min. Jeg tviler ikke på at First er flere hakk over Business (noe annet ville vært helt meningsløst), og jeg tviler heller ikke på at det er en fantastisk opplevelse å fly First med f.eks. SQ eller EK. Det vil alltid være noen som er villig til å betale for det absolutt beste, noe jeg i utgangspunktet ikke har noen problemer med (folk får bruke pengene sine som de vil), det jeg imidlertid stiller spørsmålstegn ved er om First egentlig dekker noen behov som et godt Business-produkt ikke dekker. Vi snakker tross alt om en tur på 10-15 timer. Har for eksempel de 200 toppene i Shell et behov for å fly First, eller gjør de det fordi de har muligheten?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 07:54   #14
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Nå er det vel ikke opp til noen å bedømme hva andre har behov for eller ikke.
Med den logikken kunne jo alle har reist monkeyclass, man kommer seg jo fra A til B på den måten også.
Setene i 1. er langt bedre og sikrer en bedre natts søvn enn selv de helt flate business-setene.
Selv ville jeg nok ikke betalt 70.000 over dammen for å reise 1. klasse, men det er meg. Hva andre mener de har behov og er villige til å betale legger jeg med ikke opp i.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 09:37   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Nå ser mange bare på setekomforten og maten her, det ligger ofte noe mer i konseptet enn bare det. Husker ikke hvem som har hvilke tilbud men mulighet for jobbing/private møter ombord da man ofte har mulighet for å sitte på begge sider av bordet. Bedre tilbud i loungene ifht. private områder for jobb/møte, tilbringertjeneste til/fra flyplass, gunstige prisavtaler og ikke minst privatliv. For en del kjendiser så er det vel en "betingelse" å reise i First for å slippe å bli fotografert og nedrent av medpax og utskremte "Se og Hør"-journalister.

Siste delen er vel at det er en del kulturelle forskjeller ute å går. Noen steder er det vel naturlig at toppledelsen flyr på en høyere klasse enn resten av bedriften, slik man tidligere kunne se med separate kantiner for ledelse og arbeidere her hjemme i "gamle dager".

There is more to it than just the seat

(Nei, jeg har ikke fløyet first, men det skal nok testes en gang )
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 10:36   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,063
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Etter å ha prøvd BA, TK og LH i first de siste månedene må jeg innrømme at jeg gjeren kunne vendt meg til den reiseformen. Dersom du bor i Fra, Lon, MUC, Paris, NYC så er det mye mulig at det er nok passasjerer som har valget mellom Privat Jet eller First, og det kan jo være at det er noen rikinger som ofrer seg for klimasaken ved å fly First i stedet for privatflyet sitt.

Imidlertid er det ikke sikkert at det er nok slike passasjerer til Australia for Qantas og 100 eco seter som sikkert sørger for 4000 kr ekstra pr sete i harde tider også virker fornuftig.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 19:01   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Nå er ikke jeg spesielt rik, men flyr First relativt mange ganger i løpet av ett år. Jeg har en intercont i F så langt og har 3 til booket.

Å komme seg til F er relativt enkelt: Kjøp en business billett som er oppgraderbar til F og voila, du er i F. Flere selskaper har vouchere og man kan også bruke poeng for å oppgradere.

I tillegg kan man jo gjøre som flere på forumet her å bruke poeng opptjent eller kjøpt for å komme seg til F.

F er service mer enn noe annet og i tillegg er det selvsagt stas å være en av veldig få ombord i ett fly. Hos UA er det stor forskjell på setene i C og F, men servicen er bare marginalt bedre. Hos LH er setene i F utdatert, men flate mens servicen er milevis bedre i F enn i C. Hos SQ er setene nærmest identiske i C og F, servicen er tingen der også.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qantas Airbus A380 - status kristian Flyforum 28 02-10-2019 04:16
Qantas A380-800 skipper09 Bilder & foto 0 01-10-2013 13:30
Qantas A380 i Manila wilhelm Småprat 3 05-08-2012 10:27
Qantas i "krise" etter A380-forsinkelse Blubird Flyforum 0 21-06-2006 14:16


All times are GMT +2. The time now is 01:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.