Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2010, 16:52   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Du verden, denne var da uventet. Mon tro om det er for liten luksus i forhold til prisen?

Quote:
Det australske flyselskapet dropper hyperluksus i nye Airbus A380, og setter heller inn 100 ekstra seter, skriver Sunday Morning Herald
Qantas plukker ut 1-klassesetene...
Old 22-02-2010, 16:55   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Default Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

Det kan jo være rutene de fløy som ikke hadde all verden med 1class PAX demand i utgangspunktet...
Old 22-02-2010, 17:05   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Du verden, denne var da uventet.
Egentlig ikke. Qantas annonserte i mai 2009 at de ville kutte 1st class på flere langdistanseflyvninger. Fra juli 2009 til oktober 2009 kunne man ikke reise førsteklasse på hverken Sydney-Buenos Aires, Sydney-San Francisco eller Melbourne-Hong Kong-London. Selv om første klasse er innført igjen på enkelte av strekningene, har vel Qantas opplevd det minkende behovet og innsett at første klasse ikke lengre er like etterspurt, heller ikke på en A380...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 17:53   #4
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
Old 11-04-2010, 01:05   #5
Christer
ScanFlyer Blue

Qantas Re: Qantas plukker ut 1.klassesetene av Airbus A380..

8 stk 380 skal fortsatt ha first class. dvs de blir ikke plukket ut, men de neste leveringene vil skje uten. de har vel mottatt 8stk nå så vidt jeg vet...

grunnen er enkel, liten etterspørsel og forholdsvis lite diff mellom first og business.
Christer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 09:56   #6
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
For en som synes Monkey Class er helt greit (meg) fremstår hele konseptet med First som temmelig unødvendig. Har ingen problemer med å se behovet for Business, men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
...eller har mange bonuspoeng
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 12:30   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nå husker jeg ikke i farten hvor mange First seter QF har på sin 380, men dersom de kan få 100 eco seter inn der i stedet for er det vel et enkelt regnestykke i forhold til hva som er lønnsomt for selskapet. Spesielt om F bare er lett fyllt opp, ev mange gratispax.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is online now   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 12:32   #8
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er vel få som ville kjøpe en førsteklassebillett med det formål å kun "demonstrere" at de har penger. De som har penger trenger ikke å demonstrere dette - det som regel de som ikke når helt opp som prøver å demonstrere, men det er en annen diskusjon. Poenget er vel at det finnes et marked for First Class på mange ruter, mens det på andre ruter kun er behov for Business Class. Dette er markedsstyrt produkt, og Qantas har rettet seg etter dette når det viser seg at det holder med Business Class på visse ruter. First Class er absolutt ikke et billig produkt å levere!
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 18:21   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Så, hva slags folk reiser First class versus Biz?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 21:51   #10
view
ScanFlyer Gold

F.eks i Shell reiser de 200 øverste lederene globalt i First på longhaul (når de ikke bruker biz jet), mens resten av de 100.000 ansatte må benytte business på longhaul reiser.
view is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 21:57   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Så, hva slags folk reiser First class versus Biz?
Noen som har det i stillingen sin, som beskrevet ovenfor.

Noen har såpass stødig med penger at det virker unødvendig å ikke reise i first. Som jeg har erfart reiser ofte "gamle penger" i first mens "nye penger" reiser biz og lager leven der.

Noen, som for eksempel meg, vil noen ganger skjemme seg litt bort med noe som er flott.

Noen har kurér avtaler og reiser First på kjempekort varsel som... ja - kurér.

Noen klarer ikke slå seg til ro med biz når de vet det finnes en klasse til.

Noen har mange bonus poeng.

First kan være noe helt annet enn business, og jeg har selv en gang hatt pysjamas party i First på Thai sammen med noen relativt velhavende og uformelle medpassasjerer. Crewet satte bare igjen Dom Perignon flaskene og lot oss være i fred.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 11-04-2010 at 21:59.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 22:28   #12
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
F men med det kvalitetsnivået Business ligger på i dag kan jeg ikke begripe hva man skal med First, bortsett fra å demonstrere for omverdenen at man har penger.
Kvaliteten på business og First kan på ingen måte sammenlignes. First er flere hakk over.
Jeg tviler på at de som reiser i First reiser for å demonstrere at de har penger. De reiser First fordi de har råd, og ønsker så høy komfort og service som mulig.
Jeg tror du finner flere show-offs blant de som reiser business.
First-passasjerene er jo så godt som usynlige for de øvrige passasjerene.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 07:41   #13
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Ojda, klarte visst å provosere noen med den kommentaren min. Jeg tviler ikke på at First er flere hakk over Business (noe annet ville vært helt meningsløst), og jeg tviler heller ikke på at det er en fantastisk opplevelse å fly First med f.eks. SQ eller EK. Det vil alltid være noen som er villig til å betale for det absolutt beste, noe jeg i utgangspunktet ikke har noen problemer med (folk får bruke pengene sine som de vil), det jeg imidlertid stiller spørsmålstegn ved er om First egentlig dekker noen behov som et godt Business-produkt ikke dekker. Vi snakker tross alt om en tur på 10-15 timer. Har for eksempel de 200 toppene i Shell et behov for å fly First, eller gjør de det fordi de har muligheten?
Old 12-04-2010, 07:54   #14
Øivind
ScanFlyer Silver

Nå er det vel ikke opp til noen å bedømme hva andre har behov for eller ikke.
Med den logikken kunne jo alle har reist monkeyclass, man kommer seg jo fra A til B på den måten også.
Setene i 1. er langt bedre og sikrer en bedre natts søvn enn selv de helt flate business-setene.
Selv ville jeg nok ikke betalt 70.000 over dammen for å reise 1. klasse, men det er meg. Hva andre mener de har behov og er villige til å betale legger jeg med ikke opp i.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 09:37   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Nå ser mange bare på setekomforten og maten her, det ligger ofte noe mer i konseptet enn bare det. Husker ikke hvem som har hvilke tilbud men mulighet for jobbing/private møter ombord da man ofte har mulighet for å sitte på begge sider av bordet. Bedre tilbud i loungene ifht. private områder for jobb/møte, tilbringertjeneste til/fra flyplass, gunstige prisavtaler og ikke minst privatliv. For en del kjendiser så er det vel en "betingelse" å reise i First for å slippe å bli fotografert og nedrent av medpax og utskremte "Se og Hør"-journalister.

Siste delen er vel at det er en del kulturelle forskjeller ute å går. Noen steder er det vel naturlig at toppledelsen flyr på en høyere klasse enn resten av bedriften, slik man tidligere kunne se med separate kantiner for ledelse og arbeidere her hjemme i "gamle dager".

There is more to it than just the seat

(Nei, jeg har ikke fløyet first, men det skal nok testes en gang )

Old 12-04-2010, 10:36   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Etter å ha prøvd BA, TK og LH i first de siste månedene må jeg innrømme at jeg gjeren kunne vendt meg til den reiseformen. Dersom du bor i Fra, Lon, MUC, Paris, NYC så er det mye mulig at det er nok passasjerer som har valget mellom Privat Jet eller First, og det kan jo være at det er noen rikinger som ofrer seg for klimasaken ved å fly First i stedet for privatflyet sitt.

Imidlertid er det ikke sikkert at det er nok slike passasjerer til Australia for Qantas og 100 eco seter som sikkert sørger for 4000 kr ekstra pr sete i harde tider også virker fornuftig.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 19:01   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Nå er ikke jeg spesielt rik, men flyr First relativt mange ganger i løpet av ett år. Jeg har en intercont i F så langt og har 3 til booket.

Å komme seg til F er relativt enkelt: Kjøp en business billett som er oppgraderbar til F og voila, du er i F. Flere selskaper har vouchere og man kan også bruke poeng for å oppgradere.

I tillegg kan man jo gjøre som flere på forumet her å bruke poeng opptjent eller kjøpt for å komme seg til F.

F er service mer enn noe annet og i tillegg er det selvsagt stas å være en av veldig få ombord i ett fly. Hos UA er det stor forskjell på setene i C og F, men servicen er bare marginalt bedre. Hos LH er setene i F utdatert, men flate mens servicen er milevis bedre i F enn i C. Hos SQ er setene nærmest identiske i C og F, servicen er tingen der også.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules