![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Neste år skal Kina starte byggingen av en flyplass i Tibet som ligger kun 764 meter lavere enn basecamp for Mount Everest
Flyplassen i Nagqu i Tibet vil ligge 4.436 meter over havet. Dermed blir den verdens høyest beliggende flyplass når den åpner http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=590833 Hva slags maskiner er i stand til å ta av i denne høyden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Er ikke det bare et spørsmål om lang nok rullebane?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Det blir vel en del fly som får begresninger med MTOW her. Kan noen av de kyndige på forumet komme med eksempler fra den virkelige verden om hva slik en høyde gjør for vekter og hastigheter?
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Jøss, i den høyden der er vel trykket ombord høyere enn på bakken? (Det simulerte trykket tilsvarer vel 8-10 000 fot?)
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 17-01-2010 at 20:48. Reason: Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
@KjetilK, 13:46
Nok rullebane er en del av saken. En annen er flybegrensninger (limitations). For de 2 fly jeg har erfaring med har Fokker 50 en max. take-off and landing pressure altitude på 8.000 ft. og Airbus A330-200 har en max. take-off and landing pressure altitude på 12.500 ft.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
@PH-NDR 14:42
Det er ikke særlig MTOW som er begrensningen men muligheten til å oppfylle sertifiseringskarvene for climb out performance etter motorstopp av en motor etter eller under avgang som begrenser mulighetene. En annen begrensing kan f.eks være max. hjul hastighet. Om elevation er høy trenger flyet en høy TAS (True Air Speed) for å oppnå den nødvendige IAS (Indicated Air Speed) til å lette. Bakkehastigehten (Groundspeed = Hjulhastigheten) er direkte relatert til TAS. Det kan med andre ord være en ren mekanisk begrensning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Takker for nyttig info.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Verdens kjedeligste flyplass | Bergern | Småprat | 46 | 13-07-2019 22:04 |
Verdens travleste flyplass i 2014 | LN-MOW | Flyforum | 3 | 22-01-2016 12:55 |
Verdens største flyplass? | Green1 | Småprat | 14 | 25-07-2013 22:41 |
- Her er verdens største flyplass | LN-MOW | Flyforum | 26 | 11-06-2010 05:39 |
Verdens fineste flyplass | BGO | Flyforum | 2 | 20-01-2010 20:34 |