Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2010, 23:08   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

I følge den russiske siden aviaport.ru avsluttet Tu-154M sin tjeneste hos Aeroflot 31. desember 2009 i en flight fra Jekaterinburg til Moskva, og en stor epoke i flyselskapets historie var med det over.

Typen brukes fremdeles hos en rekke andre russiske selskaper. Flest maskiner har Rossiya med 11 og UTair med 18.

Det er leveranser av A320 til Aeroflot som nå har gjort Tu-154M overflødig.

http://www.aviaport.ru/digest/2010/01/15/188603.html
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 23:12   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

TU-154 var en særs vakker og elegant stålklump, og den ble ENDA vakrere når den fikk de nye fargene.....

Den blir savnet!

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 23:27   #3
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Bare for å mimre litt...





__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 23:37   #4
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Meget synd at denne varke maskinen blir færre og færre av. Jeg elsker lyden når en slik tar av..

Aeroflot har ikke mange russiske fly igjen nå. De har 6 stk Il-96 som brukes svært lite, og for det meste på chartertrafikk. Men de har vel noen bestillinger hos Sukhoi.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 23:48   #5
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Kjedelig, Tu154 har vært et fint innslag og en avkobling fra alle A320 og 737.
Har lagt merke til at også mange mindre russiske selskaper faser ut 154 til fordel for både 737 classic og NG...
Fry is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 00:37   #6
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Trist.....


men eg er meget stolt å ha opplevd å være passasjer i en Tu154M hos S7 Siberia på vei til Novosibirsk.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 00:54   #7
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,110
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Vakker og vakker Fru Blom.
Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 01:05   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Et passende bilde i anledningen:

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=908759
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 01:35   #9
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Vakker og vakker Fru Blom.
...som sa at TU 154 var et helvete å fly...

Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.
Forsåvidt ikke "vakker", men noe så inn i helsike råsexy! B-727 på steroider x 1000.
ALLE gamle fly var helvetes vanskelige å manøvrere, så den var neppe spesiell der.

Setningen "spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks" var interessant.
Ettersom alle har individuelle tolkninger av ord og begreper, skulle jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på hva du mente å si? Sånn oversatt til dagligtale, liksom.

Hvis du mente at det er et paradoks at spottere ikke er flykyndige, så er jeg med.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 01:41   #10
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Vakker og vakker Fru Blom.
Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.

Hadde gleden av å fly med Tu-154 med både Aeroflot og Balkan (var det det de het?) på 80-tallet. Glemmer aldri da vi tok av fra Varna i Bulgaria. På vei oppover ble det bare helt stille i de 3 store bak. Stjerten sank og så kom det et brøl og den raste rett oppover - charterturistene ble veldig stille akkurat da. Ellers var det tresete på toalettet og trådhyller i taket.

Last edited by Il-86; 16-01-2010 at 01:57.
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 09:49   #11
dolmo333
Ramp & Snowclearing Crew
 
Join Date: Aug 2006
Location: Borlänge, Sverige
Posts: 58
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Rossiya flyger inte heller Tu-154M längre sedan November (tror jag det var). Tråkigt.

/Daniel
__________________
BLE/ESSD Borlänge "Dala Airport" Sweden
dolmo333 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 10:27   #12
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,049
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Vakker og vakker Fru Blom.
..samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.
Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.
Et godt vedlikeholdt TU-154 er et like sikkert fly som noe annet.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 11:41   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Vakker og vakker Fru Blom.
Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari.

Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks.

Dette vil du få for alle flytyper (biler og for den del). At én ukrainer ikke liker en flytype regner jeg ikke som signifikant rent statistisk sett. Ingen Tushka-flyger jeg har snakket med har mislikt flyet. De har snarere priset det langt opp i skyene. Men en ting har du rett i, paradokset du påpeker er interessant.

Noen bilder fra "the business end of a Tushka"





__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 11:46   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

En liten Тушка-kavalkade:











__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 12:14   #15
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Har hatt "gleden" av å være passasjer på Tupoleven en rekke ganger til/fra Moskva, ettersom min kone er opprinnelig russisk, og etter at SU byttet til Airbus, har den 2,5 time lange turen blitt langt mer komfortabel.
Men jeg forstår selvfølgelig nostalgien her, men Tupolev 154 er på vei til å bli historie akkurat som B 727. Men jeg syntes det er synd at Tupolev ikke har fått SU til å kjøpe T 204.

Last edited by amatør; 16-01-2010 at 12:32.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 12:25   #16
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Ja, en "vakker" maskin er det vertfall. Reiste Osl-Moskva Moskva-St.Perersburg-Osl med TU-154. Dette var i 2000. En uforglemmelig opplevelse Savner å se den på innflyvningen...
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 12:47   #17
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

hmm komforten i flyet e ile enn airbus ??? hvordan dårlig er Tu154 ?? eg selv opplevde komforten som greit.. seten va kanskje litt slitt, men.... ja.. ønsker litt detalj forklaring her..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 20:22   #18
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
hmm komforten i flyet e ile enn airbus ??? hvordan dårlig er Tu154 ?? eg selv opplevde komforten som greit.. seten va kanskje litt slitt, men.... ja.. ønsker litt detalj forklaring her..
TU 154 er vesentlig trangere enn A 320, mindre pitch, jeg kaller det charter trangt. Og støymessig selvfølgelig, selvom jeg liker lyden av TU 154, er det behageligere å sitte i kabinen på en A 320. Men jeg har vært så heldig å bli oppgradert til business ved noen anledninger, og der er det ikke mye som slår SU på en såpass kort flytur: valg mellom to varmretter, brede deilige skinnseter (både på TU 154 og A 320), og fri drikke.

Last edited by amatør; 16-01-2010 at 20:25.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 20:38   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Hvordan et selskap velger å konfigurere interiøret på en flytype har ingenting med flytypen som sådan å gjøre. En VIP-konfigurert Тушка er nok minst like bra som et tilsvarende vestlig produkt.

Det er forresten tullete å sammenligne et design fra 1960-tallet med et fra 1980-tallet. Det blir som å sammenligne en Ford Anglia med en Audi A4.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2010, 22:06   #20
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det er forresten tullete å sammenligne et design fra 1960-tallet med et fra 1980-tallet. Det blir som å sammenligne en Ford Anglia med en Audi A4.

Da er jo Ford Anglia en klar vinner
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Siste reis for SK938 LN-MOW Flyforum 37 19-06-2019 11:37
Siste reis for VFW614 Stone Flyhistorisk forum 8 24-12-2012 06:52
For Sale: 1:200 Aeroflot IL-96, TU-154M, Singapore B-777-300ER Milos Samlerhjørnet 1 19-04-2010 23:56
For sale: 1:100 PacMin Aeroflot TU-154M Milos Samlerhjørnet 1 19-04-2010 23:35
Siste reis for UA 737 Gulboble Samlerhjørnet 0 28-10-2009 20:10


All times are GMT +2. The time now is 13:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.