![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
I følge den russiske siden aviaport.ru avsluttet Tu-154M sin tjeneste hos Aeroflot 31. desember 2009 i en flight fra Jekaterinburg til Moskva, og en stor epoke i flyselskapets historie var med det over.
Typen brukes fremdeles hos en rekke andre russiske selskaper. Flest maskiner har Rossiya med 11 og UTair med 18. Det er leveranser av A320 til Aeroflot som nå har gjort Tu-154M overflødig. http://www.aviaport.ru/digest/2010/01/15/188603.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
TU-154 var en særs vakker og elegant stålklump, og den ble ENDA vakrere når den fikk de nye fargene.....
Den blir savnet! ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]()
Bare for å mimre litt...
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Meget synd at denne varke maskinen blir færre og færre av. Jeg elsker lyden når en slik tar av..
![]() Aeroflot har ikke mange russiske fly igjen nå. De har 6 stk Il-96 som brukes svært lite, og for det meste på chartertrafikk. Men de har vel noen bestillinger hos Sukhoi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Kjedelig, Tu154 har vært et fint innslag og en avkobling fra alle A320 og 737.
Har lagt merke til at også mange mindre russiske selskaper faser ut 154 til fordel for både 737 classic og NG... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
Trist.....
men eg er meget stolt å ha opplevd å være passasjer i en Tu154M hos S7 Siberia på vei til Novosibirsk. ![]()
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,110
|
![]()
Vakker og vakker Fru Blom.
Tidlig på 90`tallet snakket jeg med en høytstående i det Ukrainske lufforsvaret som sa at TU 154 var et helvete å fly, samtidig som jeg et par uker etterpå var i St. Petersburg hvor de nok en gang hadde ryddet flyplassområdet for ennå et havari. Så jeg sier bare, spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
ALLE gamle fly var helvetes vanskelige å manøvrere, så den var neppe spesiell der. Setningen "spotteres uvitenhet til luftfart er et paradoks" var interessant. Ettersom alle har individuelle tolkninger av ord og begreper, skulle jeg gjerne hatt en nærmere forklaring på hva du mente å si? Sånn oversatt til dagligtale, liksom. Hvis du mente at det er et paradoks at spottere ikke er flykyndige, så er jeg med. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
|
![]() Quote:
Last edited by Il-86; 16-01-2010 at 01:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ramp & Snowclearing Crew
Join Date: Aug 2006
Location: Borlänge, Sverige
Posts: 58
|
![]()
Rossiya flyger inte heller Tu-154M längre sedan November (tror jag det var). Tråkigt.
/Daniel
__________________
BLE/ESSD Borlänge "Dala Airport" Sweden |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,049
|
![]()
Et godt vedlikeholdt TU-154 er et like sikkert fly som noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Noen bilder fra "the business end of a Tushka" ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
En liten Тушка-kavalkade:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Har hatt "gleden" av å være passasjer på Tupoleven en rekke ganger til/fra Moskva, ettersom min kone er opprinnelig russisk, og etter at SU byttet til Airbus, har den 2,5 time lange turen blitt langt mer komfortabel.
Men jeg forstår selvfølgelig nostalgien her, men Tupolev 154 er på vei til å bli historie akkurat som B 727. Men jeg syntes det er synd at Tupolev ikke har fått SU til å kjøpe T 204. Last edited by amatør; 16-01-2010 at 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Ja, en "vakker" maskin er det vertfall. Reiste Osl-Moskva Moskva-St.Perersburg-Osl med TU-154. Dette var i 2000. En uforglemmelig opplevelse
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
hmm komforten i flyet e ile enn airbus ??? hvordan dårlig er Tu154 ?? eg selv opplevde komforten som greit.. seten va kanskje litt slitt, men.... ja.. ønsker litt detalj forklaring her..
![]()
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() ![]() Last edited by amatør; 16-01-2010 at 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Hvordan et selskap velger å konfigurere interiøret på en flytype har ingenting med flytypen som sådan å gjøre. En VIP-konfigurert Тушка er nok minst like bra som et tilsvarende vestlig produkt.
Det er forresten tullete å sammenligne et design fra 1960-tallet med et fra 1980-tallet. Det blir som å sammenligne en Ford Anglia med en Audi A4.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]() Quote:
Da er jo Ford Anglia en klar vinner ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Siste reis for SK938 | LN-MOW | Flyforum | 37 | 19-06-2019 11:37 |
Siste reis for VFW614 | Stone | Flyhistorisk forum | 8 | 24-12-2012 06:52 |
For Sale: 1:200 Aeroflot IL-96, TU-154M, Singapore B-777-300ER | Milos | Samlerhjørnet | 1 | 19-04-2010 23:56 |
For sale: 1:100 PacMin Aeroflot TU-154M | Milos | Samlerhjørnet | 1 | 19-04-2010 23:35 |
Siste reis for UA 737 | Gulboble | Samlerhjørnet | 0 | 28-10-2009 20:10 |