Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2010, 20:34   #1
JohnRR
ScanFlyer Blue
 
JohnRR's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Trondheim
Posts: 58
Default ATR 72-500 - Veiing av PAX

Hei!

Var en tur oppe med en ATR 72-500 for noen uker siden. Alle PAX og håndbaggasje ble veid opp ved innsjekk.

Er dette normal prosedyre på denne flytypen, eller kan det være spesielle krav fra myndigheter eller flyselskap?

En stund siden sist jeg var oppe i turbo-prop, men kan ikke erindre at jeg noen gang har blitt veid opp før? Tror det var mange bleikfeite turister som ble litt flaue der de sto på vekta, LCD displayet med STORE tall lett leselig for de fleste i køen...

Ruten var CEB-KLO med Cebu Pacific.

Syns forøvrig at denne flytypen var svært behagelig.

Last edited by JohnRR; 06-01-2010 at 22:41.
JohnRR is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 21:19   #2
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Selskaper må ved jevne mellomrom kontrollveie en del avganger for å kontrollere at standardvekten ikke har forandret seg så mye.
Har vært med på det på en del SK avganger, men er vel 1 1/2 år siden sist det ble gjort.
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 21:27   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Den eneste gangen jeg har vært på vekta var i forbindelse med en flytur en Dragon Rapide. Heldigvis gikk vekta på stones og pund og jeg lot meg ikke affisere av det tallet.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 21:38   #4
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Jeg har flydd Cebu Pacific ATR 72 fra Cebu(CEB) til Clarke(CRK), og alle passasjerene ble veid. Var enkelte i reisefølget av det kvinnelige kjønn som ikke var helt happy av denne grunn

Flyet var fullt, så vidt som jeg husker, men er det flyet som er ustabilt eller at det opererer helt på grensen av hva det klarer?
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 22:24   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Kan det være at de får med flere pax ved å veie enn å bruke std.vekt?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 22:27   #6
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kan det være at de får med flere pax ved å veie enn å bruke std.vekt?
Ja. Kan også gi 'backfire' selvfølgelig.
Vært med om det par-tre ganger i Namsos og innbiller meg at det kanskje skjer oftere enn vi tror på kortbanenettet?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 22:27   #7
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Kan også tenkes at flytypen er akkurat på grensa til hva flyplassen kan betjene, og det er derfor VIKTIG at man ikke overstiger en viss vekt pga performence ved landing og avgang.

Et eksempel på dette kom opp i en diskusjon rundt en eventuell rullebaneforlengelse ved ENSK (Stokmarknes Lufthavn Skagen) En ATR 42-300 kan fint brukes på en 1199 meters bane, men på en flyvning ENSK-ENGM ville man ikke kunne selge alle seter nettopp på grunn av performens ved avgang/landing på ENSK.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 23:05   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Den eneste gangen jeg har vært på vekta var i forbindelse med en flytur en Dragon Rapide. Heldigvis gikk vekta på stones og pund og jeg lot meg ikke affisere av det tallet.
Ha,ha,ha Kurt,det er jo bare noen helvedes tall uansett!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 23:15   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Ha,ha,ha Kurt,det er jo bare noen helvedes tall uansett!
Jeg ble plassert smack bang i CG, så det måtte ha vært noen steiner da. De to lette F-er - Fellowship og Falcon - ble plassert lengre bak
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 17:45   #10
SpottAir
ScanFlyer King
 
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Årsaken til dette er vel en ulykke med et småfly for en stund siden der pilotene regnet ut feil totalvekt, så det gikk over MTOW. Med følge at flyet styrtet like etter takeoff.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:07   #11
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 896
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Tenker du på den Air Midwest/US Airways B1900en? Der var det vel pga feil standardvekt i selskapet generelt. De regnet vel en 70kg pr pax, noe som absolutt ikke er standard i USA i dag.

Ser på rapporten, tror du tenker på Air Midwest/US Airways Express 5481, kombinasjon av teknisk feil med Elevator Pitch (Feiljustert av en teknikker som aldri hadde jobbet på 1900D før), og det faktum at de var både overvektig og ute av balanse pga lastet for mye bagasje og feil standard vekt. MTOW er 17,200lbs de regnet 17,018lbs som total. Dog var denne gjennomsnittlig vekt per pax godkjent av FAA, selv om det ved sjekk viste seg at gj.snitt vekt brukt i luftfart i USA var mer en 9kg lavere en faktisk gj.snitt vekt. Det gjorde at de tok av med 600lbs overvekt, og med CG på 5% bak tillatte limits.
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen

Last edited by PerJen; 08-01-2010 at 14:27.
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:59   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Har også vært med på å bli veid på Filippinene før flytur i mindre flytyper. Alltid like morsomt når vekta de bruker er max 100 kg, og det lyser ERROR av den!
Det er da de forsiktig prøver å spørre om man kan estimere en vekt!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:25   #13
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: ATR 72-500 - Veiing av PAX

Prøv pund neste gang Erling!
Concorde is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
24/10 DAT ATR 42-500 OY-RUO med Sparrow Aviation-titlar & logo. AndersNilsson Bilder & foto 2 28-10-2015 22:33
Arkia ATR-72-500 SE-SAM Samlerhjørnet 0 08-09-2015 11:32
ATR vil produsere 100 fly i året, 90 PAX modell utsatt... LN-AFG Flyforum 0 25-01-2015 11:05
ATR 72-500 diverse spørsmål Fjordheim Flyteknisk forum 17 04-11-2014 12:08
TransAsia bestiller 2x ATR-72-500 Trety Flyforum 0 12-07-2006 23:30


All times are GMT +2. The time now is 01:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.