![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Var en tur oppe med en ATR 72-500 for noen uker siden. Alle PAX og håndbaggasje ble veid opp ved innsjekk. Er dette normal prosedyre på denne flytypen, eller kan det være spesielle krav fra myndigheter eller flyselskap? En stund siden sist jeg var oppe i turbo-prop, men kan ikke erindre at jeg noen gang har blitt veid opp før? ![]() Ruten var CEB-KLO med Cebu Pacific. Syns forøvrig at denne flytypen var svært behagelig. Last edited by JohnRR; 06-01-2010 at 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
OSL Slave
|
![]()
Selskaper må ved jevne mellomrom kontrollveie en del avganger for å kontrollere at standardvekten ikke har forandret seg så mye.
Har vært med på det på en del SK avganger, men er vel 1 1/2 år siden sist det ble gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Den eneste gangen jeg har vært på vekta var i forbindelse med en flytur en Dragon Rapide. Heldigvis gikk vekta på stones og pund og jeg lot meg ikke affisere av det tallet.
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har flydd Cebu Pacific ATR 72 fra Cebu(CEB) til Clarke(CRK), og alle passasjerene ble veid. Var enkelte i reisefølget av det kvinnelige kjønn som ikke var helt happy av denne grunn
![]() Flyet var fullt, så vidt som jeg husker, men er det flyet som er ustabilt eller at det opererer helt på grensen av hva det klarer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kan det være at de får med flere pax ved å veie enn å bruke std.vekt?
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Vært med om det par-tre ganger i Namsos og innbiller meg at det kanskje skjer oftere enn vi tror på kortbanenettet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan også tenkes at flytypen er akkurat på grensa til hva flyplassen kan betjene, og det er derfor VIKTIG at man ikke overstiger en viss vekt pga performence ved landing og avgang.
Et eksempel på dette kom opp i en diskusjon rundt en eventuell rullebaneforlengelse ved ENSK (Stokmarknes Lufthavn Skagen) En ATR 42-300 kan fint brukes på en 1199 meters bane, men på en flyvning ENSK-ENGM ville man ikke kunne selge alle seter nettopp på grunn av performens ved avgang/landing på ENSK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg ble plassert smack bang i CG, så det måtte ha vært noen steiner da. De to lette F-er - Fellowship og Falcon - ble plassert lengre bak
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer King
|
![]()
Årsaken til dette er vel en ulykke med et småfly for en stund siden der pilotene regnet ut feil totalvekt, så det gikk over MTOW. Med følge at flyet styrtet like etter takeoff.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tenker du på den Air Midwest/US Airways B1900en? Der var det vel pga feil standardvekt i selskapet generelt. De regnet vel en 70kg pr pax, noe som absolutt ikke er standard i USA i dag.
Ser på rapporten, tror du tenker på Air Midwest/US Airways Express 5481, kombinasjon av teknisk feil med Elevator Pitch (Feiljustert av en teknikker som aldri hadde jobbet på 1900D før), og det faktum at de var både overvektig og ute av balanse pga lastet for mye bagasje og feil standard vekt. MTOW er 17,200lbs de regnet 17,018lbs som total. Dog var denne gjennomsnittlig vekt per pax godkjent av FAA, selv om det ved sjekk viste seg at gj.snitt vekt brukt i luftfart i USA var mer en 9kg lavere en faktisk gj.snitt vekt. Det gjorde at de tok av med 600lbs overvekt, og med CG på 5% bak tillatte limits.
Mvh Per-Kristian Jensen Last edited by PerJen; 08-01-2010 at 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har også vært med på å bli veid på Filippinene før flytur i mindre flytyper. Alltid like morsomt når vekta de bruker er max 100 kg, og det lyser ERROR av den!
Det er da de forsiktig prøver å spørre om man kan estimere en vekt! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Prøv pund neste gang Erling!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
24/10 DAT ATR 42-500 OY-RUO med Sparrow Aviation-titlar & logo. | AndersNilsson | Bilder & foto | 2 | 28-10-2015 22:33 |
Arkia ATR-72-500 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 08-09-2015 11:32 |
ATR vil produsere 100 fly i året, 90 PAX modell utsatt... | LN-AFG | Flyforum | 0 | 25-01-2015 11:05 |
ATR 72-500 diverse spørsmål | Fjordheim | Flyteknisk forum | 17 | 04-11-2014 12:08 |
TransAsia bestiller 2x ATR-72-500 | Trety | Flyforum | 0 | 12-07-2006 23:30 |