Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2009, 13:02   #1
LN-FOC
ScanFlyer Blue

SAS Fritt valg av sete?

Norwegians nye måte å fordele seter på har jo skapt litt debatt, men heldigvis har vi jo SAS der det er fritt fram å velge. Eller....?

Sist gang jeg var ute og fløy SAS fikk jeg valget mellom 2 - TO - seter i en A321 fra London til København. Vel vel, jeg var jo tydeligvis sent ute når jeg møtte opp på Heathrow i underkant av tre timer før avgang.

Denne gangen skulle jeg imidlertid være ute i god tid. I morgen skal jeg ut og fly SAS igjen, fra Trondheim via Oslo til Frankfurt. Første flyvning til Oslo gikk greit (så fremt jeg holdt meg unna rad 1-5). Det er derimot helt umulig å velge sete på flyet videre til Frankfurt (og ja, det er SAS, ikke LH).

Ergo, så kan du gratis velge sete hos SAS dersom:
1. du gjør det på internett mellom 22 og 3 timer før avreise
2. du holder deg unna de fremste radene
3. systemet tillater det

Nå har jo SAS begynt å spesifisere at du kan ta med deg kun 20 kg gratis bagasje. Antar at noen har misforstått dette tidligere, eller er det mens vi venter på gebyret for kolli nr to til USA? Kanskje det burde vært spesifisert hvilke kriterier som gjelder for valg av sete også? Noen kunne jo faktisk tenkes å benytte konkurrenten dersom de da kunne være helt sikre på å få de plassene de ville ha, f.eks. på rad 1. Jeg liker SAS sin kampanje, og synes Norwegians mange gebyrer kan bli litt mye, men markedsføring skal være fair. Kunden skal vite hva en betaler for.
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2009, 13:32   #2
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Default Re: Fritt valg av sete?

3 timer er sent når de fleste vet om funksjonen og kan gjøre det på nett. Det er ikke SAS
eller andre passasjerer sitt problem at du er sent ute.
Old 29-12-2009, 13:37   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
3 timer er sent når de fleste vet om funksjonen og kan gjøre det på nett. Det er ikke SAS
eller andre passasjerer sitt problem at du er sent ute.
Hva er så problemet med å booke sete hos konkurrenten ved bestilling?
Old 29-12-2009, 13:50   #4
3cseat
ScanFlyer Silver

Her er det jo mange muligheter. Når det gjelder rad 1 - 5 er vel de normalt forbeholdt full pris betalende ( business hvis det er internasjonalt ) , Gull kort, små barn osv.

Når det gjelder den videre reisen, kan probleme skyldes at dette er en codeshare med LH, og derfor kan ikke SAS setereservasjon benyttes.

Men på en annen side er vel ikke SAS verdensmester på akkurat dette med sine "fantatiske" systemer. Det kan godt hende at dette kun skyldes de kronglete systemente og ikke noe annet. Om SAS har forbedringspotensiale, så er det i alle fall på booking og netsidene sine.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2009, 14:23   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Hva er så problemet med å booke sete hos konkurrenten ved bestilling?
Problemet, og det vet du veldig godt, er at de tar gebyr for det (og gjerne uten at de klarer å levere). Men det er vel ganske off topic i denne tråden.

Jeg har opplevd det samme, både hos SAS og andre selskaper - og nettinnsjekk er en ganske god forklaring (en i innsjekkskranken tok seg bryet med å forteller hvordan sånt fungerte - plusspoeng til SK!).

Posting Rules