![]() |
|
![]() |
#1 |
pr0
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
|
![]()
Jeg er ny her på forumet, men har vert her en god stund uten å være registrert. Grunnen til dette var at jeg ikke hadde noen spørsmål, men i dag så jeg noe på flyradaren. Det er snakk om DY2931 og DY2725; jeg lurer på hvorfor begge gikk inn for landing på Rygge med litt mellomrom for så å snu og lande på OSL?
Har også hørt at begge flyene vil snu tilbake til Rygge snart. Håper på å få svar på min første tråd, og jeg beklager hvis feil forum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Har kanskje noe med dette å gjøre:
METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994 Sammen med slush på RWY og piss poor bremseeffekt? Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Snøvær og lavt skydekke på Rygge ser det ut som, ceiling 200ft - aner ikke hva minima er der nede.
ENRY 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Hei,
Først og fremst, velkommen som registrert bruker hos Scanair! ![]() Det har seg slik at Norwegian har 2(?) fly stasjonert på Rygge til enhver tid. (Base kalles det på flyspråket). Og uten at jeg har sjekket så altfor mye på de enkelte forhold som har vært på Rygge i dag, så har det nok kommet noe uforutsett opp som gjorde at disse to individene ikke kunne lande, og derfor valgte å gå til sin alternative destinasjon. (Alle fly må ha èn alternativ flyplass de kan gå til om noe skjer.) Men ettersom flyene er stasjonert nede på Rygge så må de tilbake igjen. Så når passasjerer og slikt har blitt satt av på OSL, så vil flyene fly tomme med crew tilbake. ![]() Håper det var et greit svar. Og riktig god jul! ![]() (Sikkert noen som kan enda mere enn jeg kan, som kan legge noe til her, eller rette feil jeg har skrevet også!)
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
pr0
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
|
![]()
Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?
Men uansett folkens, tusen takk for raske svar! Setter virkelig pris på dette. Det ser også ut til at et av flyene tar av fra OSL kl. 00.00 i følge osl.no. God jul! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
Ser den ene er satt opp med avgang ved midnatt .. Den har fortsatt rutenummer 2725, så det er jo mulig den fortsatt har paxen, eller ihvertfall noen av dem, ombord.
Godt forklart Northrider - de må nok ha fly på plass til morgentrafikken, ja .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Du finner mye om METAR på nett, eks. her http://en.wikipedia.org/wiki/Metar
Så da er det bare å begynne å pugge ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Er det CAT 3 på Rygge?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
Flymeterologi er relativt komplisert, men det finnes hjelp ....
Dette er en god dekoder: http://www.ukweatherworld.co.uk/Page...r-Decoder.aspx Location: Rygge ICAO Code: ENRY Day of month: 23 Time: 21:50 UTC Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots Visibility: 0600 meters Runway 30, touchdown zone visual range is Weather: Snow Sky is obscured -- vertical visibility: 200 feet Temperature: -03 °C Dewpoint: -04 °C QNH (Sea-level pressure): 0994 mb |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Selvsagt!
METAR - Internasjonal kode for værobservasjon fra flyplass 232150Z - dato og klokkeslett for observasjonen, i UTC (GMT i gamle dager) 06009KT - Dette er vinden, den blåser fra 060 grader (nordøst) og med 9 knops hastighet 0600 - Dette er den meteorologiske sikten på flyplassen, 600 meter. R30/1100 - Dette er rullebanesikten (RVR - Runway Visual Range), R30 indikerer rullebane 30, mens /1100 sier at RVR er 1100 meter SN - Forteller at det snør VV002 - VV indikerer at det er vertikalsikt som følger, i dette tilfellet 200 fot. M03/M04 - Temperatur og duggpunktstemperatur, M forteller at det er minusgrader, i dette tilfellet er luftemperaturen minus 3, mens duggpunktet er minus 4 grader celsius Q0994 - Luftrykket redusert til havets nivå, angitt i hektopascal, og trykket er altså 994 hektopascal. Og god jul til deg! Mvh, P.S, mer hjelp finnes her Last edited by Gandalf; 24-12-2009 at 00:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
CAT I - i tillegg kun på rwy 30. NDB på 12..
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
pr0
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
|
![]()
Takk for alle svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
|
![]()
"Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots"
Har jeg ikke lært at vinden i en metar er magnetic og vind i høyden er true ---? Litt og ikke lite OT , Men ---- |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Sitter noen kilometer syd for RYG...i den grad man kan si at det er bikkjer i lufta, så er det det nå. Fullt forståelig at man ikke klarer å holde RWY åpen under disse forholdene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
Kom nettopp fra en lang dag på jobb. Kan bekrefte etter melling fra ops'en at det er svært dårlig bremse effekt og veldig glatt på rullebanen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Jessheim
Posts: 101
|
![]()
Och då är båda flygen tömda på både bag och pax vid OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Angående METARen så er vel beste oversetting ... drittvær... Det trenger jeg ikke referere til noen kodeliste for at folk skal forstå tror jeg
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
En METAR er forøvrig aktuelt vær på ett eller annet tidspunkt.
En TAF derimot sier noe om hvilket vær man forventer seg de neste timene. Cat I til Cat III sier noe om hvor godt flyplassen er instrumentert, og dermed hvilke mimima som gjelder. CATIII A , som på Gardermoen, betyr at man kan "nesten" lande uten sikt. Cat I er i den andre enden av skalaen. På Rygge er det CAT I fra syd RWY 30 mens RWY 12 har NDB approach dvs Non Directional Beacon og den hart et minimum som er langt dårligerer en en CAT I approach. Det skal med andre ikke mye dårlig vær før man havner utenfor "konvolutten" her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Er det noen som kjenner til hvordan brøyteberedskapet og utstyret er på RYG kontra OSL? Er det en grunn i seg selv til å velge avreise/ankomst OSL i stedet for RYG?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA3271 - Skulle til Dusseldorf, fløy til Edinburgh | Someone | Flyforum | 9 | 06-04-2019 10:09 |
Ryanair-fly måtte returnere til Rygge | Lars751 | Småprat | 15 | 13-04-2013 22:24 |
Flere fly til Dublin og Alicante fra Rygge | sarpingen87 | Flyforum | 1 | 02-09-2010 15:17 |
Norwegian øker fra 2 til 3 fly på Rygge. | MartinL | Flyforum | 6 | 25-01-2009 13:23 |
Fly fra Rygge til Tyrkia | sirpjalle | Flyforum | 3 | 26-05-2007 00:26 |