Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2009, 23:35   #1
Bronzee
pr0
 
Bronzee's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
Norwegian To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Jeg er ny her på forumet, men har vert her en god stund uten å være registrert. Grunnen til dette var at jeg ikke hadde noen spørsmål, men i dag så jeg noe på flyradaren. Det er snakk om DY2931 og DY2725; jeg lurer på hvorfor begge gikk inn for landing på Rygge med litt mellomrom for så å snu og lande på OSL?

Har også hørt at begge flyene vil snu tilbake til Rygge snart.

Håper på å få svar på min første tråd, og jeg beklager hvis feil forum.
Bronzee is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:38   #2
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Har kanskje noe med dette å gjøre:

METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994

Sammen med slush på RWY og piss poor bremseeffekt?

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:38   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Snøvær og lavt skydekke på Rygge ser det ut som, ceiling 200ft - aner ikke hva minima er der nede.

ENRY 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:43   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Hei,

Først og fremst, velkommen som registrert bruker hos Scanair!

Det har seg slik at Norwegian har 2(?) fly stasjonert på Rygge til enhver tid. (Base kalles det på flyspråket). Og uten at jeg har sjekket så altfor mye på de enkelte forhold som har vært på Rygge i dag, så har det nok kommet noe uforutsett opp som gjorde at disse to individene ikke kunne lande, og derfor valgte å gå til sin alternative destinasjon. (Alle fly må ha èn alternativ flyplass de kan gå til om noe skjer.)

Men ettersom flyene er stasjonert nede på Rygge så må de tilbake igjen. Så når passasjerer og slikt har blitt satt av på OSL, så vil flyene fly tomme med crew tilbake.

Håper det var et greit svar. Og riktig god jul!

(Sikkert noen som kan enda mere enn jeg kan, som kan legge noe til her, eller rette feil jeg har skrevet også!)
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:53   #5
Bronzee
pr0
 
Bronzee's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994
Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?

Men uansett folkens, tusen takk for raske svar! Setter virkelig pris på dette. Det ser også ut til at et av flyene tar av fra OSL kl. 00.00 i følge osl.no.

God jul!
Bronzee is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:57   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Ser den ene er satt opp med avgang ved midnatt .. Den har fortsatt rutenummer 2725, så det er jo mulig den fortsatt har paxen, eller ihvertfall noen av dem, ombord.

Godt forklart Northrider - de må nok ha fly på plass til morgentrafikken, ja ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 23:59   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Du finner mye om METAR på nett, eks. her http://en.wikipedia.org/wiki/Metar

Så da er det bare å begynne å pugge
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:01   #8
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Er det CAT 3 på Rygge?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:03   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Bronzee View Post
Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?
Flymeterologi er relativt komplisert, men det finnes hjelp ....
Dette er en god dekoder:
http://www.ukweatherworld.co.uk/Page...r-Decoder.aspx

Location: Rygge
ICAO Code: ENRY
Day of month: 23
Time: 21:50 UTC
Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots
Visibility: 0600 meters
Runway 30, touchdown zone visual range is
Weather: Snow
Sky is obscured -- vertical visibility: 200 feet
Temperature: -03 °C
Dewpoint: -04 °C
QNH (Sea-level pressure): 0994 mb
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:04   #10
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Bronzee View Post
Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?

God jul!
Selvsagt!

METAR - Internasjonal kode for værobservasjon fra flyplass

232150Z - dato og klokkeslett for observasjonen, i UTC (GMT i gamle dager)

06009KT - Dette er vinden, den blåser fra 060 grader (nordøst) og med 9 knops hastighet

0600 - Dette er den meteorologiske sikten på flyplassen, 600 meter.

R30/1100 - Dette er rullebanesikten (RVR - Runway Visual Range), R30 indikerer rullebane 30, mens /1100 sier at RVR er 1100 meter

SN - Forteller at det snør

VV002 - VV indikerer at det er vertikalsikt som følger, i dette tilfellet 200 fot.

M03/M04 - Temperatur og duggpunktstemperatur, M forteller at det er minusgrader, i dette tilfellet er luftemperaturen minus 3, mens duggpunktet er minus 4 grader celsius

Q0994 - Luftrykket redusert til havets nivå, angitt i hektopascal, og trykket er altså 994 hektopascal.

Og god jul til deg!

Mvh,

P.S, mer hjelp finnes her

Last edited by Gandalf; 24-12-2009 at 00:09.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:05   #11
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

CAT I - i tillegg kun på rwy 30. NDB på 12..
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:10   #12
Bronzee
pr0
 
Bronzee's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 203
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Takk for alle svar!
Bronzee is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:47   #13
Merrilfield
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

"Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots"
Har jeg ikke lært at vinden i en metar er magnetic og vind i høyden er true ---?
Litt og ikke lite OT , Men ----
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 00:51   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Sitter noen kilometer syd for RYG...i den grad man kan si at det er bikkjer i lufta, så er det det nå. Fullt forståelig at man ikke klarer å holde RWY åpen under disse forholdene.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 01:13   #15
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Kom nettopp fra en lang dag på jobb. Kan bekrefte etter melling fra ops'en at det er svært dårlig bremse effekt og veldig glatt på rullebanen
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 01:48   #16
ostis
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Jessheim
Posts: 101
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Och då är båda flygen tömda på både bag och pax vid OSL.
ostis is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 02:25   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Angående METARen så er vel beste oversetting ... drittvær... Det trenger jeg ikke referere til noen kodeliste for at folk skal forstå tror jeg
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 06:48   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
Har kanskje noe med dette å gjøre:

METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994

Sammen med slush på RWY og piss poor bremseeffekt?

Mvh,
I all den terminologien med METAR, TAF og alt mulig sånt så er det viktig å påpeke på den offisielle skalaen som brukes for å omtale bremseeffekt så kommer "piss poor" akkurat under "bambi on ice" og rett over "julebord - CATIII".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2009, 19:45   #19
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

En METAR er forøvrig aktuelt vær på ett eller annet tidspunkt.
En TAF derimot sier noe om hvilket vær man forventer seg de neste timene.

Cat I til Cat III sier noe om hvor godt flyplassen er instrumentert, og dermed hvilke mimima som gjelder. CATIII A , som på Gardermoen, betyr at man kan "nesten" lande uten sikt. Cat I er i den andre enden av skalaen.
På Rygge er det CAT I fra syd RWY 30 mens RWY 12 har NDB approach dvs Non Directional Beacon og den hart et minimum som er langt dårligerer en en CAT I approach. Det skal med andre ikke mye dårlig vær før man havner utenfor "konvolutten" her.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 12:18   #20
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Er det noen som kjenner til hvordan brøyteberedskapet og utstyret er på RYG kontra OSL? Er det en grunn i seg selv til å velge avreise/ankomst OSL i stedet for RYG?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA3271 - Skulle til Dusseldorf, fløy til Edinburgh Someone Flyforum 9 06-04-2019 10:09
Ryanair-fly måtte returnere til Rygge Lars751 Småprat 15 13-04-2013 22:24
Flere fly til Dublin og Alicante fra Rygge sarpingen87 Flyforum 1 02-09-2010 15:17
Norwegian øker fra 2 til 3 fly på Rygge. MartinL Flyforum 6 25-01-2009 13:23
Fly fra Rygge til Tyrkia sirpjalle Flyforum 3 26-05-2007 00:26


All times are GMT +2. The time now is 20:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.