Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2005, 23:58   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Lang IFR XC

Turen ble filet som Daytona-OMN VOR-V152-PIE VOR-V579-SRQ VOR, men som man kan se av bildet er det en ganske klønete omvei. Rød strek er filet rute, mens grønn er ruten vi faktisk fløy. Ble klarert direkte til KIZER, første intersection, deretter direkte Lakeland VOR, så direkte Sarasota VOR.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010222onmsrq.JPG
Views:	32
Size:	151.6 KB
ID:	1495  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:00   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Filet høyde var 4000 fot, noe som la oss ca 100 fot over skydekket. Vi ba om å få fly lavere, så jeg kunne få en del actual IFR, men fikk avslag. Ikke så rart kanskje, siden vi fløy gjennom Orlando Bravo, luftrommet over Floridas mest trafikkerte flyplass.
Et lite bilde av det tette skydekket
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010178copy.jpg
Views:	31
Size:	47.9 KB
ID:	1496  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:05   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Her ser vi at vi er på vei fra KIZER til LAL VOR. Jeg fløy på Autopilot i Heading mode, og navigerte vha VOR. GPS ble bare brukt som backup. Nettopp ute av Orlando Bravo, og har en svak medvind, derfor 120knop
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010179copy.jpg
Views:	31
Size:	95.4 KB
ID:	1497  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:06   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Litt IMC ble det innimellom, de høyeste toppene fløy vi gjennom.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010182copy.jpg
Views:	31
Size:	46.7 KB
ID:	1498  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:13   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Måtte leke litt med GPS'n også. Den har faktisk VNAV funksjon. Der kan man stille inn en høyde man vil være på, x antall miles fra et waypoint eller destinasjon, sammen med vertial speed og groundspeed, så regner GPS'n ut når man skal starte nedstigningen. Det har ikke så mye for seg på en 172, men i raskere fly ved stor høyde er dette en grei funksjon som sparer tankevirksomhet. På bildet har jeg satt inn at vi skal være på 2000fot 9NM før Sarasota, med en vertikal fart på -600fot/min og med en groundspeed på 114knop under nedstigningen. Nedstigningen skal da starte om 38 min og 17 sekunder.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010183copy.jpg
Views:	29
Size:	101.4 KB
ID:	1499  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:16   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

"Expect visual 32"
"Request RNAV 32"
"Roger that, expect GPS 32 approach"

Klarering til FAXID og approach, og dermed tok vi full approach med coursereversal.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010221.JPG
Views:	11
Size:	130.2 KB
ID:	1500  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:19   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Litt drivstoff må man ha, og solen var i ferd med å gå ned. Rundt oss sto det en Challenger, C-414, Falcon, Learjet og Cirrus. Omtrent som å ha Lada på Aker brygge
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010191copy.jpg
Views:	9
Size:	103.5 KB
ID:	1501  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:21   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

"Follow Learjet, taxi to runway"
Det begynte å bli riktig så flott. En godt opplyst flyplass i solnedgangen er utrolig stilig. Desverre blir det litt blurry på bilder.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010193copy.jpg
Views:	8
Size:	49.7 KB
ID:	1502  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:23   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Like etter takeoff. Kan se resten av den 9000ft lange rullebanen forsvinne under nesen. Og nei, det er ikke jeg som flyr
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010194copy.jpg
Views:	6
Size:	46.5 KB
ID:	1503  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:24   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Terminalen i Sarasota. Vet ikke helt hvem som flyr dit, men vi så Delta CRJ700 og MD80
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010196copy.jpg
Views:	9
Size:	74.1 KB
ID:	1504  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:28   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Ruten videre til Melbourne var SRQ- V579- PIE- V441- MLB, men vi ble klarert direkte til Lakeland VOR like etter takeoff av Tampa Approach. Også Tampa har Class Bravo, men når man flyr IFR har det lite å si. Rød strek filet rute, grønn flydd rute.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010224srqmlb.JPG
Views:	10
Size:	123.6 KB
ID:	1505  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:30   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Etter ny klarering endrer vi flightplan i GPS, selv om vi bruker VOR for navigasjon. Kurs direkte mot Lakeland, der Sun'n fun ble arrangert tidligere i vår.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010199copy.jpg
Views:	8
Size:	98.3 KB
ID:	1506  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:31   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Dette bildet la jeg vel på hovedforumet også.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010200copy.jpg
Views:	7
Size:	93.3 KB
ID:	1507  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:33   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Dette må vel være ganske så nært Tampa bay?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010203copy.jpg
Views:	8
Size:	101.2 KB
ID:	1508  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:35   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Mye fly over oss hele tiden, siden vi fløy under innflygningstraseen til Tampa. De brukte Rullebane 36L/R. En ting jeg ikke helt skjønte, de snakket til Southwest 787. Den er vel ikke i produksjon enda? Bare tuller, men det var litt morsomt å høre. Dessuten ble det starten på en lang prat om fly etter som mørket falt på.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010208copy.jpg
Views:	6
Size:	64.3 KB
ID:	1509  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 00:39   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

Så ble det så mørkt at bilder ble umulig. Vi ba om VOR 9R i Melbourne, og senere ILS 7L i Daytona. ILS'n fløy autopiloten, imponerende presist. Så lenge det ikke er for mye vind, og man tar gradvise turtallsendringer, så flyr den meget bra.

Neste langtur blir sørover, og om ikke altfor mange ukene blir det trolig tur med Seneca til Key West.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010219.JPG
Views:	5
Size:	120.8 KB
ID:	1510  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 05:02   #17
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Lang IFR XC

Skikkelige fine bilder Dag! Keep 'em coming.

Alt dette pratet og bilder om GPS og autopilot gjør at jeg gleder meg enda mer til vi får G1000. Kommer heldigvis i juni, for det ser moro ut!

Interessant å se platesene, og ser flatt ut i FL gitt

Gjør du det 141 eller 61 du flyr? Instrument eller Commercial?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 05:19   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lang IFR XC

G1000 blir nok bra ja. Lekte meg en del med display-models av den på Sun'n Fun. Utrolig enkelt å bruke, spesielt siden jeg har brukt Reality-XP sine GNS530 og 430 en del på flightsim. Bendix King, som er i flyene her borte, er litt annerledes, men bygget opp over samme lesten. Det endte faktisk med at jeg måtte vise instruktøren hvordan man brukte VNAV

Part 141 her, har igjen checkride på IR. Etter det blir det multi-private add-on, så commercial multi, så single commercial add-on, CFII og CFI. Høres kanskje litt bakvendt ut, men slik er nå engang programmet.
Hvor i løypa ligger du?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2005, 06:17   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,296
Default Re: Lang IFR XC

Fltte bilder som alltid. Sarasota så jo nesten forlatt ut...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2005, 07:02   #20
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Lang IFR XC

Quote:
Originally posted by Dag Viking
Part 141 her, har igjen checkride på IR. Etter det blir det multi-private add-on, så commercial multi, så single commercial add-on, CFII og CFI. Høres kanskje litt bakvendt ut, men slik er nå engang programmet.
Hvor i løypa ligger du?
Ok, vi gjør det bittelitt annerledes. Gjør IR 141, så gjør vi commercial-multi part 61, (som jeg holder på å runde av nå) så commercial single-add on, så CFI osv. Så vi hopper i praksis over multi-private.

Jaja sånn er det :

Det blir R-modeller med G1000 fra juni av, men disse blir holdt av til IR-studenter og oppover etter hva jeg har hørt. Tror det kommer 2 i måneden deretter.


Psst: Du bør legge ut noen av bildene dine på PEA-forumet på www.jetcareers.com også. Drive litt reklame, mange potensielle elever innom der.
OMW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lang søndag ... EB Flyforum 18 17-03-2019 20:32
Instrumentering for IFR? Sveinmk General Aviation og sjøfly 1 20-02-2013 21:41
En riktig god lørdag morgen ifr et varmt Thailand grindstein Flyforum 14 02-02-2013 16:32
Lang ventetid, lang lukkertid ENGM 911 Bilder & foto 5 09-12-2011 04:17
IFR XC Dag Viking TripReports 11 10-05-2005 08:08


All times are GMT +2. The time now is 07:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.