![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Turen ble filet som Daytona-OMN VOR-V152-PIE VOR-V579-SRQ VOR, men som man kan se av bildet er det en ganske klønete omvei. Rød strek er filet rute, mens grønn er ruten vi faktisk fløy. Ble klarert direkte til KIZER, første intersection, deretter direkte Lakeland VOR, så direkte Sarasota VOR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Filet høyde var 4000 fot, noe som la oss ca 100 fot over skydekket. Vi ba om å få fly lavere, så jeg kunne få en del actual IFR, men fikk avslag. Ikke så rart kanskje, siden vi fløy gjennom Orlando Bravo, luftrommet over Floridas mest trafikkerte flyplass.
Et lite bilde av det tette skydekket |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her ser vi at vi er på vei fra KIZER til LAL VOR. Jeg fløy på Autopilot i Heading mode, og navigerte vha VOR. GPS ble bare brukt som backup. Nettopp ute av Orlando Bravo, og har en svak medvind, derfor 120knop
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt IMC ble det innimellom, de høyeste toppene fløy vi gjennom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Måtte leke litt med GPS'n også. Den har faktisk VNAV funksjon. Der kan man stille inn en høyde man vil være på, x antall miles fra et waypoint eller destinasjon, sammen med vertial speed og groundspeed, så regner GPS'n ut når man skal starte nedstigningen. Det har ikke så mye for seg på en 172, men i raskere fly ved stor høyde er dette en grei funksjon som sparer tankevirksomhet. På bildet har jeg satt inn at vi skal være på 2000fot 9NM før Sarasota, med en vertikal fart på -600fot/min og med en groundspeed på 114knop under nedstigningen. Nedstigningen skal da starte om 38 min og 17 sekunder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Expect visual 32"
"Request RNAV 32" "Roger that, expect GPS 32 approach" Klarering til FAXID og approach, og dermed tok vi full approach med coursereversal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt drivstoff må man ha, og solen var i ferd med å gå ned. Rundt oss sto det en Challenger, C-414, Falcon, Learjet og Cirrus. Omtrent som å ha Lada på Aker brygge
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Follow Learjet, taxi to runway"
Det begynte å bli riktig så flott. En godt opplyst flyplass i solnedgangen er utrolig stilig. Desverre blir det litt blurry på bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Like etter takeoff. Kan se resten av den 9000ft lange rullebanen forsvinne under nesen. Og nei, det er ikke jeg som flyr
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Terminalen i Sarasota. Vet ikke helt hvem som flyr dit, men vi så Delta CRJ700 og MD80
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ruten videre til Melbourne var SRQ- V579- PIE- V441- MLB, men vi ble klarert direkte til Lakeland VOR like etter takeoff av Tampa Approach. Også Tampa har Class Bravo, men når man flyr IFR har det lite å si. Rød strek filet rute, grønn flydd rute.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Etter ny klarering endrer vi flightplan i GPS, selv om vi bruker VOR for navigasjon. Kurs direkte mot Lakeland, der Sun'n fun ble arrangert tidligere i vår.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette bildet la jeg vel på hovedforumet også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette må vel være ganske så nært Tampa bay?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mye fly over oss hele tiden, siden vi fløy under innflygningstraseen til Tampa. De brukte Rullebane 36L/R. En ting jeg ikke helt skjønte, de snakket til Southwest 787. Den er vel ikke i produksjon enda? Bare tuller, men det var litt morsomt å høre. Dessuten ble det starten på en lang prat om fly etter som mørket falt på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så ble det så mørkt at bilder ble umulig. Vi ba om VOR 9R i Melbourne, og senere ILS 7L i Daytona. ILS'n fløy autopiloten, imponerende presist. Så lenge det ikke er for mye vind, og man tar gradvise turtallsendringer, så flyr den meget bra.
Neste langtur blir sørover, og om ikke altfor mange ukene blir det trolig tur med Seneca til Key West. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]()
Skikkelige fine bilder Dag! Keep 'em coming.
Alt dette pratet og bilder om GPS og autopilot gjør at jeg gleder meg enda mer til vi får G1000. Kommer heldigvis i juni, for det ser moro ut! Interessant å se platesene, og ser flatt ut i FL gitt ![]() Gjør du det 141 eller 61 du flyr? Instrument eller Commercial? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
G1000 blir nok bra ja. Lekte meg en del med display-models av den på Sun'n Fun. Utrolig enkelt å bruke, spesielt siden jeg har brukt Reality-XP sine GNS530 og 430 en del på flightsim. Bendix King, som er i flyene her borte, er litt annerledes, men bygget opp over samme lesten. Det endte faktisk med at jeg måtte vise instruktøren hvordan man brukte VNAV
![]() Part 141 her, har igjen checkride på IR. Etter det blir det multi-private add-on, så commercial multi, så single commercial add-on, CFII og CFI. Høres kanskje litt bakvendt ut, men slik er nå engang programmet. Hvor i løypa ligger du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fltte bilder som alltid. Sarasota så jo nesten forlatt ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Quote:
Jaja sånn er det ![]() Det blir R-modeller med G1000 fra juni av, men disse blir holdt av til IR-studenter og oppover etter hva jeg har hørt. Tror det kommer 2 i måneden deretter. Psst: Du bør legge ut noen av bildene dine på PEA-forumet på www.jetcareers.com også. Drive litt reklame, mange potensielle elever innom der. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lang søndag ... | EB | Flyforum | 18 | 17-03-2019 20:32 |
Instrumentering for IFR? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 1 | 20-02-2013 21:41 |
En riktig god lørdag morgen ifr et varmt Thailand | grindstein | Flyforum | 14 | 02-02-2013 16:32 |
Lang ventetid, lang lukkertid | ENGM 911 | Bilder & foto | 5 | 09-12-2011 04:17 |
IFR XC | Dag Viking | TripReports | 11 | 10-05-2005 08:08 |