Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2009, 23:05   #1
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

SAS LPI-CPH-SVG och tillbaka

Här kommer en kort trip report (min första) Tyvärr utan bilder och registreringar.
Idag var det dags för en tur till Stavanger över dagen. Mellan LPI och CPH flyger NextJet med Saab 340 som kom från Örebro och plockar upp resenärer. Ca 60-70% beläggning.
Jag har flugit linjen en gång innan men då med Skyways och F50. Att flyga 340 (och för den delen F 50) är ingen upplevelse tycker jag men om jag måste välja tycker jag nog att Saaben är mindre dålig. Resan blir inte bättre av att det blåser ganska ordentligt så det hoppar och skakar rätt bra på väg ut från LPI och även sista biten in mot CPH. Ombord var det som förväntat med säte och plats medas servicen var långt över förväntan. NextJets flygvärdínna levererade kanon service på ett mycket hemtrevligt sätt.

Mellan CPH och SVG var det MD-80. För dagen ganska försenat pga väder och avisning. Jag satt på 1 D vilket måste vara bästa sätet i hela planet. Trevlig personal och bra frukost tyckte jag. Lite som "gamla" SAS. MD-80 är en klar favorit för mig när det gäller att flyga!

Tillbaka till CPH var det premiär för mig på SAS CRJ 900. Jag måste säga att jag är helt förtjust! Jag satt på 11 F och det var blad det tystaste flygplan jag har åkt med, behagliga färger i kabin och riktigt bra säten. Intressant och helt ok mat ombord. Även denna gången fick jag en känskla av att det var "gamla" SAS som var tillbaka.

CPH-LPI var som på vägen ner fast något mjukare resa.

Samanfattning blir att SAS nya CRJ 900 har blivit en ny favorit (reste i economy extra) servicen var riktigt bra och att NextJet levererar en väldigt hemtrevlig produkt, tyvärr i ett inte allt för bekvämt flygplan.
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 18:58   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: LPI-CPH-SVG och tillbaka

Kan du si noe mer om hva som gjør at servicen hos NextJet var så god? Er det noe servering el.l. hos dem?

Old 18-12-2009, 21:23   #3
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Default Re: LPI-CPH-SVG och tillbaka

På morgon flighten var det frukost med yougurt, kaffe eller te och en macka. På kvällen var det macka med någon "röra" i eller chips/kaka och dricka till. Det jag tyckte om med servicen var just det, det var personlig service på ett väldigt hemtrevligt och nästan mysigt sätt. Fick lite känslan av att de verkligen tyckte det var kul att just jag flög med dem. Det var avslappnat och personligt, lite nytt för mig att bli bemött så i ett flygplan.

Kan tillägga att flighten från SVG till CPH var full i ekonomi och ca 50% framför "gardinen" (som bara var en skylt) Mellan CPH och LPI var det ca 80%. NextJet kör CPH-OER via LPI ska tilläggas.
Marcus W is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules