![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kom meg for øret at på flyavganger fra Kina så blokkeres det 30 seter som ikke kan selges... Er det noen som kan belyse meg litt? Er det i det hele tatt sant, og hva er årsaken?
På forhånd takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
ER det ikke 30 sæder der ikke akn sælges af SAS, men alene af Air China som har codeshare på ruten (PEK)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Meget mulig, men jeg forsto det som at det ikke bare gjaldt SAS...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det stemmer. Skal du fly på Kina, så må du codeshare med et kinesisk flyselskap. Og standarden ser ut til å være 30 seter hardblock.
Om du sjekker HEL-PEK, så ser du at CA har codeshare med AY. Det er ikke fordi CA er i allianse med AY, men helt enkelt en nødvendighet for at AY skal få lov til å fly dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Betyr dette at setene overhodet ikke kan brukes, eller kan de kun brukes om det er f.eks CA som har solgt dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det sistnevnte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men sas fyller jo opp flyene fra Kina med id pax på 117 dokumenter.. Står de untatt fra regelen da?
Sas har ingen id avtale for ansatte med CA |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
På egne flighter kan du selvfølgelig akseptere ID-pax på egne dokumenter. Det har jo ingeting med dette å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ok forstår. De blokkeres kun i reservasjonssytemene.. Takk for info
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da følte jeg meg straks mer opplyst!
Blir like overrasket hver gang man lurer på noe her, alltid en som vet noe. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Når det gjelder ID-pax, så er de jo alltid på space available-status. Så om de dukker opp og setene ikke er solgt, så kan de jo brukes til ID-pax.
Men om jeg husker riktig, så er det hardblock som gjelder til Kina (kan huske feil), og de 30 setene blir da ikke frigitt til betalende pax (som prøver å booke på operating carrier). Det finnes flere typer codeshare, som f eks "freesell" der begge selskaper selger så mye de vil, og med lik tilgang på seter. Så finnes det "softblock", der man har f eks 30 seter, men alle usolgte seter gis tilbake til operating carrier ved en fastsatt frist regnet fra avgangsdagen. Og så finnes det sikkert noen andre også, men dette er vel de oftest forekommende. "Operating Carrier" er det selskap som eier flyet, og "Marketing Carrier" er det selskap som har en codeshare på den flighten. AY er altså operating, og CA er marketing her. Når det gjelder regler og prosedyrer, som f eks XBAG, PETC osv, så er det operating carriers regler som gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vil det si at det alltid er 30 ledige seter til ID om CA f.eks ikke har solgt et eneste sete ombord på SAS/Finnair-flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Et lite (dumt??) spørsmål: Dersom man skal reise fra f.eks. CPH til Kina, men alle SAS sine seter er solgt. Kan man da kontakte Air China for å bestille blant disse 30 setene, eller er disse forbeholdt reiser fra Kina??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nei, dette går nok begge veier, så du kan godt prøve det. Hva du får betale for billetten er dog et helt annet spørsmål.
Dette forutsetter at jeg husker riktig, og at det er hardblock man bruker. Om det ikke er det, så kan setene ha blitt returnert til operating carrier, og da har det ikke så mye for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blokkerte seter ved forhåndsreservasjon SAS | Lumpen | Reiseforum | 22 | 16-08-2014 11:02 |
Oppdatert info om blokkerte seter på UA sine transatlantiske 757 | SQ 777 | Reiseforum | 2 | 15-01-2012 23:51 |
OSL-ARN: Fra 13 til 14 avganger på hverdager fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 0 | 30-08-2011 16:12 |
Flere avganger fra Stavanger | Dag-Yngve | Flyforum | 14 | 20-02-2007 10:12 |
Lufthansa vil øke fra 41 til 60 ukentlige avganger på Kina | MD90 | Flyforum | 0 | 28-09-2004 08:37 |