![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Det er vel fortsatt den beste dokumentasjonen du har på at billetten du krever refusjon for faktisk er brukt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Det er litt avhengig av hvor nazi de som sjekker reiseregningene / dokumentasjonen er, men i flere bedrifter er boardingkortet eneste godkjente bevis på at reisen faktisk er gjennomført. Tror også det er det eneste skattemyndighetene godkjenner, dvs. bedriften kan få "problemer" dersom de har utbetalt refusjon av reiseutlegg uten at dette er understøttet med boardingkort som dokumentasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Har aldri hoert om en bedrift som har bedt om boardingkortene. Vi hadde verdens mest nazi regnskapsfoerer i bedriften min i Norge og de 6 aarene jeg jobbet der var det selvsagt eticket som er den dokumentasjonen som trenges for aa faa tilbake utlegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Jeg synes SAS kunne skrevet billettnummer på ombordstigningskvitteringa, om ikke annet for de tilfellene der det er noen som stiller spørsmålstegn. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Vi hadde fikk innført en regel om at man måtte levere den siste kupongen (hva-den-nå-heter) på billettene, men det sprakk etter 3 mnd når e-ticketen kom. Og når Braathens kom med "dra kortet i gaten" så gikk regnskapskontoret helt i spinn og ga etter for alt.
Uansett så lager man jo BP hjemme nå om dagen, men å sporer vi helt av her...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
|
![]() Quote:
Største arbeidsgiver jeg vet om som krever boardingkort er vel Det Kongelige Norske Utenriksdepartement. De gjorde ihvertfall det i fjor....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,576
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
En bedrift kan jo bruke penger paa hva de vil og ubrukte flybilletter er en kostnad som man selvsagt skal ha momsrefusjon av. Dette maa vaere bedrifter som ikke stoler paa sine ansatte, for her mangler all fornuft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Jeg sa "jeg tror...". Men du har rett ser det ut til - jeg finner ikke referanse til ombordstigningskort i noen lov eller forskrift.
Kravet for at reiseregninger ikke skal betraktes som lønn er at: "For billettløse reiser må utgiftene legitimeres ved en reisebeskrivelse fra reiseselskapet som gir opplysninger om foretatte reiser, arbeidstakers navn og adresse, tid og sted for avreise og ankomst samt pris" (sjekk lovdata). Utfordringen for de fleste består i å kunne tilfredsstille kravet til å bevise at reisen faktisk er gjennomført/"foretatt". Jeg ser at det da kan være hensiktsmessig å be om gjenpart fra ombordstigningskort eller setekvittering. Men ingen av disse tingene er jo vanntette - og vil man svindle så lar det seg gjøre. Last edited by SpotOn; 09-12-2009 at 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Vi har en veldig firkanta revisor på huset hos oss, men vi har aldri blitt avkrevd boardingpass (nå er det jo strengt tatt bare en liten papirlapp med setenummeret på, i motsetning til tidligere) for å få refundert utgiftene dersom vi bestiller utenom Berg-Hansen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Konsernet jeg jobber i bruker KPMG som revisorer og vi har ingen problemer med å bare bruke utskrift av e-ticket. Boardingpass er ikek påkrevd, og dette har vært sjekket med både regnskapsavdelingen og styret, og begge sier: kjør på.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Og som jeg skrev over så finner jeg det heller ikke i lov eller forskrift, så da er det eventuelt bedriftens egne regler eller regnskapsansvarliges "preferanser" og krav som blir styrende. Og det er jo ingenting som hindrer bedrifter fra å sette strengere krav til dokumentasjon enn det som er nedfelt i krav fra myndighetene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Staten (NTNU) krever heller ikke noe mer enn utskrift av bekreftelsen jeg får av VIA-travel, slik har det vært siden jeg tok min første reise her i 2007.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Staten ved UiTø krevde lenge boarding pass for å godkjenne reiseregninger, med begrunnelse at dette var et krav fra riksrevisjonen. Jeg kjøpte vel aldri begrunnelsen helt, men det var det vi fikk høre. Med reiser på DY er ikke dette et problem, for da får man reisekvittering tilsendt etter at reisen er gjennført (mener jeg å huske). Dette holdt vi iallefall på med fra e-tkt ble innført og til muligens 2008. Nå har jeg levert en del reiseregninger i senere tid hvor jeg ikke alltid har hatt boarding pass uten av det har gitt meg problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,576
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva gjør Dreamlifteren over Kristiansund? (Splittet fra annen tråd) | LN-SSL | Flyforum | 8 | 02-12-2010 20:33 |
BU 734/735 (splittet fra DC-6B-tråd) | BU662 | Samlerhjørnet | 6 | 07-09-2010 09:26 |
Bookingkoder (splittet fra annen tråd) | Hypern | Reiseforum | 6 | 14-01-2010 12:59 |