![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tenkte jeg som nytt medlem på dette forumet også må bidra litt med litt ting og tang.
Så derfor tar jeg for en flytur jeg tok i mars i år og tilbake. Fly turen er altså OSL-PRG-TLV med Czech Airlines. Tar med Skyteam logoen siden ingen har lagt til Czech Airlines logoen her, dette burde kanskje admin fikse nok om det. Flyturen startet med insjekking hos Czech Airlines skranka som gikk effektivt og greit før tid ble avsatt i de mange butikkene på OSL før avgangstida som var 17:30 fredag den 20 mars 2009 på gate 42. Flyet gikk presist på avgangstida. Maten vi fikk på denne flygninga var lite annet enn et tørt rundstykke, men det var gratis og med gratis juice, kaffe, te, øl eller vann. Brus og vin osv måtte man betale for. Her har vi et bilde av interiøret på Czech Airlines sin maskin for dagen inflight. En Boeing 737-500 altså for de som måtte lure. I Praha hadde vi (dette var en skoletur) 4 lange og kjedlige timer foran oss før neste fly gikk 23:55. Praha er en relativt død flyplass etter kl 21 om kvelden. Da stengte mange av butikkene der, og det var kun et par kiosker og noen spisesteder som holdt åpent etter det, men heldigvis var det en internettkafe hvor du kunne sette bare du kjøpte noe å drikke. Et godt tidsfordriv kan man vel trygt si. Et bilde av PRG, inni terminal 1 som er terminalen for non Schengen flights der. Flyet var av typen Airbus 320-200 og på nattflygninger så er det litt stil over maten. Czech Airlines intet unntak og vi fikk et godt og varmt måltid som jeg dessverre ikke husker hva var. Vi var godt i rute til TLV og landet der litt før oppsatt ankomsttid som var 04:30 lokal tid. Det var her trøbbelet startet. For de som kjenner Israel og israelsk passkontroll så kan det bli timesvis med mye krøll om man er uheldig. To av gruppas medlemmer (som besto av 19 stk) ville de ikke slippe igjennom til å begynne med så de ble tatt inn til nærmere avhør. De resterende gruppemedlemmene satt i bagasjehallen, men passene våre tok de israelske vaktene og satte seg på dem til de to kom vel en time etterpå. Heldigvis kom de igjennom tilslutt. Så her er et bilde rett på utsiden av ankomsthallen i TLV like før vi dro videre til Ramallah. Det finnes heldigvis fortsatt noen palestinere med tillatelse til å kjøre inn på flyplassområdet... ![]() Så over til tilbaketuren som var torsdag den 26 mars 2009. Vi ankom Ben Gurion flyplass litt før 13:30 med avgangstid 15:45. Dette er egentlig for sent for anbefalt oppmøtetid her som er på 3 timer pga sikkerhetsprosedyrene alle må igjennom som består av spørsmål fra en sikkerhetsvakt, gjennomlysing av bagasje og evt videre avhør. Overraskende nok kom alle igjennom disse prosedyrene ganske kjapt, selv om vi sa vi hadde vært på Vestbredden også. De spurte meg blant annet hvorfor jeg hadde kjøpt et palestinaskjerf, jeg sa fordi jeg ville ha en souvenir, hadde jeg sagt noe annet enn det så hadde jeg nok ikke sluppet så billig unna. Når man først har passert disse sikkerhetsgreiene så går innsjekkinga kjapt. Det er et lite kjøpesenter for pass og sikkerhetskontrollen (for håndbagasje som ved alle andre flyplasser) som er åpent for alle på TLV. Jeg bare tittet kjapt innom uten å kjøpe noe før jeg gikk videre igjennom pass og sikkerhetskontroll som også gikk greit. Jeg av gammel vane fant fram posen med væskebeholdere... Så bare no no no just put it in your bag, it's not necesarry. Hadde også en vannflaske som slapp igjennom, men nå følger jo ikke Israel EU reglene. De har skjønt at det ikke er nødvendig med dette tullete væskebegrensninga. Når man har passert pass og sikkerhetskontroll så er det en svær rundkjøring (om man kan kalle det), med butikker og serveringssteder. Jeg prøvde en falafel som ble lunchen min og må si det var en himmelsk opplevelse. Dyrt var det heller ikke (sett med norske øyne). Bilde tatt inn mot noen butikker på TLV. Så til det litt mer spennende. TLV er kjent for å være en flyplass som er kronisk forsinket, mye takket være alle sikkerhetstiltak som er på plass. Jeg og noen andre gruppemedlemmer gikk mot Gate C4 som var gaten for avgangen vår. Vi var der 30 minutter før flyet skulle gå. Så åpnet de for boarding noen minutter senere og vi ble enige om å vente på resten. Men hvor var nå alle sammen? Vi skjønte ingenting, og det gjorde heller ikke de lærerene som hadde kommet. En av lærerne var også borte og vi som var der kunne bare boarde, mens en av lærerne ventet. Det viste seg at de hadde kastet bort tia si på Mc Donalds før pass og sikkerhetskontrollen og at da de skulle gå til flyet så hadde det hopet seg opp en enorm kø på passkontrollen. Det gjaldt visst ikke bare oss så flyet ventet og de kom seg ombord 10 minutter etter avgangstida og vi trodde at flyet skulle bli 15-20 minutter forsinka grunnet dette, men dette var jo selvsagt lenge etter deadline for slottida. Så vi måtte få ny og det tok jo enda 45 minutter. Dette ville bli høydramatisk med tanke på at vi bare hadde 40 minutter i Praha før flyet til Oslo senere på kvelden skulle gå og vi sa ifra til personalet ombord og de ville ta kontakt med Praha for å få orden med endelig beskjed 20 minutter før landing. Vi kom nå oss av gårde i Airbus 319 1 time forsinket denne gangen med mat som var grei. Så var det beskjeden da. Måtte vi ta en natt i Praha eller ventet Osloflyet på oss? Det ble tilslutt sistnevnte. De fant visst utav at det var billigere å la det vente enn å legge 19 stk inn på hotell. Så det ble en fin løpetur fra den ene enden av PRG til den andre. Alle kom seg kjapt ombord i en Airbus 319, men dette flyet måtte også vente på ny slotttid. Vi landet på OSL vel en time forsinket. :O |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapport og bilder fra en uvanlig destinasjon.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takker for det Discus. Hyggelig at noen faktisk gidder å lese her. Vil vel kanskje ikke si at TLV er en uvanlig flyplass, men men.
![]() Bildene var kanskje heller ikke av det beste slaget, men dette er ting som er lastet opp via Google Picasa. Last edited by Hypern; 09-12-2009 at 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() 163 views and counting. Tripreports fra uvanlige plasser er alltid velkommen. Også kjekt å ha i arkivet når man selv planlegger reiser.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for fin rapport! Spennende reisemål. Skulle vel tatt seg ut om tsjekkerne skulle ta betalt for en pils. Godt at noe er gratis noen steder.
Det er mange som leser rapportene, men ikke så mange som kommenterer. Alltid kjedelig når det går mange timer før det kommer noen som helst tilbakemelding, men det settes pris på, uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Ok jeg skal kanskje ikke slippe ut ting til underårige brukere, men på taxfreen i Praha så kan man få kjøpt både det ene og det andre av alkohol uten at de spør om legitimasjon. En 1 klassing (dette var videregående sånn btw) fikk kjøpt seg vodka uten at de brydde seg engang. Sjekket aldersgrensen i ettertid og så at det var 18. Er så sjekt når lærere ikke ser på... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal selv til Rozyne om 13 dager. Reiser med WIZZ Air fra Torp, og lover dere alle en trip report litt utenom det som pleier å komme.
Blir vel en av de første som skriver en TR med WIZZ Air.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tack för en trevlig rapport som paus i examensläsningen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Si meg, hvilken skole går du på ettersom du har fått deg en tur til Israel & Palestina og fått muligheten til å skrive denne flotte tripreporten?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer King
|
![]()
Sender du det til meg også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian starter Oslo - Tel Aviv W18/19 | Someone | Flyforum | 16 | 18-12-2018 15:29 |
Arkia starter Oslo/Helsinki - Tel Aviv S13 | Trdfly | Flyforum | 21 | 27-11-2018 07:28 |
Gullknapp-Tel Aviv anyone? | FlyTAP | Småprat | 10 | 07-03-2017 09:32 |
SAS til Tel Aviv? | Fysikeren | Flyforum | 8 | 20-12-2011 10:55 |
Oslo-Bergen-Amsterdam-Praha tur/retur | MountainDew | TripReports | 20 | 16-01-2007 22:39 |