![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Er på jakt etter nytt objektiv til mitt Canon 40D. Fra før har jeg Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM. Men nå er jeg på jakt etter en vidvinkel linse med zoom. Har veldig lyst på Canon EF 17-40mm f/4L USM men syns kanskje den blir litt dyr. Så det jeg lurer på er om noen har tips til andre litt rimeligere objektiver? Brukes i hovedsak til spotting.
Viss jeg kjøper feks. gjennom B&H photo. Hvor mye vil komme i tillegg til prisen jeg får hos dem med frakt. Tenker da på toll å dritt.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er ikke toll på slike ting, men 25% mva må du regne med.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
tollekspedisjon blir gjerne på kr 200,- men det er ikke alltid dette skjer. det er som nevt tidligere 25 % moms på varen, SAMT på fraktkostnadene, og stadig vekslende valutakurs på US$... Slik er Norge - staten skal ha sitt og litt til, men, men... Nå har jo canon en bra allrounder nemlig 15-85 f/3,5-5,6 IS. Evt har man jo også 18-125 OS fra Sigma eller 18-135 IS fra Canon. Ellers så sigma 17-70 en grei allrounder til en resonabel pris
![]()
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 07-12-2009 at 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis du vil ha skikkelig vid-vinkel tror jeg Sigma 10-20mm er det beste valget. Du kan jo også ta en titt på Tokina 11-16 (f/2.8), men har desverre ikke noen erfaringer med dette objektivet selv.
Sigma 10-20mm: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...px?plid=108570 (du finner også en billigere versjon av linsa, med f/4-5.6) Tokina 11-16mm: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...spx?plid=99776 Petter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kan virkelig anbefale den Sigma 10-20
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Da anbefaler jeg at du tar en titt på denne siden http://jetcarrier.com/ Quote:
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg Betalte ca 1000,- utenom da jeg bestilte Canon 17-40 f4 L objektivet fra B&H.
Jeg bestilte det på en mandag og fikk pakken på døra fredagen, må si meg fornøyd med leveringen ivertfall ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg bruker Sigma 10-20 og er vel ok fornøyd. Men du får hva du betaler for.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
La oss si jeg kjøper et 17-40mm objektiv. Da har jeg det og 70-200mm som vil si at jeg ikke har noe i området 40-70mm. Er dette noe jeg kommer til å savne?
SE-DYD hvor er du?
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! Last edited by Vede; 12-12-2009 at 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Crew Chief ass.
|
![]()
Det kommer jo helt ann på bruksområdet ditt. Men en 50mm kan jo fylle det "tomrommet" om du kommer til å savne noe i den brennvidden. 50mm er generelt veldig billig og har den fordelen at det har en veldig stor blenderåpening. F.eks koster Canon 50mm 1.8 bare rundt tusenlappen.
Jeg har et Canon EF 17-40mm 4.0L og jeg er strålende fornøyd. Kan lime inn det jeg skrev om objektivet på akam: Konklusjon Har nå hatt dette objektivet en stund, og jeg har omtrent ikke noe eneste negativt å si om det så langt. Det oser av byggekvalitet, lynkjapp autofokus og ekstremt skarpe resultater. Dette er mitt første objektiv i L-serien til Canon, og fra nå av vil det kun bli L-serie på meg. L-serien koster mye, men det er ingenting som kan måle seg når det kommer til kvalitet. FORDELER: - Lynrask autofokus - Lydløs autofokus - Ingen kromatisk aberrasjon - Sylskarp på alle blendertrinn og brennvidder - Stor og kraftig solblender - Føles utrolig solid i hånden - Stort og fint - Meget solid kvalitet - Fullformat ULEMPER: - Zoom-ringen kommer ganske nært huset - Men en vanesak - Ikke f/2.8 (Dette er ikke en ulempe for mange, og man kan fint kjøpe dette objektivet med f/2.8 til en dyrere pris, men for meg som ikke har råd til den svindyre EF 16-35 2.8 er dette en liten ulempe) Det eneste negative jeg kan komme på i farten er at du kun får blender 4 på det videste. Dette kan være et "problem", men det trenger ikke å være det. Jeg skulle gjerne hatt 16-35 2.8 grunnet en del fotografering innendørs. Mitt 1D mark II hus gir fra seg en del støy på ISO 1600 og 3200. Dette er ikke en direkte ulempe - for man kan fint kjøpe lignende brennvidde i L-serien med 2.8, men det koster til gjengjeld skjorta og vel så det. Canon sin 17-40mm er kanskje det beste du får av rimeligere penger. Som du sikkert vet med ditt 70-200mm er L-serien noe for seg selv. Det kan ikke måle seg mot plastikken Sigma produserer. For all del, Sigma produserer mye bra, men jeg har eid et Sigma objektiv til lik pris og med samme brennvidde, og det kan ikke måle seg med det jeg har nå fra Canon en gang! Jeg har også hatt noe dritt fra Tamron - og aldri mer! Treg autofokus, kromatisk aberrasjon og alt. Jeg synes du heller skal spare deg til et skikkelig objektiv av kvalitet og som du kommer til å ha lenge! Ser en del foreslår Sigma 10-20mm, men dette er ultravidvinkel. Nå er jo ditt kamerahus 1.6 cropfaktor, men 10mm er riiiimelig vidt altså. Da snakker vi på grensen til fisheye, og det er vel ikke så ekstrem vidvinkel du er ute etter? Blir en god den tønneforvregning med Sigma sin 10-20mm også ![]() ![]() ![]() Det er jo bare å se her hvor ekstremt vidt 10mm er. 20mm er heller ikke no særlig med zoom, så egentlig har du nærmest en fisheye med litt zoom-mulighet. Altså ikke særlig allsidig til din type fotografering, slik jeg har fått inntrykk av. Det ene bildet her er nok tatt noen få cm fra snabelen til elefanten. 10mm er veldig fint å bruke til forskjellige ting f.eks landskap og sånn, men til flyspotting blir det vil ikke det helt idèle. Jeg synes generelt dette er et "leke-objektiv" man skaffer seg i tillegg til en litt mer ordinær vindvinkel-zoom. Generelt sett har du et mye større bruksområde på 17-40mm. Du har dobbelt så mye zoom som på 10-20mm.
![]() Last edited by Mantis; 13-12-2009 at 03:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Takk for godt svar Mantis. Ja L-serien er fantastisk. Ingen over, ingen ved siden! Like greit å bruke mer penger på noe jeg vet jeg ikke kommer til å angre på . Men hvis jeg bestiller fra jetcarrier.com så vil de ta det de skal ha så kommer moms i tillegg?
![]() |
#12 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Canonskytter
|
![]()
Du får hva du betaler for. Men barrel distortion kan også være kjempetøft.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sitter litt på gjerdet denne gangen!
Men Vidvinkel? Skal den være riktig vid- så vil nå jeg gå for Sigma 12-24. Et utrolig flott objektiv, som du faktisk kan ta med deg til fullformat om du skulle komme på tanken å oppgradere kameraet. Jeg anbefaler sjelden Sigma, men denne er bra! Jeg kjøpte faktisk en Sigma til her om dagen. Den nye 24-70 F2,8 med HSM. Den er også veldig bra, og knivskarp, og dessuten fortsetter den der 12-24 slutter. Litt stiv pris på den siste der, men absolutt verdt pengene. Hadde tidligere Canon 28-70 F2,8L, som jeg ga bort til dattra! Sigman er skarpere enn den! Det var snakk om 17-40 F4L. Det er et veldig bra objektiv også, og rimlig ift kvalitet. Knivskarpt det også! Men mener du at 17-40'n er dyr?- Ikke forvent å få rare objektivet om du skal gå særlig ned i pris ift dette! Dag
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nei ikke dyrt for det objektivet, men hadde kanskje håpet å bruke litt mindre penger. Men trur jeg går for Canon 17-40mm i L-serien. Ikke lett dette her.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det tror jeg ikke du kommer til å angre på.
![]()
trdspotters.net Mine bilder på jetphotos.net Upcoming Flights: BOO-OSL-CPH-NRT-ICN-TPE-HKG-ARN-OSL-BOO ![]() Last edited by Kim777; 15-12-2009 at 16:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er i hvertfall helt sikkert!
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da har jeg bestillt Canon EF 17-40mm f/4L USM fra B&H. Det er min julegave til meg selv.
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg ett Canon Eos 1000D. Skal bruke den til spotting.
Passer denne linsa til det ? jeg har ikke særlig mye peiling på linser å slikt så ![]() http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311090 <- |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Browncoat
|
![]()
70-300mm linser passer bra til spotting, men hvordan den linsen der er kan jeg ikke svare på.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Canon 40D selges og en 28-135 | Lennart | Bilder & foto | 1 | 28-10-2012 11:45 |
Nikon zoom-objektiv 300 mm (D90) | Seabee | Bilder & foto | 10 | 16-10-2012 21:15 |
Canon 40D m/utstyr selges | andreas97sas | Bilder & foto | 0 | 19-08-2012 19:12 |
Canon 40D selges!! | Roxman | Bilder & foto | 3 | 24-08-2011 10:09 |
Nytt Canon objektiv (Rundt 2500 ,-) | Novair | Bilder & foto | 5 | 30-07-2009 15:47 |