![]() |
|
![]() |
#1 |
evig optimist
|
![]()
Ser på tele-optikk, har funnet et par kandidater. Av disse, hvilke ville dere valgt?
1. 70-200 f/4L IS 2. 70-200 f/2.8L 3. Sigma 100-300 f/4 EX hsm og begrunn litt da, gjerne av egne erfaringer. Grunn som "velg 70-200 f/2.8 pga f/2.8" blir litt snevert ;-) Så.. Fyr løs ![]()
![]() |
#2 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Veld den av de som er skarpest med samme blendertall. 2.8 er vel strengt tatt unødvendig for gjennomsnitlig flyfotografering. Jeg tror det vil kunne være nødvendig i Nord-Norge
![]() http://www.the-digital-picture.com/ kan du finne egenskaper og tester for Canon-objektiver i alle fall.
![]() |
#3 |
Canonskytter
|
![]()
70-200 f/2.8L på grunn av nettopp 2.8 som også fungerer svært godt til portrettbilder. (
![]() 70-200 f/4L IS nettopp på grunn av IS som er veldig kjekt å ha samt at det regnes som et av de skarpeste zoomene til Canon. Det er også betydelig lettere enn 2.8 versjonen. Disse to er omtrendt like dyre så det er alt hva du er ute etter. Personlig gikk jeg for 2.8 versjonen med IS. Denne er utrolig skarp allerede ved største blenderåpning og jeg er i alle fall veldig fornøyd med den hittil, selv om det kanskje hadde vært kjekt med litt lengre brennvidde til tider. Her er et bilde tatt med blender 2.8: http://jensen.sqweebs.com/images/svg...s/IMG_2646.jpg Sigmaen du nevner har jeg ingen forhold til annet enn at du kan være heldig og få et godt eksemplar og du kan være uheldig. Det er 50/50 sjanse. ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
selv har jeg 70-200 f/4 IS og kunne ikke vært mer fornøyd. Har også en 1,4x konverter for å få disse små 737erne vi har så alt for mange av på OSL. Men liker godt rangen, og at den er lett og liten å ha med seg - største grunnen for meg å ikke velge 2,8 IS. For meg er IS en livredder når jeg er ute på denne tiden av året!
2,8 og 4 er like i skarphet ved rundt 7,1 men selvfølgelig er 4'ern softere enn 2,8'ern på 4, men så er den da også billigere med et par store. Sigmaen har jo et ganske bra utgangspukt ettersom du har 300mm og f/4 , men det er stor forskjell på 70 og 100mm, og den har ikke IS, samt at den ikke er like skarp som sine L-konkurenter.. Personlig bruker jeg min 70-200 som portrettobjektiv/bryllup også. Selv med f/4 går dette helt fint og modellen blir pent isolert, men om hovedfokus er fly så er f/4 en veldig fin kandidat! vil bare si gilera: det er strengt tatt ikke 50/50 sjanse, det er jo tross alt ikke annethvert objektiv som er mandagseksemplar - husk at det er flere dager i uka ![]() -Halvor
![]() |
#5 |
evig optimist
|
![]()
takker for svar :-) blir vanskelig detta.. hadde jo 70-200 til nikon`n, det er fin brennvidde 85% av tida, særlig da jeg tar mye bilder innenfor gjerdet..Men 300mm frister, synes ikke forskjellen fra 70 til 100mm er like viktig som forskjellen fra 200 til 300mm, men then again, sigma`n får både skryt og litt mer forsiktige anmeldelser.. Og som konvertert, så frister det jo å starte innkjøpene med en hvit "glugge" :-) og 70-200 f/4 IS får jo meget gode tester, photozone.de bl.a er jo over seg av begeistring.. hmm, valgets kval, jeg mistenker at det vil bli kjøpt inn flere utover vinter og vår :-) på torsdag kommer lønna, så da blir det ikke så lenge før valget gjøres.. Så da blir det nok noen vinterbilder fra meg og etterhvert :-) ha en vakker søndag kveld..
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
sprms. til dy folket | krølle | Flyforum | 6 | 23-11-2007 20:11 |
OT Ett Canon 30D spørsmål | Lennart | Flyforum | 3 | 03-06-2007 01:07 |
Canon 350D blir oppdatert til Canon 400D.. + 2 nye objektiver, Litt O/T | TigerBlack | Flyforum | 14 | 26-08-2006 11:08 |
Norwegian spør folket! | wf145 | Flyforum | 1 | 18-11-2005 13:37 |