![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
For en idiot ....
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Ja, det var sannelig en dum handling.
![]() Dette er vel nok til å miste jobben? Last edited by Fredriksen; 03-12-2009 at 05:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kanskje noen kutter bremserør på bilen hans for å se "his ability to handle an emergency". Dette er valifiserer nesten til hederlig omtale under utdeling av Darwin Awards.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva i huen var poenget med dette? Jo, ja, det var et poeng, men konsekvensen av dette var at passasjerer ble utsatt for fare og i verste fall en katastrofe....
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Simulatortid er dyrt for tiden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selv om faguttrykkene i artikkelen ikke er så verst brukt, er videoen imponerende i sin fantasiformidling og dramaturgi. At en 737 plutselig blir til en kombinasjon av en murstein og en bowlingkule i fint vær og med flyplassen i sikte, er vel "en smule" overdrevet. Å fly visuelt inn - eller uten FD eller AP - er ikke en nødprosedyre, men godt innenfor det enhver kan klare.
Dog er det å trekke sikringer i et fly forlengst "a thing of the past", og det å øve nødprosedyrer under flyging med passasjerer nedfelt som "no-no" i de fleste selskaper, igjen som en konsekvens av et fornuftig myndighetspålegg. Som artikkelen helt korrekt fastslår, anbefaler produsentene at man ikke trekker sikringer i flyet med mindre en sjekkliste eller en MEL (liste over utstyr som kan være ute av drift før avgang) spesifikt sier at det skal gjøres. 1000 ft/min eller noe mer er ikke unormalt på final hvis flyet er litt hot & high, så her antas det at man refererer til at flyet hadde mer enn det i f eks 1000 fot AGL eller 500 fot AGL (over bakken), dersom det er en del av "stabilized"-kriteriene for flyselskapet. For andre er det maks 1500 ft/min som gjelder som grense for når innflygingen ikke kan ansees som stabilisert og da normalt skal avbrytes. Det er vanlige i nullvind og som "stabilisert" med gjennomsynk tilsvarende (bakkefart / 2) x 10 som en tommelfingerregel for å holde en tre graders glidebane. Eksempelvis (140 kts GS / 2 ) *10 = 700 ft/min Er flyet tungt og det er medvind på finalen kan man fort komme opp i 1000 ft/min eller mer i synk, uten at innflygingen ansees å være ustabilisert fordet.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4425 dro bittelitt for langt på OSL | Fnate | Småprat | 14 | 27-05-2015 17:55 |
Mistet iPod - hvor dro flyet? | anders320 | Flyforum | 2 | 20-02-2007 13:33 |
Dro ned buksa... | Hurum | Flyforum | 1 | 14-02-2007 13:47 |
Norsk flyelev dro av banen i Florida | Falcon | Flyforum | 2 | 20-07-2006 16:16 |
...og da dro Keiseren tilbake til Japan... | LTH | Flyforum | 10 | 14-05-2005 13:18 |