Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2009, 04:10   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
India Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

For en idiot ....

Quote:
The dangerous turn of events began — about 3,700 feet above the ground — when a check pilot, seated behind the commander and the first officer on the Jet Airways Delhi-Mumbai flight, pulled out a circuit-breaker. He did it ostensibly to check the pilot's ability to handle an emergency. Only, such checks are always done in simulators — never with a plane load of people.
http://timesofindia.indiatimes.com/i...ow/5290059.cms
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 05:04   #2
Fredriksen
ScanFlyer Dornier
 
Fredriksen's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
Default Re: Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

Ja, det var sannelig en dum handling.
Dette er vel nok til å miste jobben?
__________________
http://forum.scanair.no/image.php?type=sigpic&userid=1356&dateline=1247234  733
airstord.no

Mvh
Lars Otto.

Last edited by Fredriksen; 03-12-2009 at 05:07.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 08:14   #3
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

Kanskje noen kutter bremserør på bilen hans for å se "his ability to handle an emergency". Dette er valifiserer nesten til hederlig omtale under utdeling av Darwin Awards.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 11:00   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

Hva i huen var poenget med dette? Jo, ja, det var et poeng, men konsekvensen av dette var at passasjerer ble utsatt for fare og i verste fall en katastrofe....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 11:22   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

Simulatortid er dyrt for tiden...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 11:46   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Sjekkpilot dro ut sikringer under landing

Selv om faguttrykkene i artikkelen ikke er så verst brukt, er videoen imponerende i sin fantasiformidling og dramaturgi. At en 737 plutselig blir til en kombinasjon av en murstein og en bowlingkule i fint vær og med flyplassen i sikte, er vel "en smule" overdrevet. Å fly visuelt inn - eller uten FD eller AP - er ikke en nødprosedyre, men godt innenfor det enhver kan klare.

Dog er det å trekke sikringer i et fly forlengst "a thing of the past", og det å øve nødprosedyrer under flyging med passasjerer nedfelt som "no-no" i de fleste selskaper, igjen som en konsekvens av et fornuftig myndighetspålegg. Som artikkelen helt korrekt fastslår, anbefaler produsentene at man ikke trekker sikringer i flyet med mindre en sjekkliste eller en MEL (liste over utstyr som kan være ute av drift før avgang) spesifikt sier at det skal gjøres.

1000 ft/min eller noe mer er ikke unormalt på final hvis flyet er litt hot & high, så her antas det at man refererer til at flyet hadde mer enn det i f eks 1000 fot AGL eller 500 fot AGL (over bakken), dersom det er en del av "stabilized"-kriteriene for flyselskapet. For andre er det maks 1500 ft/min som gjelder som grense for når innflygingen ikke kan ansees som stabilisert og da normalt skal avbrytes. Det er vanlige i nullvind og som "stabilisert" med gjennomsynk tilsvarende (bakkefart / 2) x 10 som en tommelfingerregel for å holde en tre graders glidebane. Eksempelvis (140 kts GS / 2 ) *10 = 700 ft/min Er flyet tungt og det er medvind på finalen kan man fort komme opp i 1000 ft/min eller mer i synk, uten at innflygingen ansees å være ustabilisert fordet.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK4425 dro bittelitt for langt på OSL Fnate Småprat 14 27-05-2015 17:55
Mistet iPod - hvor dro flyet? anders320 Flyforum 2 20-02-2007 13:33
Dro ned buksa... Hurum Flyforum 1 14-02-2007 13:47
Norsk flyelev dro av banen i Florida Falcon Flyforum 2 20-07-2006 16:16
...og da dro Keiseren tilbake til Japan... LTH Flyforum 10 14-05-2005 13:18


All times are GMT +2. The time now is 18:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.