Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2005, 21:20   #1
Ace
Newcomer

Ace's Avatar

Default Overvekt

Hei

Jeg skal fly med SAS Braathens fra London til Oslo. Jeg regner med a ha ca 10kg overvekt (ca 32kg totalt). Noen som vet hva det vil koste? Hvor mye tar SAS for hver kilo?
Ace is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2005, 21:33   #2
sveg
ScanFlyer Blue

sveg's Avatar

Default Re: Overvekt

Quote:
Originally posted by Ace
Hei

Jeg skal fly med SAS Braathens fra London til Oslo. Jeg regner med a ha ca 10kg overvekt (ca 32kg totalt). Noen som vet hva det vil koste? Hvor mye tar SAS for hver kilo?
Hei! Offisiell regel sier 40 DKK/NOK/SEK 5 EUR per kilo overvekt, men jeg vet ikke hvor strenge de er på det på LHR om du smiler pent og oppfører deg ordentlig Jeg har aldri opplevd å måtte betale overvekt med SAS, og jeg har nok vært over mine 20 tilmålte kilo noen ganger...
sveg is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 06:36   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tror nok dette går greit... Men hvis ikke blir det spennende å høre hva som skjedde og hva du eventuelt måtte betale. Tilsvarende overvekt på Ryanair hadde vel blitt 90 Euro...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 08:37   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

tja, nå har også SAS Braathens skjerpet at overvekt SKAL kreves inn - det blir MANGE penger i løpet av et år, så du skal ikke satse på å slippe unna

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 12:12   #5
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Spre vekten på to kolli, og smil pent. Det er mange snille mennesker på LHR.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 12:45   #6
paer
ScanFlyer Blue

Jag har hört ungefär att 1-5KG över - inga problem, 5-10KG - 50% risk, 10KG eller mer över - 90% risk att du måste betala!
Så om du kan få ner det till under 30KG ökar din chans markant att slippa betala. Jag är rätt säker på att de kommer att tvinga dig betala om du har över 30KG.
Kom ihåg att ingen väska (HELT UTAN undantag) får vara över 32KG från UK. Så är du nära 32, skulle jag rekommendera att ha två väskor.
Self service, ett stort leende och lite tur funkar förhoppningsvis!
paer is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 13:08   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Tror nok dette går greit... Men hvis ikke blir det spennende å høre hva som skjedde og hva du eventuelt måtte betale. Tilsvarende overvekt på Ryanair hadde vel blitt 90 Euro...
Ryanair tar 7 Euro pr kilo overvekt. Men så spørs det om ikke flybilletten blir billigere så det er jo et regnestykket. Tror nok SAS har skjerpet inn dette med overvekt så ikke beregn at dette går greit. Ha heller på deg masse klær så vekta på bagasjen går ned, og sats på kaldt vær..hehe
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 13:16   #8
LN-RKF
Banned

Kanskje bedre å sende noe som frakt?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 21:32   #9
FBU
ScanFlyer Silver

Sats på å pakke slik att innsjekket bagasje ikke blir mer enn 25 kg, og ha med en trillebag av den typen som crewet bruker som håndbagsje.. Stapp denne så full som overhodet mulig, og det går garantert bra.

SAS bruker utrolig nok ikke håndbagasje vekt i gaten i motsettning til KLM.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 21:56   #10
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

-Og hvis du er litt grei og fornuftig, ser du bort fra den siste postingen... Én ting er at det er direkte farlig å ha alt for tung håndbagasje i hattehylla, men det tenker ikke folk så nøye over. Derimot vet alle hvor irriterende det er med folk som bruker en evighet på å legge opp alt stæsjet sitt og bruker opp all plassen, så det ikke blir plass til jakka en gang... Er ikke Superhai med oss lenger? Han burde ha tilgang på overvektsatsene... Mitt beste råd er å ringe booking og høre hva de sier. Det burde gå an å søke om ekstra bag allowance. (Det gikk ihvertfall før...)
Old 06-05-2005, 22:47   #11
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Den eneste gangen jeg har måttet betale overvekt var med SAS fra København til Oslo i slutten av Februar. Vi kom inn med Thai, men grunnet en feil i Thais reservasjonssystem måtte vi sjekke inn på nytt. Vi var to som sjekket inn ilag, og hadde tilsammen 8 kg for mye. Måtte betale 150 DKK for herligheten. Neste gang gidder vi ikke bruke SAS. Husker gode gamle Braathens. Hadde 29kg for mye en gang, utn å måtte betale! Også DY er "romsligere" en nye SAS. Ikke noen problemer der hvis en skulle ha usle 4kg for mye.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2005, 22:48   #12
jb1
ScanFlyer Rusty

SAS er blitt mye strengere på overvekt. Jeg studerte ett år i Paris og måtte betale både da jeg drog dit og på vei tilbake ifjor sommer. Da jeg drog ned var jeg sølvmedlem i Eurobonus og jeg måtte påpeke for det møkksure neket i skranken at jeg faktisk kunne ta med 10 kg mer. Hun godtok det motvillig, men nektet å sende mine bager før jeg hadde betalt for de 5 kg som da var overvekt. På vei tilbake et år etter var det et tilsvarende surt kvinnemenneske på Charles de Gaulle, jeg fikk lurt meg til 10 kg ettersom sølvmedlemskapet var utløpt, men allikevel vanket det en soldig overvektsbetaling på 150 euro. På vei tilbake var det helt ok å betale endel siden jeg hadde enormt mange kilo med meg. Men SAS bør tenke på at når de blir veldig strenge er det fristende å ha blytung håndbagasje og at man like gjerne kan fly med lavprisselskap som er like strengt med overvekt men med lavere billettpriser.
Old 06-05-2005, 23:33   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Detta med om man får betala övervikt eller inte kommer helt an på vem som sitter i checkin. Kan ge 4 exempel

1.KLM NCE-AMS-ARN Flytt ner till Monaco 15 kg övervikt. Betalade inte ett öre även om jag fick en "varning"

2. Nov. 2003 KLM NCE-AMS-ARN vi var tre pax som tillsammans hade en allowance på 60KG. Total incheckad vikt var 90kg. Vi fick dock en liten discount och behövde bara betala för 18KG à 15EUR =270EUR

3. Nov 2004 Swiss NCE-ZRH-ARN. 4 personer med totalt 80kg allowance. Vi checkade in 115KG bagage efter lite "small talk" med mannen i checkin.

4. Feb 2005 ARN-CDG-NCE med SK/AF 10kg över..Ingen som brydde sig

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2005, 12:16   #14
LN-RKF
Banned

Vi var to stykker med 56 kg bagasje pluss håndbagasje som også var langt over limit på strekningen FRA-OSL med LH i februar. Fikk bare et smil og "god tur" fra dama på innsjekk. Kommer nok an på hvem som sitter der, i tillegg hadde denne avgangen veldig få passasjerer, det kan vel ha litt å si også?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2005, 12:19   #15
FBU
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by SAJblue
Den eneste gangen jeg har måttet betale overvekt var med SAS fra København til Oslo i slutten av Februar. Vi kom inn med Thai, men grunnet en feil i Thais reservasjonssystem måtte vi sjekke inn på nytt. Vi var to som sjekket inn ilag, og hadde tilsammen 8 kg for mye. Måtte betale 150 DKK for herligheten. Neste gang gidder vi ikke bruke SAS. Husker gode gamle Braathens. Hadde 29kg for mye en gang, utn å måtte betale! Også DY er "romsligere" en nye SAS. Ikke noen problemer der hvis en skulle ha usle 4kg for mye.
Så du kutter ut flysleskaper ettersom du må betale overvekt? Jeg regner med at du da helller ikke flyr mer med Klm om du må betale overvekt med dem. Eller Air france om du må betale overvekt der. Eller.....

Nsb neste?
Old 07-05-2005, 12:20   #16
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Flyet jeg tok fra København til Oslo var ikke halvfullt...
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2005, 12:25   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Reiste en gang fra Stokmarknes via Bodø til Oslo.
Vi var en gjeng som skulle hjem fra endt kystvakttjeneste, og en jeg reiste sammen med, hadde derfor med seg "alt". Som sjømenn, hadde vi 30 kg på billetten, mens kameraten min hadde med seg 91 kilo. Altså 61 for mye..

Heldigvis slapp han veldig billig unna. Mannen bak skranken mumlet noe om "snart jul" osv, og han betalte bare et parhundrelapper, når beløpet egentlig skulle vært firesifret.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 08:17   #18
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Det selskapet jeg har opplevd som mest runde har av alle ting vært Premiair (før det het MyTravel).
Vi kunne ha med 2x15 kg, men hadde tilsammen 56 kg. "It's your lucky day" sa damen i skranken og sendte herligheten avgårde uten å ta betalt. Jeg er bare glad de ikke veide håndbagasjen.
Old 09-05-2005, 08:38   #19
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Og hvis man ikke gidder å "sjanse" på om det sitter en grei person på innsjekk kan det være lurt å sende som frakt. Litt mere arbeid, men mye rimeligere, dersom man reiser med SAS B /WF.

Se http://www.trustforwarding.com og http://www.sascargo.no .
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 09:49   #20
FBU
ScanFlyer Silver

EXCESS BAGGAGE EN 21APR05 1413Z
09FEB05 * EXCESS BAGGAGE CHARGES ON SK WITHIN EUROPE *
----------------------------------------------------------------
SCANDINAVIAN AIRLINES, SAS BRAATHENS, BLUE1 AND AIR BALTIC
OPERATING FLIGHTS WITHIN EUROPE (INCLUDING MIDDLE EAST).
CHARGES FOR PET AND AVIH TO/FROM UK/IRELAND SEE INFO ON
GGAIR SK ANIMAL.316.

SINGLE FLIGHT LEG
=================
BAGGAGE EXCEEDING ALLOWANCE 40 DKK/NOK/SEK/ 5 EUR PER KILO
PETC 300 DKK/NOK/SEK/ 40 EUR PER CRATE
AVIH 400 DKK/NOK/SEK/ 50 EUR PER CRATE

MULTIPLE FLIGHT LEGS (2 FLIGHTS OR MORE)
====================
BAGGAGE EXCEEDING ALLOWANCE 80 DKK/NOK/SEK/ 10 EUR PER KILO
PETC 600 DKK/NOK/SEK/ 80 EUR PER CRATE
AVIH 800 DKK/NOK/SEK/100 EUR PER CRATE
IF SK, KF OR BT IS OPERATING ALL SECTORS OF A JOURNEY, THE ABOVE
RATES APPLY, IRRESPECTIVE OF MARKETING CARRIER.
¬MD]

God tur!
Reply

Posting Rules