![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Dec 2004
Posts: 22
|
![]()
Hei
Jeg skal fly med SAS Braathens fra London til Oslo. Jeg regner med a ha ca 10kg overvekt (ca 32kg totalt). Noen som vet hva det vil koste? Hvor mye tar SAS for hver kilo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 85
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
|
![]()
Tror nok dette går greit... Men hvis ikke blir det spennende å høre hva som skjedde og hva du eventuelt måtte betale. Tilsvarende overvekt på Ryanair hadde vel blitt 90 Euro...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
tja, nå har også SAS Braathens skjerpet at overvekt SKAL kreves inn - det blir MANGE penger i løpet av et år, så du skal ikke satse på å slippe unna
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Spre vekten på to kolli, og smil pent. Det er mange snille mennesker på LHR.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 187
|
![]()
Jag har hört ungefär att 1-5KG över - inga problem, 5-10KG - 50% risk, 10KG eller mer över - 90% risk att du måste betala!
Så om du kan få ner det till under 30KG ökar din chans markant att slippa betala. Jag är rätt säker på att de kommer att tvinga dig betala om du har över 30KG. Kom ihåg att ingen väska (HELT UTAN undantag) får vara över 32KG från UK. Så är du nära 32, skulle jag rekommendera att ha två väskor. Self service, ett stort leende och lite tur funkar förhoppningsvis! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Kanskje bedre å sende noe som frakt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Sats på å pakke slik att innsjekket bagasje ikke blir mer enn 25 kg, og ha med en trillebag av den typen som crewet bruker som håndbagsje.. Stapp denne så full som overhodet mulig, og det går garantert bra.
SAS bruker utrolig nok ikke håndbagasje vekt i gaten i motsettning til KLM. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
-Og hvis du er litt grei og fornuftig, ser du bort fra den siste postingen... Én ting er at det er direkte farlig å ha alt for tung håndbagasje i hattehylla, men det tenker ikke folk så nøye over. Derimot vet alle hvor irriterende det er med folk som bruker en evighet på å legge opp alt stæsjet sitt og bruker opp all plassen, så det ikke blir plass til jakka en gang... Er ikke Superhai med oss lenger? Han burde ha tilgang på overvektsatsene... Mitt beste råd er å ringe booking og høre hva de sier. Det burde gå an å søke om ekstra bag allowance. (Det gikk ihvertfall før...)
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]()
Den eneste gangen jeg har måttet betale overvekt var med SAS fra København til Oslo i slutten av Februar. Vi kom inn med Thai, men grunnet en feil i Thais reservasjonssystem måtte vi sjekke inn på nytt. Vi var to som sjekket inn ilag, og hadde tilsammen 8 kg for mye. Måtte betale 150 DKK for herligheten. Neste gang gidder vi ikke bruke SAS. Husker gode gamle Braathens. Hadde 29kg for mye en gang, utn å måtte betale! Også DY er "romsligere" en nye SAS. Ikke noen problemer der hvis en skulle ha usle 4kg for mye.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
SAS er blitt mye strengere på overvekt. Jeg studerte ett år i Paris og måtte betale både da jeg drog dit og på vei tilbake ifjor sommer. Da jeg drog ned var jeg sølvmedlem i Eurobonus og jeg måtte påpeke for det møkksure neket i skranken at jeg faktisk kunne ta med 10 kg mer. Hun godtok det motvillig, men nektet å sende mine bager før jeg hadde betalt for de 5 kg som da var overvekt. På vei tilbake et år etter var det et tilsvarende surt kvinnemenneske på Charles de Gaulle, jeg fikk lurt meg til 10 kg ettersom sølvmedlemskapet var utløpt, men allikevel vanket det en soldig overvektsbetaling på 150 euro. På vei tilbake var det helt ok å betale endel siden jeg hadde enormt mange kilo med meg. Men SAS bør tenke på at når de blir veldig strenge er det fristende å ha blytung håndbagasje og at man like gjerne kan fly med lavprisselskap som er like strengt med overvekt men med lavere billettpriser.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
|
![]()
Detta med om man får betala övervikt eller inte kommer helt an på vem som sitter i checkin. Kan ge 4 exempel
1.KLM NCE-AMS-ARN Flytt ner till Monaco 15 kg övervikt. Betalade inte ett öre även om jag fick en "varning" 2. Nov. 2003 KLM NCE-AMS-ARN vi var tre pax som tillsammans hade en allowance på 60KG. Total incheckad vikt var 90kg. Vi fick dock en liten discount och behövde bara betala för 18KG à 15EUR =270EUR 3. Nov 2004 Swiss NCE-ZRH-ARN. 4 personer med totalt 80kg allowance. Vi checkade in 115KG bagage efter lite "small talk" med mannen i checkin. 4. Feb 2005 ARN-CDG-NCE med SK/AF 10kg över..Ingen som brydde sig |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Vi var to stykker med 56 kg bagasje pluss håndbagasje som også var langt over limit på strekningen FRA-OSL med LH i februar. Fikk bare et smil og "god tur" fra dama på innsjekk. Kommer nok an på hvem som sitter der, i tillegg hadde denne avgangen veldig få passasjerer, det kan vel ha litt å si også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]() Quote:
Nsb neste? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]()
Flyet jeg tok fra København til Oslo var ikke halvfullt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Reiste en gang fra Stokmarknes via Bodø til Oslo.
Vi var en gjeng som skulle hjem fra endt kystvakttjeneste, og en jeg reiste sammen med, hadde derfor med seg "alt". Som sjømenn, hadde vi 30 kg på billetten, mens kameraten min hadde med seg 91 kilo. Altså 61 for mye.. Heldigvis slapp han veldig billig unna. Mannen bak skranken mumlet noe om "snart jul" osv, og han betalte bare et parhundrelapper, når beløpet egentlig skulle vært firesifret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Det selskapet jeg har opplevd som mest runde har av alle ting vært Premiair (før det het MyTravel).
Vi kunne ha med 2x15 kg, men hadde tilsammen 56 kg. "It's your lucky day" sa damen i skranken og sendte herligheten avgårde uten å ta betalt. Jeg er bare glad de ikke veide håndbagasjen. ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Og hvis man ikke gidder å "sjanse" på om det sitter en grei person på innsjekk kan det være lurt å sende som frakt. Litt mere arbeid, men mye rimeligere, dersom man reiser med SAS B /WF.
Se http://www.trustforwarding.com og http://www.sascargo.no . |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
EXCESS BAGGAGE EN 21APR05 1413Z
09FEB05 * EXCESS BAGGAGE CHARGES ON SK WITHIN EUROPE * ---------------------------------------------------------------- SCANDINAVIAN AIRLINES, SAS BRAATHENS, BLUE1 AND AIR BALTIC OPERATING FLIGHTS WITHIN EUROPE (INCLUDING MIDDLE EAST). CHARGES FOR PET AND AVIH TO/FROM UK/IRELAND SEE INFO ON GGAIR SK ANIMAL.316. SINGLE FLIGHT LEG ================= BAGGAGE EXCEEDING ALLOWANCE 40 DKK/NOK/SEK/ 5 EUR PER KILO PETC 300 DKK/NOK/SEK/ 40 EUR PER CRATE AVIH 400 DKK/NOK/SEK/ 50 EUR PER CRATE MULTIPLE FLIGHT LEGS (2 FLIGHTS OR MORE) ==================== BAGGAGE EXCEEDING ALLOWANCE 80 DKK/NOK/SEK/ 10 EUR PER KILO PETC 600 DKK/NOK/SEK/ 80 EUR PER CRATE AVIH 800 DKK/NOK/SEK/100 EUR PER CRATE IF SK, KF OR BT IS OPERATING ALL SECTORS OF A JOURNEY, THE ABOVE RATES APPLY, IRRESPECTIVE OF MARKETING CARRIER. ¬MD] God tur! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et spørsmål om overvekt | Utflyttet | Reiseforum | 16 | 18-04-2013 10:20 |
Overvekt med AirBerlin | anders320 | Reiseforum | 10 | 09-07-2010 03:21 |
Overvekt til Haiti | LN-KKY | Flyforum | 36 | 08-04-2010 15:26 |
Overvekt hos Norwegian | LN-CMN | Reiseforum | 1 | 17-06-2009 17:27 |
Overvekt på Norwegian? | EB | Flyforum | 19 | 29-10-2008 22:37 |