Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2009, 00:35   #1
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
USA Boeing VC-25 (Air Force One)

Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?

Håper noen kan gi fornuftige svar på dette (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)
MFM is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 00:47   #2
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?

Håper noen kan gi fornuftige svar på dette (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)
Jeg kan garantere deg at AF1 har 'more bells and whistles' enn en vanlig -400 maskin, selv om den er basert på -200 modellen.

Husker jeg riktig har de også med seg en FE og en navigator i tillegg til to piloter.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 01:17   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Jeg tror at det var fordi de ble bestilt før -400'en var tilgjengelig .. Ellers er det meste rimelig state of the art, ja ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 02:07   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Har ikke hørt om state of The Art
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 02:23   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Oppstår etter inntak av en Fat Tire. Bare vent til jeg får TO!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 03:36   #6
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

National Geographics hadde en dokumentar om Air Force one og da viste de noen glimt av cockpit og det så ut som de hadde oppdatert til et system som ligner det som KLM brukte på sine 200.
http://www.airliners.net/photo/KLM--...UD)/0526060/L/
http://www.airliners.net/photo/KLM--...UD)/0429186/L/
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 07:11   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

De er absolutt state of the art...

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
National Geographics hadde en dokumentar om Air Force one og da viste de noen glimt av cockpit og det så ut som de hadde oppdatert til et system som ligner det som KLM brukte på sine 200.
http://www.airliners.net/photo/KLM--...UD)/0526060/L/
http://www.airliners.net/photo/KLM--...UD)/0429186/L/
Så dette programmet i går, og det var det runde instrumenter, ihvertfall motorinstumenter.

En artig ting de nevnte der var at den 11 sep 2001 så skulle presidenten fly inn til DC i Air Force One, og de fikk eskorte av F-16. Og da fløy de så fort at F-16 måtte spørre om de kunne senke farten slik at de klarte å holde følge... De snakket om hastigheter på 600mph husker jeg rett...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 07:21   #8
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Tenkte mest på de digitale skjermene og FMS. Motorinstrumentene på 742 kommer med både tape display og vanlige runde.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 09:56   #9
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Jeg kan garantere at flyet har en svært senior crew chief og nok teknikere til å være rimelig selvhjulpne hvis det skulle bli nødvendig. Start med å telle to bare til wing-walking.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 13:43   #10
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
De snakket om hastigheter på 600mph husker jeg rett...
600 mph er da ikke særlig fort, det er jo ikke mer enn rundt 900 km/h, og marsjfarten til en 747 ligger vel rundt 900 km/h.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 16:23   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Det var et tall som de nevnte. Jeg har ikke noe forhold til mph så jeg vet ikke hvor fort det er (gidder heller ikke regne ut...)

Men hvis du sier at det er rundt 900km/h så skal jeg si meg forholdsvis enig i at det ikke var SÅ fort...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2009, 16:23   #12
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 69
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

"På innsiden av Air Force One" går på National Geographic nå klokken 17.00
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 21:57   #13
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Boeing VC-25 (Air Force One)

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
"På innsiden av Air Force One" går på National Geographic nå klokken 17.00
Og igen i aften den 1.august kl 22.00 på Nat Geo.

Last edited by pingo; 01-08-2010 at 22:33. Reason: typo
pingo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
US Air Force refser Boeing Kenneth Flyforum 0 15-03-2019 02:43
Brazil Air Force, Boeing KC-137, TKDahl Bilder & foto 12 08-02-2013 21:28
EVE/BDU - Belgian Air Force A333/Air Finland B752, 22.Mars Trdfly Spotteralerts 1 23-03-2012 10:37
U.S. Air Force C-32A (Boeing 757-2G4) Air Force Two SE-SAM Samlerhjørnet 0 16-01-2010 20:00


All times are GMT +2. The time now is 01:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.