![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Har ikke postet så mye her enda, men har lest litt på forumet en stund nå. Mye av bildene som har blitt posta her har fått meg til å investere i litt nytt kamerautstyr.
Sitter foreløpig kun med et eos 350D, og kit-objektivet som følgte med. Har en stund hatt lyst til å oppgradere dette. Men har svært lite peiling på det tekniske aspektet med kamera og SLR. Prisklasse er jeg litt usikker på, mtp jeg ikke vet helt hva som må til for å få et nevneverdig bedre objektiv enn det 18-55mm objektivet som følgte med. Takk på forhånd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kit objektivet er ikke spesielt spennende.
For å kunne anbefale deg et objektiv er det imidlertid greit å vite litt mer om hva du ønsker å ta bilder av, og hvilken prisklasse du ser for deg. Likevel, tre kjappe anbefalinger rett fra hofta på forskjellige områder: Tamron AF 17-50 mm 2.8 XR DiII er for eksempel en forholdvis rimelig, men betydelig, oppgradering fra kit objektivet. Dette er samme brennvidde som du har, typisk allround, men egner seg ikke godt til flyfoto. Skarpt og lyssterkt (f2.8 gjennom hele zoomområdet). Vil du ha en solid oppgradering av for eks. portrettbildene dine, kan jeg på det varmeste anbefale Sigma 50 mm 1.4 DG HSM. Dette er et knallbra portrettobjektiv (som også kan brukes på fullformat kamera). Blir du flinkere til å tenke deg om vedr. plassering når du fotograferer, kan dette også brukes mer eller mindre allround. Svært skarpt i fokus og svært lyssterkt (f1.4), flotte farger og nydelig bokeh (tegning av uskarp bakgrunn). Telezoom har jeg ikke annen erfaring enn Canon 70-200 mm 4.0 IS. Dette er i øvre prisklasse men tar svært skarpe bilder. Anbefales med mindre du trenger mer zoom, noe man fort kan trenge ved flyfoto.. Skal du kjøpe objektiv primært til fotografering av fly på rullebanen/i luften/takeoff/landing kan altså 200 mm noen ganger bli i korteste laget (spesielt om du noen gang oppgraderer til fullformat).
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 25-11-2009 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Somsagt prisklasse er litt vanskelig å fastslå, for jeg er usikker på hvor mye man må ut med.
Men etter å ha sjekka litt virker det som om jeg kan se på noe som ligger på rundt 3-4000. Helst så langt ned mot tre som mulig :P Primært er det ikke flyfloto nei, men noe kommer det vel til å bli regner jeg med. Men tror nok ikke jeg kommer til å gå for en telezoom for å kunne ta bilder av fly. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne investerte i 1200mm :P Desverre er jeg en fattig student, og bruker vel kamera mer daglidagse ting, og litt kreativ fotografering. Har sett litt på det Tamron objektivet. Ser forsåvidt ut som i det er i riktig prisklasse også. Det gjør forsåvidt det Sigma objektivet også. Har sett litt på både 50 og 30mm. Er litt usikker på om jeg klarer meg med kun 50mm, virker lite "allround" vennlig? Et fastobjektiv på 50mm vil vel ta bedre enn et teleobjektiv stilt inn på 50mm? Ekke helt inne på dette med brennvidde og "f"er osv. :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hei, stikk innom din nermeste Japanfoto butikk eller http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...t=Speilrefleks objektiver
Det er greit å se objektivet og diskutere med fagfolk.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dag
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bare så det er sagt så har jeg opplevd IS som en lifesaver mang en gang innenfor flyfotografi, særlig nå på seinhøst/vinter
![]() ![]() Men Canon 70-300 IS er å anbefale for en begynner innenfor flyfotografi ![]()
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 26-11-2009 at 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt objektiv | 96adrian | Bilder & foto | 32 | 13-08-2013 22:40 |
Nytt objektiv | NAX115 | Bilder & foto | 3 | 15-06-2011 22:02 |
Nytt objektiv | andreas97sas | Bilder & foto | 3 | 12-06-2011 22:26 |
Nytt objektiv | pilot_eb_red | Bilder & foto | 14 | 20-05-2009 17:27 |