Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2009, 10:04   #1
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Norwegian 737 og IC-ops

Hadde jeg vært Norwegian ville jeg først ha bygget opp kundegrunnlaget til en del destinasjoner med 737 fly, Dubai er jo et eksempel på at men kan være kreativ i rutevalg og lykkes.
Deretter legge inn en ordre på 4 - 5 stk. 787 fly, og gå direkte i gang med disse rundt 2012. Da har men fått god tid til å forberede seg.
, samt at kundegrunnlaget står klart.
Jeg tror typisk ferie passasjerer til Norwegian kan akseptere en mellomlanding her og der, i ny og ne. Men man kunne jo ha flydd til USA direkte med 737 ER.
Ellers er det jo meget hyggelig at Norwegian ønsker å sattes, men jeg har en viss magefølelse av at å gå direkte i gang på de største destinasjonene med store fly er en risikosport.
Så derfor er et eget datterselskap et must, men spørs om man også burde hatt et eget navn og logo på dette for ikke å skade Norwegian varemerke vist det blir fiasko.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 11:35   #2
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Klarer 738 å fly med full last til Canada?
HMWK is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 12:53   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
Klarer 738 å fly med full last til Canada?
Muligens til Halifax ... Basejumper vet som vanlig ikke hva han snakker om ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:20   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg tror typisk feriepassasjerer til Norwegian kan akseptere en mellomlanding her og der, i ny og ne.
Jaha? Hvor har du det fra?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:23   #5
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Hvem har pratet om 378 ?, Det finnes faktisk ikke 737 800 ER; det finnes bare 737 900 ER, eller 737-700 ER, så tror heller LN.MOW ikke vet hva han leser.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:25   #6
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Muligens til Halifax ... Basejumper vet som vanlig ikke hva han snakker om ..
En 737-700ER klarer turen fra GM til østkysten, men skal en ha med noe som ligner en meningsfyllt last i en 737-800, så må det en mellomlanding til på f.eks Island eller Grønland. Ergo er større fly løsningen.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:27   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Hvem har pratet om 378 ?, Det finnes faktisk ikke 737 800 ER; det finnes bare 737 900 ER, eller 737-700 ER, så tror heller LN.MOW ikke vet hva han leser.
900ER har ca samme range som -800, og 700ER er beregnet for en mer businessorientert konfigurasjon. Så du viser nok en gang at du ikke vet hva du snakker om
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:29   #8
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Range på 737-modeller:

-700ER: 5510nm
-800: 3060nm
-900ER: 3200nm med to klasser (180 seter) og 2700nm med en klasse (215 seter)

Sakset fra www.boeing.com
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:31   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Range på 737 er grundig dekket tidligere, f. eks her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=45707
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 22-11-2009 at 14:44.
Discus is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:32   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
900ER har ca samme range som -800, og 700ER er beregnet for en mer businessorientert konfigurasjon. Så du viser nok en gang at du ikke vet hva du snakker om
Har selveste LCC "ferry passenger" Someone satt føttene på norsk jord?

Du vet at etter dette er du blottet for troverdighet i diskusjonen om LCC produkter

Når DY tar asfalt med 330 på Osl, skal jeg ta et bilde, ramme inn og sende til deg.

For ordens skyld, Someone trodde ikke akkurat på at dette ville skje da vi diskuterte emnet over en pils i våres, så han tar nok denne sporty!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:37   #11
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

-700ER gir vel 2-4kubikkmeter med cargokapasitet, glem den på DY ops i det hele og store!
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:44   #12
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

http://strategic-business-planning.s...urope_on_a_737

Glasgow - Boston med en 737
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 13:59   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Artikkelen er fra 2007 og dette gikk i dass ...

IC-satsingen til FlyGlobespan var forøvrig en total katastrofe, og det er nesten ingenting igjen av selskapet nå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 22-11-2009 at 14:03.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 14:20   #14
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: 737 og IC-ops

Boeing selv har ihvertfall Oslo langt inne på kartet over range på 737

http://www.boeing.com/commercial/737...c_newyork.html

Men det beste er selvsagt SORT fly som bare flyr til STORE flyplasser.

Ellers er jo dette et spørsmål om oppstartkostnader, drift og risiko, og være eller ikke være for denne visjonen til Norwegian, og da kan jo en mellomlanding med et mindre fly være en smart oppstartstrategi for å etablere en ny rute.

Det finnes en del i midtøsten som flyr Asia til Europa med mindre fly.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 14:47   #15
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Muligens til Halifax ... Basejumper vet som vanlig ikke hva han snakker om ..
Vist man ikke er enig i det som andre skriver er det ikke verre en å overse kommentaren, et personangrep som dette hører ikke hjemme på et åpent forum.

Ellers er jeg jo her på lånt tid, da hver gang jeg kommer med en uttalelse som er negativ for SAS får jeg en privat melding om at jeg snart blir kastet ut av forumet.
Der er vel statlig feighet, de tåler vel ikke å bli konfrontert med virkeligheten.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 15:14   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Muligens til Halifax ... Basejumper vet som vanlig ikke hva han snakker om ..
MOW, en meget skammelig innleg fra deg, spesielt med tanke at du er en Moderator!

Faktisk har Basejumper jo ikke helt urett.
Man kan fly med en 738 til Halifax og til New York. Man ma bare senke avgangsvekten tilsvarende.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 15:16   #17
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: 737 og IC-ops

Ser at B737-700 kan klare den turen med 126pax. Men så kommer et annet, men minst like viktig spørsmål. Hva med vær å vind underveis? Tør tippe på at den slitter enormt om den skulle få en brukbar motvind. Vinder med 50/60km over atlantern er slettes ikke uvanlig vinterstid, og jeg kan love deg at en slik motvind vil gjøre et bra reduksjon på rangen til en B737 på en sålang tur.
__________________

Last edited by grindstein; 22-11-2009 at 15:22.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 15:18   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
Default Re: 737 og IC-ops

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Ser at B737-700 kan klare den turen med 126pax.
Er det med eller uten full bagasjekvote? ("Full kvote" er her et litt relativt begrep, men folk vil nok sjekke inn noen kilo hvertfall)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 15:22   #19
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: 737 og IC-ops

Husk at Norwegian er den eneste som flyr lavpris til Dubai, ikke Ryanair, ikke Easyjet, så hvorfor ikke bli Pioner til USA.
Det er ikke lenger å fly til USA en til Dubai, og skulle de ha behov for mellomlanding, kan de lande på Island. Dubai ruten må vist også mellomlande i motvind.

Ellers har jo alle fly i alle tider måtte mellomlande på naboøya til Madeira før rullebaneforlengelsen der. Det var vist ingen som klaget.

Last edited by basejumper; 22-11-2009 at 15:26.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2009, 15:24   #20
SpottAir
ScanFlyer King
 
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
Default Re: 737 og IC-ops

Om de skal bruke en 737 til USA, er vel det begrenset til østkysten? Den når vel ikke til Chicago, Miami, Atlanta, og ihvertfall ikke California?

Men jeg sier gjerne til en mellomlanding, som de fleste andre her inne.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og OPS ENBO Flyteknisk forum 0 19-10-2013 22:02
Southwest OPS Blubird Flyteknisk forum 13 16-06-2012 12:25
Jet Time overtager 737-ops fra Cimber FlyHi Flyforum 15 19-03-2012 17:01
Cimber dropper 737-ops Yabadoo Flyforum 21 19-12-2011 15:35
SAS OPS sk931 Flyforum 0 08-07-2005 23:06


All times are GMT +2. The time now is 16:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.