Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2009, 20:35   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Airbus EK ønsker seg +20 A380

Emirates ser ut til å ha lyst å varme opp kredittkortet igjen. Tim Clark snakker om 20 nye A380 som vil ta bestillingen fra 58 til 78 A380! I tillegg ønsker EK å endre A350-900 bestillingen til den større -1000 modellen. Hos Boeing ønsker EK å snappe opp en del B777-300ER leveringsposisjoner som andre operatører har utsatt. B748i er helt ut derimot.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/185466.asp
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 20:49   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Verdens største 777-operatør skrubber ikke. Er de/vil de bli verdens største A380-operatør også?
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 20:51   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er de/vil de bli verdens største A380-operatør også?
Med totalt 58 ordre til nå så blir de jo fort det enten de bestiller 20 til eller ikke
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 20:53   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Når gikk EK forbi SIA som største 777 operatør? Egentlig ikke så veldig overraskende, slik EK har ekspandert.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 21:10   #5
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Hvor har de tenkt å bruke alle disse flyene??
amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 21:22   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Hvor har de tenkt å bruke alle disse flyene??
Nei, det er ikke godt å si??? Hadde de ikke problemer med å fylle 380n til New york da?
Men hva gjør nå det, blir sikkert lettere for oss dødlige å få oss en tur i fuglen EK er vel kjent for litt overkill.... Norge sparere oljepenga til "dårligere" tider, Sultanene innvisterer for videre vekst, men som sagt, OVERKILL, og til de grader vil nå jeg si. Kjør på. Hehe
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 21:29   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Hadde de ikke problemer med å fylle 380n til New york da?
Nja, pga begrensete slots i Toronto satte de den istedet inn der etter hva jeg har hørt. Etter hva jeg har hørt får JFK-ruten 380 i løpet av 2010
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 21:47   #8
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Emirates needs larger planes because Dubai International Airport's two-runway system has limited capacity, Clark told AviationWeek.

Ok, trenger større fly, færre avganger, men bygges det ikke ny flyplass også der da???:

The airport, which will be 10 times the size of the current Dubai International Airport and Dubai Cargo Village combined, will have six parallel runways and as many concourses with a 91 metre high control tower that will be an aviation landmark and tallest freestanding ATC tower in the Middle East.

Merkelige greier, sa jeg ikke OVERKILL???
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 21:54   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Etter å ha testet et utvalg hos EK tidligere i høst så står 777-300ER som min vinner, både utseendemessig og service/komfortmessig (selv om det innvendige ikke kan tilskrives Boeing/Airbus direkte)


Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Når gikk EK forbi SIA som største 777 operatør? Egentlig ikke så veldig overraskende, slik EK har ekspandert.
Hvertfall var de det i juli, og de har samtlige 777-varianter i en litt annen størrelse enn gutta i Samlerhjørnet

Quote:
Boeing delivered Emirates' 78th 777 yesterday, the airline's 45th 777-300ER (Extended Range). The Dubai-based carrier is now the world's largest operator of the 777 and the only airline to operate every model type, with an additional nine 777-200s, 12 777-300s, 10 777-200LRs (Longer Range) and two 777 Freighters in its fleet.
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=774



Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Merkelige greier, sa jeg ikke OVERKILL???
De bygger hvertfall så det holder når det åpner og noen år fremover. I motsetning til her hjemme for det meste i utgangspunktet er for lite allerede første driftsdag.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 18-11-2009 at 21:57.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 23:45   #10
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Emiratene satser penger på sitt eget land for å få økt turisme, noe som kan skape en god økonomi i fremtiden når oljen tar slutt. Om det er en unnskylndning for stormannsgalskap vites ikke...
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 00:02   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Emiratene satser penger på sitt eget land for å få økt turisme, noe som kan skape en god økonomi i fremtiden når oljen tar slutt. Om det er en unnskylndning for stormannsgalskap vites ikke...
I Dubai, emiratet der EK holder til, er store på turisme og handel og har nest størst økonomi av emiratene.
Quote:
I motsetning til de fleste andre Gulf-stater er ikke økonomien til Dubai drevet på olje. Kun 3 % av økonomien er knyttet opp til oljeutvinning og naturgass. Dubai har kun 2 % av De forente arabiske emiratenes gassreserver og emiratets oljeutvinning , som i dag utgjør ca. 240 000 fat pr. dag, er forventet å være tømt innen 20 år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Dubai#Economy
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 01:01   #12
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Dette er noe jeg har lest og trodd i lang tid.. Beklager.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 01:06   #13
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Blir spennende å se hvordan de skal klare å fylle opp alle disse flyene, og på hvilke ruter de skal fly.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 09:02   #14
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Med så mye heavy EK på DXB er det sikkert eksotisk når en liten tass fra DY tar bakken, f.eks "Erik Bye".
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 09:08   #15
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Etter å ha testet et utvalg hos EK tidligere i høst så står 777-300ER som min vinner, både utseendemessig og service/komfortmessig (selv om det innvendige ikke kan tilskrives Boeing/Airbus direkte)
Interessant, var dette i økonomi eller lenger fremme? Har lest en rekke tilbakemeldinger som slakter 777-300ER pga antall seter i bredden som gjør setet og midtgangen svært smal, harde seter og mangel på fothviler som gjør at beina ikke får god nok hvile. ICE systemet får imidlertid skryt. A380 får derimot bare skryt på alle punkter.

Skal selv teste begge disse i tillegg til A332 i desember.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 10:08   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: EK ønsker seg +20 A380

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Interessant, var dette i økonomi eller lenger fremme? Har lest en rekke tilbakemeldinger som slakter 777-300ER pga antall seter i bredden som gjør setet og midtgangen svært smal, harde seter og mangel på fothviler som gjør at beina ikke får god nok hvile. ICE systemet får imidlertid skryt. A380 får derimot bare skryt på alle punkter.

Skal selv teste begge disse i tillegg til A332 i desember.
Det var i C-klasse og alle tre setekonfigurasjonene ble testet, TR kommer (senere en gang). Generelt sett ble A380 "for stor" og service om bord var lagt opp annerledes enn på B777 og var for "rotete" sammenlignet med B777. Skal jeg fly C-klasse med dem igjen skal jeg sikte på 777 med nye seter fremfor A380. Samme ICE-system på A380 og 777, men det på A380 krenlget ten del. Som nevnt tidligere, ankepunktene har nok mer med selskapet å gjøre enn fabrikken som laget flyet. Og når det er sagt, ingen av dem var dårlige, dene ene var bare bedre enn den andre!

De fleste negative tingene jeg har hørt om 10 i bredden på turist er stort sett fra folk som ikke har sittet der. Er et par relativt ferske TR her inne med folk som synes det var helt greit der bak. (Det med fothvilere er det nok delte meninger om - noen liker dem, andre synes de er i veien.)

Dessuten er B777-300 mye penere å se på
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tromsø kommune ønsker seg KEF-TOS IL-2 Flyforum 6 18-10-2017 10:09
Norwegian ønsker seg Frankfurt... ENGM RAMP Flyforum 23 18-02-2009 16:09
Flybe ønsker seg til Norge Blubird Flyforum 15 13-09-2008 18:50
Ønsker å knytte seg til ny luftfartsavtale. C172 Flyforum 2 26-03-2008 21:26
SQ ønsker flere A380 BSSW Flyforum 7 25-02-2008 00:42


All times are GMT +2. The time now is 05:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.