Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2009, 13:09   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ryanair Ryanair fra Rygge

For en tid tilbake hadde Ryanair en av sine mange kampanjer. Jeg testet for et par år siden Ryanair fra Torp. Det var en grei opplevelse, men jeg synes avstanden fra Oslo sentrum til Torp er noe drøy. Speisielt på returen ! Men Rygge har jo kommet til siden den gang, så tenkte det kunne være verdt et forsøk. Litt førjulsshopping i London kunne la seg høre. Prisen er helt grei. 50 kroner i kredittkortgebyr hver vei, samt 100 kr for å sjekke inn koffert tilbake.

Har under 10 min rolig spasertur til Galleri Oslo, så man behøvde ikke stå opp før 0700 for bussavgang, satt til 0740. Da jeg var framme var boarding allerede startet. Det sto linet opp to busser, men med bare 25 passasjerer var det nok med en buss. Etter en grei busstur på 55 minutter var vi framme på Rygge. I første etasje er det innsjekking og kafeer og sånt, jeg vet ikke, men synes ikke det var helt åpenbart og godt skilta at vi skulle ta rulletrappa opp til 2. etg, i alle fall virket en del reisende litt forvirret.

Gjennom sikkerhetskontrollen på null tid. Det var ikke mange mennesker der oppe. Lot meg friste av et osterundstykke med laks til frokost, det var så delikat presentert. Fant meg en god vindusplass. Med en kaffe i tillegg gikk tiden ganske så fort. Var altså framme 0840 og ergo i kafeen ca 0855. Da var det bare 45 minutter til ”siste boarding”. En runde i taxfreen for å kikke, men synes utvalget var noe tynt, og prisene heller høye. Synes terminalen er fin og grei, åpen, fine farger – og en lett stemning. På langt nær samme trengselen og ”støyen” man finner på OSL.

Passkontrollen var hyggelig. Mannen i luka var litt pratelysten, og hørte også at han pratet en hel del småmuntert med en engelskmann som var før meg. Etter hvert kom også ”røkla” seg gjennom passkontrollen. Boarding om lag 0955. Som vanlig var de bakerste og forreste rekkene sperret av, men jeg hadde likevel ikke noe problem med å finne meg en treseter alene. Så jeg antar at vi var ganske godt under 100 personer om bord. Gad vite hvor mange som var med flyet til Bremen som gikk litt før!

Vi startet vel om lag på tiden fra Rygge. Opplevde oppstigningen som veldig bratt. Allerede før avgang fortalte personalet at de ønsket å servere oss noe når vi var oppe i lufta. Høyttaleranlegget var temmelig dårlig så nesten umulig å høre noe som helst. Men de delte ut reklame for hva de solgte om bord, og tok deretter en kjapp runde for å ta opp bestillinger på varmmat. Deretter var de raskt på pletten med varene. Det ble en formiddagsøl og en formiddagswhisky på meg – dvs 2 whisky, for de selger 2 for 1, men det er bare 25 cl i en. 4.5 euro for en øl, 5.5 euro for whiskyen. Så her henter man penger! Som kjent er whiskyen pakket inn i poser, noe som gjør det litt sølete. Men litt skal man jo ha å gjøre når man sitter der. Kjøpte også en billett til Stansted Express om bord. Betalte da med kredittkort, og det undret meg stort at de ikke har bærbare terminaler til å ta imot kredittkortbetaling. De tok med seg kortene og fylte ut skjemaer. Må være fryktelig tidkrevende!
Turen var kjapp og grei. Litt salg av skrapelodd var det, men ikke noe mer mas enn ventet. Vi landet 20 minutt før tiden. Et 10-talls mennesker reiste seg opp da flyet hadde stoppet, men det hadde ikke parkert. Jeg måtte selvsagt himle med øynene over slik idiotisk oppførsel. De fikk klar beskjed om at vi ikke hadde parkert. Bra! Gi dem gjerne et gebyr også!

Passkontrollen var ny for meg. Med biometrisk pass var det bare å bruke en automat, som kjente igjen ansiktet mitt. Dermed kom jeg inn uten å bli manuelt sjekket. Så var det å komme seg om bord i toget. En temmelig slitt og skitten vogn, dette. Dessuten var det relativt fullt om bord. Etter en 10-15 minutters tur var det bom stopp på en stasjon. Føreren kom på og beklaget forsinkelsen, som skyldes en ku i linja. Så ble folk fra et tog som stod ved siden av beordret over i vårt tog, og det ble stinn brakke og sild i tønne. Ette et kvarters tid var i imidlertid i gang igjen. Kua var fjerna.

Tilbaketuren begynte med Stansted Express i god tid. Ankom flyplassen døye to timer før avgang. Men bag drop var allerede klar til å ta imot. Det var liten kø, og jeg var denne gangen svært heldig, ved at jeg valgte den køen som etter hvert ble bemannet av to i skranken. Bagen min var oppe i 16,5, kg så det ut som, men det ble ikke påpekt at dette av 1,5 kg over grensen. Sikkerhetskontrollen var også svært kjapp, så innsjekking og kontroll kunne ikke ha tatt mer en 15 minutter! Langt bedre enn forventet.

Så det ble god tid til litt innkjøp. Ryanair tillater ikke taxfrepose i tillegg til håndbagasje, så man må få alt man kjøper opp i denne. Det er litt håpløst, for da må man legge litt begrensninger på seg. Det merkelige var at jeg ikke så noen som hadde en slik pose når de gikk om bord, så dette må være godt kjent blant de reisende. Stansted har ellers et godt utvag av spisesteder og flyplassen er helt grei, men ikke spesielt åpen og lys.

Det tok veldig lang tid før gate ble oppgitt på tavla. Ja faktisk nesten ikke før ”siste boarding”-tid var oppgitt på billetten. Derfor ble det ganske rask gange til gaten. To ungjenter foran meg begynte å springe da de stod ”final call” på tavla. Boardingen var imidlertid ikke startet da jeg kom fram, og det skulle da bare mangle, da gate nettopp var oppgitt.

Var nok enda færre denne veien. Ble veldig god plass. Merket meg at det var en del engelskmenn om bord denne gagen. Ellers ble det avgang på tid, og ankomst på tid. Og selvsagt en liten ”fanfare” når vi landet på tid. Noen lo av dette og synes det er festlig. Jeg synes det er dumt, men det plager meg ikke. Salget var mer pågående denne veien, med flere runder med drikkevarer. Det ble også solgt en hel del varme panini, la jeg merke til. Selv hadde jeg medbrakt mat. Denne gangen ble det også delt ut infligth-magasiner, noe jeg ikke så noe til på utreisen,

Jeg var sent ute av flyet så det hadde dannet seg en liten passkø. Tok sjansen på å gå på ”All passports”, noe jeg ikke skulle ha gjort, for dama foran meg var tydeligvis av den tvilsomme typen. Så jeg måtte bare bytte kø. Bagasjen lå på båndet da jeg var ute. All taxfree var innkjøpt allerede, så det var bare å komme seg ut. Det var et enormt frammøte av politifolk og tollere da jeg gikk gjennom den smale passasjen på grønt. Og det var tydeligvis så lite skumle folk å plukke ut at de plukket ut meg! Det er andre gang det har skjedd meg. En ung toller (så ut som han var 16) gikk gjennom bagasjen og stilte noen spørsmål. Jeg hadde ikke med meg noe spennende, synes han.

Så var det å finne bussen, som skulle gå 40 min etter ankomst. Men jeg tror den startet litt før, for de får vel med seg om alle passasjerene er ute. Han oppga på norsk og et utrolig knotete engelsk at han ville kjøre Mosseveien hvis ingen skulle av på Ryen etc, hvilket det ikke var. Derfor gikk det godt under 1 time fra Rygge. Det betydde at jeg faktisk var hjemme 2300, med en avgang fra Stansted kl 1825. Det synes jeg er bra. Det er en times tidsforskjell, må vite.

Oppsummert:
Ryanair er Ryanair. Flyopplevelsen er helt grei. Det som plager er gebyrene man kan påføre seg om man er uoppmerksom. Og det er temmelig håpløst at man ikke kan ta med en taxfreepose om bord. Reiser man bare med håndbagasje kan man jo da nesten ikke ta med seg noe som helst. World of Duty Free har f.eks. ofte gode champagne-tilbud. Dessuten hadde de Hotel Chocolat-varer også!

Rygge: Her har jeg bare positive ting å si. Flybussen fra Galleri Oslo bruker praktisk talt ikke lengre tid til Rygge enn til OSL. Sist jeg reiste til OSL gikk det 50 minutter, altså bare 5 minutter mindre enn til Rygge. Man har selvsagt ikke Flytoget, med på utreise spiller det ikke så stor rolle for meg, ettersom jeg like gjerne tar bussen fordi jeg har kortere vei å gå hvis jeg reiser hjemmefra.

Det er stille og behagelig på Rygge. Det er også hyggelig stemning, med småsnakkenede passkontrollører. Og som sagt lå bagasjen på båndet da jeg kom fram. Konklusjonen er altså at jeg ikke vil nøle med å bruke Rygge fra Oslo også neste gang jeg skal på en slik tur. Altså: Anbefales!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 13:44   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Ryanair fra Rygge

Takk for grei rapport...

Lurer litt på hvordan Rygge er i forhold til Torp. Tenker på sjansen av et fly blir kansellert/overfløyet hvis tåke og elendig vintervær ? Været er vel omtrent det samme på begge plasser ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 14:22   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Takk for grei rapport...

Lurer litt på hvordan Rygge er i forhold til Torp. Tenker på sjansen av et fly blir kansellert/overfløyet hvis tåke og elendig vintervær ? Været er vel omtrent det samme på begge plasser ?
Ja det skulle man tro, og som oftest er nok det riktig. Men det forekommer oftere enn man skulle tro at det er vesensforskjell.

Jeg er på Rygge, og kan nesten se over til Torp. Men av og til er det dårlig vær på ene siden av fjorden og bra på den andre. Jeg vil ikke si at den ene plassen har mer dårlig vær enn den andre, jeg tror det er jevnt fordelt. Bare at det ikke alltid er samme vær på begge sider av fjorden.

Jeg tror det er vindretningen som bestemmer mye, men også at det er mer terreng rundt Torp, det er flatere i Østfold.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 15:54   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for detaljert rapport, bra med en litt nyansert beskrivelse av FR.

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg tror det er vindretningen som bestemmer mye, men også at det er mer terreng rundt Torp, det er flatere i Østfold.
Er ikke rullebanen på RYG levert med "innebygget crosswind"? (tenker da på vinter, vått, glatt osv.)

Old 13-11-2009, 13:46   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er ikke rullebanen på RYG levert med "innebygget crosswind"? (tenker da på vinter, vått, glatt osv.)
Heh. Jo det stemmer det, at den vanligste vindretningen er på tvers av banen.

Men det jeg siktet på med vindretning er at en vindretning kan være fralandsvind på Rygge og pålandsvind på Torp, eller omvendt, med det dette kan ha å si for f.eks. tåkedannelse på det ene stedet men ikke det andre.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 13:46   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Fin rapport. Var å hentet noen som kom fra STN i går kveld. Virket ganske glissent på den avgangen også.

Eller så synes jeg Rygge var skuffende. Ihvertfall landside. Var der 21:20 og da var kiosken stengt Men fant ut at det er mulig å komme seg fra Oslo S til Rygge på 30 minutter hvis man har litt dårlig tid
Old 13-11-2009, 19:01   #7
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men fant ut at det er mulig å komme seg fra Oslo S til Rygge på 30 minutter hvis man har litt dårlig tid
Ja det går fint an å kjøre ned på en halv time, men pass deg for unødige prikker og det som verre er
Old 13-11-2009, 19:59   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det vil vel også bety at Rygge er et utmerket alternativ for de som bruker bil fra Oslo. Man kommer i alle fall kjapt gjennom kontrollen, hvis man unngår disse politifolka og tollerne...

Og hvis det er såpass glissent om bord i flyene så øker jo det sjansen for å få et ledig sete ved siden av seg også. Så neste gang tar jeg nok like gjerne Rygge-utlandet på utreise og utlandet-OSL på hjemreise.
Old 13-11-2009, 20:07   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Om det er så glissent lenge forsvinner tilbudet....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2009, 07:17   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nok en flott rapport... Jeg er helt enig at Rygge er et meget godt alternativ - bare så synd at Widerøe kastet inn håndklet så alt for tidlig.
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2009, 18:55   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport! Jeg har reist og ankommet Rygge noen ganger nå og synes det er en fin flyplass - enkel og luftig! Om man bor sør i Oslo er det jo et veldig godt alternativ til Gardermoen når det gjelder distanse. Men Ryanair holder jeg meg langt unna - selvfølgelig er det den beste garanti for en slitsom flytur, men det viktigste er at jeg ikke vil støtte opp under et selskap som så til de grader ødelegger flybransjen.
Old 21-11-2009, 19:27   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Og som sagt lå bagasjen på båndet da jeg kom fram. Konklusjonen er altså at jeg ikke vil nøle med å bruke Rygge fra Oslo også neste gang jeg skal på en slik tur. Altså: Anbefales!
Rygge er fin, men i dag så ventet vi 20mintter på bag , slik var det også forrige gang, så delte erfaringer her.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2009, 21:14   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ok!. Ja, sikkert litt ymse der også. Men jeg har i alle fall bestilt meg en ny tur fra Rygge, denne gangen med DY til Praha. 299 kr. Returen tar jeg dog til OSL pga mer passende retur.

Jeg ser argumentene mot Ryanair. Men jeg klarer ikke helt å skille et flyselskap fra andre produkter og tjenester vi kjøper, jeg tror at Ryanair-ansatte har det langt bedre enn de som produserer mange av de produktene jeg kjøper billig pga lave lønninger og dårlige vilkår.
Reply

Posting Rules