![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan resultatet bli at IC trafikken mot øst går fra HEL og IC vestover får CPH som HUB.
http://borsen.dk/investor/nyhed/169993/ Sitat; SAS overvejer ifølge den statslige tv-station YLE muligheden for at indgå i en eller flere joint venture aftaler med det største finske luftfartsselskab Finnair. Det skriver European Market Scope. Nyhedsbureauet Direkt |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]()
Hvordan blir dette med tanke på at SAS er *A og FinnAir er OW?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Har ikke allerede SAS code-share med f.eks Qantas, eller er det bare at man kan tjene Eurobonus poeng på endel ruter med dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hmmmmm, lukter det alianse bytte?
Dette har i såfall Finnair mer å vinne på enn SAS.
![]() |
#5 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er oversatt fra det finnske nyhetsbyrået YLE. Står, slik jeg tyder google oversettingen, at mulige samarbeidsområder blir analysert.
"Fnnair regjering har utnevnt administrerende direktør i Finnair Master of Economic Sciences Mika Vehviläinen. Han ble overført til Finnair i januar, og har stillingen som konsernsjef i begynnelsen av februar. Vehviläinen har vært siden 1991, Nokia ansatt og er i dag aktive på Nokia Siemens Networks 'Chief Operating Officer. - Finnair har alle forutsetninger til å takle vanskelige tider i skrittlengde sin, men det krever en bestemmelse av forretningsutvikling. Konkurranseevnen er avgjørende i arbeidet og ledelsen og de ansatte må jobbe godt sammen, sier Vehviläinen bulletinen. Finnair nåværende konsernsjef Jukka Hienonen vil forlate sin stilling ved utgangen av januar 2010. - Jukka Hienonen gjort en vesentlig endring i ledelse, Finnair konkurransekraft i front og brakte en ny dynamisk forvaltning av et selskap. For arbeidet sitt, han fortjener full anerkjennelse av Finnairs styreleder Christoffer Taxell sier. På pressekonferansen statsråden Vehviläinen Taxell ytterligere begrunnet valget. - Det flysektoren opplever vanskeligheter, vil endringene fortsetter mellom selskapene og selskapene innenfor. Den nye lederen har erfaring i etablering av nye strukturer, sa Taxell. The joint venture med SAS skjer? Det må helt nye ideer kan bli, som den Yle News Finnair informasjon som forklarer det nye joint venture med skandinaviske konkurrenten SAS. Studier er allerede godt i gang, så rent rulleblad en ny konsernsjef er muutoshankkeissaan ponnista. Styreleder holdt tunga midt i munningen av SAS av prosjektene når du blir spurt. - Det er helt klart at dette området i samarbeid mellom ulike former blir undersøkt, for eksempel bedriftens verden ellers, sa Taxell. Den nye lederen av selskapets velkjente likevel bare en passasjer Taxell Finnair er viktig å holde på Finn, men det samlede resultat av internasjonaliseringen av en ny direktør er bruk av internasjonal erfaring. Den påtroppende konsernsjef Vehviläinen innrømmet de visste Finnair selskapet dårlig. - Som kunde, snarere enn selskapets jeg kjenner veldig godt. Travel har vært 180 dager i året. Dette fører meg å si at Finnair er et stort selskap. Problemet er manglende lønnsomhet. Vehviläinen nåværende arbeidsgiver, Nokia Siemens Networks kunngjorde i dag at det ikke vil møte den operative lederen av ledige seter. Selskapet begrunner sin avgjørelse av en ny organisatorisk modell" YLE News |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hmmm - morsomt at det tydligvis tenkes og arbeides med flere alternativer. Er dette exit for SAS fra Star Alliance?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det må ikke nødvendigvis betyr det. Man kan fint samarbeide på tvers av allianser
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Hvis Sas først skal samarbeide tettere (fusjonere?) med noen i Europa er det noe tiltalende/ naturlig over nordisk samarbeid med Finnair. Uttaler meg da ikke som økonom..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Fy! Gå å vaske munnen din!!
Jeg tror vel SAS er temmelig godt forankret i StarA og ville ikke ha noe å vinne på å tre ut av den. Tvert i mot! og som det ble sagt her, så ville vel AY ha mer å vinne på å hoppe over til StarA. Først da kunne et samarbeid blitt gullkantet. Østover fra HEL og Vestover fra CPH kunne jo være en grei deal! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Google translate er utrolig morsomt noen ganger:
"Styreleder holdt tunga midt i munningen av SAS av prosjektene når du blir spurt. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute på tur
|
![]()
Eller, er dette sabel-rasling ovenfor herrene i Frankfurt så de kan begynne å få fart på et oppkjøp?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I et marked som forandres rask fra dag til dag er det vanskelig å ha sterke forventninger til hvilken som helst retning utviklingen går. Men det finnes noen fakta man kan bruke:
1. SAS har som et av få nettverkselskap klart å presentere svarte tall over 3. kvartal 2009. 2. SAS har de siste årene redusert interkontentital aktivet mens Finnair har satset store investeringer på nettverket til Asia. Finnair sliter økonomisk bla pga svak etterspørsel på langdistanse (yield). 3. Finnairs samarbeidspartnere i Oneworld sliter (JAL-tråden sier vel mere enn nok). Men også BA's og AA's posisjon er langt fra sterk. 4. SAS har vært med i *A fra begynnelsen og er sterk avhengig av nettverket til f.eks LH, TG, og CO/UA/US. Med tanke på disse fakta tror jeg det ikke er realistisk at SAS bytter *A mot OneWorld. Ulempene/ risikoene for SAS å bytte *A mot OneWorld er betydelig større en mulige fordeler/muligheter. Deltagelse av Finnair i *A er mere logisk men jeg tror EU-kommisjonen ikke liker dette (nesten monopol innenfor nettverktransport i Finland/Sverige/Danmark/Norge/Tyskland/Svetis/Østerike/Portugal/Polen/Tyrkia/Belgia). Jeg tror ikke at kommisjonen kommer til å stille aktrative krav ovenfor alliansen om man velger for den konstruksjonen. 2 alternativer: Samarbeid uavhengig av *A og Oneword (men da føler SK/AY press fra alliansemedlemmene) eller at begge selskap blir med i Skyteam. Skyteam vokser kraftig og blir da dominant i (Skandinavia/Finland/Frankrike/Russland/Nederland) men jeg tror det er mere akseptabelt for EU en et *A medlemskap. Vi får se hva det blir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med tanke på Finnair sitt eierskap i DY dukker det opp et sitat fra IT bransjen en kunde serverte meg en gang "Bengalsk horehus"...
Last edited by sail4fun; 12-11-2009 at 12:46. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Kan det kalles en vinn-vinn situasjon?? ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hey.... if you cant beat them; join em!
Jeg synes faktisk en fusjon mellom AY og SK er et mye mer spennende alternativ enn SK/LH... en konstellasjon av ikke minst lokal, men også IC trafikk i norden synes jeg virker som et mye mer spennende alternativ enn å sende alt til Frankfurt. Finanskrisen har også skyllet kaldt innover Finnair, og det har vært stille ifra fjøset etter at Jukka Huionen slang med leppa at man "kanskje var interessert i SAS passasjerer, men ikke deres aldrende flyflåte". hvorfor kan ikke SK og AY klare å forene krefter når to feks AF og KL har klart det?
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når det gjelder SK og AY så er det ikke noen klar ener, og det er ikke som i matematikken: to negative gir positiv.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessante tanker - med ny mann i huset etter Jukka (aka "Leppa fra Vaanta") så er det klart man vurderer å se ting på nye måter. Finnair sliter med en del av de samme strukturelle utfordringene som SAS, og siste nå er vel at Northport kan være på vei ut av gruppen. Hører jeg "Core Finnair"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ola Strand uttalte jo før han gikk av at allianser er på vei ut. Altså ikke i tiden lenger. Kanskje rett og slett ikke Star Alliance er så viktig for SAS lenger. Muligens enda viktigere og integrere seg med en partner. Look east
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer King
|
![]()
Hmmmm... Hva med Blue1 nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BRA og Finnair inngår samarbeid | Someone | Flyforum | 2 | 12-02-2018 19:39 |
Malmö Aviation og Finnair inngår code share-samarbeid | FlightDeck | Flyforum | 3 | 10-12-2011 16:40 |
Ikke mulig å endre sete på Finnair.com? | Stian | Reiseforum | 2 | 28-03-2010 15:45 |
Mulig streik i Finnair | MartinL | Flyforum | 1 | 25-01-2009 08:26 |
Cimber- samarbeid med Finnair | litt-amatør | Flyforum | 2 | 25-02-2008 18:00 |