Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2009, 22:33   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default The Taxibots are coming

Quote:
Israel Aerospace Industries and Airbus aim to begin trials in Israel of the "Taxibot" pushback/towing tractor prototype next year.
http://www.flightglobal.com/articles...next-year.html
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 18:13   #2
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: The Taxibots are coming

Dette ser jeg ikke den helt store nytten av. Det sikkert fint for pilotene at de får kontrollen over traktoren men nå de er ferdig med den må uansett en person kjøre den tilbake. Og den nevnte fuelbesparingen har ingenting å gjøre om traktoren styres fra cockpit eller en sjåfør.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 00:32   #3
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: The Taxibots are coming

Man sparer mange stillinger hvis den er ubetjent - dersom det er et mål å spare stillinger, da. At disse kan fjernstyres eller kjøres inn på et "spor" tilbake til terminalen eller oppsamlingsområdet etter at de er ferdig med takseoppdraget er nok et naturlig neste skritt.

På IAI sine nettsider beskrives TaxiBot som et semiautomatisk system med en "pushback and return-driver". Hvorvidt vedkommede skal "pax'e" med TaxiBoten under flyets taxifase er uklart, men synes unødvendig hvis den skal være under cockpit control.

Pushback-driver er fornuftig, siden slikt ofte krever lokalkunnskap, og siden pushback-klareringer kan være betingede og non-standard for å tilpasses den aktuelle situasjonen der og da.

Konseptet er kjempebra. Å takse eller med 1-4 motorer i gang i 20-40 minutter er meningsløst i dagens verden, når alt motorene trenger er noen få minutter for å bli "varme" etter oppstart eller "kalde" før shutdown etter landing.

Her er mer informasjon om systemet:

http://www.iai.co.il/35095-39730-en/...s_TaxiBot.aspx
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 00:54   #4
STUER75
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
Default Re: The Taxibots are coming

Bør vel være med en mann ut for å fjærne bypass pinnen?
Grunnen til at den oppereres fra cocpit er vel at de har bedre oversikt og kom. med ground.
Men en oppstart tar vel 2 til flere minutter så køene vil nok vokse på travle flyplasser av en slik løsning
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 01:05   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: The Taxibots are coming

Ja, den må nok fjernes av mennesker så lenge det ikke er et "vanntett" mekanisk system for å ivareta dette. Selv foretrekker jeg et menneske...

Køene vil ikke nødvendigvis vokse - tårnet kan gi oppstartsklarering basert på tidligste estimat, eller det kan lages et lyssystem e.l., et start-up område ved siden av rullebanen, slik at de som er klare evt kan takse forbi.

Nye utfordinger gir raskt nye løsninger (-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 02:56   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: The Taxibots are coming

Trodde det fantes nok av traktorer paa markedet som ikke har pinner?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 08:11   #7
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: The Taxibots are coming

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Konseptet er kjempebra. Å takse eller med 1-4 motorer i gang i 20-40 minutter er meningsløst i dagens verden, når alt motorene trenger er noen få minutter for å bli "varme" etter oppstart eller "kalde" før shutdown etter landing.
Men det trenger mann ikke en taxibot til. Det er jo ingenting i veien for at fly taues til rullebanen nå med en bemannet traktor. Så akkurat den der kjøper jeg ikke. Med mindre disse botter kan kjøre tilbake til terminalen selv, uten betjenning.

Så er det interessant å spørre om mann sparer så mye på å ikke starte motorene umiddelbart at det lønner seg å taue fly, betjent eller ubetjent?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 08:28   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: The Taxibots are coming

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Det er jo ingenting i veien for at fly taues til rullebanen nå med en bemannet traktor.
Var det ikke Virgin som forsøkte seg på dette, men til slutt konkluderte med at det ikke var noen god ide å taue flyet til rullebanen?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 13:04   #9
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: The Taxibots are coming

Har hørt at det er en del praktiske problemer med å taue ut flyene per i dag. Det krever bla en måte traktorene kan komme tilbake til terminalen uten å måtte kjøre taxeveien tilbake (hvor det da vil komme fly imot).

Det kan godt også være økonomiske aspekter og andre praktiske aspekter som gjør det vanskelig i dag.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 13:32   #10
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: The Taxibots are coming

Standardisering, infrastruktur, sertifisering og prosedyrer, så går det seg nok til. Første playere ut tipper jeg blir en flyplass der en eller to store selskaper har hub og kanskje felles handling provider.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Winter is coming LCH78 Bilder & foto 9 27-10-2014 11:49
The Long-Ships Are Coming ... hmm273 Flyhistorisk forum 4 10-02-2008 07:50
GeminiJets, coming soon Roxman Samlerhjørnet 2 25-09-2007 21:33
Jubileum coming up Blubird Flyforum 3 13-05-2006 06:06
Coming soon - to a website near you... CK Flyforum 5 16-06-2005 07:29


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.