![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Dette ser jeg ikke den helt store nytten av. Det sikkert fint for pilotene at de får kontrollen over traktoren men nå de er ferdig med den må uansett en person kjøre den tilbake. Og den nevnte fuelbesparingen har ingenting å gjøre om traktoren styres fra cockpit eller en sjåfør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Man sparer mange stillinger hvis den er ubetjent - dersom det er et mål å spare stillinger, da. At disse kan fjernstyres eller kjøres inn på et "spor" tilbake til terminalen eller oppsamlingsområdet etter at de er ferdig med takseoppdraget er nok et naturlig neste skritt.
På IAI sine nettsider beskrives TaxiBot som et semiautomatisk system med en "pushback and return-driver". Hvorvidt vedkommede skal "pax'e" med TaxiBoten under flyets taxifase er uklart, men synes unødvendig hvis den skal være under cockpit control. Pushback-driver er fornuftig, siden slikt ofte krever lokalkunnskap, og siden pushback-klareringer kan være betingede og non-standard for å tilpasses den aktuelle situasjonen der og da. Konseptet er kjempebra. Å takse eller med 1-4 motorer i gang i 20-40 minutter er meningsløst i dagens verden, når alt motorene trenger er noen få minutter for å bli "varme" etter oppstart eller "kalde" før shutdown etter landing. Her er mer informasjon om systemet: http://www.iai.co.il/35095-39730-en/...s_TaxiBot.aspx
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
|
![]()
Bør vel være med en mann ut for å fjærne bypass pinnen?
Grunnen til at den oppereres fra cocpit er vel at de har bedre oversikt og kom. med ground. Men en oppstart tar vel 2 til flere minutter så køene vil nok vokse på travle flyplasser av en slik løsning |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Ja, den må nok fjernes av mennesker så lenge det ikke er et "vanntett" mekanisk system for å ivareta dette. Selv foretrekker jeg et menneske...
Køene vil ikke nødvendigvis vokse - tårnet kan gi oppstartsklarering basert på tidligste estimat, eller det kan lages et lyssystem e.l., et start-up område ved siden av rullebanen, slik at de som er klare evt kan takse forbi. Nye utfordinger gir raskt nye løsninger (-:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Trodde det fantes nok av traktorer paa markedet som ikke har pinner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
![]() Så er det interessant å spørre om mann sparer så mye på å ikke starte motorene umiddelbart at det lønner seg å taue fly, betjent eller ubetjent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
Var det ikke Virgin som forsøkte seg på dette, men til slutt konkluderte med at det ikke var noen god ide å taue flyet til rullebanen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Har hørt at det er en del praktiske problemer med å taue ut flyene per i dag. Det krever bla en måte traktorene kan komme tilbake til terminalen uten å måtte kjøre taxeveien tilbake (hvor det da vil komme fly imot).
Det kan godt også være økonomiske aspekter og andre praktiske aspekter som gjør det vanskelig i dag.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Standardisering, infrastruktur, sertifisering og prosedyrer, så går det seg nok til. Første playere ut tipper jeg blir en flyplass der en eller to store selskaper har hub og kanskje felles handling provider.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Winter is coming | LCH78 | Bilder & foto | 9 | 27-10-2014 11:49 |
The Long-Ships Are Coming ... | hmm273 | Flyhistorisk forum | 4 | 10-02-2008 07:50 |
GeminiJets, coming soon | Roxman | Samlerhjørnet | 2 | 25-09-2007 21:33 |
Jubileum coming up | Blubird | Flyforum | 3 | 13-05-2006 06:06 |
Coming soon - to a website near you... | CK | Flyforum | 5 | 16-06-2005 07:29 |