Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2009, 18:58   #1
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
Default Turte ikke å fly i regnvær

Dette står å lese på NRK nett sine sider.

Quote:
Piloter torte ikke å fly i regnvær
Tyske piloter torte ikke å fly med fullastet fly i regnvær. Halvparten av passasjerene ble satt igjen.
KILDE: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.6860861
__________________
Fotoutstyr:
Canon EOS450D.
Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv
Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv
Upcoming flights:
Ingen i nær fremtid.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 19:02   #2
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Vil tro de hadde diverse verdier og beregninger de baserte avgjørelsen på...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 19:18   #3
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
OBB 8 Re: Turte ikke å fly i regnvær

åho...

Snakk over overdramatisering da. Skulle tro det var verdens undergang for de vettu.

"Han sier mange nå kommer til å bruke Torp isteden for Skien."
jaja--
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 19:23   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Her er jo hovedproblemet antagelig kommunikasjon fra selskapets side (med mindre de på rad 0 har bommet på noe når de har regnet ut saker og ting)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 19:29   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by sindreh View Post
åho...

Snakk over overdramatisering da. Skulle tro det var verdens undergang for de vettu.

"Han sier mange nå kommer til å bruke Torp isteden for Skien."
jaja--
Tja, hvis halve flyet måtte bli igjen på flyplassen, så føles det definitivt som verdens undergang er nær. I hvert fall hvis det er lenge til neste fly (som en kommer med).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 20:55   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Kanskje jeg skal spørre passasjerene hva de mener jeg kan ta med neste gang jeg gjør avgangsberegninger for en våt eller glatt bane. Det ser jo ut som at både de og NRK mener de selv vet best. Hadde de tatt av med fullt fly og satt alle i livsfare, hadde ingen klaget. Velkommen til luftfarten anno 2009.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 20:56   #7
Caravelle
Newcomer
 
Caravelle's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Hedmarken
Posts: 9
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Jeg ville sagt at det er bedre med piloter som opererer med noen vel store sikkerhetsmarginer, enn for små sikkerhetsmarginer. selv om dette kanskje er litt i meste laget.
Caravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2009, 21:38   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Daglig leder i Vildanden uttaler: "De tyske pilotene kjente ikke til det nye sikkerhetssystemet på Skien lufthavn. Anthonisen sier at dette ikke vil gjenta seg."

Skulle likt å vite hvilket sikkerhetssystem det snakkes om. Ellers er det en imponerende dårlig artikkel fra NRK sin side.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 18:19   #9
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Merkelig sak med veldig litt konkrett informasjon. Og å si at en pilot ikke tør er useriøst, om de ikke tør å fly så setter de flyet på bakken. Når værforholdene tilsier det kan det fører til vektbegrensninger og da kan mann sette igjen last/passasjerer.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:21   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Vil tro de hadde diverse verdier og beregninger de baserte avgjørelsen på...

Og som kjent så er jo ikke verdien ( summen ) konstant

Får meg til å tenke på orkandagen for snart 100 år siden på Sola,
Dan-Air som dengang fløy HS748 Svg-Ncl kunne ikke ta av p.g.a vinden,
da der heller ikke fantes hotel å oppdrive i Svg til pax ble disse sendt med
BU-737 til Krs, så ble HS748'en fløyet tom ned når vinden hadde lagt seg neste dag. Safety 1st
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:28   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Får meg til å tenke på orkandagen for snart 100 år siden på Sola,
Dan-Air som dengang fløy HS748 Svg-Ncl kunne ikke ta av p.g.a vinden,
da der heller ikke fantes hotel å oppdrive i Svg til pax ble disse sendt med
BU-737 til Krs, så ble HS748'en fløyet tom ned når vinden hadde lagt seg neste dag. Safety 1st
Dæven, visste at B737en var gammel, men 100 år...!

Lurer på om det skal fjernes en 0
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:48   #12
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

For ti år siden hadde Dan-Air gått i grava for lengst!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 20:49   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,450
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Det er godt over 10 år siden Dan-Air kastet inn hånkleet - var nok billedlig ment.

Fakta er at forskjellige operatører kan ha forskjellige performance charts selv på samme flytype, og forskjellige flytyper har gjerne også forskjellige toleransegrenser for f.eks. crosswind.

Har mer enn en gang sett operatører 'fra kontinentet' sitte på FBU og riste på hodet av SAS og BU's tilnærmede normale operasjoner i snøføyk og slaps mens de selv var utenfor toleransegrensene på egne diagrammer og ikke kunne fly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 21:01   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Har mer enn en gang sett operatører 'fra kontinentet' sitte på FBU og riste på hodet av SAS og BU's tilnærmede normale operasjoner i snøføyk og slaps mens de selv var utenfor toleransegrensene på egne diagrammer og ikke kunne fly.
Eller landet i "snøføyke" på CDG med SK og mye AF-pax en morgen AF ikke ville nedover. Dvs. de sa det var snøstorm, vi så bare noe hvitt her og der innimellom gresstustene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 21:04   #15
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Her synes jeg det var mye svada og useriøsitet. Kan noen oppriktig forklare hva årsaken her kunne være ?
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 21:08   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by ENTO View Post
Her synes jeg det var mye svada og useriøsitet. Kan noen oppriktig forklare hva årsaken her kunne være ?
Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Kanskje jeg skal spørre passasjerene hva de mener jeg kan ta med neste gang jeg gjør avgangsberegninger for en våt eller glatt bane. Det ser jo ut som at både de og NRK mener de selv vet best. Hadde de tatt av med fullt fly og satt alle i livsfare, hadde ingen klaget. Velkommen til luftfarten anno 2009.
Antagelig fikk de vektproblemer pga. våt/glatt bane, kanskje i kombinasjon med crosswind. Men hovedproblemet her er vel dårlig kommunikasjon til pax og presse?!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 21:38   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

...ikke minst fra daglig leder i Vildanden som garanterer at det ikke skal skje igjen
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 22:41   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,450
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by ENTO View Post
Her synes jeg det var mye svada og useriøsitet. Kan noen oppriktig forklare hva årsaken her kunne være ?
Pilotene hadde tydeligvis manglende dokumentasjon om destinasjonsflyplassen ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 22:44   #19
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Pilotene hadde tydeligvis manglende dokumentasjon om destinasjonsflyplassen ....
Av ren nyskjerrighet, kan du utdype dette litt mer?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2009, 23:20   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,450
Default Re: Turte ikke å fly i regnvær

Litt uklart hva artikkelen mener - manglende trening er kanskje mer dekkende .. '

Quote:
- De tyske pilotene kjente ikke til det nye sikkerhetssystemet på Skien lufthavn. Dette vil ikke gjenta seg, sier Anthonisen.

Vildanden sier de har hatt debrifing med den tyske besetninga. Heretter skal det gjøres en opplærings- og planleggingsprosess som skal være godkjent av myndighetene minst to uker før en ny operatør starter ut fra Skien lufthavn.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bagasje står ute i regnvær SBT Småprat 2 01-06-2016 23:27
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
ENVA/TRD i regnvær MEN med A330-300 gilberg Bilder & foto 12 05-09-2009 23:29
A330-300 i fryktelig regnvær på TRD LTH Bilder & foto 5 11-07-2009 14:18
Litt regnvær nå i varmen? Utflyttet Flyforum 3 26-07-2008 21:06


All times are GMT +2. The time now is 17:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.