![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Skulle fly Swiss (Y) fra Zürich til Hong Kong i forrige uke og allerede når vi boardet så la jeg merke til en meget lystig norsk dame rundt 40-50. Jeg satt på vindusplass og hun satt på midtsete på firesetern to rader bak meg, men selv med høretelefoner hørte jeg henne meget godt. Rødvin ble bestilt to og to når det var mulighet for det (og etterhvert konjakk) og lydnivået ble ikke lavere. Flyet gikk kl. 2300 fra Zürich, så etter maten ble kabinen dimmet og folk la seg til å sove. Kvinnfolket fortsatte å le og prate høylytt med seg selv og en kinesisk jente ved siden av ringte til slutt på kabinpersonalet, de kom så og ba henne roe seg. Minutter etter startet det igjen, kineseren reiste seg opp og sto i midtgangen i 20 min før hun igjen ringte på kabinpersonalet. Det samme gjentok seg en tre-fire ganger til, stadig med strammere tone fra personalet (og fler og fler av de kom for hver gang). Til slutt tok de henne med til galley og hun kom så tilbake og satte seg ned, men begynte igjen. Klokken var nå over 0300 og flere kinesere var på beina (i følge til denne ene stakkaren som hadde vår venn ved sin side). En annen mann prøvde å si fra, men da ble det munnhuggeri hvor hun kom med f*** off osv. Personalet kom nå igjen, og da ble det relativt høylytt krangling med en del "shut up" osv. fra hennes side. Det fortsatte litt til, men i fire-fem tiden sovnet hun og når hun våknet var hun i godt humør, men relativt rolig.
Kabinpersonalet behandlet henne helt normalt resten av turen, men i det jeg går ut av flyet står det fire-fem politifolk der og når hun kommer ut litt bak meg sier en av personalet "there she is" og en politimann drar henne til siden. Det jeg lurer på er hva som kan ha ventet henne hos polititet. Er det bare klask på lanken og muligens en kansellert returbillett, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hadde et lignenede tilfelle på en flight fra SEA til CPH tidligere iår. Dansk politi bare stilte noen spørsmål og gadd visst ikke gjøre noe mer med det. Men vi hadde hatt kontakt med kapteinen som skulle fly ham videre til ARN, og han nektet å ha ham med. Har selv mottatt endelig rapport etter at saken er ferdigbehandlet, og den konkluderte med svært lite er jeg redd. Neste gang blir det mellomlanding på Island eller SVG/BGO. Da skjer det noe!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Selv om lovverket ikke er helt det samme, så har vel dette omtrent samme alvorlighetsgrad som å holde en bygård våken med en fest. Reaksjonen fra påtalemyndighetene er vel også sammenlignbar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det går vel en grense mellom det verbale og det fysiske ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er nok en smule mer alvorlig. "Unruly passengers" som ikke retter seg etter besetningens anmodninger og instrukser ombord, behandles normalt markant strengere. Det samme gjelder om man blir tatt for røyking på toalettene.
Rent ubehagsmessig er det også vesentlige forskjeller på å feste i en bygård, og å "underholde" flere hundre mennesker som prøver å sove i "samme rom" på et fly. Nordmenns alkoholvaner er ikke alltid forenelig med egen og andre kulturers definisjon av folkeskikk.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
I USA er det federal crime å ikke rette seg etter besetningens anmodninger uten at jeg kjenner reaksjon/strafferamme, men det lukter litt mer enn en advarsel.
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Selvfølgelig har jeg ikke noen problemer med å se at det er ekstra problematisk med plagsom oppførsel på et fly, sammenlignet med mange andre steder. De fleste andre steder vil plagsom oppførsel og total mangel på folkeskikk, som har opphørt før politiet kommer til stedet, ikke føre til noen reaksjon. Man kan diskutere hvor straffeskjerpende det bør være at man er ombord i et fly, men jeg kan ikke helt se at for eksempel fengsel for noe som ellers ville blitt ei mindre bot eller en påtaleunnlatelse er riktig. Det er tilsynelatende det som etterlyses når FBU 4EVER reagerer på at en bråkmaker slipper fri etter kort tid. Her var det altså snakk om en person som var bråkete og ubehagelig, noe som selvfølgelig ikke er morsom å komme ut for. Jeg vil dessuten anta at de som hadde mulighet til å foreta mer drastiske tiltak, slik som å lande for å kaste vedkommende av, var informert om hva som skjedde og vurdert damen til å ikke være en sikkerhetstrussel. Da sitter vi altså igjen med en person som har vært ubehagelig, men ikke vurdert som farlig for seg selv eller andre. Uten å mene at det skal gå helt upåaktet hen, så er jeg usikker på om det er en sak som hører hjemme i rettsvesenet. Når det gjelder saken FBU 4EVER nevner, så er vel den forholdsvis lik. Hadde det vært snakk om en sikkerhetsrisiko, så antar jeg at det hadde blitt mellomlanding. Så kan man selvfølgelig mene at plagsom oppførsel bør føre til fengselsstraff. Derimot blir det ei politisk markering å utsette et par hundre andre passasjerer for en betydelig forsinkelse, og arbeidsgiver for betydelige merutgifter, å mellomlande fordi man er uenig i dansk lovverk eller dansk påtalemyndighets vurderinger. Det synes jeg blir litt spesielt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jeg ser at ingen stiller spørsmål om serveringstakten.
Kanskje ville det være en ide' om kabinbetjening var noe oppmerksom på serveringsomfanget og søke å begrense dette til en person som her tilsynelatende var i oppadgående form? ![]() Dersom man er forbi "the point of no return" kunne man f. eks. hatt innretninger som "pinken" har når folk slår seg vrange og ikke vil høre på pent snakk. Electricute them......... Da blir folk rimelig slørete i blikket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Eller litt rohypnol? </ironi> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hehe, "Kapteinen vil gjerne by deg på et gratis glass sprudlende champagne, drikk opp alt, er du snill"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Som en gammel flyvertinne sa .. da hun ble ansatt fikk man utlevert hvite hansker. I dag får de utlevert håndjern ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
Men det er synd politiet ikke gjør mer enn de gjør. Da lærer de jo aldri.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mellomlanding for passasjerens regning samt rulles i tjaere og fjaer, burde vaere minimumsstraff ;-)
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ikke et uvesntlig poeng. Å skjenke en synlig beruset person ombord i et fly er ikke spesielt smart. Flyselskapene selv har et ansvar for at dette ikke skjer, på samme måte som et skjenkested på landjorda har ansvar for å ikke skjenke overstadig berusede personer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter en tur ZRH-MIA på onsdag med litt action ombord sparker jeg liv i denne tråden.
Ved security i Zurich ble jeg oppmerksom på en gjeng Polske Samsung-ansatte som fant ut at deres beholdning av sprit ikke ville slippe gjennom kontrollen. Spriten skulle da selvfølgelig drikkes opp, kan ikke kaste slikt må vite! Jeg håpet i det lengste at de ikke skulle på LX64, som jeg skulle. Det skulle de selvfølgelig, alle rundt 50 stk... Ca halvveis over dammen kom en meget streng kaptein på lydanlegget og sa at det var blitt røyket ombord og at "every possible legal action" ville bli utført. Jeg skjønte fort at det var noen i reisegruppen nevnt over som var de skyldige. Litt senere gikk jeg bak i Galley for å hente en pils til meg og min medreisende og betjeningen beklaget og sa at pga den polske gjengen var alkoholserveringen stoppet, men hvis jeg kunne få "smuglet" pilsen tilbake til min plass uten at de så meg, så var det greit. Jaja, det er mao ikke bare Ola Dunk som ikke helt takler konseptet med fri alkohol. Uansett – og for å komme til poenget – da vi landet ble det en litt annen prosedyre enn hva en er vant med. Vi fikk beskjed om at vi ikke måtte reise oss opp før flyet var kommet til komplett stopp og vi hadde fått klarsignal fra imigrasjonsmyndighetene i USA om at det faktisk var greit av vi reiste oss opp og gjorde oss klare til å gå ut. Jeg og min reisepartner skjønte raskt at her var det noe "muffens", og satt lydige på våre plasser mens vi ventet. Et par av polakkene var på vei opp av setet men ble raskt korrigert av mannskapet og satte seg ned igjen. Ett lite minutt etter at vi tilsynelatende var tilkoblet broen sto det med ett 7 stk politimenn av typen "amerikansk-og-ganske-sinna" i kabinen og purseren sto bak de to idiotene med nikotinbehov og pekte på de. Sånn passe effektivt og småbrutalt "Cops"-aktig ble de ført ut av flyet, til mitt og sikkert mange andres litt "det-har-dere-jammen-godt-av"-blikk. Er det noen som vet hva disse klovnene kunne forvente av straff? Ble det umiddelbar retur til ZRH? Hva er evt boten for å røyke på flytoalettene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har vært med på to flighter hvor det har vært håndgemeng. Ene flighten var ARN-LLA, da var det en 50+ dame som var sørpe full som slo etter flyvertinnene når hun ble nektet mer alko-servering. Hun ble tatt hånd om av politiet i LLA. Andre flighten var MLA-FRA hvor det var en gjeng tyskere og en gjeng spanjoler som begynte nevekamp over en juice-boks...Jada..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
I USA vil de nok få litt straff, men i Norge har jo ikke politiet råd eller kapasitet til å komme ned i gaten når flyet parkerer og hente de som røykte på toalettet engang.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvert land, sin straffelovgivning. Man finner ikke ett svar på hva som venter flyrabagaster rundt om. Generelt kan man vel si at det skader ikke å bli kastet av i Norden, gode sjanser for at man behandles penere her enn de fleste andre land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
jeg fant ut at idiotene om bord i min flight i følge amerikansk lov skal bli ilagt $3.300 i bot, hver seg. Kjempefint kutt i feriebudsjettet! Hva tjener en polsk elektronikkselger i mnd egentlig? Tror de røyk på et par netto mndslønner hver og tenker seg grundig om neste gang de blir røyksugne ombord i et fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Ved begge disse tilfellene er det nesten rart at personalet ikke reagerte tidligere. Om man drikker en god posjon sprit i security har denne fått ganske bra virkning når flyet er klar til å gå. Da bør det vel være en lett sak å nekte ombordstiging ,eller evt sette polakkene det var snakk om "i land" igjen..
i det første tilfelle så mener jeg crew må ta noe av støyten.. når de ser at en passasjer går inn for å drikke seg sanseløs bør de lukte en liten lunte.. Når det kommer til kontroll av passasjerer på langdistanse, bør i værstefall ett av toalettene kunne funke som "celle" om så skulle være nødvendig. Straffereaksjon mot slike passasjerer, bøter og offentliggjøring av navn/bilde i presse bør jo være noe som de fleste absolutt ikke vil ha på seg.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OT: Jeg blir kvalm .... | LN-MOW | Flyforum | 3 | 11-05-2005 11:05 |