Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2009, 08:48   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Visa på flyplassen i Istanbul

Hei,
Vurderer en helgetur til Istanbul. Er det noen som vet om det er mye pes å kjøpe visum på flyplassen?

Skal pass stemples før en går å kjøper visum også går gjennom passkontrollen, eller kjøper en visum også går til passkontrollen? Har sett at prisen for visum er 15 Euro.

Regner med at Turkish fortsatt serverer mat i økonomi i Europa?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 09:53   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Visa på flyplassen i Istanbul

Det er ei "bu" like til venstre før passkontrollen, kjøper et "frimerke" som de setter inn i passet og så går du igjennom passkontrollen..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2009, 01:15   #3
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Hei,

Gikk rimelig kjapt når jeg var i Istanbul for to uker siden, ta med akkurat i Euro eller USD kontanter så får du klistremerket i passet før du stiller deg i hovedkøen for stempling.
Var stadig noen som måtte tilbake og kjøpe visa etter å ha stått 10min i kø.

Så følg skilting/saueflokk ved ankomst, når du kommer til passkontrollen gå innom skranken til venstre og kjøp visa og still deg deretter i den store køen - forutsetter at du har norsk pass.

Jeg reiste med CSA via Praha, reise + tre netter på greit hotell kom på under 2500kr når jeg bestilte hos Ving.
Det begynner snart å bli sent i sesongen for å reise til Istanbul, jeg hadde god norsk sommertemperatur, men det kan bli kaldt så det holder der om vinteren.

Eders
Knut Erik

Last edited by LN-KEH; 04-11-2009 at 01:15. Reason: stavefeil
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2009, 07:59   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-KEH View Post
Hei,

Gikk rimelig kjapt når jeg var i Istanbul for to uker siden, ta med akkurat i Euro eller USD kontanter så får du klistremerket i passet før du stiller deg i hovedkøen for stempling.
Var stadig noen som måtte tilbake og kjøpe visa etter å ha stått 10min i kø.

Så følg skilting/saueflokk ved ankomst, når du kommer til passkontrollen gå innom skranken til venstre og kjøp visa og still deg deretter i den store køen - forutsetter at du har norsk pass.

Jeg reiste med CSA via Praha, reise + tre netter på greit hotell kom på under 2500kr når jeg bestilte hos Ving.
Det begynner snart å bli sent i sesongen for å reise til Istanbul, jeg hadde god norsk sommertemperatur, men det kan bli kaldt så det holder der om vinteren.

Eders
Knut Erik

Takk for gode råd, det er greit at ting går på skinner i nitiden en fredagskveld.

Jeg så at CSA hadde billetter ned til 1300 kr flere dager. Det blir imildertid Turkish på oss for 2300 kr, ikke dårlig det heller fem dager før avreise. Væremeldingen sier 20 grader og sol, så håper det holder seg.

Skal bo på RadissonBlu Bosphorous, noen som har erfaring med dette? Bor på poeng så jeg skal ikke være altfor kravstor.

Regner med at det ikke er mye taxameter på drosjene, må en forhandle veldig for ikke å bli svindlet?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2009, 12:54   #5
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Hei,

RadissonBlu Bosphorous ligger sikkert fint til for å se på skipene som seiler ut og inn av Svartehavet, men et godt stykke unna de fleste turistattraksjonene.

Jeg bodde i Beyglou og da var det stort sett gangavstand eller mulighet til å reise med Metro / trikk / lokaltog dit jeg ville.
Taxier er det i massevis og såpass billig at det ikke gjør så mye om de legger på litt for ukjente - det er taksameter som er synlig fra baksetet.
Lønner seg å ha en lapp med adressen dit du skal og vise fram siden det er begrenset hvor mye engelsk de kan.
Selv om sjåførene ofte kjører som om de har stjålet drosja så står trafikken mye stille så du bør beregne god tid ut til flyplassen hvis du skal dit på dagtid.

Trikk og Metro er billig, men du må kjøpe poletter av riktig type ved de forskjellige stoppene.
Spesielt Trikken er gunstig for å komme seg fra der du skal bo og inn til sentrum, den går på egne spor og er behagelig å reise med.

Jeg var der for å sjekke ut det tyrkiske flyvåpenmuseet i Yesilkoy i tillegg til vanlige turistaktiviteter.
Anbefaler en tur til Grande Bazar for å se og handle, dere bør ende opp på omtrent halvparten av det selgeren først foreslår.
I parken ved Askeri Müzesi (forsvarsmuseet) er det oppvisning av Mehter band etter lunsj, den originale janitsjarmusikken er et fargerikt skue og lyden egnet til å skremme korsfarere hjem til mamma.

Jeg måtte hjelpe en amerikaner som hadde mistet lommebok etc. så det er på plass med vanlig storbyforsiktighet - det er heldigvis nok naive yankees som skiller seg ut så til de grader ut til at kjeltringene kan konsenterere seg om dem...

Du kan kjøpe tyrkiske lire her eller ta ut i minibank der nede, kursen har blitt veldig gunstig i forhold til NOK - bortsett fra når jeg betalte for visa på flyplassen brukte jeg bare lire.

Eders
Knut Erik

Last edited by LN-KEH; 04-11-2009 at 13:07. Reason: lay-out
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2009, 13:05   #6
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Hei,

Et bilde og en link til Askeri Müzesi
http://www.turkeytravelplanner.com/g...aryMuseum.html