![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Etter at NAS startet med ruteflyvninger til Årø i august, reduserte SAS med 2 daglige avganger til Årø. SAS reduserte fra 5 daglige avganger til 3. Molde mistet sitt kveldsfly som gikk i 22 tiden, og dette reageres det på i Molde om dagen. Nå går siste fly til Oslo rundt kl 20.30. Nå vil moldenserne at Siste fly til Kristiansund, Kvernberget skal gå ned i Molde først, for så dra videre til Kristiansund, slik det var vanlig på 70 tallet. Dette har skapt reaksjoner i Kristiansund, som har kjempet i årevis for å bli kvitt Fokkerne til Oslo, og de frykter at de mister mange flyseter på denne måten. Husker selv jeg fløy endel på møre i 70 årene, og synes det var stas med en mellomlanding, liksom mer flyglede på denne måten. Men de sterke krefter innen reiselivet får vel krangle om dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Dette er jo berre eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY. Dermed kutta SAS ned til eit meir moderat nivå, og vips var kvledsflyet vekk. Så går det opp for Moldensarane at dei har misst tilbodet, og dermed er det å gråte til SAS for å få dei til å ta oppatt dette...
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
Enig med Engdhal, fantastisk dårlig forslag fra Hammerø & Co. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
De kan jo tro de får fly billig med DY ihvertfall da.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Må si meg enig med FlightDeck. Konkurransen fører til dårligere flytilbud. Det er vel bare et tidspørsmål før NAS begynner å fly til Kvernberget også, noe som vil medføre at SAS reduserer sitt tilbud. Det er naturlig, man flyr ikke bare for å opprette ett tilbud. Jeg synes det lukter litt svidd her, at det er Herr Hammerø, regionsdirektør i SAS som kommer med utspillet om å la siste fly gå innom Molde før Kristianund. Hadde Her Hammerø vært like positiv om flyet hadde gått til Kristiansund først og så til Molde? Neppe..Det var sterke krefter innen næringslivet i Molde som ville ha tilbake NAS, og det spørs om ikke næringslivet bør bruke tilbudet fra NAS bedre, og beholde de hvis de virkelig ønsker NAS på Årø, for de kan raskt forsvinne slik som sist og da kan det faktisk være vanskelig å få SAS tilbake som før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Nå ble jo faktisk moldboerne gjort oppmerksom på at SAS ikke ønsket å opprettholde like høy trafikk på Årø etter DYs inntog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Bare et par fakta i denne sammenheng.
Trafikken, les antall pax, mellom MOL og OSL økte med over 20% i første hele driftsmåned (september i år mot september i fjor) med 2 aktører på MOL. Veksten i antall pax på samme strekning var akkurat over 21% de første 8 dager av oktober i år mot oktober i fjor. Om dette holdt seg ut måneden får vi vite rundt om ca den 12. november når Avinor slipper statistikken. Mellom MOL og OSL er det pr dags dato 6 rundturer på hverdager, mot 5 når SAS var alene. På lørdager og søndager til sammen er det også 6, mot 5 når SAS var alene. Med andre ord har antall pax økt, prosentvis, mer enn antall bevegelser. Resten av diskusjonen, altså hvem som pisser lengst, får andre ta. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
NAS kan vel sette opp en kveldsavgang...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Det hadde dei vel gjerne gjort, dersom det lønte seg? Men fordi DY ikkje gjer det, så grammar folk i Molde seg til SAS, fordi SAS ikkje vil sette inn denne avgangen...
No ser eg faktisk at dette har gått off-topic (og dette er MIN feil ![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Molde og Kristiansund er uansett vanskelige destinasjoner, der både Norwegian og SAS vil blø om de velger å gå inn i knallhard konkurranse med hverandre. Et alternativ for SAS' del er å sette inn mindre materiell, f.eks. CRJ 900, og på den måten gi et bedre flytilbud. Jeg synes i utgangspunktet det var fair av SAS å redusere kapasiteten - og så får vi håpe at de to selskapene kan tjene penger begge to.
Mer interessant enn er imidlertid Ålesund, der Norwegian fortsatt flyr tre daglige avganger - mens SAS flyr det dobbelte. Har SAS gjort justeringer her etter Norwegians inntreden? Registrerer ellers at SAS har doblet antallet avganger på Ålesund-København, samtidig som de verken fikk til Ålesund-Alicante eller Ålesund-London. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
Molde Næringsforum har, som representant for flere storkunder, henvendt seg til SAS med et ønske om en senere flygning fra OSL til MOL og så vrir du det til at folk i Molde sutrer til SAS for at DY ikke setter inn en kveldsavang. Når DY etablerte seg på MOL var det oprinnelig med 2 tur/retur OSL - MOL. De var overbevist om at SAS kom til å beholde 4 av 5 rundturer. Som kjent reduserte de til 3 og da var DY ute samme dag som det ble kjent å informerte om at da setter vi inn en rundtur til umiddelbart og så ytterluig en etter sommeren 2010. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Tror man at SAS dra ned for å "straffe" kundene ?, hm det blir vel litt barnslig å tro ?
Man vil ha avganger med Jet og ikke F* , og alltid til tider som er helt optimale , alle vil ha det... , men noen må også få det til å gå opp rent $$ |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS ønsker flere homofile passasjerer. | _JEP_ | Flyforum | 12 | 04-07-2008 15:42 |
Sterling satser med flere avganger | PAS | Flyforum | 11 | 02-02-2008 15:06 |
Flere avganger fra Stavanger | Dag-Yngve | Flyforum | 14 | 20-02-2007 10:12 |
Enda flere avganger? | Hurum | Flyforum | 4 | 15-03-2006 21:37 |
Flere Austrian avganger Oslo- Wien | DY | Flyforum | 8 | 12-10-2004 21:09 |