![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Alright, skal vel ikke skryte på meg noe forfattertalent her men tenkte da at man allikevel skulle prøve seg på en TripReport fra årets høstferie. Turen gikk til Sør Afrika, og på veien hjem tok man et par dager i Dubai.
Del 1: OSL-LHR SK803 Siden så å si alle flightene ned til Sør Afrika er natt flights så er det deilig og ha litt tid hjemme på avreisedagen, men siden man reiser på ID billetter og er fem stykker så ble det altså ikke sånn. Utover dagen den 24.09.09 så det ut til at de fleste flightene til LHR var smekkfulle så da ble det å stå opp altfor tidlig for å rekke SK803, med avgang 0755. At det er to timers kjøring hjemmefra til OSL hjelper heller ikke så mye. Fikk sjekket inn og kom seg da fram gjennom sikkerhet og passkontroll uten noe styr før man tok beina fatt og bega seg bort til gaten. Ikke Schengen delen av terminalen er ikke fryktelig stor som mange her sikkert vet, og jeg kan forestille meg hvordan det er der når Thai drar. SAS A321 Hadde fått vindusete, men det viste seg at fatteren kjente kapteinen så man befant seg plutselig i cockpit. Her med fokus på de ansatte ![]() British Airways som har avgang til LHR samtidig som SAS, helt håpløst for en standby passasjer. Vi kunne jo ikke la BA få altfor stort forsprang så motorene ble startet Han taxet veldig pent og rolig på linja, noe som ikke var så viktig for dagens SAS kaptein, og ikke gadd vi å være bak han heller så vi lot være å taxe helt til enden av rwy. Der var man i farta, før Slowbird'en ![]() Oslo sett på skakka. Cruise altitude for flighten var egentlig FL370, men vi ble send opp på FL400 pga. militær trafikk. Så ikke så mye til den. Knyttnevetesten? Vel, jeg satt med kommunikasjonspanelet i leggene, men det var masse plass ved knærne. Det viste seg at vi sparte litt tid med å gå opp til FL400, og Slowbird'en ble det stille fra etter en stund. London kan sees, og det var det siste bilde jeg fikk før jeg ble sendt til sete 10A, da man ikke har lov til å sitte i cockpit inn til Storbritannia. Knyttnevetesten på 10A ble ikke bestått og tror ikke det var et ledig sete på Economy. Innflygingen til London er ikke den verste, og med en strafferunde fikk man tatt en god titt ![]() Emirates 777-300ER, fantastisk fly, fantastisk selskap. Da var man kommet til LHR og det er ikke mindre enn 11 timer til første flyet sydover går ![]() Kommentarer og konstruktiv kritikk settes pris på, og en fortsettelse kommer antagelig imorgen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott start, ser fremover til resten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Morsomt skrevet og gøy med bilder fra cockpit, knall !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gastronaut
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
|
![]()
Med 11 timer layover: Som matnerd ville jeg gått for en laaaang lunch på ett av gromstedene i sentrum, alternativt stuntringe "The Fat Duck"? ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Del 2: LHR-JNB BA55
Som forklart tidligere hadde vi ganske god tid før neste flight gikk. Selv om man presterte å bruke en time på å plukke opp bagasje, immigrasjon og transport til Terminal 5, så hadde man fortsatt god tid. I terminal 5 ble det å finne veien til den egne standby check in loungen, som hadde veldig god utsikt til rullebanen, heavies roterte rett utenfor. Til tross for god underholdning var det mangel på både stoler og restauranter der inne så man måtte ned til massene igjen for å få litt ordentlig frokost. Fant en ok restaurant som het "The Five Tuns" og man fikk seg en Full English Breakfast. Får å få tiden til å gå vurderte vi å ta toget til byen, men det ble forkastet da de skulle ha nærmere 500kr for og oppbevare koffertene våre. Det ble til at man satte seg på en kafé med utsikt mot rullebanen og man slo seg til ro med månedens utgave av Airliner World. Da bladet hadde blitt bladd igjennom tok man med seg kameraet utenfor for å prøve seg på noen bilder. Super spotteplass egentlig, bortsett fra at en smarting hadde satt opp et gjerde i veien. Rullebanen kan sees på venstre side. Gikk man på andre siden av veien var det i det minste mulig å få noen brukbare bilder, eller det ville vært det om man hadde hatt et objektiv med litt zoom på. Samme smartingen som satte opp gjerdet hadde satt opp noen lyktestolper også. Qantas 747-400 Må vel ha med en Speedbird også. British Airways 747-400 En laaang jomfru fra det andre Engelske selskapet. Virgin Atlantic A340-600 Høydepunktet, A380 fra Emirates, flight EK2 Det var godt og varmt ute, selvom det var mot slutten av september og det var ikke noe problem å stå ute i et par timer. Etter en stund gikk jeg inn igjen for å lese bladet litt mer nøye, før man gikk tilbake til "The Five Tuns" for litt lunch/middag. Burger og chips ble bestilt, med cola til drikke. Chipsen ble servert i en bøtte, og burgeren på en trefjøl som var litt for liten, så det og skjære i den var litt utfordrende. Bortsett fra det var det et godt måltid, og nå var det bare fire timer til flyet gikk! ![]() En kjapp tur opp i standby loungen igjen ga oss beskjed om "please go to the blue counter" som lå rett over gangen. Der satt det en mann og han skrev ut bagasje tager, tok koffertene våre og ga oss boarding card i bytte, alltid et godt tegn når man reiser standby. Da var det ikke annet å gjøre enn å sette kursen mot sikkerhetskontrollen som gikk helt greit. Terminal 5 på Heathrow. Da var det bare å finne veien til Terminal 5B, hvor det virket som om de fleste long-haul flyene var. Det klarte man ganske enkelt, og her står flyet hvor jeg skal ha gleden av å tilbringe de neste 10-11 timene. Det ble å finne veien helt bakerst i flyet uten å bli altfor forbanna på folk som aldri klarer å bli ferdig med å legge bagasjen på plass. Men det skulle vise seg at det ikke skulle bli så lett å få plass til sin egen bagasje, da det rett og slett ikke er noe hattehyller for de bakerste radene ![]() ![]() Fra det jeg kunne se så var flyet smekkfullt, og trangt. Knyttnevetesten ikke bestått. Uten altfor mye venting kom man seg avgårde og entertainment systemet ble startet. Satte på Angels & Demons og oppdaget at headsettet ikke virket, mini jack pluggen var bøyd... Heldigvis ikke noe problem å få tak i nytt, selv om karen som styrte på min side virket litt brysk, og svarte før du egentlig var ferdig å snakke. Middag ble servert, og overraskende så begynte de å servere bakfra ![]() Så ferdig filmen før man skulle prøve å få litt søvn. Sov overraskende godt, våknet da man holdt på å rydde bort etter frokosten. Etter 10 timer i luften landet vi på O.R. Tambo International Airport, som flyplassen egentlig heter. Ut av nærmeste vindu klarte man å se både 737-200 og 727. Inne i terminalen hadde ting forandret seg siden sist, og det meste av flyplassen hadde fått en skikkelig oppussing, årsaken til dette hang det plakater om overalt. 2010 FIFA World Cup! Gikk kjapt unna gjennom passkontroll og koffertene var på båndet. Litt forvirring gjennom tollen da en kar i uniform bestemte seg for og stoppe et par folk midt i gangen, men ettehrvert fikk han flyttet den store hvite baken sin og tatt de med seg inn på et kontor. Utgangsdøra var også godt kamuflert. Man fant en AVIS skranke og plukket opp leiebilen, en Nissan X-Trail. Nedtelling til Fotball VM Da var det bare å begi seg ut på veien med kurs nord-øst til bush'en! ![]() Det var denne delen, litt usikker på når jeg får tid til neste del, har en del å gjøre på skolen for øyeblikket. Takk for titten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport og fine bilder. Gleder meg til fortsettelsen med Dubai.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott raport.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapport, gleder meg til fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da har man litt tid til overs så da tenkte jeg at jeg kunne komme med noen bilder fra selve oppholdet. Håper det faller i smak
![]() Lunch på verandaen Men fikk ikke lov til å spise i fred da det kom noen som skulle ha seg en drink. En hel familie. Her fikk jeg ikke zoomet lenger ut. Huset vi bodde i ligger inne på et viltreservat hvor de ikke har noen av de farlige dyrene. I utgangspunktet er det ville dyr men som man kan se er noen av dem ganske menneskevante. Her en gnu fra Kruger National Park Noen elefanter. Det ultimate målet for enhver safari er å se "The Big Five", som består av løve, elefant, neshorn, bøffel og leopard. Det klarte vi faktisk men det å få noen bilder av alle er ikke like lett, spesielt ikke kattene da de gjerne forsvinne så fort det kommer et par biler. Spotterkart ![]() En ensom bøffel. 2 av 5 spottet. Her skal det være en løve omtrent midt i bildet. 3 av 5. Et baobab tre Hørt om zebraen som ikke kunne se bra? Bavian/idiotsikring på søppelbøttene i restcampen. Giraff eller sjiraff eller hvordan det enn nå skrives. Neshorn i et småsvidd landskap. 4 av 5 En elefant + støtfangeren på en bil Kudu Bavian |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() En mindre slektning av bavianen. Også blå baller da ![]() En nyala som egentlig er en mindre utgave av en kudu omtrent. Endelig en leopard! 5 av 5! ![]() Fra Letaba Elephant Hall hvor hodeskallene og støttennene til de Magnificent Seven er utstilt. Her representert ved Mafunyane som hadde støttenner på 2.5 meter. Les mer her: The Magnificent Seven Fra Oliphants Restcamp. Hvor har det blitt av alt vannet? Og tilslutt, kjæledyret til den lokale slakteren ![]() Håper det falt i smak. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for bildene fra SA! Var der selv i oktober (Cape Town og North Cape) - TR kommer etter hvert.
![]() |
#13 |
Free Luigi
|
![]()
Takk for fine bilder! Får mer og mer lyst å investere i en safari-tur i 50årsgave til muttern, men jeg er usikker på hvor "påtrengende" insektene er der nede? Vi er jo ikke akkurat vant med insekter her i Nord-Norge
![]() Forøvrig er det vondt å se aper som kjæledyr på den måten. Håper dere ikke gav han penger for noe show. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Joda, han var bare en av mange utstoppede dyr som sto på utstilling hos slakteren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
FlottFlott, Afrika frister, har bare vært i Marokko, Egypt og Tunisa, og det teller liksom ikke i denne sammenhengen..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Skal til Sør-Afrika 11. juni neste år, og dette så lovende ut! Hvordan var BA nedover fra LHR? Har booket med samme rute til Johannesburg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Litt trangt, men skal litt til før man blir fornøyd der med en høyde på 195 cm. AVOD med bra utvalg av filmer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott rapport så langt! Sør-Afrika er et land jeg også anbefaler et besøk.
Hadde dere bil med automatgir? Litt lettere med venstrekjøringa da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Bilen hadde manuelt girsystem og det var et par situasjoner da vi hadde bruk for 4x4 også
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sør Afrika-tråden | Sondbjo | Reiseforum | 14 | 01-03-2024 15:47 |
Sør-Afrika 2012 | Henshaw | Reiseforum | 6 | 21-05-2012 18:36 |
4 dager i sør afrika | Arne A380-fan | Reiseforum | 8 | 20-08-2010 09:06 |