Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-10-2009, 23:04   #1
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

KLM Stavanger - Amsterdam - Singapore - Kuala Lumpur - Amsterdam - Stavanger

Tenkte jeg skulle begynne å bidra med noen reiserapporter her på forumet ettersom jeg alltid synes det er interessant å lese andres rapporter. Starter med en tur til Singapore jeg hadde i mars 2008. Ettersom det er ca. 1,5 år siden jeg tok turen er det mange detaljer rundt flyvningene som er glemt, men jeg skriver om det jeg husker Bildene er for øvrig tatt med en Nokia N80, så kvaliteten er ikke helt på topp.

4. mars 2008: Stavanger-Amsterdam-Singapore
17. mars 2008: Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
Pris: 7600 kr
Klasse: Økonomi

Fikk tilbud om gratis overnatting hos kjentfolk i Singapore. Dette kunne jeg selvsagt ikke si nei til, og tok meg en to-ukers ferie sammen med et par kamerater. Flybilletten ble bestilt to måneder før avreise. Som den flyentusiast jeg er la jeg på 100 kr på billetten for å få et ekstra flybytte i Kuala Lumpur på hjemreisen.

4. mars 2008 - kl. 17:35 - 1t40min
KLM - KL1204 - Stavanger(SVG)-Amsterdam(AMS)
Boeing 737-300 - 20B(midten)

Ankom Stavanger Lufthavn Sola med bil i god tid før avreise. Innsjekkingen hadde jeg foretatt på internett, så det var kun utskrift av bagasjetagger og boardingkort som gjenstod på flyplassen. Etter en tur gjennom sikkerhetskontrollen ble det tid til litt avslapping før boarding fra utgang 12.

Like etter avgang gikk personalet gjennom kabinen og serverte snacks samt drikke. I klassisk KLM-stil ble det også servert gratis øl/vin.

4. mars 2008 - kl. 21:10 - 12t20min
KLM - KL873 - Amsterdam(AMS)-Singapore(SIN)
Boeing 777-200 - PH-BQD - 40J(vindu)

Da vi ankom Amsterdam Airport Schiphol hadde vi ca 2 timer før vi skulle videre med neste fly. Synes dette er ganske passelig transfertid da man har tid til å kikke litt rundt på flyplassen før neste fly går.

Det var flyet ”Darjeeling Railway” (PH-BQD) som fløy oss til Singapore.

Boardingen gikk smertefritt med separat kø for økonomi og business.

Flyet var langt i fra fullt. En periode hadde jeg en treseter for meg selv hvor jeg kunne legge meg ned og sove. Vi fikk verken utdelt sovemaske eller ørepropper.

Da flyet var kommet i luften var det tid for servering. Middagen bestod av kylling, ris, ciabatta og pastasalat, samt et kakestykke til dessert. Av drikkevarer kunne man velge mellom brus/juice/vann/øl/vin. Da besetningen var ferdige med serveringen gikk de rundt å serverte drinker til de som ville ha det. En Bailey’s on the rocks etter middagen sier man ikke nei til

Etter at middagen var servert ble lyset i kabinen dimmet. Dette innebar ca 8 timer med ”nattemørke”. Gjennom ”natten” kunne man forsyne seg med snacks og drikke fra kjøkkenet bakerst i flyet.

Ca. to timer før landing ble vi servert frokost.

KLM hadde et bra AVOD-system med oppdaterte musikklister og filmer. Ettersom dette var den første langdistanseflyvningen min hadde jeg ingenting å sammenligne med og var således meget fornøyd. Headsetene vi fikk utdelt var av dårlig kvalitet, og ville man bruke sitt eget trengte man adapter.

Tetris er alltid en klassiker!

Vi ankom Singapore Changi Airport utpå ettermiddagen iht ruteplan. Turen gjennom toll og immigrasjonen gikk smertefritt, og som dere ser var det minimalt med kø. Meget behagelig å gå på teppegulv selv om dette kanskje ikke er det mest miljøvennlige med tanke på inneklima.

Etter at bagasjen var hentet i terminal 1 tok vi taxi til leiligheten vi skulle bo i de neste to ukene. Taxi er et veldig rimelig transportmiddel i Singapore, med starttakst på 15 kr. I løpet av tiden vi var der rakk vi også en dagstur med båt til øya Batam i Indonesia samt en 3-dagers tur til øya Tioman i Malaysia. Eksotiske plasser begge steder.

Singapore er et stort finanssenter i Asia. Løven er nasjonalsymbolet til Singapore, derav fontenen i forgrunnen. Skyskraperne i bakgrunnen er finansdistriktet.

Singapore har en årlig gjennomsnittstemperatur på 27°. På Clark Quay i sentrum har man satt opp glasstak og luftkjøling for å kjøle ned gågata.

Singapore har en av de travleste havnene i verden. Langs kysten ligger det hele tiden flere titals skip i kø for å legge til kai.

Last edited by Flybird; 26-10-2009 at 22:18.
Flybird is offline   Reply With Quote

Posting Rules