![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]() Quote:
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]()
hehe, godt gjort
![]() Mener at jeg hørte en gang at det samme har skjedd i BOO, da med en F50 fra SAS? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,268
|
![]()
Snodig at pilotene på ett eller annet tidspunkt før landing ikke ser forskjell på merkingen av en taxebane og RWY, uten at jeg kjenner omstendighetene overhodet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Det har vel skjedd flere plasser. Påbegynte ikke en Pegasus-maskin avgang fra en taksebane, på GM, for noen år siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er vel bare ett år siden det ble landet på en taxebanen på EWR også. Årsakene kan være mange og er gjerne (som alltid) sammensatt av en rekke av uheldige omstendigheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
En kinesisk A340 tok av fra en taxibane på Gander for noen år siden. Det gikk men.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Stort antall taxe- og rullebaner som ser ganske like ut. Lysforhold (klokken 6 om morgenen), muligens med lav sol (blending), skygger som gjør lysene vanskelig å se, diffuse markeringer og bortslitt maling, fatigue (lang tur hele natten før landing i morgengry), osv osv. Enhver hendelse er som kjent sammensatt av en rekke elementer, mens såkalt menneskelig feil kan ligge i mange systemer og faser, ikke bare i cockpit.
Mer om temaet her under Human Error av Professor James Reason, en av verdens fremste kapasiteter på emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_reliability Les gjerne også om Reason's "Swiss Cheese"-metafor: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1298298/ der en kan sammenligne hendelsesforløpet mot en ulykke/hendelse som en pil som går gjennom hullene i en rekke osteskiver. Hver av skivene er et "sikkerhetsnett" med noen få iliggende hull i seg, og i gitte tilfeller vil alle hullene være slik overett at pilen ("hendelsen") slipper gjennom dem alle, og blir til en hendelse. Man sier gjerne at flygeren og flygelederen er de to siste osteskivene i en sekvens som dette. Ettersom hendelsen skjedde med Delta på deres hjemmebase er det naturlig å tenke at dette lett kunne skjedd med andre operatører i samme situasjon, derfor blir det interessant å se den endelige rapporten fra hendelsen og hvilke tiltak som anbefales. Spekulasjoner er som vanlig nytteløse i forhold til det faktiske årsaksforholdet, men man kan fritt fremsette hypoteser så lenge det gjøres klart at det er en hypotese (med det implisitte forbeholdet om at den kan være fullstendig feil) og ikke en i realiteten ukvalifisert påstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,272
|
![]() Quote:
![]() Har nylig lest litt om "swiss cheese" teorien, etter at jeg ble overbevist om at de fleste ACI-episoder på NatGeo er resultater av vanvittig uheldige sammentreff. Det er utrolig hvor "lite" som skal til for at en kjedereaksjon blir satt i gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
For de som er interessert i årsaksforhold ved hendelser vil jeg anbefale boka "The Field Guide to Understanding Human Error” av Sidney Dekker.
Once you've been Dekker'ed, you'll never go back ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Lande på feil taxebane er fort gjort. Fort gjort å lande på feil rullebane også dersom man foretar visuell innflyging om natten på et ukjent sted, siden rullebanelys med høy intensitet fokuserer lyset i rullebaneretningen/motsatt retning og ikke ut til siden.
Det er nok ikke tilfeldig at enkelte taxebaner har store bokstaver "TAXIWAY" når det er mange taxebaner og rullebaner i samme retning! http://maps.google.com/maps?f=q&sour...05627&t=h&z=18
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,481
|
![]() Quote:
Dette var et kjempeproblem i SEA ... http://seattletimes.nwsource.com/htm..._seatac13.html Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Når man hører begrepet "menneskelig feil" tenker de fleste automatisk på flygerne, som er den siste "osteskiven". Men det er jo en like menneskelig feil, og om enn en enda verre kategori, når ulykker skjer fordi andre mennesker har unnlatt å "fikse en osteskive" de har hatt kunnskap til. Et eksempel fra jernbanen er det avslåtte skinnestykket i Romerrike-tunnelen, der driftslederen (?) som fikk inn rapport fra en Flytog-fører avfeide den med at "ingen har jo rapport det før", underforstått "hvorfor rapporterer du dette, det er sikkert ikke noe for da hadde jeg hørt om det allerede". Det er en menneskelig feil, men samtidig en grov tjenestefeil å ikke ta en operativ rapport med et potensielt høyt konsekvensnivå alvorlig. Uten å kjenne til rutinene kan det også betraktes som en menneskelig feil på de nivåene i jernbanestrukturen som ikke har lagt til rette for et effektivt, funksjonelt og troverdig rapporteringssystem som straks hadde fanget opp denne rapporten, stengt sporet og gjort en umiddelbar kontroll av skinnegangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Quote:
![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
huffda... Det ville ikke gått like bra som en middels taxebane tror jeg. Friksjonen ville vel muligens vært noe under minimum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.sht.no/items/1434/144/5036693582/TC_APH.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
http://www.ntsb.gov/Pressrel/2009/091021b.html
Quote:
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Rapporten er da klar, for de som er spesielt interesserte. http://ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_i...10IA001&akey=1
Stikkord er fatigue som Jumper G5, og her er et lite utdrag Quote:
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. Last edited by GFL; 18-11-2010 at 14:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=60373 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Takeoff fra taxebanen på OSL | EspenRR | Bilder & foto | 2 | 16-08-2019 15:28 |
Fly sklidd av taxebanen på OSL 07FEB19 | LN-DYA | Småprat | 2 | 07-02-2019 11:36 |
Widerøe landet på taxebanen på Bodø lufthavn | Journal | Flyforum | 12 | 25-06-2015 13:52 |
Ryanair-flight lander på taxebanen | Blubird | Flyforum | 8 | 13-04-2009 19:11 |
British Airways av Taxebanen | Airbus 330 | Flyforum | 0 | 08-05-2006 22:50 |