![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
På vedlagt bilde sees en hel del bukler på flykroppen, rett bak vingefestet. Hva skyldes de?
http://www.airliners.net/photo/Scand...405/1410379/L/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]()
Det er fordi -400en er et foliefly :P eller 737 generelt. Er veldig tynn aluminium som blir brukt. Det er mest tydelig på 400en fordi den er en god del lengre enn de andre, og det skyldes da belastningene som ligger i det området. Men det er helt normalt. MD80 er tingen
![]() Last edited by flyer88; 19-10-2009 at 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Ofte det er av steinsprut faktisk, eller annen skit som ligger på banen. Motorene blåser opp mye fra taxebaner osv som kastes bakover og inn i skroget. Stabilisern bak får også mye juling, og det oppdages ofte mye bulker der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
En kaptein fortalte meg en gang at dette var på grunn av mange landinger, uten at jeg aner noe om hans kunnskap på området.
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Oct 2009
Posts: 11
|
![]()
Denne damen er jo litt opp i åra, og damer som har kommet litt opp i åra får ofte slike bulker på baken
![]() Harald Sakshaug Innherred Mikroflyklubb http://www.imfk.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Fra min tid i Braathens mener jeg å huske at det ble beskrevet som "strekkmerker" på B734, flykroppen strekker seg ut ved flyvning, og trekker seg sammen ved landing. Men her bør det vel en flytekniker til med kjennskap om dette uttale seg så fakta blir belyst.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 10-11-2009 at 21:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
|
![]()
De var nå veldig "regulære" og pent på rekke og rad til å være forårsaket av noe "ikke-strukturelt"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Når jeg driver med opplæring på folk på walkaround blir de veldig forundret når jeg sier disse bulkene er normalt.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Dersom jeg hadde sett slike "bulker" på en DC-9 (MD) i min tid i SAS, ville jeg nok bedt om en oppjekking og nivelering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]()
Men nå er MD og 737 to helt forskjellige fly også, bygget helt annerledes
![]() Husker ikke helt hvorfor de oppstår, men mener det var noe med mye oppblåsinger av skroget i kombinasjon med tynt skin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
|
![]()
Ingen som har lyst å skrive på vanlig Norsk hva det kommer av?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Dette kalles “oil-canning” og er ganske normalt paa Boeing fly. Av det jeg husker fra Aircraft Structures paa universitetet ...som naa er en del aar siden... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]()
Og der ble fasit presentert
![]() Mener å huske at det var noe slikt, men ville ikke si det for sikkert ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Alltid en fryd med svar fra teknisk avdeling i Houston! Takker.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Takk Dag, da slipper vi å gnu på fasiten lenger
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Posts: 179
|
![]()
Nesten skummelt !
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blir ikke bulker i komposittmaterialer | SBT | Flyteknisk forum | 2 | 18-04-2016 22:46 |
Jet Time flyr LN-BRI | sk931 | Småprat | 64 | 17-12-2013 21:19 |
Besøk fra Uzbekistan og LN-BRI i nye farger | inger | Bilder & foto | 7 | 05-06-2013 22:20 |
Nye FR ruter på vej i GSE, BLL, BRI? | JELSC | Flyforum | 6 | 09-01-2013 06:57 |
LN-BRI | Jens W | Flyforum | 2 | 03-09-2006 17:23 |