![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Fløy nettopp en A319 fra BA og en 737 fra DY over meg her i Kristiansand på veg fra OSL til LHR/LGW. A319'en holdt 36.000 fot mens 737'en holdt 38.000 fot.
Noen som kan forklare hvorfor kondensstripa til 737'en fortsatt henger igjen, mens kondensstripa fra A319'en har forduftet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Ulik luftfuktighet på de to høydene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Hadde en mistanke om at det var det, men var usikker på hvor stor avstand det måtte være mellom de ulike høydene før en kunne si at luftfuktigheten var årsaken.
Hvor "lokal" kan luftfuktigheten være? Kan det være betydlig forskjell mellom feks 35.000 og 35.500? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Ja, meget betydelig. Ikke bare forskjell i høyde, men også horisontalt. Ikke uvanlig å se et fly som trekker contrails et stykke, for så å se de opphører og komme tilbake etter et lite stykke. Skyldes bevegelser i luftmassen flyet flyr igjennom.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Jeg trodde man stoppet motorene i medvind jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
I nedoverbakke også!
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
Leste en gang i Illustert vitenskap at hvis kondensstripene henger lenge er det dårligere vær i vente. Forsvinner de fort vil godværet fortsette.
Min erfaring er at det stemmer i de fleste tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2009
Posts: 604
|
![]()
Utroligt hvilke konspirasjonsteorier det finnes på nettet, men denne var jo i toppklasse
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det der er fakta og ikke en konspirasjonsteori
![]() Ikke uten grunn fly ble lagt i holding over Øst- og Vestfold i går i stedet for å starte innflyging til OSL! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kondensstriper = forgiftning? | CFN_001 | Småprat | 290 | 20-01-2024 17:48 |
Kondensstriper eller ikke | Vede | Småprat | 3 | 31-08-2020 23:25 |
Turboprop - kondensstriper | kekker | Småprat | 7 | 10-05-2017 12:54 |