![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]()
I dagens papirutgave av DN kommer Hans Geelmuyden med ros til SAS og Claus Sonberg.
"Det var jævlig bra. Han fikk frem Ryanairs svakheter, noe alle vi som har fløyet med Ryanair er kjent med" sier Geelmuyden om Claus Sonbergs flyreise med Ryanair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Skal på guttetur/julehandel med minstemann i desember; Handel i London (A&Fitch og NIKE Mega Store) og fotball i Manchester (ManU). Vi bor i Larvik og reiser denne gangen slik: Larvik-Rygge, (bil, ferge) (t/r ca 200,- for to + bensin) Parkering RYG P 12, (3 døgn/kr. 360,-) Rygge-STN, FR (t/r totalt kr. 400,- for to) London-Manchester, tog (t/r 56£ > ca kr. 500,- for to) Totalt ca 900 + bil/ferge Totalt ca kr. 1.500,- for to personer. (buss t/r STN-London, hotell og kampbiletter kommer i tillegg) Kan noen på FORUMET finne et bedre tilbud?
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Jøss, har Vestfoldingene også begynt å bruke Rygge nå....snakk om å gå over bekken (fjorden) etter vann
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Du kunne jo ha reist fra Torp da, så hadde du ihvertfall spart litt tid
![]() Men så til spørsmålet: Hva er det så er så galt med Ryanair? Interiøret/fargene ombord. Claus avdekket svakhetene til Ryanair. Ja, gjorde han egentlig det? OK, det tok lang tid for han å komme fra sitt bosted til bestemmelsesstedet. Men det har jo å gjøre med at han bor langt fra flyplassen. Du og jeg bor nære flyplassen, så for oss er det tidsmessig en stor ulempe å fly fra Gardermoen. Altså: Ingen ulempe å fly fra Torp for alle. Men for Claus: Ja. Gebyr for å sende bagasje, mot ikke gebyr for å sende bagasje. Det er en ting jeg ikke vil ta stilling til hva som er best eller ikke (selv om jeg har en klar mening). Men rent prinsippielt: Hvem er det som betaler for bagasjehåndteringen til et tradisjonelt selskap? Hvem betaler for de på innsjekk gjør jobben med å registrere bagasje, stuerne for å laste den ombord, losse den, utsendelse av tapt bagasje, erstatning for ødelagt bagasje osv. Hvem betaler dette? Jo, passasjerene i fellesskap selvfølgelig. Det blir likt fordelt på alle, enten man sender masse bagasje eller ingen. Det betyr at de som ikke sender noe er med på å subsidiere de som sender mye. Forretningsfolk som reiser med stresskofferten sin er altså med på å betale for servicen som andre får. Svakhet med Ryanairs (og Norwegian + flere andre) system, eller svakhet med de trasisjonelle selskapenes system? Det er sikkert mange meninger om det. Jeg har min, og holder den for meg selv.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]()
Hvad er galt med RyanAir:
Misledende markedsføring: "prisen" der opgives er som regel flere hundrede % højere når den skal betales - på grund af obligatoriske "gebyrer, fantasifulde "taxes". Decideret vildledning af kunder: Sælger billetter til "Barcelona" men man ender i Girona, er bare et eksempel. At man ikke overholder regler i forbindelse med forsinkelser/aflysninger - dvs man ombokker kun til egne fly, betaler ikke kompensation Ingen interlining - end ikke mellem egne fly. Dårlige kommunikation muligheder (ej mulighed for email) Totalt fraværende respekt for kunder Bagageregler der er helt hen i vejret (ingen mulighed for pooling af bagage mellem folk på samme booking, kun 15 kg, ekstra betaling for eks taxposer købt i lufthavnen, hvis de skal medtages i kabinen) Vil du have flere gunde?
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]()
Ingenting genialt med å være nettverks selskap ala Sas
![]() De er jo så tungrodde at som IMM sier, de uten bags subsidierer de med, eller gjør ikke passasjerene i andre selskap det samme? Det geniale med et lavprisselskap er jo at inngangsprisen er billig, så baller det på seg, var vel det som var noe av Sonberg's utgangspunkt. Vi mennesker er litt rare, for når vi har kommet innenfor en portal, så sier vi, jaja pytt, xxx antall kr for bagasje billetten er jo så billig allikevel, oi, xxx kr for valg av sete, jaja, pytt, pytt billetten var så billig allikevel ![]() så har vi kokt sammen en pris som plutselig ikke nødvendigvis er så billig lengre. Se bare hva f.eks Norwegian's passasjerer akspeterer, de godtar at de må betale for bagasje, greit, men så har vi en barnevogn med oss og jammen må vi ikke skrive under på at vi fritar selskapet for ansvar om den blir ødelagt, hvorfor må jeg da betale for å sende den, når jeg og må betale for at DE ødelegger den ![]() I tillegg så har jeg betalt for valg av sete, hvorfor må jeg betale engang til hvis jeg vil bytte sete på flyplassen, kanskje jeg treffer kjentfolk, har jo betalt 2 ganger for ste før, 1 gang som en billett og 1 gang som et valg, er det ikke lov å ombestemme seg heller uten at det skal koste???? Kanskje noen av Dy's kjennere kan svare meg på de 2 siste bitene her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]()
Ingen svarer egentlig på spørsmålet.
Reiser fra RYG fordi det totalt sett var billigere. Får også muligheten til å se den nye flyplassen samt "en ny strek". (Har fløyet B 737 fra Rygge i 1984, så det blir ikke nytt). Det handler selvfølgelig litt om hvor du bor og hvor du skal. Min kone skulle er på jobbreise i Reggio Emilia. Kjørte henne til TORP på lørdag. RF TORP-BOLOGNA t/r. Fikk følgende hos FARMER: KLM 3 043 NOK Utreise: Oslo til Bologna 17:35 Oslo (TRF) 22:50 Bologna (BLQ) KLM Royal Dutch Airlines (KL) 5t:15 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer Hjemreise: Bologna til Oslo 17:35 Bologna (BLQ) 22:20 Oslo (TRF) KLM Royal Dutch Airlines (KL) 4t:45 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer Fikk følgende hos SAS.no: Oslo - Bologna Voksen 2 568 Bologna - Oslo Voksen 3 669 Totalpris 6 262 NOK (Måtte vente til søndag for å komme hjem) .................................................. ........... Hvordan vil Sonstad forklare at på SAS koster kofferten nærmere 5000 kroner?
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Det som forundrer meg litt med SAS er deres visjoner om service som egentlig er fraværende på deler av produktet. Hvorfor er det så selvfølgelig med frokost innenriks, men ikke utenriks? Blir man mindre sulten av å ta en tidlig avgang ut av landet? Det samme med kaffe og te? Her burde kommunikasjonsdirektøren kanskje rydde opp litt...
Når det gjelder FR er helt greit for korte turer i Europa uten connections og med kun håndbagasje - noe veldig mange nordmenn har oppdaget og som SAS selvfølgelig føler truer deres posisjon. FR er som å reise med bussen eller toget, og på flyturer på halvannen time forventer jeg ikke så mye mer heller. FR lover da heller ikke noe annet. Selv bor jeg slik til at RYG og TRF begge er 8 mil unna, mens OSL er 9 mil. Foretrekker å reise med egen bil og da er RYG og TRF langt å foretrekke. Liker dessuten småflyplasser vesentlig bedre enn store, spesielt på korte helgeturer. Ingen kø i security, kort vei fra parkering til avgangshall og ingen trafikk for å komme seg i lufta. Interiørt er FR jalla, og det samme er annonseringen over høytaleranlegget, men det som irriterer meg mest er mine medpassasjerer som blant annet stiller seg opp foran skranken 45 min før avgang for å være først ombord. Selv gidder jeg ikke dette - lurer på om de samme folka står på Oslo S 45 min før toget til Hamar går for å få de beste setene? Det flotte med FR er muligheten for å ta korte breaks uten at det koster skjorta. U2 i London ble bråbestemt i august, kjøpte dyre konsertbilletter, men desto billigere flybilletter. Senest i helgen ble det ny impulstur, denne gangen fra RYG til CRL. Jobbet full dag, kjørte deretter til RYG, ca én time. Parkering i p-hus, rett gjennom security og vente på avgang. Avgang på tid, halvannen time senere landet vi på CRL. 15 min å vente på buss til sentrum og deretter 45 min busstur så var man i Brussels sentrum. Hjemturen forløp på ganske nøyaktig samme måte, og flyturen kostet hele 116,- per pers. Hadde SK og FR flydd vinge mot vinge til lik pris hadde jeg valgt SK, men når det står mellom kr 116,- med FR eller 2-3000,- med SK per pers t/r er valget enkelt. For hvilken merverdi får jeg med SAS? Lenger reisevei til avreiseflyplass, muligheten for bagasje (som jeg ikke trenger på weekendtur), noen skarve bonuspoeng som jeg må betale flyskatter for å benytte og tilsvarende mangel av service ombord. Fordelen er valg av sete og kanskje en kortere vei til sentrum av destinasjonen, men faren er mer trafikk på flyplassen. Rettferdiggjør dette prisforskjellen? Ikke for meg. Last edited by A346; 19-10-2009 at 10:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå var vel poenget med posten fra EB at SAS fikk ros for mediahåndtering - ikke hva som er feil eller ikke med Ryanair.
Men som et lite sidespor, etter å ha lest en tråd der "FR-tilhengerne" beskylder "SK-tilhengerne" for å se seg helt blinde, så fikk jeg en klar følelse av dette med stein og glasshus når jeg leser her... ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Siden Geelmuyden henviser til FR sine svakheter synes jeg det er relevant å trekke frem egne betraktinger ang. svakheter og fordeler ved de to selskapene.
Tror dessuten at Sonstad sin blogging kun når frem til de som allerede har bestemt seg for at SK er det beste alternativet og at FR su... Alt er ikke så svart og hvitt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]()
Takk Trety...jeg tok ikke stilling til produktene. Kun en henvisning til en ganske så profillert pr-rådgivers mening om kampen mellom SAS og Ryanair i media.
Men det er herlig å se engasjementet en tidlig mandags morgen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Det jeg synes er rart, er at ikke noen kommenterer produktet til Geemuyden.
At noen lenger gidder å ta imot råd fra ham, er for meg ikke lett å forstå. Av fremtredende Geemuyden-kunder i det siste, er de jeg lettest kan huske Berit Kjøll, Sylvia Brustad og Randi Flesland (som adm.dir. i Avinor). Synes ikke de fikk så mye ut av Geemuydens råd. Allikevel slipper denne fyren til daglig i media med sine spesielle meninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Les denne: Report: Ryanair B738 at Rome on Sep 7th 2005, loss of situational awareness and terrain clearance
Legg spesielt merke til følgende setning: "The commander told the ANSV in interviews, that he had not informed his company about the loss of his son fearing, he might lose his job."
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nick, det å trekke frem en enkelt hendelse på den måten, sier ikke så mye. Slike hendelser finnes i alle selskaper og ikke noe som er spesielt i FR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Hva er galt med SAS siden de reisende flykter over til Ryanair?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
|
![]()
Har aldri reist med Ryanair - kan vel derfor egentlig ikke si så veldig mye.
Men i denne linken her har over 180 personer gitt selskapet terningkast ut fra sine erfaringer.... Ble snitt på 2. http://www.vg.no/protokoll/?pid=395 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Glad onsdag fra Ris | EB | Flyforum | 15 | 10-10-2018 13:16 |
God lørdag fra Ris | EB | Flyforum | 11 | 22-09-2018 16:14 |
Ros til SAS-ansatt | VC-10 | Småprat | 35 | 25-03-2013 10:09 |
Hegnar med ros til SAS | EB | Flyforum | 3 | 03-06-2006 06:55 |