Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2009, 07:44   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
SAS Fra ris til ros

I dagens papirutgave av DN kommer Hans Geelmuyden med ros til SAS og Claus Sonberg.

"Det var jævlig bra. Han fikk frem Ryanairs svakheter, noe alle vi som har fløyet med Ryanair er kjent med" sier Geelmuyden om Claus Sonbergs flyreise med Ryanair.
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 08:58   #2
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Ryanair Re: Fra ris til ros

Quote:
Originally Posted by EB View Post
I dagens papirutgave av DN kommer Hans Geelmuyden med ros til SAS og Claus Sonberg.

"Det var jævlig bra. Han fikk frem Ryanairs svakheter, noe alle vi som har fløyet med Ryanair er kjent med" sier Geelmuyden om Claus Sonbergs flyreise med Ryanair.
Hva er egentlig så ille med FR?
Skal på guttetur/julehandel med minstemann i desember; Handel i London (A&Fitch og NIKE Mega Store) og fotball i Manchester (ManU).
Vi bor i Larvik og reiser denne gangen slik:
Larvik-Rygge, (bil, ferge) (t/r ca 200,- for to + bensin)
Parkering RYG P 12, (3 døgn/kr. 360,-)
Rygge-STN, FR (t/r totalt kr. 400,- for to)
London-Manchester, tog (t/r 56£ > ca kr. 500,- for to)
Totalt ca 900 + bil/ferge
Totalt ca kr. 1.500,- for to personer.
(buss t/r STN-London, hotell og kampbiletter kommer i tillegg)
Kan noen på FORUMET finne et bedre tilbud?
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 09:08   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Fra ris til ros

Jøss, har Vestfoldingene også begynt å bruke Rygge nå....snakk om å gå over bekken (fjorden) etter vann
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 09:12   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Fra ris til ros

Du kunne jo ha reist fra Torp da, så hadde du ihvertfall spart litt tid

Men så til spørsmålet: Hva er det så er så galt med Ryanair? Interiøret/fargene ombord.

Claus avdekket svakhetene til Ryanair. Ja, gjorde han egentlig det?
OK, det tok lang tid for han å komme fra sitt bosted til bestemmelsesstedet. Men det har jo å gjøre med at han bor langt fra flyplassen. Du og jeg bor nære flyplassen, så for oss er det tidsmessig en stor ulempe å fly fra Gardermoen. Altså: Ingen ulempe å fly fra Torp for alle. Men for Claus: Ja.

Gebyr for å sende bagasje, mot ikke gebyr for å sende bagasje. Det er en ting jeg ikke vil ta stilling til hva som er best eller ikke (selv om jeg har en klar mening). Men rent prinsippielt: Hvem er det som betaler for bagasjehåndteringen til et tradisjonelt selskap? Hvem betaler for de på innsjekk gjør jobben med å registrere bagasje, stuerne for å laste den ombord, losse den, utsendelse av tapt bagasje, erstatning for ødelagt bagasje osv. Hvem betaler dette? Jo, passasjerene i fellesskap selvfølgelig. Det blir likt fordelt på alle, enten man sender masse bagasje eller ingen. Det betyr at de som ikke sender noe er med på å subsidiere de som sender mye.
Forretningsfolk som reiser med stresskofferten sin er altså med på å betale for servicen som andre får.

Svakhet med Ryanairs (og Norwegian + flere andre) system, eller svakhet med de trasisjonelle selskapenes system? Det er sikkert mange meninger om det. Jeg har min, og holder den for meg selv.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 09:24   #5
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Fra ris til ros

Hvad er galt med RyanAir:

Misledende markedsføring: "prisen" der opgives er som regel flere hundrede % højere når den skal betales - på grund af obligatoriske "gebyrer, fantasifulde "taxes".
Decideret vildledning af kunder: Sælger billetter til "Barcelona" men man ender i Girona, er bare et eksempel.

At man ikke overholder regler i forbindelse med forsinkelser/aflysninger - dvs man ombokker kun til egne fly, betaler ikke kompensation

Ingen interlining - end ikke mellem egne fly.

Dårlige kommunikation muligheder (ej mulighed for email)

Totalt fraværende respekt for kunder

Bagageregler der er helt hen i vejret (ingen mulighed for pooling af bagage mellem folk på samme booking, kun 15 kg, ekstra betaling for eks taxposer købt i lufthavnen, hvis de skal medtages i kabinen)


Vil du have flere gunde?
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 09:29   #6
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Fra ris til ros

Ingenting genialt med å være nettverks selskap ala Sas
De er jo så tungrodde at som IMM sier, de uten bags subsidierer de med,
eller gjør ikke passasjerene i andre selskap det samme?

Det geniale med et lavprisselskap er jo at inngangsprisen er billig, så baller det på seg, var vel det som var noe av Sonberg's utgangspunkt.
Vi mennesker er litt rare, for når vi har kommet innenfor en portal, så sier vi, jaja pytt, xxx antall kr for bagasje billetten er jo så billig allikevel, oi, xxx kr for valg av sete, jaja, pytt, pytt billetten var så billig allikevel
så har vi kokt sammen en pris som plutselig ikke nødvendigvis er så billig lengre.

Se bare hva f.eks Norwegian's passasjerer akspeterer, de godtar at de må betale for bagasje, greit, men så har vi en barnevogn med oss og jammen må vi ikke skrive under på at vi fritar selskapet for ansvar om den blir ødelagt, hvorfor må jeg da betale for å sende den, når jeg og må betale for at DE ødelegger den

I tillegg så har jeg betalt for valg av sete, hvorfor må jeg betale engang til hvis jeg vil bytte sete på flyplassen, kanskje jeg treffer kjentfolk, har jo betalt 2 ganger for ste før, 1 gang som en billett og 1 gang som et valg, er det ikke lov å ombestemme seg heller uten at det skal koste????

Kanskje noen av Dy's kjennere kan svare meg på de 2 siste bitene her
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:00   #7
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Ryanair Re: Fra ris til ros

Ingen svarer egentlig på spørsmålet.
Reiser fra RYG fordi det totalt sett var billigere. Får også muligheten til å se den nye flyplassen samt "en ny strek". (Har fløyet B 737 fra Rygge i 1984, så det blir ikke nytt).
Det handler selvfølgelig litt om hvor du bor og hvor du skal.
Min kone skulle er på jobbreise i Reggio Emilia. Kjørte henne til TORP på lørdag. RF TORP-BOLOGNA t/r.

Fikk følgende hos FARMER:
KLM
3 043 NOK
Utreise: Oslo til Bologna
17:35 Oslo (TRF)
22:50 Bologna (BLQ)
KLM Royal Dutch Airlines (KL)
5t:15 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer
Hjemreise: Bologna til Oslo
17:35 Bologna (BLQ)
22:20 Oslo (TRF)
KLM Royal Dutch Airlines (KL)
4t:45 1 stopp eØkonomi med restriksjoner flyavgangsdetaljer

Fikk følgende hos SAS.no:
Oslo - Bologna
Voksen 2 568
Bologna - Oslo
Voksen 3 669
Totalpris 6 262 NOK
(Måtte vente til søndag for å komme hjem)
.................................................. ...........
Hvordan vil Sonstad forklare at på SAS koster kofferten nærmere 5000 kroner?
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:15   #8
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Fra ris til ros

Det som forundrer meg litt med SAS er deres visjoner om service som egentlig er fraværende på deler av produktet. Hvorfor er det så selvfølgelig med frokost innenriks, men ikke utenriks? Blir man mindre sulten av å ta en tidlig avgang ut av landet? Det samme med kaffe og te? Her burde kommunikasjonsdirektøren kanskje rydde opp litt...

Når det gjelder FR er helt greit for korte turer i Europa uten connections og med kun håndbagasje - noe veldig mange nordmenn har oppdaget og som SAS selvfølgelig føler truer deres posisjon. FR er som å reise med bussen eller toget, og på flyturer på halvannen time forventer jeg ikke så mye mer heller. FR lover da heller ikke noe annet.

Selv bor jeg slik til at RYG og TRF begge er 8 mil unna, mens OSL er 9 mil. Foretrekker å reise med egen bil og da er RYG og TRF langt å foretrekke. Liker dessuten småflyplasser vesentlig bedre enn store, spesielt på korte helgeturer. Ingen kø i security, kort vei fra parkering til avgangshall og ingen trafikk for å komme seg i lufta.

Interiørt er FR jalla, og det samme er annonseringen over høytaleranlegget, men det som irriterer meg mest er mine medpassasjerer som blant annet stiller seg opp foran skranken 45 min før avgang for å være først ombord. Selv gidder jeg ikke dette - lurer på om de samme folka står på Oslo S 45 min før toget til Hamar går for å få de beste setene?

Det flotte med FR er muligheten for å ta korte breaks uten at det koster skjorta. U2 i London ble bråbestemt i august, kjøpte dyre konsertbilletter, men desto billigere flybilletter. Senest i helgen ble det ny impulstur, denne gangen fra RYG til CRL. Jobbet full dag, kjørte deretter til RYG, ca én time. Parkering i p-hus, rett gjennom security og vente på avgang. Avgang på tid, halvannen time senere landet vi på CRL. 15 min å vente på buss til sentrum og deretter 45 min busstur så var man i Brussels sentrum. Hjemturen forløp på ganske nøyaktig samme måte, og flyturen kostet hele 116,- per pers.

Hadde SK og FR flydd vinge mot vinge til lik pris hadde jeg valgt SK, men når det står mellom kr 116,- med FR eller 2-3000,- med SK per pers t/r er valget enkelt. For hvilken merverdi får jeg med SAS? Lenger reisevei til avreiseflyplass, muligheten for bagasje (som jeg ikke trenger på weekendtur), noen skarve bonuspoeng som jeg må betale flyskatter for å benytte og tilsvarende mangel av service ombord. Fordelen er valg av sete og kanskje en kortere vei til sentrum av destinasjonen, men faren er mer trafikk på flyplassen. Rettferdiggjør dette prisforskjellen? Ikke for meg.

Last edited by A346; 19-10-2009 at 10:17.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:19   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Fra ris til ros

Nå var vel poenget med posten fra EB at SAS fikk ros for mediahåndtering - ikke hva som er feil eller ikke med Ryanair.

Men som et lite sidespor, etter å ha lest en tråd der "FR-tilhengerne" beskylder "SK-tilhengerne" for å se seg helt blinde, så fikk jeg en klar følelse av dette med stein og glasshus når jeg leser her...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:41   #10
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Fra ris til ros

Siden Geelmuyden henviser til FR sine svakheter synes jeg det er relevant å trekke frem egne betraktinger ang. svakheter og fordeler ved de to selskapene.

Tror dessuten at Sonstad sin blogging kun når frem til de som allerede har bestemt seg for at SK er det beste alternativet og at FR su... Alt er ikke så svart og hvitt...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:41   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
Default Re: Fra ris til ros

Takk Trety...jeg tok ikke stilling til produktene. Kun en henvisning til en ganske så profillert pr-rådgivers mening om kampen mellom SAS og Ryanair i media.

Men det er herlig å se engasjementet en tidlig mandags morgen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 10:44   #12
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Fra ris til ros

Quote:
Originally Posted by EB View Post

Men det er herlig å se engasjementet en tidlig mandags morgen...
Det er jo nå man er engasjert, frisk, rask og uthvilt. Senere i uka begynner batteriene å tømmes og man gir fa..
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:02   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Fra ris til ros

Det jeg synes er rart, er at ikke noen kommenterer produktet til Geemuyden.

At noen lenger gidder å ta imot råd fra ham, er for meg ikke lett å forstå.

Av fremtredende Geemuyden-kunder i det siste, er de jeg lettest kan huske Berit Kjøll, Sylvia Brustad og Randi Flesland (som adm.dir. i Avinor). Synes ikke de fikk så mye ut av Geemuydens råd. Allikevel slipper denne fyren til daglig i media med sine spesielle meninger.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:10   #14
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Fra ris til ros

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det jeg synes er rart, er at ikke noen kommenterer produktet til Geemuyden.At noen lenger gidder å ta imot råd fra ham, er for meg ikke lett å forstå.Av fremtredende Geemuyden-kunder i det siste, er de jeg lettest kan huske Berit Kjøll, Sylvia Brustad og Randi Flesland (som adm.dir. i Avinor). Synes ikke de fikk så mye ut av Geemuydens råd. Allikevel slipper denne fyren til daglig i media med sine spesielle meninger.
Vel, nå er ikke disse 3 kjerringene de som lettest tar til seg andres råd. Det er vel tilfelle av at man har "tatt et standpunkt, vennligst ikke forvirr meg med fakta!"
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:22   #15
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Fra ris til ros

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Hva er egentlig så ille med FR?
Les denne: Report: Ryanair B738 at Rome on Sep 7th 2005, loss of situational awareness and terrain clearance

Legg spesielt merke til følgende setning: "The commander told the ANSV in interviews, that he had not informed his company about the loss of his son fearing, he might lose his job."
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:33   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Fra ris til ros

Nick, det å trekke frem en enkelt hendelse på den måten, sier ikke så mye. Slike hendelser finnes i alle selskaper og ikke noe som er spesielt i FR.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:37   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Fra ris til ros

Hva er galt med SAS siden de reisende flykter over til Ryanair?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:45   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Fra ris til ros

Quote:
I tillegg så har jeg betalt for valg av sete, hvorfor må jeg betale engang til hvis jeg vil bytte sete på flyplassen, kanskje jeg treffer kjentfolk, har jo betalt 2 ganger for ste før, 1 gang som en billett og 1 gang som et valg, er det ikke lov å ombestemme seg heller uten at det skal koste????
Jeg ser sjeldent på meg selv om lavprisselskapenes forkjemper, men Norwegian lar deg frivillig reservere et sete - velger du et annet sete på flyplassen betaler du ikke noen ny avgift. Så vi trenger jo ikke overdrive gebyrvannviddet... Og DY er vel ikke engang topic!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:47   #19
EAGLE
ScanFlyer Silver
 
EAGLE's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
Default Re: Fra ris til ros

Har aldri reist med Ryanair - kan vel derfor egentlig ikke si så veldig mye.
Men i denne linken her har over 180 personer gitt selskapet terningkast ut fra sine erfaringer.... Ble snitt på 2.

http://www.vg.no/protokoll/?pid=395
EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 11:55   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Fra ris til ros

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Hva er galt med SAS siden de reisende flykter over til Ryanair?
Pfff. Spiller det noen rolle da. SAS er best på PR, sier en ekspert..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Glad onsdag fra Ris EB Flyforum 15 10-10-2018 13:16
God lørdag fra Ris EB Flyforum 11 22-09-2018 16:14
Ros til SAS-ansatt VC-10 Småprat 35 25-03-2013 10:09
Hegnar med ros til SAS EB Flyforum 3 03-06-2006 06:55


All times are GMT +2. The time now is 21:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.