Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2009, 22:13   #1
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

BA En helg i London, BA Club Europe

09.10.2009

BA763 OSL-LHR
A321, Club Europe
Sete 2A
Avgangstid kl 11:50.
Pushback kl 11:46.

Etter en tur med t-bane og Flytog så ankom man OSL rundt kl 09:45. Disse stod og fristet oss, men vi valgte å gå i skranken

Innsjekk hadde åpnet og foran oss i biz-køen stod det 8-9 pax. En fra Menzies synes dette var overraskende mange, så han spurte om disse reise i biz, noe de ikke gjorde. Dermed ble de flyttet over i en annen kø og vips så var man sjekket inn. Sikkerhetskontrollen var det ingen nevneverdig kø på, så man var innlosjert i OSL-loungen ca kl 10.00.

Det ble inntak av litt frokost og drikke, og etter en liten stund dukket Discus opp sammen med sin navnebror. Helt tilfeldig så havnet man på samme flight. Jeg og samboer skulle bare på en helgetur til London, mens Discus og navnebror skulle på hval- og elefantsafari. Etterhvert dukket også learjet opp i loungen, så da ble det jammen meg et lite Scanair-treff Tiden gikk fort og plutselig var det tid for boarding.

Dagens maskin til LHR var en A321 og man fant seg godt til rette i sete 2A og 2C. Discus og navnebror reiste sammen med de uvaskede massene på denne strekningen, men de skulle vaske seg i godt over 20 timer i C-klasse senere, så ingen krise å reise bak gardinen på dennne lille flighten over til LHR Mer om hans lille tur får man kanskje på forumet i form av en TR etterhvert.

Pushback 11:46 og rett til takeoff mot nord. Ingenting spesielt å berette om fra denne flighten. I Club Europe kunne man velge mellom laks med nudler i chilisaus eller kyllingsalat. Jeg valgte laks siden denne var en varmrett. Smakte utmerket og både sjokolade og ost gikk ned på høykant. En Champagne fikk man også plass til ved siden av maten.

Bak gardinen fikk man forsyne seg av baren, i tillegg fikk man utdelt noe snacks. Fikk posen med snacks/fuglefrø av Discus i tilfelle jeg ikke ble mett på varmmaten

Ingen strafferunder før landing på LHR denne dagen, og man kom inn fra nordlig retning. Rett gjennom immigration og til baggasjeområdet hvor baggasjen vår allerede var på plass. Pri-tag fungerte fint på LHR. Deretter bar det ned på Tuben etter å ha kjøpt Oystercard.

Hyggelig følge med Discus og co fram til South Kensington hvor jeg og samboer gikk av for å bytte til Circle Line/District Line videre til Temple som var nærmeste stasjon til vårt hotell for oppholdet, nemlig Swissotel The Howard.

Flott hotell og luftige og fine rom til London å være. Betalte 110 GBP pr natt, noe som kan sies å være en meget god pris.

Første turen vår til London (sett bort fra mellomlandinger..), så man fikk tatt seg en tur i London Eye, Harrods, Oxford Street, Chinatown, samt sett en musical (Avenue Q). Tiden går fort når og vips så var søndagen kommet og tid for hjemreise.

Noen få bilder fra London Eye:

Utsikten fra toppen

11.10.09
BA768 (A320 G-EUUX)
Club Europe, sete 2A.

Tok tuben ut til LHR T5, noe som vi synes var veldig greit. Ankom LHR T5 litt over kl 14:00, så vi hadde god tid siden flyet ikke hadde avgang før kl 16:40.

Sjekket inn i innsjekksområde H som er dedikert til Club Europe og Club World. Ingen kø og 1 stk baggasje ble sendt og 2 BP printet ut. Fast Track på Security South gikk også kjapt og man satte kursen mot BA Galleries South. Her ble det både mat og god drikke, samt litt surfing.

Ca 1 time og 20 minutter før avgang stod det at flighten hadde status "Board Now" på gate B44. Vanligvis så får man en A-gate. Etter å ha sjekket med BA-personalet i loungen så fant man ut at "Board Now" var en feil, men at gaten var riktig og at man ville bli busset ut til flyet som stod på fjernpark. Drakk opp det man hadde i glasset og satte kursen mot T5B.

5 minutter etter å ha forlatt Galleries Lounge South var man innlosjert i Galleries T5B. Her ble det litt mer godt i glasset, før man etterhvert satte kursen mot gate B44. Vanligvis så bruker BA gate A10 som buss-gate, men det var noen jumboer som skulle bruke buss-gaten før og etter vår avgangstid, så det kan hende det var derfor vi ble henvist til gate B44.

Her står bussene klare på B44 for å frakte oss til flyet.

Flyet var parkert ved T5C som ikke er ferdigstilt (plass 554). Dette var en A320 (G-EUUX) som jeg mener jeg har reist med ved en tidligere anledning. Interiøret virket mer moderne og her hadde man også installert 3D-kart på skjermene i taket (Rockwell Collins Airshow 4200). Pushback noen få minutter etter planen og grunnet litt kø ble det takeoff ca 25 minutter etter oppsatt skjema.

Noen bilder av "airshowet":

"Cockpit-view"

I Club Europe fikk man valget mellom pasta med kylling eller laksesalat. Denne gangen falt valget på pasta med kylling, og også denne smakte meget godt! Til maten ble det litt Champagne. Desserten (hvit sjokolademousse) var veldig god! Noe av det bedre jeg har fått av desserter i luften. Litt stusselig at den lå i et plastbeger, men smaken var det ingenting å utsette på.

Landet på OSL ca kl 19.47, med andre ord fløy vi inn forsinkelsen. Å komme seg av flyet var derimot litt verre... Menzies klarte ikke å plassere broen på gate 53 inntil flyet så de måtte ty til trapp Ble stående i 5 ekstra minutter pga dette.

Et langt stykke å gå fra gate til baggasjeområdet, så baggasjen var faktisk på båndet etter å ha hentet det vanlige i taxfree.

Deretter ble det Flytoget + t-bane + buss (fordi man holder på med anleggsarbeider på deler av strekningen...).

Turen med BA kostet i underkant av 3000 kr t/r pr pers i Club Europe. Alt i alt fortsatt meget godt fornøyd med BA sitt produkt foran gardinen og London er vi ikke ferdige med

Håper rapporten falt i smak!

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 22:23   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: En helg i London, BA Club Europe

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
En fra Menzies synes dette var overraskende mange, så han spurte om disse reise i biz, noe de ikke gjorde. Dermed ble de flyttet over i en annen kø og vips så var man sjekket inn.
Hadde de sølv- eller gullkort da?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 22:26   #3
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Nope... De stod der fordi det på skjermen over skranken sotd noe omtrent som dette: "Club Europe, Executive Club Gold/Silver Check-in assistance"... Og det de lurte på var om de kunne få seter i nærheten av hverandre, så derfor følte de at de kunne bruke den køen De ble pent henvist til den vanlige køen.

Last edited by jcnorway; 11-10-2009 at 22:29.
Old 11-10-2009, 22:28   #4
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Kan jeg friste deg med en burger fra HRC London, Martin?

Vi avla et HRC London et besøk. Er tross alt verdens første HRC, så da måtte man ta turen

Old 11-10-2009, 22:42   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:

Her står bussene klare på B44 for å frakte oss til flyet.
Myyyye mer praktisk enn å taxe flyet til gate B44
Old 11-10-2009, 22:51   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Me not understand why they do it this way...

Old 14-10-2009, 00:44   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Meget bra rapport. Alltid hyggelig å se bilder fra London i tillegg. BA later til å like å bruke A321 på fredager på 1150-avgangen. Fikk de fylt opp hele maskinen(e)?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 19:58   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Jeg lurer forresten på om bildene fra returen ikke er helt i rekkefølge. Eller fikk du maten servert først etter at dere hadde passert Fredrikstad?
Old 16-10-2009, 21:24   #9
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jeg lurer forresten på om bildene fra returen ikke er helt i rekkefølge. Eller fikk du maten servert først etter at dere hadde passert Fredrikstad?
Det samme slo meg haha

Flott rapport!

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 21:38   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Fikk heldigvis maten i god tid før Fredrikstad, så dere trenger ikke å bekymre dere for å sulte i Club Europe

Old 18-10-2009, 22:50   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Pri-tag fungerte fint på LHR.
Ja det kan man si, vi fant ut at navnebrors koffert hadde tatt en ekstra runde på båndet fordi den var så raskt ute. Og det var jo heller ikke langt å gå eller kø i immigrasjonen. Pluss i boka for LHR og den PRI-tagen - blir spennende å se på returen.

Forøvrig tror jeg det var 80-85% belegg hos oss bak gardina på OSL-LHR. Hadde rad 8 så jeg fikk ikke foretatt en skikkelig opptelling.

Posting Rules