Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2009, 18:39   #1
anders320
ScanFlyer Silver

Default Spørsmål om Ryanair

Selv som svært erfaren passasjer, er jeg livredd før min første flytur med Ryanair.

På hjemmesidene til Ryanair står det følgende:

CABIN BAGGAGE:
The following cabin baggage restrictions apply per person (no infant allowance):
Strictly one item of cabin baggage per passenger (excluding infants) weighing up to 10kg with maximum dimensions of 55cm x 40cm x 20cm* is permitted.
*Imperial measurements for cabin baggage (21” x 15”x 7”)

1. Hva menes det med imperial measurements?

Det står også:
IMPORTANT –All NON EU/EEA citizens must have their travel documents checked and online boarding pass stamped at the Ryanair Visa/Document Check Desk before going through airport security.

2. Betyr dette at jeg ikke bare kan gå direkte til gate?

3. Ryanair sier at man MAKS kan ha med 1 stk kolli inn på 10 kg. Er dette noe de kommer til å konsekvent veie, selv om kofferten min er mindre enn maksgrensen?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 18:43   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Spørsmål om Ryanair

1. At det er oppgitt i tommer og ikke i centimeter (metric)
2. Norge er et EEA-land (EØS) så du kan gå til gate som en hvilkensomhelst EU-borger
3. Du kan risikere at de veier det, ja, så ikke gamble på for tung bagasje, du kan få beskjed om å betale ekstra eller legge igjen (kaste) noe
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 18:43   #3
Polaris
Free Luigi

Imperial betyr vel noe sånn som "absolutt"/"overordnet" i denne sammenheng? Altså at det absolutt ikke kan overskride oppgitte mål.
Tommer er jo oppgitt uansett, pga tommemerket bak tallene.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 18:43   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
1. Hva menes det med imperial measurements?
Målene er i tommer, ikke i cm. (Imperial units: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units )
Quote:
IMPORTANT –All NON EU/EEA citizens must have their travel documents checked and online boarding pass stamped at the Ryanair Visa/Document Check Desk before going through airport security.

2. Betyr dette at jeg ikke bare kan gå direkte til gate?
Dersom du ikke har EU/EØS-pass.
Quote:
3. Ryanair sier at man MAKS kan ha med 1 stk kolli inn på 10 kg. Er dette noe de kommer til å konsekvent veie, selv om kofferten min er mindre enn maksgrensen?
Overlater til andre å svare, men hos FR får du ingen ting gratis og reglene er til for å overholdes...

Old 04-10-2009, 18:55   #5
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Selv som svært erfaren passasjer, er jeg livredd før min første flytur med Ryanair.

CABIN BAGGAGE:
The following cabin baggage restrictions apply per person (no infant allowance):
Strictly one item of cabin baggage per passenger (excluding infants) weighing up to 10kg with maximum dimensions of 55cm x 40cm x 20cm* is permitted.

Hos de fleste selskap kan en på turist ha med en bag (8kg, men varierer samt "en personlig ting"; Les bærbar, håndveske ol) Egentlig ikke så stor forskjell. Problemet er jo enkelte "som drar med seg halve heimen" inn i kabinen.

Du kan trygt fly med FR. De har aldri opplevd fatale uhell. Andre selskaper derimot............................

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL

Last edited by LN-MOW; 04-10-2009 at 19:03. Reason: rettet quote
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 21:35   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post

CABIN BAGGAGE:

Hos de fleste selskap kan en på turist ha med en bag (8kg, men varierer samt "en personlig ting"; Les bærbar, håndveske ol) Egentlig ikke så stor forskjell. Problemet er jo enkelte "som drar med seg halve heimen" inn i kabinen.

Du kan trygt fly med FR. De har aldri opplevd fatale uhell. Andre selskaper derimot............................
Hoochiemama!! Der bidra jeg like mye til denne tråden som deg
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 08:37   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
For det første handler denne tråden om bagasje og ikke flysikkerhet, og for det andre er påstanden din unyansert. Du kan ikke dikotomisere Ryanair i den ene båsen og alle andre flyselskaper i den andre - og så konkludere med at 'alle andre' selskaper er utrygge.
Old 08-10-2009, 18:53   #8
annonym
Newcomer

Noen som vet hvor man får stemplet disse dokumentene? Jeg skal reise med ryanair, skal reise fra norge til europa, men jeg er ikke norsk eller europeisk statsborger. Vil gjerne gjøre alt riktig så jeg slipper disse straffegebyrene de driver med..
Vil gjerne ha svar fra folk som vet, ikke bare tror, hvis det finnes noen med erfaring om dette.
Takk
annonym is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules