![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Hei. Lurer på dette med de ulike variantene av de ulike flytypene. Vi vet alle at det f.eks finnes Boeing 737-modeller med versjoner fra 100-900.
Det jeg lurer på er derimot hva den siste delen betyr? Hvorfor heter ikke modellene bare 737-300 istedenfor 737-329 og Boeing 737-732. Dette gjelder også Airbus (Airbus A330-243 og Airbus A330-202.) Ser at det siste varierer mellom de fleste flyselskaper. Er dette et slags operatørnummer gitt fra Boeing og Airbus? Ser det ble litt rotete forklart, men håper noen vet svaret. ![]() Last edited by LN-AØR; 03-10-2009 at 05:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
For Boeing så er det to siste tegnene kundekoder. Dvs man kan se hvilken kunde som har opprinnelig bestilt flyet. Derfor er f.eks SAS sine Boeinger x83, da 83 er Boeing sin kundekode, og de tidligere BU maskinene er 05, da 05 var BU sin kode. Norwegian sine egne maskiner er xJP, mens de innleide har leasingselskapet sin kode.
For Airbus så viser tall nummer to til hvilket motorprodusent som har levert motorer til flyet, mens de siste talle viser til hvilken versjon av motoren som sitter på. F.eks er SAS sine 330, 330-343, da 4 står for RR og de har den 3. utgaven av Trent 700 motoren på vingene (Trent 772B-60). Airbus sine motorkoder: 0 General Electric 1 CFM International 2 Pratt & Whitney 3 International Aero Engines 4 Rolls-Royce 6 Engine Alliance |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Takk for informativt svar, Someone.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Tusen takk!
Et lite tilleggsspørsmål: hva er x'en på slutten av 340-313X ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Den har høyere MTOW enn den "uten" X-en
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Takk for opklaringen på Airbus'ene, Someone
Klarer du det samme på alle A318/319/320 og A321 også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Det er de samme talkodene som gjelder for 32x også, i likhet med alle andre Airbustyper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Enda et tilleggsspørsmål: når jeg var up front hos norwegian pratet vi litt om flytyper og forskjeller, hvor jeg mener å huske at kapteinen nevnte noe om forskjeller innen 737-300? Går det på nesten det samme som kundekodene, at flyselskapene kan "forme" bestillingene sine og dette dermed utgjør små / ubetydelige forskjeller mellom flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
|
![]()
Ikke bare smaa og ubetydelige forskjeller...Ryanair merker vel dette noe i disse dager (har hoert dette internt i Boeing) de sliter visst noe med aa selge sine -800 da de har 'ribbet" maskinen for en del utstyr....."Window Shades" - Bord og tildels en enklere cockpit (vi hoerte vel litt av dette far en Ryanair pilot paa forumet som ikke kjennte til utstyret DY og SK hadde i Cockpit...)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Var det ikke snakk om at en eller flere av DY sine -300 ikke hadde noen airvents til crewet i cockpit? Da tenker jeg på de der nozzlene som man kan styre...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,229
|
![]()
Bumper denne da jeg har et spørsmål som kan forbindes med dette.
Hvordan har det seg at nye fly, som A380 som starter på -800, eller 787 som startet på -8, gjør det? Hvorfor starter de ikke på "bunnen", som 737-100? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Kan vel egentlig gjøre det ganske enkelt... Polaris: Med din flyskrekk og tidligere uvitenhet om fly. Ville du ha valgt å flydd A380-100 eller A380-800, med valgfrihet selvsagt?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Et annet viktige aspekt er at blant annet 8 er et lykketal i store deler av Asia....og endel der er relativt overtroiske av seg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det var jeg ikke klar over. Men det viser også at det ligger en del psykologi i det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
![]() Det høres så absolutt bedre ut med -800 enn -100. Dog er det kun fordi jeg per akkurat nå har et "forhold" til -100 fly som "gamle og udaterte". Vet ikke om det egentlig er så mange "hvermannsens" som har forhold til fly på den måten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Askesertifisering av flytyper | RJon | Flyteknisk forum | 1 | 24-08-2014 15:00 |
Avinor og flytyper... | Gunnar | Småprat | 1 | 15-10-2013 23:45 |
Med diverse SAS-varianter til Aberdeen | Someone | TripReports | 20 | 22-02-2013 13:46 |
Flytyper og betegnelser | Roxman | Flyteknisk forum | 3 | 25-03-2011 22:00 |
Journalister og flytyper | Il-86 | Flyforum | 27 | 31-03-2010 17:18 |