Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2009, 01:32   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Fem augustdager på tur - tredje dag

Knoll og Tott var klar ute ved Focusen 05:20 denne søndagsmorgenen. Foran oss var det snaue 20 minutter å kjøre til flyplassen. Kunne ikke klage på trafikken underveis siden vi bare så bare et par biler de 18 minuttene turen tok. Lovlig toppfart på Jersey er også bare 40 mph, men større hastighet er heller ikke mulig på de smale og svingete veiene. Knoll klaget fælt på at Focusen var daukjørt, men det gjorde han også når vi var på Guernsey for litt over tre år siden.


Focusen kunne AVISes på parkeringsplassen utenforflyplassen og nøkkelen legges i en konvolutt som skulle legges i AVISkassen inne i avgangshallen.


Dørene inn til avgangshallen skulle ikke bli åpnet før 05:45, så det ble litt tid til å ta noen få bilder i tussmørket.

Etter at dørene åpnet gikk det ikke mange minuttene før Knoll og Tott var sjekket inn og klar for frokost. På Jersey serverte det ikke en engelsk frokost, men Jersey frokost. Stort sett var innholdet det samme, og den satte seg godt til rette i sikringsboksen. Med rundt en halv time til avgang var det tid for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Ikke var det kø, men de tok sine oppgaver seriøs så fotosekken ble grundig kontrollert med latexhansker på. Jeg måtte også vise at kameraene virket, men Lenovo mini-PCen jeg hadde med var ikke så interessant. Med belte på igjen var det å komme seg ut til den piren vi skulle - var det noen fly å se ut vinduene? Det var det, men dårlig lys gjorde at det ikke ble mange bra - et ble bra da


Og det var denne Embraer 195 som skulle bringe oss opp til Gatwick. flybe praktiserer preboarding og med faste seter var det ikke behov for å trenge på for å vinne løpet for å komme om bord. Vi hadde begge vindusplass, men ingen nødutgangsrekke denne gang. Når vi kom om bord så vi klart at det ikke var behov for det, det var rett og slett utrolig bra plass. Det som jeg synes var best var glideskinnenes plassing for seterekkene - en på gulvet mot midtgangen og en på veggen. Med andre ord fantes det ikke noen irriterende stolbein foran den som hadde valgt vindusplass. To knyttenever måtte til for å måle avstanden til sete foran og med de bredeste seter jeg har prøvd i noen turistklasse så var det bare fantastisk. At vinduene var plassert høyere opp på veggen og at de er mer kvadratiske og større enn både de i 737ene og 320ene gjorde også at det var vanskelig å hold kjeften igjen. På den en time lange turen til Gatwick var det helle ikke noen antydning til de kjente ryggproblemene for Tott som flybes Q400-setene gir etter bare 20 minutter.

Vi kom fort i luften, men vant ikke kappløpet mot BAs 734 som var første fly til å ta av denne søndags morgenen.





Turen over kanalen kunne ha blitt unnagjort på litt over en time og inkluderter flere "straffe"runder på forskjellige nivåer, men vi kom riktig i køen - BA 734en som tok av foran oss på JER landet rett foran oss på LGW - og sannelig tok vi den igjen under taksingen (BA holder til på Terminal North, mens flybe er på Terminal South). Vi tok oss god tid inn til baggage claim, men det tid til å vente noen minutter på koffertene. Så var det å trille av gårde i retning AVISbua og den var enkel å finne i sørenden av terminalen. Det var dette med å ha AVISbilen vi skulle ha klar for vår bruk da, og siden Knoll av deres preferred-type så ble det klart etter hvert at vi måtte bumpes opp noen klasser. Det ble et bilkort med fire ringer på, altså en lekker svart Audi A4 på oss og siden vi skulle ha den hele veien til vi skulle levere den på MAN på tirsdags morgen gjorde det ikke noe i det hele tatt.

Første på vår søndagsplan var the Beehive rett sør for terminalen






Hvis dere vil lese mer om the Beehive, ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beehive_(Gatwick_Airport)

Neste besøk på planen var Brooklands Museum som ligger på innsiden av M25 i sørvest. Knoll og A4en trivdes bra sammen så det tok ikke lang tid før vi var fremme. På Brooklands var det familiedag og ekstremt mye folk, og sannelig fant vi ikke også en måte å unngå å stå den lange køen for å komme inn. Hvordan vil jeg ikke røpe her

Nå noen bilder fra Brooklands









Så litt kommentarer til Brooklands Museum: Museet er en stor skuffelse hvis du er flyinteressert, mye er bare plassert vilkårlig rundt på museumsområdet og det var utrolig mange av flyene som så tatty ut. Og så var det deler av fly vi hadde sett i levende live bare for få år siden, som nå bare stod der og korroderte. Vi kom oss fort ut og fikk fyrt opp A4en - nå ble det en revisjon av den opprinnelige planen og derfor ble det en TomTom uten mål og kommentarer de neste timene. Knoll var stum som en østers om hvor vi skulle, men han sa etterhvert at det var i Oxfordshire. Når vi tok av fra M25 over på M40 var klokken for lengst passert noon og søndaglunsj i England er viktig begivenhet. Og litt før klokka to var vi parkert og klar for Sunday roast med alt tilbehør her:



Etter fortsatte det med sightseeing i Oxfordshire og spesielt var vi på jakt etter klassiske pøbber som hadde dukket opp i Morse-filmene



Men så var det andre ting i nabolaget, som gamle RAF-flyplasser, både nedlagte og levende



Inn i mellom disse var vi også innom en middelalderby, en tidligere låve der Knoll hadde arbeidet en tid, noen bondegårder etter noen bomkjøringer, over en bro som det ikke lenger var vann som rant under men å lå på en gresslette.

Da var det på tide å sette mål for TomTommen igjen - neste stopp vårt hotell for de neste to nettene, Cheshire Cat. De neste tre timene tilbragte vi på M5 og M6 med innlagt et kaffetårstopp på en av servicene med Costa. Til katten kom vi i sjutida på kvelden. Etter å ha fått hver vår tresleiv med nøkler til de vanlige rommene våre i bakgården, så ble det avtalt å møtes om 15 minutter i baren. Snaue ti minutter senere var jeg nede i baren og da hadde Knoll allerede bestilt to stive G&Ts. Søndag er en dag for to middager ble vi enige om - en middag middag og en kveldsmiddag, og lammet på katten er utrolig god. Rødvin passer også bra til, både en og to flasker. Vi var også enige om å ta det rolig neste morgenen ...

Til slutt et bilde tatt ut av vinduet en eller annen plass i Cheshire kort tid før vi ankom katten.

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:07   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Knall rapport(er) so far Kurt!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:16   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Takk for fin fortsettelse av rapporten! De store Embraerne er utrolig komfortable - og dessuten utrolig lekre, nesten uansett farger. Hvordan var servicen om bord?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:59   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Service om bord på flybe er upåklagelig, men du må betale noen få slanter for det du vil ha. Jeg begrenset meg til noe å drikke på begge flybe-flightene.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 02:22   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Flotte rapporter alle sammen Husker jeg riktig sp var du faktisk litt skeptisk i forhold til komforten på BE sin Xl-jungle jet? Bortsett fra en og annen sinnforviret amerikaner så har jeg aldri hørt om noen som har funnet dem ukomfortable
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 02:45   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Det er flybes Q400 jeg kan styre min begreistring for, har ikke sagt noe E-jetene. Forøvrig kan det sies at BA Cityflyer har identiske stoler som flybe i sine nye E170 og E190 som de faser inn på LCY i disse dager.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 05:32   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Fem augustdager på tur - tredje dag

Flotters rapport Kurt. Enig med de andre at Embraeren er lekker. Vertshuset, The Fox, som dere spiste på, så utrolig hyggelig ut.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God tredje dag jul ! Tommy777 Flyforum 17 27-12-2011 12:58
Fem augustdager på tur - femte og siste dag LN-KGL TripReports 6 06-10-2009 17:03
Fem augustdager på tur - andre dag LN-KGL TripReports 9 06-10-2009 16:54
Fem augustdager på tur - fjerde dag LN-KGL TripReports 0 03-10-2009 02:14
Fem augustdager på tur - første dag LN-KGL TripReports 4 30-09-2009 09:31


All times are GMT +2. The time now is 20:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.