Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2009, 20:23   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default SVG-CHQ-SVG med SK Charter.

Javel, da tror jeg tiden er inne for å debutere med en liten trip-rapport. Charter-rapporter er vel ikke det vi leser mest av her på forumet så hvorfor ikke?

Bakgrunnen for turen var at jeg og jenta mi giftet oss i midten av september, så da måtte vi jo ta oss en bryllupsreise. Vi var gjennom alle tenkelige reisemål og reisetyper men endte til slutt opp med en ”god gammeldags chartertur” til Kreta. Storbyferien fikk vente. Behovet for total utkobling og avslapning etter en travel sommer var tilstedet så da ble det Kreta gitt. Jeg er ikke av dem som har reist mye på charter. Skepsisen til lugubre selskaper og feriefyll osv. har gjort at jeg liker meg best på rutefly og sånn. Men ting gikk egentlig veldig bra. Dessuten, charter er lik at alt er organisert av turoperatøren, man slipper å tenke på transport til hotellet og sånn og rommet står klart når vi ankommer.

Et annet pluss med charterreisen var at det var gode gamle SAS som skulle stå for transporten, og det kan vi like. SAS er et selskap vi kjenner godt og som vi tar for å være blant de beste å fly med.

SVG-CHQ 19.september. SK7301. Boeing 737-700, LN-TUI.

Avreisedagen var det grytidlig opp. Ja for oss begge ble det da veldig lite søvn i det hele så det var godt å krype til sengs om kvelden. Men nok om det. Taxien kom klokken 0400. Da vi kom ut på Sola ca 20 minutter senere var det allerede lang kø bort til innsjekkingsskranken, så da det ble vår tur fikk vi tildelt plasser på hver vår side av midtgangen på rad 16. Litt småkjipt for et nygift par. Men men. Sikkerhetskontrollen gikk veldig greit. Pc ut av baggen, men kamera-baggen fikk ligge. På utenlandssiden var man visstnok ikke kommet helt i gang med arbeidsdagen, fordi kaffemaskinen på kafeen var ikke klar enda. 15 minutter før boarding ble den klar men da lot man det være. I stedet ble det litt surfing og utfylling av et spørreskjema fra Avinor vi fikk utdelt.

Boardingtidspunktet opprant og vi bega oss mot gate 10. Da dama bak disken fikk vite at vi var på bryllupsreise var hun snar med å flytte oss fra rad 16 til rad 20. Tilgjengelig fikk vi en treseter på deling. Veldig bra service. Siden vi ikke hadde forhåndsbestilt noen varer slik man kan på charter gikk det veldig greit! Dette gjorde reisen enda mer hyggelig for oss. Veldig bra SAS.
Avgang var satt til 0550, men dessverre ble noen minutter forsinket pga som kapteinen sa det: ”noen som ikke helt har fått med seg hva klokka er”. Litt småirriterende, men vi fløy det da inn så. Etter avgang fikk vi frokost. Dette må vi bestille ved booking ved reisen men det betalte vi lett. Veldig god frokost. Med eggerøre og godt pålegg og ikke minst varme rundstykker.
Etter maten ble det noen runder med drikkevogna. Drikke måtte vi betale. Vi klarte oss med cola og vann. Etter hvert prøvde vi å sove litt med variert hell. Men man duppet da litt av i hvert fall.

Etter hvert startet vi på decent ned mot den flotte øya og etter hvert landet vi på CHQ. Vi ble busset fra flyet det lille stykket til terminalen. Bagasjen kom etter ca ti minutter, kvarter og vel gjennom tollen møtte vi på en guide fra Apollo som viste vei til bussen vår.

Uka på Kreta ble fylt av soling, bading, spising, soving og andre spennende aktiviteter. Blant høydepunktene må nevnes tur til Balos-lagunen med knallblått hav og kritthvit sand mellom tærne. Hotellet kan jeg også varmt anbefale. Palazzo Porto Platanias med fem stjerner og frokost og minst fire bassenger var perfekte omgivelser for en perfekt bryllupsreise. En tur til selve Chania by kan også anbefales! Så til returen:

CHQ-SVG 26.september. SK7304. Boeing 737-700, LN-TUL

Jeg har egentlig lenge vært noe skeptisk til charterreiser, særlig hjemturen så jeg frem til med ekstra spenning. Men det gikk ganske fint. VI ble hentet av buss på hotellet i god tid før avreise. I samme buss var det en del reisende som skulle til Aalborg. Det viste seg at de hadde ekstra god tid den kvelden fordi flyet dere skulle bli 3 og en halv time forsinket pga. tech. Vi som skulle til Stavanger kunne ikke la være å more oss litt. Men, sånn er det...

Ved ankomst flyplassen fikk vi beskjed om to innsjekkingsskranker som skulle benyttes. Foran den første var det lang kø, mens det var null kø foran den andre så den tok vi. Et par minutter senere åpnet innsjekk og vi var par nummer tre ut til å bli sjekket inn. Bagger ble kjapt ekspedert og sendt via gjennomlysning og ut på rullebåndet. Vi fikk boardingpass med 19 A og B. Etterpå gikk turen opp en trapp og rett gjennom security. Så var det bare å vente. I mellomtiden tok vi oss en flaske vann og noe knask. Boarding time var satt til 2145 men allerede rundt 2125 begynte det å skje ting borte ved gate’n. Ikke lenge etter startet boarding og vi kom oss ut i buss nr. 2 som skulle ut til LN-TUL. Min første tur i gris med winglets. Stas syntes jeg.

Boarding complete sånn ca 25 minutter før avgang, kapteinen hadde et håp om å komme av gårde før tiden men til slutt ble det venting allikevel pga trafikk i luftrommet over Europa, forståelig nok det…

Endelig kom vi oss av gårde. Det var en herlig avgang. Flyet var stappfullt og vi brukte mye rullebane. Men vi kom oss da opp. Vel oppe på cruise ble det først en runde med drikkevogna, før kveldens måltid ble levert ut. Herlig kyllingfilet med salat og ferske brød. Veldig god mat. Reisefølget holdt seg til vann mens jeg dristet meg til å ta en cola. Det var ikke så vanskelig det. Etter at maten var fortært og forhåndsbestilte varer var betalt var det tid for å prøve å få seg litt søvn. Det var ikke like enkelt. Denne gangen satt vi på en full treseter og knyttnevetesten var på ingen måte bestått for meg. Fire timer er lenge i en trang -700. Men det gikk da greit. Man fikk da strukket litt på beina underveis.

Landing før tida på Sola. Kjapt innom taxfree’en for å gjøre unna litt handel og da vi kom ned syv minutter senere lå bagasjen og snurret på båndet. Så var det bare å komme seg ut og bort til taxiholdeplassen. Der sto det to biler, vi fikk den ene. Flere var visstnok på vei. Det er nok ikke bare å bare å få tak i taxi på Sola på en lørdags natt…

Alt i alt var det en herlig tur. Litt vel trangt til beina på en såpass lang tur. Men vi klarte da oss. SAS var med på å gjøre charterturen til en positiv opplevelse. Ikke så veldig stor grunn til å være skeptisk egentlig for det gikk jo egentlig veldig bra.

Bilder fra turen blir det dessverre ikke. Flyplassen på CHQ er også nato-base så det var restriksjoner på fotografering og slikt. Vi får prøve å komme sterkere tilbake ved en senere anledning. Håper dette var en grei å forståelig TR.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2009, 21:06   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: SVG-CHQ-SVG med SK Charter.

Takk for rapporten, vi får håpe på noen bilder nestegang

Posting Rules