![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg liker å ta bilder av "småfly". Ofte er dette PRIVATfly - fly eiet av private eiere. En ting jeg av og til tenker på, er om jeg trenger tillatelse av eier for å ta bilder av PRIVATfly...? Der eieren er til stede, pleier jeg alltid å spørre om lov til å ta bilder. Men dersom jeg tar bilder av et PRIVATfly som står UTE på en flyplass - trenger jeg da likevel tillatelse for å ta bilder? Og hva med å publisere disse bildene, her på Scanair-forumet for eks?
Jeg har aldri opplevd at noen har nektet meg å ta bilder, så dette er mer et "føre var" spørsmål. Jeg vet at noen privatflyeiere ikke er glad for at "spottere" tar bilder av fly som står i privat flyhangar, f.eks. ved at de sniker seg inn eller tar bilder in gjennom åpne dører/vinduer. Dette kan jeg godt forstå - men det er likevel veldig fristende dersom man står ovenfor et "scoop" eller et fly man ikke har bilde av fra før... "Kjør diskusjon!" ![]() Steinar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Står flyet ute og synlig og du står lovlig der du er så er det vel ikke fotoforbud her i landet? Tror noen kanskje er skeptiske hvis en ukjent kommer snikende med fotoapparat inn i hangar el.l. på lik linje som jeg vil vært noe undrende hvis jeg fant en person i garasjen hjemme eller en som fotograferte gjennom vinduene på garasjen.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det er generelt slik at alt som ikke er forbudt her i landet er lov. Jeg kjenner ikke til noen lov som skulle forby fotografering av privateide fly, det være seg om de er leid av Jalla Leasing Inc, SAS eller en privatperson. Det nærmeste jeg kan komme på er eventuell opphavsrett til designet på flyet, men en parallell tankegang ville jo gjøre det forbudt å ta bilde av hus og publisere dem.
Ta bilde av fly, og publiser dem med god samvittighet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har aldri hørt om et slikt forbud, og jeg fotograferer/filmer både privat og i jobbsammenheng. Hvis du ikke tråkker inn på annen manns eiendom uten lov for å fotografere (eller på annen måte gjør noe ulovlig eller støtende for å ta bildet), så burde ikke noe være til hinder for det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banned
|
![]()
Dette da ?? tatt fra http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf
Bortsett fra for passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, er det i Norge forbudt å ta flyfoto eller bilder fra luften uten tillatelse fra myndighetene. Dette framgår av Forskrift om fotografering mv. fra luften. Dersom du trenger tillatelse til luftfoto, kontakter du Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Det er en forholdsvis enkel sak å få tillatelse til enkeltstående fotooppdrag begrenset i tid og omfang, mens en generell lisens har en mer omfattende saksbehandling og forutsetter at fotografen er sikkerhetsklarert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er mye fotofriheter nede på bakken, men fra lufta i Norge er det restriksjoner på det..
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tusen takk for linken, Master Tom! Denne forklarte det meste!
Denne biten var litt interessant; Quote:
Steinar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange DM trenger jeg for dette | krølle | Bilder & foto | 5 | 12-03-2013 16:12 |
Noen bilder som jeg hadde glemt fra sist jeg var på OSL. | TONROY | Bilder & foto | 2 | 16-05-2012 22:40 |
Trenger litt hjelp da jeg er ny her. | Hpkris | Samlerhjørnet | 8 | 11-11-2009 17:31 |
Jeg trenger et Starfighter tailnummer | atck | Flyhistorisk forum | 4 | 08-01-2006 21:04 |