Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2009, 22:54   #1
Seabee
ScanFlyer Silver

Spørsmål Trenger jeg tillatelse for å ta bilder?

Jeg liker å ta bilder av "småfly". Ofte er dette PRIVATfly - fly eiet av private eiere. En ting jeg av og til tenker på, er om jeg trenger tillatelse av eier for å ta bilder av PRIVATfly...? Der eieren er til stede, pleier jeg alltid å spørre om lov til å ta bilder. Men dersom jeg tar bilder av et PRIVATfly som står UTE på en flyplass - trenger jeg da likevel tillatelse for å ta bilder? Og hva med å publisere disse bildene, her på Scanair-forumet for eks?

Jeg har aldri opplevd at noen har nektet meg å ta bilder, så dette er mer et "føre var" spørsmål. Jeg vet at noen privatflyeiere ikke er glad for at "spottere" tar bilder av fly som står i privat flyhangar, f.eks. ved at de sniker seg inn eller tar bilder in gjennom åpne dører/vinduer. Dette kan jeg godt forstå - men det er likevel veldig fristende dersom man står ovenfor et "scoop" eller et fly man ikke har bilde av fra før...

"Kjør diskusjon!"

Steinar
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 22:58   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Trenger jeg tillatelse for å ta bilder?

Står flyet ute og synlig og du står lovlig der du er så er det vel ikke fotoforbud her i landet? Tror noen kanskje er skeptiske hvis en ukjent kommer snikende med fotoapparat inn i hangar el.l. på lik linje som jeg vil vært noe undrende hvis jeg fant en person i garasjen hjemme eller en som fotograferte gjennom vinduene på garasjen.

Old 24-09-2009, 23:23   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Det er generelt slik at alt som ikke er forbudt her i landet er lov. Jeg kjenner ikke til noen lov som skulle forby fotografering av privateide fly, det være seg om de er leid av Jalla Leasing Inc, SAS eller en privatperson. Det nærmeste jeg kan komme på er eventuell opphavsrett til designet på flyet, men en parallell tankegang ville jo gjøre det forbudt å ta bilde av hus og publisere dem.

Ta bilde av fly, og publiser dem med god samvittighet!
Old 25-09-2009, 11:45   #4
72velle
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er generelt slik at alt som ikke er forbudt her i landet er lov. Jeg kjenner ikke til noen lov som skulle forby fotografering av privateide fly, det være seg om de er leid av Jalla Leasing Inc, SAS eller en privatperson. Det nærmeste jeg kan komme på er eventuell opphavsrett til designet på flyet, men en parallell tankegang ville jo gjøre det forbudt å ta bilde av hus og publisere dem.

Ta bilde av fly, og publiser dem med god samvittighet!
Eller som en profilert skipsreder en gang uttalte etter en byggesakstvist i Østfold: "I Norge er ALT forbudt, med mindre det er satt opp skilt om at det er lovlig"
72velle is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 20:11   #5
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg har aldri hørt om et slikt forbud, og jeg fotograferer/filmer både privat og i jobbsammenheng. Hvis du ikke tråkker inn på annen manns eiendom uten lov for å fotografere (eller på annen måte gjør noe ulovlig eller støtende for å ta bildet), så burde ikke noe være til hinder for det.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 21:00   #6
Tom McNikon
ScanFlyer Silver

Tom McNikon's Avatar

Denne forklarer vel mer grundig i spørsmålet

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf

Tidligere brukernavn: "Master Tom"
Tom McNikon is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 21:21   #7
oddi
Banned

Dette da ?? tatt fra http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf

Bortsett fra for passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, er det i Norge forbudt å ta flyfoto eller bilder fra luften uten tillatelse fra myndighetene. Dette framgår av Forskrift om fotografering mv. fra luften. Dersom du trenger tillatelse til luftfoto, kontakter du Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Det er en forholdsvis enkel sak å få tillatelse til enkeltstående fotooppdrag begrenset i tid og omfang, mens en generell lisens har en mer omfattende saksbehandling og forutsetter at fotografen er sikkerhetsklarert.
oddi is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 21:37   #8
Tom McNikon
ScanFlyer Silver

Tom McNikon's Avatar

Det er mye fotofriheter nede på bakken, men fra lufta i Norge er det restriksjoner på det..

Quote:
Originally Posted by Lovdata
§ 4. Forhåndstillatelse til enkeltstående tilfeller av fotografering mv

For enkeltstående tilfeller av luftfotografering eller opptak med luftbårne sensorsystemer kreves normalt forhåndstillatelse.

Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.

Søknad om tillatelse fremmes skriftlig eller telefonisk til Forsvarets overkommando, som avgjør om tillatelse kan gis.
http://www.lovdata.no/for/sf/fo/xo-19970106-0003.html

Tidligere brukernavn: "Master Tom"
Tom McNikon is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2009, 22:36   #9
Seabee
ScanFlyer Silver

Tusen takk for linken, Master Tom! Denne forklarte det meste!

Denne biten var litt interessant;

Quote:
Også bilder av fly, biler, båter og andre små og store gjenstander kan du fritt publisere uten å klarere dette med eieren av gjenstanden. Vær imidlertid varsom med gjen*stander dersom gjenstanden kan forbindes entydig med en person. Et eksempel er et bilde av en bil som viser bilens registreringsnummer. Å publisere slike bilder kan dermed innebære at man offentliggjør personopplysninger, noe som igjen kan være i konflikt med personopplysningsloven (POL).
Her nevnes det registreringsnummer på bil...men hva med registreringsnummer på et PRIVATfly? Det tar jo ca. 1 minutt å finne ut hvem som er eier av et fly, dersom man kjenner registreringsbokstavene. Men i og med at Luftfartstilsynet offentliggjør navn på alle norske flyeiere, så må man jo anse dette som offentlig informasjon som ikke rammes av personopplysningsloven.

Steinar
Seabee is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules