![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ledaren i Dagens Nyheter den 13: April 2005
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=959&a=402099&previousRender Type=2 ![]() /alf Edit: stavfel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette er "gammelt" nytt for oss SAS-ansatte. Et lite pluss for SAS-Braathens,et lite minus for SAS SE,et lite minus for Intercont betyr at det desidert største tapet blir påført SAS Group av SAS DK.Som jeg skrev i en annen topic her forleden,så har belegget rast på rutene ut av CPH.Det er bare et tidsspørsmål før noe drastisk blir gjort.SAS overlever ikke med de danske resultatene.Så enkelt er det! Men forstår danskene dette selv? Njet!
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
De enkelte land + intercont resultatene blir nå veldig synlige , og umulig å bortforklare. /G |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Er det ren ønsketenkning om SASBRAATHENS står for egene interkontinentale ruter fra Oslo om noen år, eller kan dette faktisk skje?
Slår det direkte negativt ut på SASBRAATHENS at danske SAS går i dundrende underskudd, eller er det bare en indirekte virkning nå som de alle er skilt ut?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
En splittelse av SAS virker mer sannsynlig nå, enn noensinne tidligere.
En mulig løsning for SAS DK kan være å gå til innkjøp av Embraer 170-195 og fly disse ut av CPH med bedre inntjening. I tillegg tror jeg SAS hadde vært tjent med å satse mer på direkteruter fra Billund og Aalborg, kanskje også Esbjerg. Det optimale med å få desentralisert de nasjonale delene av SAS er jo at de tjener sitt hjemmemarked bedre enn tidligere.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
No comments!!!
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ingen af de nuværende oversøiske ruter både fra Stockholm og København flyves af hverken SAS Sverige eller SAS Danmark. Alle oversøiske flyvninger flyves af en egen enhed SAS International som styres direkte af "moderselskabet" i Stockholm. Så kommer Oslo-Newark eller en anden oversøisk destination fra Oslo på rutekortet igen så vil den blive fløjet af SAS International. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() SAS har før fløjet udenrigs med eget metal ud af BLL - en DC9sport der fløj BLL-FRA-BLL-OSL-BLL-FRA-BLL, den rute blev oprettet alene for at drille DM der øgså fløj BLL-FRA flyene fløj indenfor10 min af hinanden. Det galimatias er stoppet nu, Men SAS har for nylig startet med codeshare på QI's BLL-BRU, BLL-OSL og BLL-ARN - men ikke på BLL-AAL og BLL-MUC der har LH codeshare! Udenrigsruter fra AAL tror jeg ikke på i SAS regi, men BA/EZ flyver jo AAL-OSL - jeg ved ikke hvordan den går. SAS fløj for snart mange år siden CPH-AAL-KRS, men der er historie nu. HVIS og det er kun HVIS SAS kommer mere til BLL tror jeg det vil være med codeshare på QI metal - i går var fløj QI deres BLL-MUC med OY-MBI i pseudo SAS bemaling, men det var nok mere tilfælde end noget man skal tillægge nogen signalværdi. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nok en gang er man tilbake til det spørsmålet som var den utløsende årsaken til at SAS ble opprettet i sin tid: Er Norge, Sverige og Danmark isolert og hver for seg store nok markeder til å opprettholde et godt rutetilbud fra Skandinavia, både til Europa og på Intercont?
Eller sagt på en annen måte: Vil man med en total oppsplitting måtte gi slipp på intercontrutene, og forære dem på et sølvfat til KL, AF, LH, BA, etc, siden man ikke klarer å feede nok passasjerer til egne IC-ruter? Med fler og fler direkteruter til og fra NO og SE, vil nødvendigvis direkterutene til og fra CPH måtte lide. Og direkterutene til og fra CPH er de viktigste feederrutene til IC-produksjonen til SAS. Som et eksempel har SAS relativt mye feedertrafikk til sine IC-ruter fra nordtyskland og Polen. Om man satser på STO som hub for nordøstgående IC-flygninger, OSL for nordvestgående IC-ruter (som mange mener er det beste), vil man nødvendigvis måtte klare å feede passasjerer Polen og Nordtyskland til både CPH, STO og OSL, i stedet for bare til CPH. Og vil de nortyske og polske passasjerene være interessert i dette?
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
SAS kan kanskje velge å ha flere direkteruter fra OSL og ARN til Europa, men fortsatt bruke CPH som "oppsamling" for nordmenn, svensker og de danskene som ønsker å fly til de "tynne" rutene. Men tiden da alle nordmenn måtte fly via CPH ser heldigvis ut til å være over. Og det tror jeg ikke en kan takke SAS for, men lavprisselskapene som er agressive i markedet med mange ruter, og alle nonstop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis SAS kommer til Billund med eget metal på udenrigsruter er LHR eller FRA vel gode bud.
LH's dansk chef har udtalt (var i enten Take-Off eller Standby) at de ikke er tilfredse med at DM fjernede den ene af 3 daglige afgange på ruten for nogen tid siden (DM skulle bruge flyet og deres FRA slot til en CPH afgang). Så nu flyves Billund-Frankfurt "kun" 2 gange dagligt med B737. Iflg. LH chefens udtalelse så mente LH at denne rute mindst burde have 3 daglige afgange. Så hvis SAS gik ind på ruten ville LH uden tvivel skifte deres code-shere over på SAS afgangene. Iøvrigt var LH tilfredse med samarbejdet med Cimber Air på Munchen ruten som flyves 3 gange dagligt med en CRJ maskine. Dog havde man nogle gange lidt problemer med den begrænsede bagage plads i CRJ maskinerne. LHR er jo et stort Star Alliance HUB. Der var tidligere forbindelse fra Aarhus til LHR med SAS men den blev nedlagt for nogle år tilbage. DM flyver jo Billund-LGW 3 gange dagligt med B737, men det er ikke helt optimalt for videreforbindelser ud af LHR. Derudover har de fleste Star Alliance selskaber jo ej heller specialpris aftale med Maersk Air via LGW. Så derfor kunne en LHR afgang eller to om dagen måske være noget for SAS. Men ellers tror jeg også på hvad Jens skriver omkring et udvidet samarbejde med Cimber Air ud fra Billund. Evt a'la det som SAS og Cimber i dag har på flere ruter fra København. Med CRJ maskiner i specielle SAS farver og crew blandet af SAS og Cimber Air personale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men denne diskution har jo været oppe så mange gange at ingen mere har tal på det og hver gang kommer de nationale følelser i både Norge, Sverige og Danmark frem og fornuften forsvinder lidt ud i baggrunden. Specielt svenskerne synes jeg har svært ved at accepterer situationen og det blev ikke bedre da SAS fik en dansk chef. Manden var knap begyndt på sit job før han blev angrebet fra alle mulige sider i Sverige, specielt erhvervspressen. Så det er vel heller ikke nogen overraskelse at den artikel som denne tråd starter med er skrevet af en svensk journalist. Jeg har ingenting imod svenskere, bor selv sammen med en! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
Man får för guds skull heller inte glömma bort att SAS vd bor i Stockholm (har för mig att jag läst att han har en våning i Gamla stan) och torde därför "försvenskats" till en sådan grad att han går Sveriges önskemål tillmötes! Hahaha... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Angående direktør og nasjonalitet. Har, eller er det noen kriterier for hvilket land direktørene skal komme fra?
Ser en på hvor lenge de ulike direktørene har sittet ved roret i SAS så har vel Sverige hatt størstedelen vil jeg tro, ikke uventet siden mesteparten av SAS er svensk, og danskene er vel også representert godt. Nordmenn har det derimot vært få av i den senere tid, bortsett fra et kort verv i ett år av en nordmann som kom fra Trøndelag og som få utenfor Noreg forstod hva sa (etter det jeg hørte fra pressekonfernasen). Han gikk så til Norske Skog etterpå. Kanskje hovedkontoret bør ligge i Stockholm, HUB'n i CPH og ha norsk direktør? ![]() Når det gjelder hub'n til SAS så gjentar også jeg dte jeg skrev i mitt tidligere innlegg om at CPH kan være hub/oppsamlingsplass for "tynne" ruter som ikke har sin leverett med direkteruter fra Sverige/Norge alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter | Someone | Flyforum | 195 | 28-10-2023 22:23 |
2 SAS nyheter | safir | Samlerhjørnet | 6 | 01-07-2014 14:38 |
Spørsmål ang. SAS PointBooster | Robin882 | Reiseforum | 35 | 12-01-2012 11:56 |
Förfrågan ang en SAS charter | Savipix | Flyforum | 7 | 16-01-2005 20:36 |