![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
City Airline søker etter Revenue Optimizer:
http://www.cityairline.com/om-city-a...ediga-tjanster |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Okay, CK. Here's your chance! For oss som liker at kontorpulten er stilt vertikalt eller til nød på skrå, full av instrumenter som alle viser gung-ho, en retning og et mål, er dette også interessant, for det er personer som dette som fyller flyene med gjester som betaler for seg, slik at vi som flyr kan...osv osv...you know the drill.
I ren nyskjerrighet, og for å lære mer om den obscure delen av bransjen; hva en Revenue Optimizer gjør skjønner også vi ligger i navnet, men forklar gjerne hvordan er R.O. jobber, verktøy som brukes, kort- og langsiktige mål (ja, tjene mest mulig penger, selvfølgelig, men forklar!) osv. Dette kan vi lære mer om! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]()
Og søknadsfristen gikk ut 31.august.........
![]() men bedre sent enn aldri... hehe |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Revenue Optimization handler om å få RETT pris på RETT sete, noen ganger er rett pris høy, andre ganger lav. Cluet er å få mest mulig inntekter på flyet. Det man hele tiden forsøker er å treffe med rett pris i forhold til kundens betalingsvillighet. Om man kan få en kunde til å betale 1000, og man selger for 800, da har man potensielt tapt 200. På den annen side - om man bare selger til 1000, og kunden ikke er villig til å betale mer enn 500 - ja da taper man 500.
De verktøy man jobber med er vanligvis statistikk - mye statistikk! Mer eller mindre har man de samme mønstrene i etterspørselen, over dagen, over uken, over måneden og gjennom året. Så må man forsøke sette tilbudet av seter etter dette mønsteret, og ta høyde for alle faktorer som fører til avvik fra mønsteret - konkurrenter, endringer i reisemønsteret til kundene, events, ferier etc. Kjempespennende - og veldig utfordrene. Selv har jeg jobbet flere år innenfor revenue management/optimization og det er et spennende felt, der du får en unik innsikt i hvordan flyselskapet opererer. Selv er jeg ikke helt klar for å bytte arbeidsgiver (eller starte med pendling til GOT), men ellers så hadde dette vært spennende. LØP OG SØK! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hei Jumper, revenue optimisation/yield management kan sammenfattes med følgende setning hentet fra American Airlines: "selling the right seat to the right customer at the right time".
Det dreier seg i hovedsak om 2 ting: 1. Drive prisdiskriminering (forskjellig pris til forskjellige kunder basert på hva de er villige til å betale for reisen) innenfor hver enkelt flight men også mellom flighter (dette likner også litt på det vi kaller for peak load pricing, hvor ideen er å prise for å flytte etterspørselen fra tider med høy etterspørsel/liten ledig kapasitet til tider med mer ledig kapasitet), og 2. Tilpasse etterspørselen til kapasiteten (ingen vits å ha en generelt prisnivå som ligger så høyt at flyene aldri er i nærheten av å fylles, men heller ingen vits å ha et så lavt generelt prisnivå at flyene fylles for tidlig). Det er selvsagt en interaksjon mellom 1 og 2, samt at det vil være interaksjon mellom revenue optimisation og den delen av foretaket som justerer kapasiteten. Revenue optimisation tar vel i all hovedsak kapasiteten for gitt innenfor en gitt tidshorisont, men jeg vil anta at revenue folkene gir tilbakemeldinger når det viser seg at det konstant er for mye/for lite kapasitet. CK kan sikkert supplere etterhvert, siden jeg ikke har praktisk erfaring med dette og er bare akademiker. ![]() Edit: CK kom meg i forkjøpet.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Forresten er City Airline oppdatert på Scanair.no i dag (www.scanair.no/cityairline.html)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny spennende jobb i Norwegian??? | CK | Flyforum | 8 | 10-10-2008 08:39 |
Ny spennende jobb i WF? | CK | Flyforum | 0 | 22-05-2008 08:26 |
Spennende jobb i WF | CK | Flyforum | 0 | 10-03-2008 13:14 |
Spennende jobb (OSL) | CK | Flyforum | 0 | 12-06-2007 13:11 |
Spennende jobb i WF | CK | Flyforum | 1 | 21-04-2005 08:05 |