Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2009, 18:40   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

OSL Mattilsynet refser OSL-serveringssteder

Mattilsynet har vært på kontroll på OSL. Og de likte ikke hva de fant. Nå synes jeg kanskje de overdriver litt i en del tilfeller, men skjerpings er på sin plass !

Quote:
En rekke serveringssteder på Oslo lufthavn, som daglig har om lag 60.000 passasjerer, har omfattende mangler i renhold, hygiene og oppbevaring av lett bedervelig mat, viser en rapport fra Mattilsynet.
¨
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...n-2914049.html
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 19:05   #2
Øivind
ScanFlyer Silver

Default Re: Mattilsynet refser OSL-serveringssteder

Hvor er det de "overdriver"?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 19:33   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Bra for serveringsstedene på OSL at "pristilsynet" ennå ikke er opprettet.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Last edited by seilfly; 18-09-2009 at 19:33. Reason: Beklager; glemte punktum.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 20:53   #4
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Enig med AirbusTero i at mattilsynet kan være vel firkantete regelryttere av og til. Men det er vel som med diverse direktorater (f.eks. UDI) - de får mye kritikk, men det er andre som har laget reglene.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 21:09   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det er kanskje rettere å si at det er media som overdriver. Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning. Men å si at det er helsefarlig, er ekstremt overdrevet.
Old 18-09-2009, 21:33   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Det er kanskje rettere å si at det er media som overdriver. Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning. Men å si at det er helsefarlig, er ekstremt overdrevet.
Men det de sa på TV2-nyhetene i dette tilfellet var at det var en systemsvikt hos selskapet som var ansvarlig, og det var det de var ute etter å få rettet opp. De ble jo sagt at enkelttilfellene ikke var farlige i seg selv. Og da har det etter mening faktisk vært et godt besøk, for de har sett at det er det totalet systemet som ikke er godt nok (ikke tilfeldig slurv der og da)

Old 18-09-2009, 21:55   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg tror ikke dette er overdrevet. Jeg har flere ganger ved serveringsstedene der merket meg en slett håndhygiene og noe som virker som en total mangel på interesse for renhold og hygiene.

Det er klart det henger litt sammen med monopol; akkurat som man ikek behøver å bry seg om andres priser behøver man ikke være så opptatt av renhold etc. Det er det som er problemet med monopoler; det finnes ikke incentiver til å drive best mulig fordi man kan gjøre som man vil.

Nå er jeg også en sånn som legger litt merke til sånn og rett som det er forlater steder hvis jeg føler hygienen ikke blir ivaretatt. Jeg er skeptisk til en del offentlige tilsyn, men akkurat Mattilsynet mener jeg gjør en viktig jobb og det er bra at de kikker OSL.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 21:59   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Bra for serveringsstedene på OSL at "pristilsynet" ennå ikke er opprettet.
Der tar du nok feil. Vi har hatt Pristilsyn (og Prisdirektorat), og dette var forløperne til Konkurransetilsynet som ble opprettet etter forslag fra Ryssdal-utvalget helt i begynnelsen av 90-tallet. Det var en konsekvens av at man innså at det ofte ikke var priser som var det sentrale i forhold til å bidra til effektiv konkurranse, men andre, strukturelle og strategiske aspekter (som etableringshindringer osv.) som var viktig. Dermed hadde pristilsynet som sådan utspilt sin rolle.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 22:15   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Jeg beklager på det groveste

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 22:20   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Der tar du nok feil. Vi har hatt Pristilsyn (og Prisdirektorat), og dette var forløperne til Konkurransetilsynet som ble opprettet etter forslag fra Ryssdal-utvalget helt i begynnelsen av 90-tallet. Det var en konsekvens av at man innså at det ofte ikke var priser som var det sentrale i forhold til å bidra til effektiv konkurranse, men andre, strukturelle og strategiske aspekter (som etableringshindringer osv.) som var viktig. Dermed hadde pristilsynet som sådan utspilt sin rolle.
men dette tilsynet har kanskje ikke funnet OSL ennaa Muligens de holder paa med analysen paa FBU ennaa...
Old 18-09-2009, 22:49   #11
rampen
ScanFlyer Silver

Tror det er på sin plass at dette kommer frem. Jeg har selv for noen år siden levert matvarer til en av spiseplassene( som IKKE er nevnt i listen fra mattilsynet), og jeg leverte kjølevarer/frysevarer 3 ganger i uken på fast leveringstidspunkt kl 08.00. Varene ble levert i kjelleren på OSL, der hvor all varelevering til flyplassen er. Varene ble levert på paller, og plassert i et rom uten kjøle/frysemuligheter. Dette finnes heller ikke pr dags dato på nevnte sted. Varene ble levert ca kl 08.00 hver eneste gang, plassert på anvist plass av de som jobber på varemottaket( disse er ansatt av OSL, og har intet med serveringstedene å gjøre). Problemet var at denne spiseplassen ikke åpnet før midt på dagen, og både kjølevarene og frysevarene kunne stå i romtemperatur som er høy der nede i opptil 3 timer uten at disse ble hentet og satt inn på spisestedets kjøle/fryserom. Som sjåfør hadde jeg aldri mulighet å levere direkte til firmaets kjølerom/fryserom pga da måtte jeg være sikkerhetsklarert, noe jeg ikke fikk da det var spiseplassen som måtte søke for meg, og sjefen der jobbet ikke på OSL og ikke visste hvem jeg var da han satt en annen plass i landet.. Jeg har alltid sagt at det ikke finnes noe galt med flymaten, har levert til firmaer på OsL som driver med det også, og der er temeratur,hygiene og renhold veldig bra. Men vi har hørt historier hvor passasjerer er blitt syke, og jeg har mine mistanker hvor det kan komme fra..
rampen is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 22:56   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning.
Som det kommer tydelig frem av reportasjen er det jo ikke enkelttilfellene som er det verste, men at man finner feil og mangler på gjennomgående basis ved serveringsstedene. Det er sikkert mange her som ikke liker tilsyn og kontrollorganer, men i dette tilfellet synes Mattilsynets besøk å ha vært veldig konstruktivt ettersom Mattilsynet nettopp har funnet en systemfeil (ikke en enkeltfeil) og eieren har gjort systemendringer.
Old 18-09-2009, 23:27   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Jeg beklager på det groveste
Easy mistake to make....

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
men dette tilsynet har kanskje ikke funnet OSL ennaa Muligens de holder paa med analysen paa FBU ennaa...
Ting tar tid, vet du.... og prisene på OSL er nok ikke tilsynets største bekymring.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 23:33   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

...det er ikke min stoerste bekymring heller... saa lenge jeg faar nyte min fredags Ale paa fergen hjem....
Old 18-09-2009, 23:39   #15
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Quote:
Ting tar tid, vet du.... og prisene på OSL er nok ikke tilsynets største bekymring.
Men det burde det vært, eller i hvertfall gjort noe med ansattprisene slik at vi som jobber der kunne spist en ordentlig middag uten at det skal koste oss nærmere 200 kr.. Baguett med ost og skinke er LITT utdatert kan man si.. hehe
Old 18-09-2009, 23:59   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det er mange arbeidsplasser som har mistet kantina, men neppe en sak for konkurransetilsynet.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2009, 00:11   #17
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Ikke bra dette nei, absolutt ikke. MEN noe annet ledelsen burde innføre er å sørge for at de ansatte på serveringssjappene holder seg unna snus og tyggis når de er på jobb bak diskene. Dette er en uting som er meget utbredt blant de ansatte legger jeg merke til. Og ser jeg det sier jeg selvsagt fra til vedkommende.
Old 19-09-2009, 00:26   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Misforstå meg rett, jeg sa at skjerpings er på sin plass, men at jeg synes Mattilsynet har litt vel mange oppslag i media, som kan forlede folk til å tro at det er farlig å spise mat utenfor hjemmets trygge ramme. Er litt overrasket over at en så stor aktør som Select ikke har hatt bedre rutiner. Vel, uansett, tryggest å holde seg til denne:
Old 19-09-2009, 07:00   #19
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Nå er vel prisene på OSL et resultat av hva nettopp OSL tillater seg i å ta for arealleie og kommisjoner!
På FBU tok man 1 mill. NOK/ kv.m/ år i leie av Narvesen, som så seg lei på at SAS delte ut mer enn en avis til de reisende. Vi fikk holde oss til transportør rollen, mens det det var Narvesen som var nyhetsformidler, var beskjeden den gang. Og resultatet var sure pax som kun fikk en avis. Nå betaler vel SAS stort sett full pris på sine aviser, men ikke den gang.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2009, 07:10   #20
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Desverre er det ingen kantine på OSL lenger
Joda Ticketor, den ER her Du må bare få hjelp av noen til å finne den! Prøv i Flyportens 1 etasje istedet!

Posting Rules