![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette spørsmålet angår muligens hovedsaklig ID-pax, men kan jo være nyttig å vite iforhold til fleksible billetter også.
Åpne etkts er det visst litt frem og tilbake om kan utstedes eller ikke. Jeg mener å huske noe slik som at en etkt "expires" tre måneder etter reisen skulle vært fortatt. Eksempelvis en fleksibel billett OSL-LHR 1. August, som ikke ble benyttet. Flyselskap blir ikke kontaktet. 1. November møter pax opp og vil benytte sin billett, uten å ha vært ytterligere i kontakt med flyselskap. Da vil jeg anta det er for sent å klippe denne e-tkten, fordi det er over tre måneder siden den skulle vært benyttet, mens det ville gått på en hvilken som helst dag i oktober (forutsatt ledig plasser osv). I korte trekk; hvor lang tid etter opprinnelig avreise blir en e-ticket slettet/hvor lenge er en eticket gyldig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette kan jo være systemavhengig, men i MH var E-Ticket Record aktiv i 13 måneder fra utstedelsesdato. I ditt eksempel skulle altså dette gå helt fint. Jeg må si at jeg tviler på at det kan være som du sier, høres alt for kort ut, uten at jeg skal sitte her å påsta at jeg kan alle billetteringssystemer. Jeg kan bare tenke meg altfor mange problemer med å ha det sånn.
Edit: Det kan ikke være sånn at du blander det sammen med hvor lenge et flightsegment er synlig i en PNR, og at det er til tre dager etter flighten? Mener at grensen går der i flere systemer jeg har vært borti. Last edited by The Ticketor; 12-09-2009 at 18:14. Reason: La til et spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg mener å huske i forbindelse med en ID-billett ticketed i Resaid for et eller to år siden, at det var snakk om at "e-ticketkupongen" måtte benyttes innen tre måneder fra den siste listingen i tilhørende PNR.
Men av det du sier slutter jeg at det ihvertfall ikke er under tre måneder - og det holder forsåvidt for meg i denne omgang! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kupongen eksisterer nok og kan f.eks refunderes i over ett år, men gyldigheten er tre måneder, eller rettere sagt, gyldigheten er avhengig av billetten (så det kan være 3, 6, 12 eller hva man har funnet for godt at den bør være gyldig). Så du kan ikke benytte den etter at f.eks. tre måneder er gått. Det samme er det med papirbillettene, der er gyldige fram til "not valid after" datoen.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Standard gyldighetstid på ZED-billetter, og sikkert en masse andre ID-billetter også, er 3 måneder. Men e-ticket record vil finnes lenger, som jeg (og Superhai her over) nevnte.
Man kan på en måte si, en god del forenklet, at e-ticket record er en elektronisk version av agentkupongen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå handler vel egentlig dette ikke om ID-billetter, men om teknisk hvor lenge en etkt uten restriksjoner er gyldig. Som papirbilletter har en elektronisk billett en utløpsdato, men en billett uten restriksjoner er i utgangspunktet gyldig i ett år fra utstedelsesdato. Imidlertrid tror jeg det betinger at kupongen må holdes åpen - med andre ord at hvis du ikke benytter en reise må flyselskapet kontaktes for å endre kupongstatus. Gjøres ikke dette vil den foreldes etter kortere tid - jeg tror det er en måned. Men dette varierer sikkert en del fra etkt-database til database.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Stemmer ikke for ETKT-systemet et selskap du kanskje kjenner fra før utviklet. ;-)
Status blir "O - Open for use" ved utstedelse og forblir Open for use så lenge ETR (E-ticket record) finnes, helt frem til det at den endres til checked in, boarded, flown osv. Om f eks en retur ikke benyttes, så vil status fortsette å være Open for use, og kan finnes i databasen i 13 måneder. Dette gjelder altså for SITA Horizon. Ok, jeg gravde frem noen bøker om e-tkting, og der finner jeg følgende: "The length of time the ETR can be displayed depends on the coupon status, and varies per carrier. The industry standard is: *13 MONTHS from last date of travel, where at least one segment is 'OPEN FOR USE'. *7 DAYS from last date of travel where NO segments are 'OPEN FOR USE'. Uthevelser o l er hentet rett fra boka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg innser at spørsmålet mitt vel gikk vel så mye på kupongstatus. Og den forstår jeg det som om forblir open i de fleste systemer når reise ikke benyttes mens e-ticket recorden forblir søkbar i som standard 13 måneder(mulig jeg blandet 3 og 13 måneder - det var lite relevant den gangen jeg lærte om/fikk høre om det...). Det stemmer videre godt med de systemer jeg har benyttet.
Så takk for kompetent og utdypende hjelp! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor lenge har dere vært spottere? | Yankee | Småprat | 6 | 03-06-2016 19:13 |
Forsinket - hvor lenge ?? | ATC-flyradar | Flyforum | 1 | 09-07-2010 15:45 |
Hvor lenge overlever Sterling? | Trety | Flyforum | 9 | 25-05-2007 22:59 |
Hvor lenge skal Iceland Express... | EB | Flyforum | 2 | 21-08-2005 15:39 |
SK7889/7890 , for hvem og hvor lenge | sail4fun | Flyforum | 0 | 24-10-2004 21:56 |